Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,590 21 mei 2024 17:37
  • -0,060 (-1,06%) Dagrange 5,530 - 5,665
  • 343.110 Gem. (3M) 278,9K

Nieuwe fase schuldenvrij TomTom

48 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 25 juni 2013 13:54
    Over een paar weken presenteert TomTom haar cijfers over het tweede kwartaal. TomTom zal dan ook bekend maken voor het eerst netto schuldenvrij te zijn, sinds 2007 na de overname van TeleAtlas voor 2,9 miljard euro. Op dit moment is er nog een kleine nettoschuld van 10 miljoen. Dit kwartaal volgt er nog een laatste belastingteruggaaf en ook de cash die in Q2 verdiend is, waarna er voor het eerst sinds jaren een kleine plus zal overblijven die in de kwartalen daarna aangroeit.

    Het belang daarvan wordt nog niet door iedereen gezien. De bedragen zullen vast door analisten ingeladen worden in een risicomodel, waardoor uit de bus komt dat het risico lager is. Maar dat is maar een heel beperkt deel van het verhaal. Het is niet zo dat er plotseling sterk iets is veranderd aan de risicopositie van TomTom. De schuldratio was al in orde en of je nu een paar miljoen schuld hebt of een paar miljoen op de bank, dat maakt niet zoveel verschil.

    Het gaat me meer om de ruimte die TomTom heeft om te ondernemen. De afgelopen jaren heeft TomTom veel aflossingen gedaan. Die aflossingen hebben nogal veel invloed gehad op de bestedingsruimte die TomTom heeft. Pak je de jaarcijfers van 2012 erbij (zie hieronder), en bedenk dan dat de post ‘aflossingen’ wegvalt. Waardoor er verhoudingsgewijs meer ruimte ontstaat voor vernieuwingen en revitalisatie van het merk.

    (Ter volledigheid, aflossingen vallen niet echt weg, maar in figuurlijke zin wel. TomTom heeft nog 175 miljoen aan leningen. Ze moeten in 2014 75 miljoen aflossen en in 2016 100 miljoen. Maar die cash hebben ze al op de rekening, dus daarom heet het netto schuldenvrij)

    Jaarcijfers 2012
    Aflossingen: 140 miljoen euro
    Investeringen in research & development: 166 miljoen euro
    Investeringen in marketing: 57 miljoen euro

    Er komen dus meer middelen vrij. Ik verwacht niet dat ze met dividend of aandelen inkoop komen. Ik denk dat ze zich gaan versterken. Dat zullen ze doen langs vier lijnen: intensiveren van de marketing, intensiveren van de R&D, versterken van de balans (sparen) en kleine acquisities doen, zoals recent in Zuid-Afrika en vorig jaar TomTom taxi.

    Ik denk dat ze zowel de R&D als de marketing met 25% kunnen intensiveren en daarnaast 30-40 miljoen per jaar kunnen vrijspelen voor kleine acquisities. En dan ook nog geld overhouden voor het versterken van de balans.

    Ik zal op die dingen ingaan:

    Acquisities
    De CFO heeft al gezegd dat ze kleine overnames willen doen. Kijk je naar de recente uitkoop van mapping bedrijf in Zuid-Afrika, dan betaalde TomTom daarvoor 3,5 miljoen euro, voor een onderdeel dat denk ik 5 miljoen euro omzet maakt en 500.000 euro winst. TomTom betaalde dus 7x de winst en ongeveer 1x de omzet.

    Indien TomTom jaarlijks op diezelfde manier 40 miljoen investeert in kleine overnames. En daarbij niet alleen kiest voor technologische overnames, maar ook overnames die omzet en winst genereren, dan kan TomTom met een jaarlijkse investering van 40 miljoen euro goede zaken doen en daarmee de omzet en de winst van de gehele onderneming laten groeien.

    Zeker in de huidige tijd denk ik dat je goed kunt shoppen voor overnames. Tot nu toe heeft alleen SNS aangestipt dat acquisitiebeleid (uit eigen middelen) kan leiden tot groei van de onderneming. Als TomTom voor 40 miljoen ‘omzet koopt’ dan leidt dat tot 5% extra omzet en 10% extra winst.

    Marketing
    Het marketingbudget van TomTom is flink afgeknepen de afgelopen jaren. Zo is er de laatste twee jaar in de kerstperiode geen zware marketing door TomTom geweest rond de black friday. Dat is duidelijk te zien in de oude kwartaalcijfers.

    Bij de outlook over 2013 heeft Goddijn aangegeven dat er dit jaar veel kosten gemaakt worden voor productintroducties (zoals de sportswatches) wat het resultaat enigszins drukt. Maar het zorgt ook voor grotere kans op commercieel succes in de Consumer hoek (retail) en van de nieuwe producten. Ook zorgt het voor wat meer beleving in het merk TomTom.

    Research & development
    Er zijn veel zaken gelanceerd de laatste tijd. De nieuwe Go PND's met daarin nieuwe intuïtieve user interface en design dat in het hele productassortiment (alle PND's en apps) wordt doorgevoerd. Daarnaast 2 sporthorloges ontwikkeld. En een API waarmee app ontwikkelaars software van TomTom in licentie kunnen gebruiken voor hun eigen producten. Daarnaast een 'componentized' aanbod binnen Automotive, waarbij ook HD traffic via andere manieren ontsloten kan worden dan voorheen (via TPEG).

    Er zijn denk ik nog wel meer zaken in de maak. Zo denk ik dat er een grotere fitnessrange gaat komen dan de twee horloges die we nu zien. TomTom wil sneller producten op de markt brengen. Ook kan het zijn dat geografische uitbreiding onder R&D gerekend kan worden. Zo is mij verteld dat TomTom naar Brazilie gaat.

    Versterken van de balans
    TomTom zal voorzichtig blijven in de huidige tijd en niet alle vrije kasstromen gebruiken om direct te herinvesteren, maar ook een buffer opbouwen. TomTom zal dan per saldo meer rente gaan ontvangen dan ze op dit moment betaalt. En zal denk ik door analisten steeds meer als een stabiel fonds gezien worden.

    ---

    Dit artikel kwam tot stand op verzoek van de engineer. ;-)
  2. forum rang 6 boem! 25 juni 2013 14:15
    de schuldenvrije positie van tom2 geeft inderdaad voeding aan gedachten wat ze daar mee kunnen doen om de omzet en winst te verhogen en het risicoprofiel nog verder te verlagen.

    ik ben er meer in geinteresseert of er uit de tweede kwartaalcijfers iets valt af te leiden wat de licensinginkomsten in de toekomst gaan betekenen.

    heeft de deal met apple alleen waarde als je praat over terugontvangen content of staat daar ook een variabele vergoeding tegenover.

    ik begrijp dat tom2 uit concurrentieoverwegingen terughoudend moet zijn in het ontsluiten van de deals die zij hebben gesloten met apple,telemaps,renault ed. maar hier zal toch het echte geld vandaan moeten komen in de toekomst.
  3. forum rang 6 boem! 25 juni 2013 14:22
    @justin

    ik ben het volledig eens met jouw visie dat dividenduitkeren danwel aandeleninkoop geen voorkeur verdient.
    de kansen die er nu liggen om door gerichte acquisities in het bus sol segment en/of door een verdere intensivering van R&D voor het fitness segment slagen te maken lijkt mij overduidelijk.
  4. [verwijderd] 25 juni 2013 14:24
    quote:

    martinmartin schreef op 25 juni 2013 14:15:

    de schuldenvrije positie van tom2 geeft inderdaad voeding aan gedachten wat ze daar mee kunnen doen om de omzet en winst te verhogen en het risicoprofiel nog verder te verlagen.

    Toen Garmin het Duitse Navigon kocht voor 1x de omzet konden ze een jaar lang pochen over hun marktaandeel groei in Europa. Toen dachten sommigen dat dat ten koste ging van TomTom, maar het was gewoon gekocht marktaandeel. Levert dus mooie verhalen op richting aandeelhouders. Dat kan TomTom de komende jaren ook doen.

    Inmiddels is dat Navigon-effect in de jaar-op-jaarvergelijking weg en blijkt Garmin niet te groeien in Europa. Afgelopen kwartaal nam het TomTom marktaandeel in PND segment binnen Europa met 6% toe. Daarnaast is Garmin volgens mij het merk Navigon aan het killen. Zie ook de ontwikkeling bij de Volkswagen UP! die ik recent postte in het nieuwsdraadje geloof ik.

    Groei door acquisitie is niks mis mee, maar organisch is natuurlijk nog beter. Voor TomTom zal de organische groei meer zitten in margegroei (meer content en services) en omzetgroei uit mogelijke acquisities.

    Nu denk ik niet dat TomTom iets kan overnemen in het consumersegment. Maar wel in het business solutions segment, die op dit moment in een fase zit van consolidatie (samensmelting) en waarbinnen TomTom 1 van de grotere overblijvende partijen is. Een overname in dat segment kan de business solutions groeicijfers dus versnellen.

  5. [verwijderd] 25 juni 2013 14:42
    quote:

    martinmartin schreef op 25 juni 2013 14:30:

    bijna gelijktijdig.
    bus sol is inderdaad door de grote fragmentatie van aanbieders een ideaal segment om met de lagere kostenstructuur die tom2 kent snel omzet maar bovenal winst binnen te halen.
    Indien ze 40 miljoen euro vrijspelen om wat overnames te doen binnen business solutions, dan kan dat segment 50% groeien in omzet (van 80 naar 120 miljoen) en tegelijkertijd efficiency behalen door schaalvoordelen.

    Bovendien is het zo dat binnen die gefragmenteerde markt TomTom en Fleetmatics en nog een paar partijen de lakens uitdelen, terwijl de kleinere partijen het zwaarder hebben. Wat betekent dat je de kleinere en middelgrote spelers mogelijk kunt overnemen voor niet al te gekke prijzen.

    Ook optisch staat het mooi een 50% groei binnen kleinere segmenten. Het zorgt voor meer diversificatie van je inkomstenstromen. Business solutions geeft dan meer tegenwicht aan consumer.
  6. forum rang 6 effegenoeg 25 juni 2013 15:12
    quote:

    martinmartin schreef op 25 juni 2013 14:15:

    de schuldenvrije positie van tom2 geeft inderdaad voeding aan gedachten wat ze daar mee kunnen doen om de omzet en winst te verhogen en het risicoprofiel nog verder te verlagen.

    ik ben er meer in geinteresseert of er uit de tweede kwartaalcijfers iets valt af te leiden wat de licensinginkomsten in de toekomst gaan betekenen.

    heeft de deal met apple alleen waarde als je praat over terugontvangen content of staat daar ook een variabele vergoeding tegenover.

    ik begrijp dat tom2 uit concurrentieoverwegingen terughoudend moet zijn in het ontsluiten van de deals die zij hebben gesloten met apple,telemaps,renault ed. maar hier zal toch het echte geld vandaan moeten komen in de toekomst.
    Alle positieve appleinvloeden zullen niet opwegen tegenover de ingestorte automarkt
    Ik heb ze daarom op 3,95 weggedaan.
    Misschien voor een eurootje of drie maar weer eens een gokkie wagen.
    Moet erbij zeggen dat ik in het verleden altijd goeie zaken heb gedaan in dit fonds.
    Laatste verkoop in dit fonds betrof 2k met honderdvijftig euro verlies.
    Mijn eerste verlies in dit fonds

  7. [verwijderd] 25 juni 2013 15:26
    quote:

    effegenoeg schreef op 25 juni 2013 15:12:

    [...]

    Alle positieve appleinvloeden zullen niet opwegen tegenover de ingestorte automarkt
    Ik heb ze daarom op 3,95 weggedaan.
    Misschien voor een eurootje of drie maar weer eens een gokkie wagen.
    Moet erbij zeggen dat ik in het verleden altijd goeie zaken heb gedaan in dit fonds.
    Laatste verkoop in dit fonds betrof 2k met honderdvijftig euro verlies.
    Mijn eerste verlies in dit fonds


    Als je naar TomTom automotive kijkt dan is hun omzet gedaald van 60 naar 48 miljoen per kwartaal, en daarbij ook nog rekening houdend met het feit dat Renault in een overgang zat van hun oude systemen naar R-Link door TomTom dat nu breed wordt uitgerold. Ik denk dus dat dit kwartaal automotive wel boven de 50 miljoen zit, vanwege de bestellingen vanuit Renault.

    Dan heb je de tweede helft van dit jaar waarbij Mercedes gebruik gaat maken van HD traffic en vanaf 2014 gaat ook Toyota dat doen. En halverwege 2014 gaat PSA ook komen (aldus SNS, ik dacht zelf 2015).

    Verder is het zo dat TomTom tot nu toe vooral gericht was op de Tier1 relatie (directe relatie) met de autofabrikanten. Bij Volkswagen kwamen ze daar echter niet mee binnen, omdat die te nauw verweven zijn met Harman (Harman Kardon, JBL) met contracten die in de honderden miljoenen lopen.

    Nu echter TomTom componenten is gaan leveren aan Harman (HD traffic voor Toyota via Harman) en ook met Continental samenwerkt zijn er nu dus ook kansen voor een 'Tier2 rol'. Waarbij TomTom levert aan de Tier1 zoals Harman. Ik heb het even opgezocht, de divisie van Continental dat dashboards ontwikkelt voor autofabrikanten heeft een omzet van 6 miljard en zit overal ter wereld. En zij willen succesvol worden in de connected car, waarover bij TomTom knowhow aanwezig is. Continental wordt al door TomTom bediend om aan PSA (Peugeot/Citroen) software, content en (connected) services te leveren.

    Indien Harman en Continental tevreden zijn over de dienstverlening van TomTom zijn dat grote potentiele klanten om nog meer zaken voor te doen, bij hun klanten.

    Op basis van de deals met Mercedes, Toyota en PSA gaat TomTom dus sowieso groeien in Automotive op de medium term en daarnaast verwacht ik dat TomTom in september op de Paris Motor Show nog een deal bekendmaakt. Dat wordt denk ik het turning point voor het vertrouwen in automotive. Er liggen al veel deals in het verschiet. Nog eentje erbij en het moet wel obvious worden dat automotive gaat groeien. Ook als de trend in het autosegment zelf negatief is. Ik denk echter dat dat niet het geval is. De automarkt in Europa kan nog wat krimpen maar gaat uitbodemen, en is in de VS alweer in de lift.
  8. forum rang 6 boem! 25 juni 2013 15:41
    quote:

    effegenoeg schreef op 25 juni 2013 15:12:

    [...]

    Alle positieve appleinvloeden zullen niet opwegen tegenover de ingestorte automarkt
    Ik heb ze daarom op 3,95 weggedaan.
    Misschien voor een eurootje of drie maar weer eens een gokkie wagen.
    Moet erbij zeggen dat ik in het verleden altijd goeie zaken heb gedaan in dit fonds.
    Laatste verkoop in dit fonds betrof 2k met honderdvijftig euro verlies.
    Mijn eerste verlies in dit fonds


    ik heb niets toe te voegen aan het betoog van @justin wat er verwacht mag worden mbt automotive in de toekomst.
    Misschien moet je bij duidelijke signalen uit de kwartaalcijfers maar weer eens een gokje wagen bij een eurootje of zes.
    ik proef uit jouw bewoordingen dat je niet gelooft in een wederopstanding van tom2.
    blijf dan aan de zijlijn totdat de tekenen daarvan evident duidelijk zichtbaar zijn want ook een duikeling naar drie geeft geen zekerheid op koerswinst indien ze er daarna alsnog niet in slagen de transitie volledig goed af te ronden.

    en als dat wel gebeurt is een instapkoers van 6 euro een prachtig vertrekpunt.
  9. [verwijderd] 25 juni 2013 15:55
    quote:

    martinmartin schreef op 25 juni 2013 15:41:

    [...]

    ik heb niets toe te voegen aan het betoog van @justin wat er verwacht mag worden mbt automotive in de toekomst.
    Misschien moet je bij duidelijke signalen uit de kwartaalcijfers maar weer eens een gokje wagen bij een eurootje of zes.
    ik proef uit jouw bewoordingen dat je niet gelooft in een wederopstanding van tom2.
    blijf dan aan de zijlijn totdat de tekenen daarvan evident duidelijk zichtbaar zijn want ook een duikeling naar drie geeft geen zekerheid op koerswinst indien ze er daarna alsnog niet in slagen de transitie volledig goed af te ronden.

    en als dat wel gebeurt is een instapkoers van 6 euro een prachtig vertrekpunt.
    Als aanvulling op mijn openingspost.

    TomTom heeft dus 2 jaar lang bezuinigd door managementlagen weg te snijden en de marketing heel erg flink terug te schroeven. Afwezigheid van campagnes is iets waar Garmin ook van heeft geprofiteerd rond kerstverkopen en de bezuinigingen zijn ook niet echt goed voor je merk.

    Ook al is TomTom nog steeds een sterk merk, het moet wel onderhouden worden. Wat ook aanleiding is om (nu daar ook financieel de ruimte voor lijkt te zijn) om het merk wat te revitaliseren en wat campagnes te voeren rond nieuwe producten die nu komen. Qua timing komt dat bij elkaar.

    Wat TomTom echter NIET heeft gedaan is bezuinigen op R&D en het uitbreiden van Maps. De hele discussie rond Waze zorgde ook weer voor discussie over de waarde van de kaartendatabase plus processen en mensen wereldwijd dat TomTom in beheer heeft.

    Wat mij betreft is dat gedeelte van TomTom de 'elephant behind the tree'. Probeert zich wel te verstoppen (TomTom wil TeleAtlas graag behouden), maar wordt vroeg of laat toch zichtbaarder dat TomTom op zeer schaarse expertise en content zit.

    Ter ondersteuning wat ik vroeger al eens had opgezocht alle linkjes naar berichten van TomTom die gaan over maps uitbreiding. Als je die openklikt dan zie je gewoon dat TomTom door is blijven gaan met het uitbreiden van de dekking wereldwijd en daarnaast ook het toevoegen van aanvullende detail informatie zoals huisnummers, 3D renderings, etc.

    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

  10. Alpen 25 juni 2013 22:46
    quote:

    *Justin* schreef op 25 juni 2013 15:26:

    ...
    En halverwege 2014 gaat PSA ook komen (aldus SNS, ik dacht zelf 2015).
    ...
    Vorige week hierover de volgende info ontvangen van IR:
    "Het is uiteindelijk aan PSA wanneer er precies geleverd wordt – dat kan al in Q4 2014 zijn, maar dan verwacht ik geen grote aantallen - begin 2015 is een goede assumptie."
  11. bart1805 25 juni 2013 23:20
    De hosanna stemming van dit draadje is een ietwat overdreven. Uiteraard is het prima dat de molensteen van de aanschaf van ta zo zoetjes aan echt gaat verdwijnen. Maar we hebben het wel over een bedrijf dat een compleet nieuwe pnd lijn uitbrengt met functionaliteiten die gewoon minder zijn dan de vorige serie. Het is volkomen lachwekkend dat het een hoogtechnologisch bedrijf als tomtom niet eens lukt om zaken als mapshare te integreren in de eerste generatie nieuwe Go's. Ik vind dat pijnlijk en een teken dat ze nog steeds niet in staat zijn om een nieuw product op de markt te brengen dat overall beter is dan de voorganger.
48 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links