Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Handel in chips stuwt luchtvrachtvervoer Gepubliceerd op 5 apr 2017 om 11:28 | Views: 976 Air France-KLM 16:08 7,21 +0,21 (+3,00%) GENÈVE (AFN) - De vraag naar vrachtvervoer door de lucht is in februari sterk toegenomen, met name dankzij een aantrekkende handel in chips en andere onderdelen voor hoogwaardige consumentenelektronica. Dat meldde de internationale brancheorganisatie IATA woensdag. IATA rapporteerde een groei van 8,4 procent, en gecorrigeerd voor de extra schrikkeldag een jaar eerder zelfs van 12 procent. Dat laatste cijfer komt neer op een stijging op jaarbasis die vier keer zo sterk is dan gemiddeld over de afgelopen vijf jaar. Doordat de vraag sterker toenam dan de capaciteit, kregen ook de tarieven een zetje in de goede richting. Ook in maart bleven de exportorders op een hoog niveau. Dat neemt evenwel niet weg dat de protectionistische retoriek in sommige landen zorgen baart over de toekomstige handelsvolumes, zei IATA-directeur Alexandre de Juniac in een toelichting op de vervoersstatistieken.
Ryanair gaat connecties aanbieden op vluchten van andere maatschappijen Ierse budgetmaatschappij wil ook intercontinentale bestemmingen aanbieden. (ABM FN-Dow Jones) Luchtvaartmaatschappij Ryanair gaat in de loop van dit jaar connecties aanbieden op vluchten van andere luchtvaartmaatschappijen en wil daarmee zijn passagiers ook intercontinentale bestemmingen kunnen aanbieden. Dit maakte de Ierse budgetmaatschappij donderdag bekend. De in aantal passagiers gemeten grootste luchtvaartmaatschappij van Europa maakte nog niet bekend of de aangeboden connecties in de vorm van codesharing zal plaatsvinden, of op een andere wijze wordt gefaciliteerd. Bij code sharing verkoopt een luchtvaartmaatschappij een ticket op eigen naam, waarbij een deel van het totale vliegtraject door een andere maatschappij wordt gevlogen. Ryanair is al enige tijd met Norwegian Air Shuttle en Aer Lingus in gesprek over het aanbieden van transfervluchten. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 Copyright ABM Financial News. All rights reserved (END) Dow Jones Newswires
Update: EasyJet vervoert meer passagiers In maart stijging van krap 11 procent. (ABM FN-Dow Jones) Luchtvaartmaatschappij EasyJet heeft in maart meer passagiers vervoerd. Dit bleek donderdag uit de maandelijkse vervoerscijfers van de Britse prijsvechter. Het passagiersvervoer steeg vorige maand met 10,6 procent op jaarbasis tot een totaal van 6,3 miljoen. In februari was nog sprake van een stijging van het passagiersvervoer met 8,2 procent tot 5,3 miljoen. EasyJet lanceerde afgelopen maand enkele nieuwe routes, onder meer van Londen Luton naar Stockholm en van Manchester naar het Griekse Preveza. Bovendien heeft de luchtvaartmaatschappij sinds afgelopen maand een nieuwe uitvalsbasis in Palma op het Spaanse eiland Mallorca om aan de hoge seizoensgebonden vraag te kunnen voldoen. De bezettingsgraad van EasyJet steeg met 1,4 procentpunt van 91,3 procent in maart 2016 naar 92,7 procent afgelopen maand. Het aandeel EasyJet noteerde donderdag in Londen op een rode beurs 0,7 procent lager op 1.010 pence. Update: om meer informatie en koersreactie toe te voegen. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 Copyright ABM Financial News. All rights reserved (END) Dow Jones Newswires
Vliegtuigen waren goed gevuld in februari Gepubliceerd op 6 apr 2017 om 11:18 | Views: 524 Air France-KLM 15:55 7,10 -0,03 (-0,35%) GENÈVE (AFN) - Luchtvaartmaatschappijen hebben in februari opnieuw aanzienlijk meer passagiers vervoerd dan een jaar eerder. De bezettingsgraad van vliegtuigen nam daarbij wereldwijd toe tot het hoogste niveau dat ooit in februari werd gemeten, meldde de brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen IATA donderdag. De passagiersstroom groeide in februari met bijna 5 procent. Daarbij werd de groei geremd door het schrikkeljaar 2016, waarin februari een dag meer telde. Gecorrigeerd voor die dag nam het vervoer in de tweede maand van 2017 met 8,6 procent toe, waarmee de vooruitgang ongeveer even sterk was als in januari. Het vluchtaanbod van luchtvaartmaatschappijen steeg in februari met slechts 2,7 procent. Daardoor nam de gemiddelde bezettingsgraad flink toe. Vliegtuigen zaten in doorsnee voor 79,5 procent vol, wat het hoogste niveau is dat ooit in februari werd bereikt. Betaalbare vliegtickets De aanhoudend sterke groei is volgens IATA-directeur Alexandre de Juniac mede te danken aan de verbeterde betaalbaarheid van vliegtickets, die afgelopen jaar naar schatting 10 procent goedkoper zijn geworden. Maar ook betere economische omstandigheden in veel regio's helpen een handje. Luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten deden met een passagiersgroei van 9,1 procent de beste zaken. In zowel Europa als Azië nam de passagiersstroom met 6,3 procent toe. Daarmee herstelt het passagiersvervoer tussen beide regio's van de dip die volgde op een reeks aanslagen in 2015 en 2016. Alleen in Noord-Amerika was sprake van een minieme daling (0,1 procent).
Hoe kan het dat wanneer het vervoer er zo positief uit ziet dat KLM steeds verder zakt?
Passagiersvervoer Lufthansa omhoog Bezettingsgraad bijna een procent hoger in maart. (ABM FN-Dow Jones) Lufthansa Group heeft in maart op jaarbasis meer passagiers vervoerd, waarbij de bezettingsgraad ook omhoog ging. Dit maakte de Duitse luchtvaartgroep dinsdag bekend. Het aantal passagiers van de groep steeg op jaarbasis met 14,0 procent tot 9,6 miljoen reizigers. De capaciteit steeg met 9,9 procent en de bezettingsgraad steeg met 0,8 procentpunt naar 77,2 procent. Bij luchtvaartmaatschappij Lufthansa steeg het aantal passagiers met 4,1 procent naar 5,2 miljoen. Bij dochtermaatschappijen Swiss en Austrian Airlines was de stijging met respectievelijk 5,4 en 7,9 procent groter. Het vrachtvervoer steeg met 13,3 procent naar 980 miljoen tonkilometer, waarbij de benuttingsgraad met 4,3 procentpunt toenam tot 73,8 procent. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 Copyright ABM Financial News. All rights reserved (END) Dow Jones Newswires
Minder winst voor Delta Air Lines door hogere brandstofkosten Amerikaanse partner van Air France-KLM voorziet hogere marges in tweede kwartaal. (ABM FN-Dow Jones) Delta Air Lines heeft in het eerste kwartaal van 2017 een lagere winst geboekt, vooral als gevolg van hogere brandstofkosten en voorziet hogere marges in het lopende kwartaal. Dit maakte de Amerikaanse joint venture partner van Air France-KLM woensdag voorbeurs bekend. Begin april meldde Delta reeds dat brandstofkosten op de resultaten drukten in de eerste drie maanden van het jaar. "Ondanks druk door brandstofprijzen hebben we solide resultaten gerealiseerd met dubbelcijferige operationele marges, sterke verbetering van klanttevredenheid en internationale groei", zei CEO Ed Bastian in een toelichting op de kwartaalrapportage. Delta behaalde in het afgelopen kwartaal een 1,1 procent lagere omzet van 9,15 miljard dollar. Het aangepaste operationeel resultaat daalde van 1,56 miljard naar 847 miljoen dollar. Onder de streep restte een aangepaste nettowinst van 560 miljoen dollar. Vorig jaar was dit nog een nettowinst van 1,03 miljard. Outlook Delta zei te verwachten dat de omzet gerekend naar passagiers per kilometer in het tweede kwartaal met 1 tot 3 procent zal toenemen en gedurende de rest van het jaar positief zal blijven. Ook rekent de vliegtuigmaatschappij op een operationele marge van 17 tot 19 procent. In de elektronische handel voorbeurs noteerde het aandeel Delta Air Lines 2,9 procent hoger. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 Copyright ABM Financial News. All rights reserved (END) Dow Jones Newswires
Werknemers Alitalia tegen reddingsplan Gepubliceerd op 25 apr 2017 om 10:45 | Views: 897 Air France-KLM 16:02 7,98 -0,04 (-0,45%) ROME (AFN/BLOOMBERG) - De toekomst van de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia hangt aan een zijden draadje. Werknemers stemden dinsdag in meerderheid tegen het reddingsplan, dat alom werd gezien als de laatste kans voor het bedrijf om te voorkomen dat het onder financieel toezicht wordt geplaatst. Vakbonden en management werden het eerder wel eens over het plan waarbij honderden banen verloren zouden gaan. Verder zou personeel, in totaal zo'n 12.500 man, genoegen moeten nemen met een lager salaris. Een eerder plan waarbij 2000 banen zouden verdwijnen stuitte eerder op weerstand van de vakbonden. Voorafgaand aan de stemming over het nieuwe plan was al gewaarschuwd dat een ,,nee" zou betekenen dat het einde van de maatschappij nabij is. De goedkeuring was onder meer nodig voor de herkapitalisatie van in totaal 2 miljard euro, inclusief 900 miljoen euro aan nieuwe financiering. Aandeelhouders De Italiaanse overheid voelt zich niet geroepen om de luchtvaartmaatschappij te nationaliseren. Het resultaat van de stemming werd als ,,betreurenswaardig" bestempeld. De overheid wacht nu op verdere stappen van aandeelhouders van het bedrijf en zal tot die tijd proberen om kosten voor burgers en reizigers zo laag mogelijk te houden. Een van de aandeelhouders is Etihad Airways. De maatschappij uit Abu Dhabi kocht in 2014 een belang van 49 procent in Alitalia, maar is niet in staat gebleken het tij voor de noodlijdende maatschappij te keren. Alitalia sloot 2015, het laatste jaar waarover cijfers zijn gepubliceerd, af met een verlies van 199 miljoen euro. Het bestuur van Alitalia bespreekt dinsdag de uitkomst van de stemming. Alitalia ging in 2008 overigens al eens failliet, maar maakte destijds een doorstart. Een consortium van Italiaanse ondernemingen kocht de levensvatbare onderdelen en voegde deze samen met de tweede Italiaanse luchtvaartmaatschappij Air One.
Winst American Airlines lager door hogere kosten Kwartaalomzet licht hoger. (ABM FN-Dow Jones) American Airlines heeft in het eerste kwartaal een sterk lager resultaat op een hogere omzet geboekt. Dit bleek donderdag voorbeurs uit de kwartaalrapportage van de grootste luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Staten. De omzet steeg met 2,0 procent naar 9,62 miljard dollar maar vanwege sterk gestegen operationele kosten daalde het bedrijfsresultaat van 1,34 miljard naar 601 miljoen dollar en kromp de nettowinst van 700 miljoen naar 234 miljoen dollar. De stijging van de kosten is onder meer het gevolg van hogere brandstofkosten en gestegen salarissen voor vliegend personeel en vernieuwing van vliegtuigcabines. In de handel voorbeurs daalde het aandeel American Airlines met 3,5 procent. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 Copyright ABM Financial News. All rights reserved (END) Dow Jones Newswires
Flink meer omzet Lufthansa Nog te weinig zicht op belangrijke derde kwartaal. (ABM FN-Dow Jones) Lufthansa heeft in het eerste kwartaal van 2017 flink meer omzet gegenereerd, maar wist dit niet te vertalen in winst. Dit bleek donderdag voorbeurs uit de kwartaalcijfers van de Duitse luchtvaartgroep. Financieel directeur Ulrike Svensson sprak in een toelichting van "opnieuw goede resultaten", in wat traditiegetrouw een moeilijk kwartaal is voor de sector. Lufthansa profiteerde volgens de CFO van gunstige trends voor de luchtvrachttak en een sterke groei bij de tak Techniek. Verder wees Svensson op gunstige prijsontwikkelingen en significant hogere omzetten uit het vliegverkeer. Desondanks blijft Lufthansa sterk sturen op de kosten. In het afgelopen kwartaal boekte Lufthansa op jaarbasis een ruim 11 procent hogere omzet van 7.691 miljoen euro, hetgeen mede te danken was aan het consolideren van Brussels Airlines. Het aantal passagier steeg met 13,0 procent en het vrachtvervoer leverde ook 8,3 procent meer op. Dit leverde een operationeel resultaat (EBIT) op van 16 miljoen euro, waar vorig jaar nog een verlies werd geleden van 49 miljoen euro. Aangepast lag de EBIT zelfs op 25 miljoen euro. Onder de streep restte een nettoverlies van 68 miljoen euro, 60 miljoen euro meer dan vorig jaar. Outlook Lufthansa herhaalde de outlook voor heel 2017, "ondanks onze sterke resultaten in het eerste kwartaal en de goede boekingen bij onze luchtvaartmaatschappijen", aldus Svensson. Volgens de topman is er nog onvoldoende zicht op de boekingen in het zo belangrijke derde kwartaal. De luchtvaartmaatschappij rekent voor dit jaar op een "substantieel" hogere omzet en een iets hogere aangepaste EBIT. De brandstofkosten zullen daarbij ongeveer 500 miljoen euro hoger uitvallen. In combinatie met een stijgende capaciteit denkt Lufthansa dat de omzet per stoel minder zal dalen dan in 2016. Het aandeel Lufthansa sloot woensdag op 16,81 euro. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 Copyright ABM Financial News. All rights reserved (END) Dow Jones Newswires
Techindustrie helpt luchtvrachtsector vooruit Gepubliceerd op 3 mei 2017 om 12:20 | Views: 430 Air France-KLM 16:36 7,68 -0,10 (-1,34%) GENÈVE (AFN) - Luchtvrachtvervoerders hebben ook in maart geprofiteerd van een sterke internationale verkoop van chips en andere onderdelen voor consumentenelektronica. De vraag naar hun diensten lag mede daardoor 14 procent hoger dan een jaar eerder. Dat is de sterkste toename sinds oktober 2010, meldde de internationale brancheorganisatie IATA woensdag. De wereldhandel liet in januari en februari al een opgaande lijn zien en daarmee ook het goederenvervoer per vliegtuig. Over het gehele eerste kwartaal kwam de groei, gecorrigeerd voor het schrikkeldageffect van een jaar eerder, op 11 procent. Daar stond een toename van de capaciteit met slechts een kleine 4 procent tegenover, dus de vrachtruimte aan boord werd veel beter benut. In vrijwel alle regio's liet het vrachtvervoer een stevige groei zien. Alleen in Latijns-Amerika was nog sprake van een afname. Europese luchtvaartmaatschappijen vervoerden ruim 18 procent meer vracht, hun branchegenoten uit Azié en Noord-Amerika zagen de vraag met respectievelijk zo'n 14 en 10 procent toenemen. ,,Het optimisme is terug in de sector'', constateerde IATA-directeur Alexandre de Juniac in een toelichting op de vervoerscijfers. Wel waarschuwde hij dat veel bedrijven tijdens de crisis van de afgelopen jaren een flinke jas hebben uitgedaan en nog een lange weg te gaan hebben richting herstel. Hij wees daarnaast op de stijgende kosten van brandstof en arbeid.
Vraag naar vliegtickets blijft sterk toenemen Gepubliceerd op 4 mei 2017 om 12:10 | Views: 514 Air France-KLM 16:20 8,01 +0,39 (+5,09%) GENÈVE (AFN) - De wereldwijde vraag naar vliegreizen is ook in maart sterk blijven groeien, al was de toename iets minder sterk dan in februari. Dat blijkt uit cijfers die de internationale brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen IATA donderdag heeft gepubliceerd. Het aantal door passagiers afgelegde kilometers steeg in maart met 6,8 procent, met name dankzij een sterke groei bij Aziatische luchtvaartmaatschappijen. Doordat de beschikbare capaciteit maar met 6,1 procent toenam, waren gemiddeld wat meer stoelen aan boord gevuld. Volgens IATA-directeur Alexandre de Juniac is de sterke groei, die over het gehele eerste kwartaal uitkwam op 7 procent, te danken aan een breed gedragen economisch herstel. Daarnaast speelt mee dat vliegen een stuk betaalbaarder is geworden. De ticketprijzen zijn in een jaar tijd met zo'n 10 procent gedaald.
EasyJet vervoert meer passagiers In april stijging van krap 12 procent. (ABM FN-Dow Jones) Luchtvaartmaatschappij EasyJet heeft in april meer passagiers vervoerd. Dit bleek vrijdag uit de maandelijkse vervoerscijfers van de Britse prijsvechter. Het passagiersvervoer steeg vorige maand met 11,7 procent op jaarbasis tot een totaal van 7,1 miljoen. In maart was nog sprake van een stijging van het passagiersvervoer met 10,6 procent tot 6,3 miljoen. De bezettingsgraad van EasyJet steeg met 2,5 procentpunt van 90,4 procent in april 2016 naar 92,9 procent afgelopen maand. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 Copyright ABM Financial News. All rights reserved (END) Dow Jones Newswires
Meer winst voor luchtvaartgroep IAG Gepubliceerd op 5 mei 2017 om 09:10 | Views: 600 Air France-KLM 15:37 8,35 +0,32 (+3,95%) IAG Plc 15:37 607,00 +35,00 (+6,12%) LONDEN (AFN) - De Brits-Spaanse luchtvaartgroep IAG heet afgelopen kwartaal meer winst geboekt dan een jaar eerder. Het moederbedrijf van British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus profiteerde onder meer van een lagere brandstofrekening. IAG vervoerde in het eerste kwartaal ruim 21 miljoen passagiers, een kleine 4 procent meer dan een jaar eerder. De omzet zakte desondanks met bijna 3 procent tot 4,9 miljard euro. Dat komt doordat de ticketprijzen nog altjd daalden, al ging dat wel veel minder hard dan in voorgaande periodes. De operationele winst, voor eenmalige posten, kwam uit op 170 miljoen euro. Dat is bijna 10 procent meer dan een jaar eerder. De nettowinst daalde wel met driekwart tot 27 miljoen euro, maar dat kwam hoofdzakelijk door hogere afschrijvingen op contracten waarmee schommelingen in de brandstofprijs en valutakoersen worden afgedekt. Optimistisch IAG verwacht ook over het gehele jaar een hogere operationele winst te behalen dan in 2016. Daarbij helpt mee dat vanaf het lopende kwartaal de ticketprijzen, afgezien van wisselkoerseffecten, weer een stijgende lijn zullen vertonen. Concurrent Air France-KLM toonde zich een dag eerder ook al positief over de marktontwikkelingen. Het bedrijf liet weten dat de prijsdaling van de laatste jaren vrijwel tot staan is gebracht en dat de boekingen voor het zomerseizoen duidelijk harder gaan dan vorig jaar. Topman Carsten Spohr van Lufthansa is eveneens optimistisch over de vraag naar tickets voor komende zomer. Dat zei hij vrijdag tijdens de aandeelhoudersvergadering van het Duitse luchtvaartconcern. Wel verwacht Spohr dat de prijzen van vliegtickets ook dit jaar uiteindelijk zullen dalen.
Etihad zet topman per direct aan de kant Gepubliceerd op 8 mei 2017 om 14:15 | Views: 1.076 Air France-KLM 15:55 8,44 +0,06 (+0,74%) ABU DHABI (AFN/BLOOMBERG) - Luchtvaartmaatschappij Etihad Airways heeft topman James Hogan per direct uit zijn functie gezet. Hij verlaat het bedrijf per 1 juli, maakte de onderneming maandag bekend. Dat Hogan vertrekt was al bekend, maar tot dusver zou hij pas ergens in de tweede jaarhelft het veld ruimen. Onder het bewind van Hogan, die sinds 2006 de dagelijkse leiding had, maakte Etihad een stormachtige groei door. Met een vloot van ruim 120 vliegtuigen en 26.500 mensen op de loonlijst, en samenwerkingsverbanden met onder meer Air France-KLM, is het een speler van formaat geworden in de internationale luchtvaartsector. De luchtvaartmaatschappij sneed zich evenwel in de vingers door belangen te nemen in een aantal slecht renderende Europese branchegenoten. Etihad investeerde onder meer in Alitalia, dat er echter niet in slaagde de broodnodige herstructurering door te voeren en inmiddels op weg lijkt naar een faillissement. Olieprijzen De samenwerking met deze kleinere luchtvaartmaatschappijen bracht de afgelopen jaren veel extra overstappende passagiers naar Abu Dhabi, de thuisbasis van Etihad. De laatste tijd staan de resultaten evenwel onder druk. De lage olieprijzen trekken een zware wissel op de economie in de Golfregio. De oliesjeiks die de dienst uitmaken bij de luchtvaartmaatschappij, hebben personeelsdirecteur Ray Gammell per direct belast met de dagelijkse leiding bij Etihad. De Ier werkt sinds 2009 bij het bedrijf en zat daarvoor bij onder meer Royal Bank of Scotland en chipfabrikant Intel.
United weer de mist in: vrouw vliegt ruim 4000 kilometer verkeerd kant op United Airlines moet wéér door het stof. De Franse Lucie Bahetoukilae wilde van New York naar Parijs vliegen maar kwam door een gatewisseling in een toestel naar San Francisco terecht. Een vlucht van zo’n 7,5 uur werd een reis van - uiteindelijk - 28 uur. United Airlines nam de schuld op zich en maakte excuses. Redactie 09-05-17, 19:41 Nietsvermoedend ging Bahetoukilae op 24 april met haar instapkaart naar de gate, waarna ze het vliegtuig in kon gaan. Maar, opmerkelijk genoeg, zat er al iemand op haar plaats. De stewardess bekeek haar instapkaart en vervolgens kon Bahetoukilae ergens anders gaan zitten. Bahetoukilae – die alleen Frans spreekt – had niet door dat op het laatste moment de gate van haar vlucht was gewijzigd. Volgens haar waren alle aankondigingen alleen in het Engels. De Française vloog vervolgens meer dan vierduizend kilometer de verkeerde kant op. In San Francisco wachtte ze daarna elf uur op de luchthaven om weer een vlucht naar Frankrijk te pakken. Eenmaal in Parijs geland, was ze meer dan 28 uur onderweg geweest. Schadevergoeding De familie van Bahetoukilae zegt niet uit te zijn op een flinke schadevergoeding maar stelt bezorgd te zijn over de veiligheid van de luchtvaartmaatschappij. ,,Mijn tante had iedereen kunnen zijn’’, zegt nicht Diane Miantsoko tegen ABC News. ,,Misschien wel een terrorist die mensen had kunnen vermoorden op de vlucht.’’ United Airlines heeft geleerd van het vorige incident waarbij passagier David Dao hardhandig van een overboekte vlucht gesleurd werd. Toen bleef de luchtmaatschappij aanvankelijk vaag over het ontstane incident. Deze keer bood United echter meteen verontschuldigingen aan voor ‘deze onaanvaardbare ervaring''. Als een pleister op de wonde kreeg Bahetoukilae haar vlucht volledig vergoed én een voucher voor een nieuwe reis. Het zijn moeilijke tijden voor het geplaagde United Airlines. Vorige week bereikte het wel een akkoord met dokter Dao over een schadevergoeding. Maar het imago van het bedrijf had toen al een flinke deuk te pakken. Ook voor reuzenkonijn Simon dat op 19 april de dood vond tijdens een vlucht vanuit Londen, moest United diep in de buidel tasten. Er zou een schadevergoeding van 10.000 dollar zijn uitgekeerd. Dat is voortaan ook het nieuwe en stevig opgetrokken maximumbedrag om je stoel af te staan tijdens een overboekte vlucht. www.ad.nl/buitenland/united-weer-de-m...
Emirates voelt concurrentie en sterke dollar Gepubliceerd op 11 mei 2017 om 10:19 | Views: 638 Air France-KLM 16:20 8,99 +0,03 (+0,32%) DUBAI (AFN) - Luchtvaartmaatschappij Emirates heeft de winst afgelopen jaar zien kelderen. Felle concurrentie dwong het Arabische bedrijf zijn ticketprijzen aanzienlijk te verlagen. Daarnaast zorgde de relatief dure dollar ervoor dat de kosten flink opliepen. Dat maakte moederbedrijf Emirates Group donderdag bekend. Emirates vervoerde in het eind maart afgesloten boekjaar een recordaantal van dik 56 miljoen passagiers. Dat betekent een groei van 8 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Door lagere prijzen en het drukkende effect van de sterke dollar bleef de omzet evenwel steken op het niveau van een jaar eerder, omgerekend ruim 21 miljard euro. De vrachtomzet daalde met 5 procent tot 2,7 miljard euro, ondanks een volumegroei van 3 procent. De grootste van de zogenoemde Golfmaatschappijen breidde de passagierscapaciteit afgelopen jaar met 10 procent uit. De vraag nam niet sterk genoeg toe om al die extra stoelen te vullen. De gemiddelde bezettingsgraad, een belangrijke graadmeter van efficiëntie in de luchtvaart, daalde tot iets meer dan 75 procent. Ter vergelijking: bij KLM was vorig jaar gemiddeld ruim 87 procent van de stoelen gevuld. De kosten liepen afgelopen jaar met 8 procent op, mede door de uitbreiding van het vluchtaanbod. De winst bedroeg omgerekend 325 miljoen euro. Dat is ruim 80 procent minder dan een jaar eerder. Nadelige wisselkoerseffecten kostten het bedrijf zo'n 525 miljoen euro.
Update: EasyJet boekt sterk hoger verlies Luchtvaartmaatschappij heeft last van zwakke pond. (ABM FN-Dow Jones) EasyJet heeft over het eerste halfjaar van zijn gebroken boekjaar het verlies van een jaar geleden onder meer als gevolg van het zwakke Britse pond sterk zien stijgen. Dit bleek dinsdag voorbeurs uit de cijferpublicatie van de Britse budgetluchtvaartmaatschappij, in vliegtuigbewegingen en aantal passagiers na KLM de nummer twee op Schiphol. De low-cost luchtvaartmaatschappij uit Luton boekte in de zes maanden tot 31 maart 2016 een verlies voor belastingen van 236 miljoen Britse pond. Een jaar eerder was dit een verlies van 18 miljoen pond. Het resultaat werd onder meer aangetast door negatieve wisselkoerseffecten van 82 miljoen pond en door het gemis van het paasweekeinde dit jaar. Het resultaat werd verder gedrukt doordat de kosten per stoel stegen en de omzet per stoel daalde. "Het verlies over het eerste halfjaar is conform de marktverwachtingen en de negatieve wisselkoerseffecten en het gemis van het paasweekeinde hebben een negatief effect van circa 127 miljoen pond onder de streep opgeleverd", zei CEO Carolyn McCall in een toelichting. De halfjaaromzet van easyJet steeg met 3,2 procent van 1,77 miljard naar 1,83 miljard pond. De Britse maatschappij heeft een order bij Airbus voor 30 A320 neo-vliegtuigen omgezet in hetzelfde aantal orders voor het grotere type A321 neo, met circa 50 stoelen per vliegtuig meer. "Hiermee kunnen we op drukke luchthavens als Schiphol en Parijs Orly met beperkingen op het aantal vliegtuigbewegingen met hetzelfde aantal starts en landingen toch groei in het aantal passagiers realiseren", zei de CEO. McCall zei verder dat consolidatie in de Europese luchtvaart dringend nodig is, maar dat easyJet absoluut geen plannen heeft om zelf zieltogende maatschappijen als Alitalia of Air Berlin over te nemen. Outlook EasyJet, dat het aantal passagiers met 9 procent zag groeien van 31 miljoen naar 33,8 miljoen, meldde verder te werken aan kostenbesparingen om winstgevende groei en rendementen te realiseren. Het aantal vooruitboekingen is hoger dan een jaar gelden, met 77 procent geboekte stoelen in het derde kwartaal en 55 procent voor het tweede halfjaar van het boekjaar. Het aandeel easyJet noteerde dinsdag in Londen een krappe 6 procent lager op 1.231,60 pence. Update: om informatie en toelichting CEO toe te voegen. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 Copyright ABM Financial News. All rights reserved (END) Dow Jones Newswires
Singapore Airlines duikt in rode cijfers Gepubliceerd op 18 mei 2017 om 16:27 | Views: 198 SINGAPORE (AFN) - Singapore Airlines heeft in het vierde kwartaal van zijn boekjaar onverwacht een verlies geleden. De luchtvaartmaatschappij kampte met toegenomen concurrentie en moest ook geld opzij zetten voor een mededingingsuitspraak over zijn vrachtdivisie. Het concern, dat als eerste ter wereld een tweepersoonsbed aanbood op een commerciële vlucht, zag klanten vaker kiezen voor goedkope vluchten dan voor extreme luxe. De twee budgetvliegmaatschappijen van het concern waren daardoor nog winstgevend, maar de vlaggenschipmaatschappij had het zwaar. Onder de streep werd een verlies van omgerekend bijna 90 miljoen euro geschreven. Dat is inclusief een voorziening van omgerekend ruim 85 miljoen euro voor de vrachtdivisie. Analisten rekenden gemiddeld op een winst van 35 miljoen euro. De omzet bleef gelijk op omgerekend 2,4 miljard euro.
KLM krijgt de komende jaren minder nieuwe vliegtuigen geleverd als gevolg van de oprichting van een lange afstandsprijsvechter voor Air France. Uit een interne nieuwsbrief van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) blijkt dat bij Air France KLM nieuwe lange afstandsvliegtuigen voortaan wil verdelen volgens een bepaalde sleutel tussen de twee dochtermaatschappijen. In een intern bericht aan de leden stelt de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) dat ze ‘onaangenaam’ verrast is over de afspraken die buiten haar om zijn gemaakt bij Air France. Deze afspraken zijn onderdeel van het eisenpakket om te komen tot de oprichting van Boost, een lange afstandsprijsvechter in Parijs. ‘Dit hoort iets van vier partijen te zijn, in plaats van Air France en de Franse pilotenbond”, aldus de VNV in de brief. De VNV wil geen commentaar geven aan De Telegraaf. Toch een rem ‘Dit is een rem op KLM, omdat ze door zo’n afspraak niet meer zelf kunnen beslissen over hun groei. Straks wordt dan in Frankrijk bepaald welke routes KLM krijgt”, is de analyse van Ruud Jansen van Feniks Ventures. Hij werkte vorig jaar aan een reddingsplan voor KLM. Zijn lezing wordt bevestigd door ingewijden bij KLM. “Ik kan me niet voorstellen dat de KLM-directie hier mee akkoord zal gaan”, zegt Jansen. Uit de pas Sinds het samengaan in 2004 gold de afspraak dat Air France 60% van de vluchten uitvoerde en KLM 40%. Omdat KLM zich wel heeft gehouden aan de afspraken uit 2015 om harder te werken, is de Nederlandse luchtvaartmaatschappij de afgelopen jaren harder gegroeid dan bij Air France. De Franse piloten vinden dat niet eerlijk en willen nu via de verdelingssleutel van de vliegtuigen voorkomen dat KLM verder uit de pas gaat lopen. 'Koloniaal' Vliegtuigen worden gezamenlijk ingekocht. KLM heeft nog bijvoorbeeld nog 13 Boeing 787’s en 1 Boeing 777 in bestelling, die de komende jaren worden geleverd. Die gaan dan deels naar Parijs, maar niet naar de prijsvechter Boost, want deze vliegt straks met de Airbus A330. Dat er straks met de nieuwe 787’s verlieslijdende routes bij Air France gevlogen gaan worden, is bijzaak, aldus ingewijden. “Het betekent rust onder Franse piloten, het heeft iets koloniaals.” Ruim 30% van de langeafstandsvluchten van Air France is verliesgevend, waar KLM zwarte cijfers schrijft. "Geen rem" KLM verwijst in een reactie naar de uitspraak die topman Jean-Marc Janaillac van Air France KLM dinsdag deed bij de algemene vergadering van aandeelhouders (ava) van de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie. ‘Het is niet de bedoeling om KLM te hinderen of af te remmen bij de plannen voor de prijsvechter op de lange afstanden”, zei Janaillac toen. De prijsvechtersplannen zijn het hart van de nieuwe strategie van de topman. Die moet er ‘linksom of rechtsom’ komen, zei hij eerder deze week. NL en Frankrijk weer gezeik KLM/AF......dat wordt morgen weer omlaag
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
AIRBUS
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia Oyj
Nokia OYJ
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)