Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Meer winst voor bottelaar Refresco

ROTTERDAM (AFN) - Sap- en frisdrankbottelaar Refresco heeft in derde kwartaal meer winst gemaakt op een hogere omzet. Enerzijds profiteerde de maker van onder meer Wicky-limonade van overnames. Daarnaast was sprake van een sterke volumegroei bij de divisie co-packing, waarbij producten als vruchtensappen, frisdranken of energie-en sportdranken worden geleverd aan A-merkeigenaren zoals PepsiCo en Coca-Cola.

De omzet van Refresco steeg in het derde kwartaal naar 571,7 miljoen euro, tegen 539,2 miljoen euro een jaar eerder. De nettowinst kwam uit op 30,2 miljoen euro, tegenover 27 miljoen euro in het derde kwartaal van 2015.

Er werd de afgelopen maanden 8 procent meer frisdrank verkocht. Op vergelijkbare basis daalde het volume met 1,8 procent. Dat kwam met name door het slechte weer in juli, dat voor een zwakke start van het kwartaal zorgde. ,,We wisten dat het derde kwartaal een moeilijk kwartaal zou worden, gelet ook op de goede resultaten in 2015. Toch is het gelukt om de zwakke juli-maand enigszins recht te trekken", aldus Refresco-topman Hans Roelofs.

Volume

Bij co-packing steeg het volume met 61,1 procent tot 486,3 miljoen liter. Daarmee was de tak in het derde kwartaal goed voor 27 procent van het totale volume. Refresco gaf eerder dit jaar aan dit aandeel de komende 3 tot 5 jaar op te willen voeren naar 40 procent. Volgens Roelofs gaat dat vrijwel zeker lukken en wordt zelfs voorzichtig rekening gehouden met een aandeel van 50 procent. Dat is onder meer afhankelijk van eventuele overnames.

Refresco sloeg met de overname van Whitlock Packaging de vleugels uit naar Noord-Amerika. In de VS zal het concern eenzelfde strategie van 'buy and build' hanteren. Maar dat zal pas na dit kalenderjaar zijn. De verkiezing van Donald Trump als nieuwe president van de VS zal de strategie van het bedrijf niet veranderen.

Huismerken

Exclusief overnames steeg het volume bij co-packing met 9,5 procent. De rest van de opbrengsten komt van private labels, zoals de huismerken van supermarkten. Hier daalde het totale volume met 3,7 procent tot ruim 1,3 miljard liter. Het totale volume van Refresco kwam daarmee uit op ruim 1,8 miljard liter, flink meer dan een jaar eerder.

Refresco handhaafde zijn prognoses voor de middellange termijn waarin een autonome volumegroei van circa 5 procent ('mid-single digit') wordt voorzien. De marges zullen daarbij iets lager liggen dan een jaar eerder.

Beleggers waren donderdag enthousiast over het handelsbericht van Refresco. Volgens analisten boekte het bedrijf over de gehele breedte beter dan voorzien, ondanks uitdagende marktomstandigheden. Het aandeel was tegen het einde van de ochtendhandel met een plus van ruim 5 procent de op een na grootste stijger bij de middelgrote fondsen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links