Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,780 26 apr 2024 17:35
  • +0,205 (+3,68%) Dagrange 5,600 - 5,820
  • 475.734 Gem. (3M) 327,6K

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 83 84 85 86 87 ... 194 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 22 augustus 2016 07:51
    Er is geen gebrek aan objectiviteit en ook geen aversie tegen kritiek. Er is wel aversie tegen 'gewoon maar wat roepen'. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het bericht over Tesla dat duidelijk werd beargumenteerd en van een link voorzien. Het enige wat eenieder hier zich mag aantrekken is niet de boodschapper aanvallen maar alleen de boodschap. Dus als je met argumenten komt dan worden ze open ontvangen.
  2. [verwijderd] 22 augustus 2016 09:08

    @ Martin, de cijfers ?

    er zijn thans bij de experts ( analisten) wat tegengestelde stromingen, en dan heb ik het niet over een Haitong of Barclays tegenover een ING of ABN qua koersverwachting 5/6 versus 15 )

    het is daarom goed te weten wat zeker is

    - TT wint op tenders
    - Here ( TT's grootste concurrent ) het zwaar heeft
    - dat de markt compleet openbreekt voor self driving en dus voor al die bedrijven die daar een rol of toegevoegde waarde brengen, dat gaat van sensoren tot maps
    - de grote onderwaardering van TT's assets voor beurswaarde versus intrinsiek

    waar echter nu ook een ander geluid komt is kosten en winsten, er is niet langer de consensus die er wel was 2 jaar geleden dat TT hogere winsten gaat laten zien, er is nu een stroming die stelt dat vanwege de enorme concurrentie en de snelheid waarmee men allemaal wil participeren er steeds hogere kosten zullen komen voor R & D en dat de return on investment voor verdienmodel onder druk komt te staan, maw de concurrentie gaat zich doen voelen in prijs, verder ook dat de grote spelers toch zelf de controle willen hebben voor ontwikkeling, lees als Apple maps, Uber maps, GM maps, Ford maps, Toyota maps , vraag is dan ook reduceert dat uiteindelijk de Here en TT's tot Foxconn's ?
    bij dit soort ontwikkelingen is dan ook immer de vraag waar zit de profit in de chain ?, wie gaan er echt aan verdienen en wie eindigen als een ondergeschikte/opdracht supplier ?

    wpa verwachtingen beginnen dan ook uiteen te lopen en ontzettend veel zal afhangen hoe het 3e kwartaal en dit FY gerapporteerd gaat worden , niet enkel voor order intake die substantieel gaat zijn, maar ook voor verwachtingspatroon wat er aan gaat worden overgehouden en wat er nog kan komen.

    de nadruk legt men steeds meer op de onderwaardering van het aandeel en minder naar wat TT nu echt in de toekomst kan betekenen of gaan verdienen.
    jouw en GB's view over toekomstige winsten zijn dan ook helemaal nergens terug te vinden in de huidige analyses, integendeel er begint een soort van voorzichtigheid in te kruipen, waar men het allemaal wel over eens is, TT's onderwaardering.

    conclusie: verkopen de tent via een stappenplan en 30 euro is mooi zat en ook haalbaar.

    al de rest is echt voor n u compleet " pie in the sky", nul garantie dat TT ooit 5 of 10 euro per aandeel gaat verdienen.

    dus Martin, ik ga voor kapitaliseren en heb verder helemaal geen smul in het risico dat TT nu maar moet gaan concurreren in the big league in de hoop een mooi gedeelte van de koek mee op te peuzelen.

    weet goed, het is beter een big fish te zijn in een small pond, dan een small fish in a big pond
    NU is TT gevraagd, want iedereen ziet de voorsprong en ziet de markt nog in een start-up stadium ( small pond en TT is big ) dadelijk is de pond zo groot als de oceaan en is TT een gup , die kunnen nooit tegen de financiële spierballen op die dadelijk in de strijd gegooid gaan worden.

    goed, ik weet dat je het compleet oneens bent et mij en vele anderen ook, is allemaal prima en moet kunnen.
    dus no hard feelings, ik wil TT in de verkoop ( step by step) binnen 3 @ 5 jaar moet het voor zijn rood koperen zijn en ik ben tevreden met 30 euri.

    succes
  3. [verwijderd] 22 augustus 2016 10:04
    quote:

    potpourri schreef op 22 augustus 2016 09:08:

    @ Martin, de cijfers ?

    er zijn thans bij de experts ( analisten) wat tegengestelde stromingen, en dan heb ik het niet over een Haitong of Barclays tegenover een ING of ABN qua koersverwachting 5/6 versus 15 )

    het is daarom goed te weten wat zeker is

    - TT wint op tenders
    - Here ( TT's grootste concurrent ) het zwaar heeft
    - dat de markt compleet openbreekt voor self driving en dus voor al die bedrijven die daar een rol of toegevoegde waarde brengen, dat gaat van sensoren tot maps
    - de grote onderwaardering van TT's assets voor beurswaarde versus intrinsiek

    waar echter nu ook een ander geluid komt is kosten en winsten, er is niet langer de consensus die er wel was 2 jaar geleden dat TT hogere winsten gaat laten zien, er is nu een stroming die stelt dat vanwege de enorme concurrentie en de snelheid waarmee men allemaal wil participeren er steeds hogere kosten zullen komen voor R & D en dat de return on investment voor verdienmodel onder druk komt te staan (1), maw de concurrentie gaat zich doen voelen in prijs, verder ook dat de grote spelers toch zelf de controle willen hebben voor ontwikkeling, lees als Apple maps, Uber maps, GM maps, Ford maps, Toyota maps , vraag is dan ook reduceert dat uiteindelijk de Here en TT's tot Foxconn's ? bij dit soort ontwikkelingen is dan ook immer de vraag waar zit de profit in de chain ?, wie gaan er echt aan verdienen en wie eindigen als een ondergeschikte/opdracht supplier ? (2)

    wpa verwachtingen beginnen dan ook uiteen te lopen en ontzettend veel zal afhangen hoe het 3e kwartaal en dit FY gerapporteerd gaat worden , niet enkel voor order intake die substantieel gaat zijn, maar ook voor verwachtingspatroon wat er aan gaat worden overgehouden en wat er nog kan komen.

    de nadruk legt men steeds meer op de onderwaardering van het aandeel en minder naar wat TT nu echt in de toekomst kan betekenen of gaan verdienen.
    jouw en GB's view over toekomstige winsten zijn dan ook helemaal nergens terug te vinden in de huidige analyses, integendeel er begint een soort van voorzichtigheid in te kruipen, waar men het allemaal wel over eens is, TT's onderwaardering.

    conclusie: verkopen de tent via een stappenplan en 30 euro is mooi zat en ook haalbaar.

    al de rest is echt voor n u compleet " pie in the sky", nul garantie dat TT ooit 5 of 10 euro per aandeel gaat verdienen.

    dus Martin, ik ga voor kapitaliseren en heb verder helemaal geen smul in het risico dat TT nu maar moet gaan concurreren in the big league in de hoop een mooi gedeelte van de koek mee op te peuzelen.

    weet goed, het is beter een big fish te zijn in een small pond, dan een small fish in a big pond
    NU is TT gevraagd, want iedereen ziet de voorsprong en ziet de markt nog in een start-up stadium ( small pond en TT is big ) dadelijk is de pond zo groot als de oceaan en is TT een gup , die kunnen nooit tegen de financiële spierballen op die dadelijk in de strijd gegooid gaan worden.

    goed, ik weet dat je het compleet oneens bent et mij en vele anderen ook, is allemaal prima en moet kunnen.
    dus no hard feelings, ik wil TT in de verkoop ( step by step) binnen 3 @ 5 jaar moet het voor zijn rood koperen zijn en ik ben tevreden met 30 euri.

    succes
    Over de twee onderstreepte dingen. Misschien goed om te kijken wat er verteld is in de TomTom conference calls. Die geven toch een ander beeld. Met name dat volgens TT de R&D kosten niet komen door concurrentie, maar doordat er meer tenders zijn gewonnen. En dat TT op de hoogte is van wat autofabrikanten doen.

    In antwoord op de vraag of de R&D kosten ook in 2017 stijgen

    "We zullen de markten een update geven als we met de outlook voor 2017 komen. Dus daarvoor is het nu niet het juiste moment. Maar wat we al eerder hebben gezegd is dat het gebruikelijk is dat als je orders krijgt binnen Automotive, dat je dingen moet doen. Ofwel specifieke engineering voor de klant, integratie werkzaamheden, aanvullende wensen qua functionaliteit of dekking, wensen die nog volledig in onze huidige planning (roadmap) zaten."

    In antwoord op de vraag wat TT vindt van autofabrikanten die zelf dingen doen. (oktober vorig jaar, dus wel wat langer geleden, maar niet extreem lang geleden):

    "Ja, over uw vraag over het concurrentielandschap, verder dan alleen HERE. Ik denk dat er op het gebied van autonoom rijden er een hoop experimenten plaatsvinden. We kennen autofabrikanten die een hoop dingen zelf gedaan hebben voor test trajecten. We praten met die mensen. We vergelijken elkaars resultaten. Ik denk dat er een bewustzijn is in de industrie dat je kaartenmaken professioneel moet doen op grote schaal. En ik denk dat we een goede positie hebben, als je kijkt waar we nu al zijn met onze autonoom rijden technologie en standaardisatie, dat we een rol te spelen hebben in dit werkgebied."
  4. [verwijderd] 22 augustus 2016 10:28

    Hi Justin,

    denk dat we praktisch hetzelfde schrijven, natuurlijk gaan R&D/Opex in de lift als het orderboek groeit, uiteindelijk is het ook allemaal een beetje tailor-made voor de klant.

    het 2e dat is nu juist de vraag en dus ook het risico ? waar eindig je ?
    als toegevoegde waarde in de ketting of als ondergeschikte leverancier in de ketting

    er zijn steeds meer die zich afvragen wat wil de auto fabrikant, HG kan dan wel zeggen dit is allemaal gefröbel in de marge wat die gasten doen, wij zijn de profs en wij hebben de kaarten-fabriek, dus laat ze er allemaal maar een paar 100 mio of miljard tegenaan gooien ze komen vanzelf toch weer bij ons of Here terecht, of hij zit er compleet naast en ziet over 5 jaar dat hij de fabriek mag hebben maar dat het afromen bij the end-user zit en dan zeg ik en gelukkig nu steeds meer anderen ook die veel meer stem en weging hebben, waarom dit risico lopen, je weet dat je gevraagd bent, begin wat te realiseren.

    we gaan t zien Justin, ik ben super bullish voor t aandeel heb er ook de positie naar en zit er bovenop, ik probeer maximaal toegang tot de rapporten te krijgen, ik ga deze niet missen.
    heb 35% van mijn positie voor risk in TT zitten en dat is voor mij ongehoord hoog, normaal doe ik niet meer dan 8 max 10% in a single stock.

    dus please keep us informed, ook bij twijfel over correctheid of bron, liever hoor ik nu te veel dan te weinig.

    succes
  5. forum rang 6 boem! 22 augustus 2016 10:48
    quote:

    potpourri schreef op 22 augustus 2016 09:08:

    @ Martin, de cijfers ?

    er zijn thans bij de experts ( analisten) wat tegengestelde stromingen, en dan heb ik het niet over een Haitong of Barclays tegenover een ING of ABN qua koersverwachting 5/6 versus 15 )

    het is daarom goed te weten wat zeker is

    - TT wint op tenders
    - Here ( TT's grootste concurrent ) het zwaar heeft
    - dat de markt compleet openbreekt voor self driving en dus voor al die bedrijven die daar een rol of toegevoegde waarde brengen, dat gaat van sensoren tot maps
    - de grote onderwaardering van TT's assets voor beurswaarde versus intrinsiek

    waar echter nu ook een ander geluid komt is kosten en winsten, er is niet langer de consensus die er wel was 2 jaar geleden dat TT hogere winsten gaat laten zien, er is nu een stroming die stelt dat vanwege de enorme concurrentie en de snelheid waarmee men allemaal wil participeren er steeds hogere kosten zullen komen voor R & D en dat de return on investment voor verdienmodel onder druk komt te staan, maw de concurrentie gaat zich doen voelen in prijs, verder ook dat de grote spelers toch zelf de controle willen hebben voor ontwikkeling, lees als Apple maps, Uber maps, GM maps, Ford maps, Toyota maps , vraag is dan ook reduceert dat uiteindelijk de Here en TT's tot Foxconn's ?
    bij dit soort ontwikkelingen is dan ook immer de vraag waar zit de profit in de chain ?, wie gaan er echt aan verdienen en wie eindigen als een ondergeschikte/opdracht supplier ?

    wpa verwachtingen beginnen dan ook uiteen te lopen en ontzettend veel zal afhangen hoe het 3e kwartaal en dit FY gerapporteerd gaat worden , niet enkel voor order intake die substantieel gaat zijn, maar ook voor verwachtingspatroon wat er aan gaat worden overgehouden en wat er nog kan komen.

    de nadruk legt men steeds meer op de onderwaardering van het aandeel en minder naar wat TT nu echt in de toekomst kan betekenen of gaan verdienen.
    jouw en GB's view over toekomstige winsten zijn dan ook helemaal nergens terug te vinden in de huidige analyses, integendeel er begint een soort van voorzichtigheid in te kruipen, waar men het allemaal wel over eens is, TT's onderwaardering.

    conclusie: verkopen de tent via een stappenplan en 30 euro is mooi zat en ook haalbaar.

    al de rest is echt voor n u compleet " pie in the sky", nul garantie dat TT ooit 5 of 10 euro per aandeel gaat verdienen.

    dus Martin, ik ga voor kapitaliseren en heb verder helemaal geen smul in het risico dat TT nu maar moet gaan concurreren in the big league in de hoop een mooi gedeelte van de koek mee op te peuzelen.

    weet goed, het is beter een big fish te zijn in een small pond, dan een small fish in a big pond
    NU is TT gevraagd, want iedereen ziet de voorsprong en ziet de markt nog in een start-up stadium ( small pond en TT is big ) dadelijk is de pond zo groot als de oceaan en is TT een gup , die kunnen nooit tegen de financiële spierballen op die dadelijk in de strijd gegooid gaan worden.

    goed, ik weet dat je het compleet oneens bent et mij en vele anderen ook, is allemaal prima en moet kunnen.
    dus no hard feelings, ik wil TT in de verkoop ( step by step) binnen 3 @ 5 jaar moet het voor zijn rood koperen zijn en ik ben tevreden met 30 euri.

    succes
    AB @Wies

    Zeer duidelijk verhaal, waarin ik mij kan vinden muv jouw conclusie.

    Mijn conclusie is: Tom2 moet trachten op eigen benen de positie te verkrijgen die ze ambieren tw 50% marketaandeel in automotive.
    Binnen 2 jaar is duidelijk of dit lukt en ook is dan bekend bij Tom2 welke winsten hiermee behaald kunnen worden.
    Indien dan blijkt, dat maps qua prijsvorming als commodity moet worden gezien is er nog voldoende tijd om tegen een aantrekkelijke prijs die maps van de hand te doen.
  6. harrysnel 22 augustus 2016 11:01
    Mensen; zat dit weekeinde te denken over de vraag die Justin (en ook martinmartin en BDB refereerden daaraan) mij stelde "waarom ik niet meer bereid ben om door het spel heen te prikken en mijn geduld heb verloren". Waarom heb ik, zoals ik denk dat Justin het ziet, geen oog meer voor de lange termijn strategische ontwikkelingen en wil ik "de kip met gouden eieren niet meer rustig laten broeden"?

    Nog steeds kan ik meegaan met de LT visie van Justin/martinmartin/BDB. De opmerking dat "de SDC nog in de toekomst ligt" en dat daarom "het orderboek met "traditionele navigatie business" zeer waardevol is" ben ik het volledig mee eens. Ook de ideeën over de kansen door groei Connected Car (overlap Automotive/Telematics), de bluf van MobilEye op het gebied van Mapping, het zelfvertrouwen van de Vries, de noodzaak om nu grote klanten binnen te slepen en dat daarvoor relatieve stilte vereist kan zijn.....allemaal eens. Het fundamentele verschil tussen de zienswijze van met name Justin en die van mij zit hem volgens mij in het feit dat ik ervan uitga dat geld het slechtste in sommige mensen naar boven kan halen totdat het tegendeel bewezen is. Noem dat paranoïde, achterdochtig, jammer.......ik denk dat het nodig is op de beurs ook al is het een houding die ik in het dagelijks leven juist probeer te vermijden.

    Ik zie een discrepantie tussen de assetwaarde en marketcap die nu veel groter is dan eerder bij een koers van E3 een aantal jaren geleden. Dat komt vooral door geslaagde transitie van hardware naar software met als gevolg het winnen van marktaandeel op Here (het orderboek wijst op een houdbaar (min 5-10 jaar) nieuw verdienmodel), de verkoop van Here en Fleetmatics voor bedragen boven de huidige marketcap van heel TomTom (de assets) en de markt van Connected Car en SDC die "hot" zijn met bijbehorende waarderingen voor bedrijven in die sector (de "hype").

    Als ik dan deze discrepantie tussen marktwaarde TomTom en assetwaarde TomTom ervaar ga ik op zoek naar verklaringen omdat assetwaarde op dit moment relevant is voor de waardering van bedrijven binnen de sector van TT (zie MobilEye, Cruise Automation, Fleetmatics etc.).

    Als ik nu uitga van slechte intenties dan ga ik uit van een streven om TomTom "te stelen" en het van de beurs te halen voor een te lage prijs. Wat past daarbij:
    - Een zuchtende CEO tijdens webcasts, een CEO die lage koers wijt aan "volatiliteit", een CEO die uitspreekt dat E8 "een faire koers is", een CEO die wijst op technologische onzekerheid ipv kansen te benadrukken, een CEO die aangeeft dat het een "spannende tijd is omdat er investeringen vereist zijn", een CEO die zelfstandig scenario benadrukt....
    - IR dat bewust belangrijke ontwikkelingen niet naar buiten brengt zoals toevoeging aan het nieuwe Harman platform. Een platform dat m.i. mooi aansluit bij de uitspraken van Phil Abram (GM/OnStar); de man die ook spontaan TomTom noemde tijdens discussie over mappingoplossingen.
    - Ik zie toezeggingen om duidelijker te communiceren waar geen bal van terecht komt en een "Investor day" waar men geen zin in heeft binnen TomTom.
    - Ik zie personele invulling met "ja-knikkers" vanuit het bedrijf zelf.
    - Ik zie partijen rondom TT circkelen die connectie hebben met Goddijn (Hal, de Pont, de Mol).
    - Een analist van SNS die eerder al een voorzetje gaf voor een delisting en nu zijn focus heeft verlegd naar EBIT ontwikkeling voor komende 3 jaar en het koersdoel verlaagd heeft naar E9.
    - Ik zie shorters positie innemen in weerwil van ontwikkelingen binnen de sector. Ik zie koerscontrole. Ik zie het naar beneden rammen van de koers op tactische momenten waar partijen die nauw betrokken zijn bij TomTom een hand in hebben (SNS/Barclays). Ook "Andrew" van Barclays, zoals Goddijn hem bij voornaam noemt, gaat net als Den Drijver vrolijk met IR op stap. Ook na zijn Brexit gezwam en de impact daarvan op TT.
    - Ik zie een TomTom dat niet bereid is om een meerjaren voorspelling te doen. Investeringen die meteen worden genomen en omzet die wordt uitgesteld.
    - Ik zie de aankondiging van een update vwb orderboek maar geen datum. Ik vrees dat Goddijn door take-rates laag in te schatten het bedrag zo laag mogelijk zal proberen te houden.
    - Ik hoor Goddijn zeggen dat het "afwachten is wat de Duitsers met Here willen" en verwacht een dag met daling voor TT als daar duidelijkheid komt wie er deelnemen. Ik verwacht vervolgens een TomTom dat niet reageert maar de koers lekker laat wegzakken, daarna een paar downgrades van bezorgde analisten met verder zakkende koers en uiteindelijk een aantrekkelijk exit bod van Goddijn + partij voor een "zeer fraaie E12" wat dan een premie betekent van X % en dat begeleid wordt door enthousiaste analisten die het fair bod vinden en van wie hun bank graag de delisting zal begeleiden.

    NB: dit is mijn worst-case achterdochtig scenario waarbij ik ervan uitga dat "niemand deugt". Dat is geen sympathieke bril om door te kijken maar ik mag deze mogelijkheid voor mezelf gewoon niet uitsluiten. De koersontwikkeling, gedrag van management/IR en uitspraken analisten zorgen er sinds feb/maart voor dat ik de kans op dit scenario veel hoger inschat dan voorheen. Dat ik deze zorgen op dit forum uitspreek doe ik vanuit de "hoop" dat er iemand meeleest die betrokken is bij TomTom en dat andere forumleden weerwoord geven. Met IR heb ik ook contact gezocht en reden daarvoor was dat ik de hoop had dat mijn "vrees" door TomTom zelf ontkracht zou worden. Daarin is IR niet geslaagd maar dat kan ook niet zonder de mailtjes te beantwoorden.
  7. Koos99 22 augustus 2016 11:08
    quote:

    *Justin* schreef op 22 augustus 2016 10:04:

    [...]

    Over de twee onderstreepte dingen. Misschien goed om te kijken wat er verteld is in de TomTom conference calls. Die geven toch een ander beeld. Met name dat volgens TT de R&D kosten niet komen door concurrentie, maar doordat er meer tenders zijn gewonnen. En dat TT op de hoogte is van wat autofabrikanten doen.

    In antwoord op de vraag of de R&D kosten ook in 2017 stijgen

    "We zullen de markten een update geven als we met de outlook voor 2017 komen. Dus daarvoor is het nu niet het juiste moment. Maar wat we al eerder hebben gezegd is dat het gebruikelijk is dat als je orders krijgt binnen Automotive, dat je dingen moet doen. Ofwel specifieke engineering voor de klant, integratie werkzaamheden, aanvullende wensen qua functionaliteit of dekking, wensen die nog volledig in onze huidige planning (roadmap) zaten."

    In antwoord op de vraag wat TT vindt van autofabrikanten die zelf dingen doen. (oktober vorig jaar, dus wel wat langer geleden, maar niet extreem lang geleden):

    "Ja, over uw vraag over het concurrentielandschap, verder dan alleen HERE. Ik denk dat er op het gebied van autonoom rijden er een hoop experimenten plaatsvinden. We kennen autofabrikanten die een hoop dingen zelf gedaan hebben voor test trajecten. We praten met die mensen. We vergelijken elkaars resultaten. Ik denk dat er een bewustzijn is in de industrie dat je kaartenmaken professioneel moet doen op grote schaal. En ik denk dat we een goede positie hebben, als je kijkt waar we nu al zijn met onze autonoom rijden technologie en standaardisatie, dat we een rol te spelen hebben in dit werkgebied."
    In CC Q4 2015 heeft TomTom al wel aangegeven dat de OPEX voor 2017 hoger komt de liggen dan de OPEX 2016.
  8. forum rang 6 boem! 22 augustus 2016 11:22
    quote:

    harrysnel schreef op 22 augustus 2016 11:01:

    Mensen; zat dit weekeinde te denken over de vraag die Justin (en ook martinmartin en BDB refereerden daaraan) mij stelde "waarom ik niet meer bereid ben om door het spel heen te prikken en mijn geduld heb verloren". Waarom heb ik, zoals ik denk dat Justin het ziet, geen oog meer voor de lange termijn strategische ontwikkelingen en wil ik "de kip met gouden eieren niet meer rustig laten broeden"?

    Nog steeds kan ik meegaan met de LT visie van Justin/martinmartin/BDB. De opmerking dat "de SDC nog in de toekomst ligt" en dat daarom "het orderboek met "traditionele navigatie business" zeer waardevol is" ben ik het volledig mee eens. Ook de ideeën over de kansen door groei Connected Car (overlap Automotive/Telematics), de bluf van MobilEye op het gebied van Mapping, het zelfvertrouwen van de Vries, de noodzaak om nu grote klanten binnen te slepen en dat daarvoor relatieve stilte vereist kan zijn.....allemaal eens. Het fundamentele verschil tussen de zienswijze van met name Justin en die van mij zit hem volgens mij in het feit dat ik ervan uitga dat geld het slechtste in sommige mensen naar boven kan halen totdat het tegendeel bewezen is. Noem dat paranoïde, achterdochtig, jammer.......ik denk dat het nodig is op de beurs ook al is het een houding die ik in het dagelijks leven juist probeer te vermijden.

    Ik zie een discrepantie tussen de assetwaarde en marketcap die nu veel groter is dan eerder bij een koers van E3 een aantal jaren geleden. Dat komt vooral door geslaagde transitie van hardware naar software met als gevolg het winnen van marktaandeel op Here (het orderboek wijst op een houdbaar (min 5-10 jaar) nieuw verdienmodel), de verkoop van Here en Fleetmatics voor bedragen boven de huidige marketcap van heel TomTom (de assets) en de markt van Connected Car en SDC die "hot" zijn met bijbehorende waarderingen voor bedrijven in die sector (de "hype").

    Als ik dan deze discrepantie tussen marktwaarde TomTom en assetwaarde TomTom ervaar ga ik op zoek naar verklaringen omdat assetwaarde op dit moment relevant is voor de waardering van bedrijven binnen de sector van TT (zie MobilEye, Cruise Automation, Fleetmatics etc.).

    Als ik nu uitga van slechte intenties dan ga ik uit van een streven om TomTom "te stelen" en het van de beurs te halen voor een te lage prijs. Wat past daarbij:
    - Een zuchtende CEO tijdens webcasts, een CEO die lage koers wijt aan "volatiliteit", een CEO die uitspreekt dat E8 "een faire koers is", een CEO die wijst op technologische onzekerheid ipv kansen te benadrukken, een CEO die aangeeft dat het een "spannende tijd is omdat er investeringen vereist zijn", een CEO die zelfstandig scenario benadrukt....
    - IR dat bewust belangrijke ontwikkelingen niet naar buiten brengt zoals toevoeging aan het nieuwe Harman platform. Een platform dat m.i. mooi aansluit bij de uitspraken van Phil Abram (GM/OnStar); de man die ook spontaan TomTom noemde tijdens discussie over mappingoplossingen.
    - Ik zie toezeggingen om duidelijker te communiceren waar geen bal van terecht komt en een "Investor day" waar men geen zin in heeft binnen TomTom.
    - Ik zie personele invulling met "ja-knikkers" vanuit het bedrijf zelf.
    - Ik zie partijen rondom TT circkelen die connectie hebben met Goddijn (Hal, de Pont, de Mol).
    - Een analist van SNS die eerder al een voorzetje gaf voor een delisting en nu zijn focus heeft verlegd naar EBIT ontwikkeling voor komende 3 jaar en het koersdoel verlaagd heeft naar E9.
    - Ik zie shorters positie innemen in weerwil van ontwikkelingen binnen de sector. Ik zie koerscontrole. Ik zie het naar beneden rammen van de koers op tactische momenten waar partijen die nauw betrokken zijn bij TomTom een hand in hebben (SNS/Barclays). Ook "Andrew" van Barclays, zoals Goddijn hem bij voornaam noemt, gaat net als Den Drijver vrolijk met IR op stap. Ook na zijn Brexit gezwam en de impact daarvan op TT.
    - Ik zie een TomTom dat niet bereid is om een meerjaren voorspelling te doen. Investeringen die meteen worden genomen en omzet die wordt uitgesteld.
    - Ik zie de aankondiging van een update vwb orderboek maar geen datum. Ik vrees dat Goddijn door take-rates laag in te schatten het bedrag zo laag mogelijk zal proberen te houden.
    - Ik hoor Goddijn zeggen dat het "afwachten is wat de Duitsers met Here willen" en verwacht een dag met daling voor TT als daar duidelijkheid komt wie er deelnemen. Ik verwacht vervolgens een TomTom dat niet reageert maar de koers lekker laat wegzakken, daarna een paar downgrades van bezorgde analisten met verder zakkende koers en uiteindelijk een aantrekkelijk exit bod van Goddijn + partij voor een "zeer fraaie E12" wat dan een premie betekent van X % en dat begeleid wordt door enthousiaste analisten die het fair bod vinden en van wie hun bank graag de delisting zal begeleiden.

    NB: dit is mijn worst-case achterdochtig scenario waarbij ik ervan uitga dat "niemand deugt". Dat is geen sympathieke bril om door te kijken maar ik mag deze mogelijkheid voor mezelf gewoon niet uitsluiten. De koersontwikkeling, gedrag van management/IR en uitspraken analisten zorgen er sinds feb/maart voor dat ik de kans op dit scenario veel hoger inschat dan voorheen. Dat ik deze zorgen op dit forum uitspreek doe ik vanuit de "hoop" dat er iemand meeleest die betrokken is bij TomTom en dat andere forumleden weerwoord geven. Met IR heb ik ook contact gezocht en reden daarvoor was dat ik de hoop had dat mijn "vrees" door TomTom zelf ontkracht zou worden. Daarin is IR niet geslaagd maar dat kan ook niet zonder de mailtjes te beantwoorden.
    AB @Harrysnel.

    Prachtig betoog met sterke onderbouwing.
    Ook ik heb door de jaren heen geleerd, dat geld bij een aantal mensen het slechtste naar boven haalt.

    Ik hou me maar vast aan het gegeven, dat indien zij deze marsroute inderdaad willen bewandelen zij er niet zonder pek en veren vanaf komen.
    En zonder tegenbewijs ga ik nog steeds uit van het goede in de mens.
  9. Oeps..! 22 augustus 2016 11:23
    Ik zie dat T2 geen beloftes doet die zie niet kunnen waarmaken en daarmee de belegger blij zouden kunnen maken met een dode mus.
    Ik zie dat HG waar maakt wat hij zegt
    Ik zie een gezond bedrijf met een goede structuur en veel zelfvertrouwen
    Ik zie dat je pas kunt anticiperen op de concurrent (Here) als je zeker weet waar ze mee bezig zijn
    Ik zie dat ze (gelukkig) niet over een nacht ijs gaan
    Ik zie de opdrachten groeien
    Ik zie dat ze goede overnames hebben gedaan
    Ik zie dat ze niet van blufpoker houden
    Ik zie dat er toekomst is
    Ik zie dat de kaartenmakersbusiness een specialisme is waar veel werk in zit en moeilijk (duur) is na te maken.
    Ik zie dat er bij veel belang is voor goede kaarten, automotive etc. en de autonome handel

    Ik zie de waarde van het bedrijf vermeerderen, maar ik zie helaas alles wat ik zie niet in de koers terug.
    Ik zie dat iedere keer als er goed nieuws is de koers juist gaat zakken

    Ik zie zoveel dat ik niet meer weet wat ik zie en toch ben ik (nog lang niet) uitgegeken!

    We zullen zien wie het goed ziet.....
  10. Spoetnik 22 augustus 2016 11:26
    quote:

    Oeps...! schreef op 22 augustus 2016 11:23:

    Ik zie dat T2 geen beloftes doet die zie niet kunnen waarmaken en daarmee de belegger blij zouden kunnen maken met een dode mus.
    Ik zie dat HG waar maakt wat hij zegt
    Ik zie een gezond bedrijf met een goede structuur en veel zelfvertrouwen
    Ik zie dat je pas kunt anticiperen op de concurrent (Here) als je zeker weet waar ze mee bezig zijn
    Ik zie dat ze (gelukkig) niet over een nacht ijs gaan
    Ik zie de opdrachten groeien
    Ik zie dat ze goede overnames hebben gedaan
    Ik zie dat ze niet van blufpoker houden
    Ik zie dat er toekomst is
    Ik zie dat de kaartenmakersbusiness een specialisme is waar veel werk in zit en moeilijk (duur) is na te maken.
    Ik zie dat er bij veel belang is voor goede kaarten, automotive etc. en de autonome handel

    Ik zie de waarde van het bedrijf vermeerderen, maar ik zie helaas alles wat ik zie niet in de koers terug.
    Ik zie dat iedere keer als er goed nieuws is de koers juist gaat zakken

    Ik zie zoveel dat ik niet meer weet wat ik zie en toch ben ik (nog lang niet) uitgegeken!

    We zullen zien wie het goed ziet.....

    Je ziet de waarde vermeerderen?
    Dan heb je het over de hypothetische, unrealized, met een mark to market waar je je rot van schrikt. Ik zie vooral een stagnerende koers.
  11. [verwijderd] 22 augustus 2016 11:39
    @HarrySnel.

    Tja. Zo kan ik het ook. Stel dat ik uitga van het slechtste van de mens en dat die alleen door geld wordt gedreven. Dan kan ik ieder persoon danwel bedrijf tot de veters af fikken.

    Ik ga er wel van uit dat de top van TT 'last' heeft van een bepaalde trots en arrogantie. Deels terecht, als niemand meer in je gelooft dan wordt dat een soort overlevingsmechanisme en 'we trekken ons eigen plan' en laten ons niet de les lezen door mensen die bij het eerste zuchtje tegenwind wilden dat we het bijltje erbij neer leggen.

    Laten we eerlijk zijn. Mensen of media die een bedrijf op dag 1 de hemel in prijzen, kunnen het een dag later de grond in schrijven en daarna weer ophemelen alsof er niks gebeurd is. Daar trek je je dus maar niets van aan.

    Ik ga dus wel uit van een bepaald ego, maar ga er niet van uit dat TT te kwader trouw is. Bovendien vind ik het een belangrijk principe dat je vertrouwt tot het tegendeel zich bewijst en niet wantrouwt en de ander jou het tegendeel moet bewijzen.

    Ik denk dat als je de storm van 2007 en daarna overleeft en nu voor het eerst in een groeifase zit en schuldenvrij bent, dat je wel tegen een stootje kunt.

    Je was/bent een van mijn preferred posters, maar hier kan ik (in tegenstelling tot meerdere mensen die blijkbaar ook iets zien in jouw conspiracies) geen aanbeveling aan hangen.
  12. [verwijderd] 22 augustus 2016 11:40
    @harry

    Duidelijke post. Dikke AB!

    Gezien de huidige assetwaarde van rond de 30 euro is de onderwaardering inderdaad enorm. Met alle gevaren van dien. Het is goed dat je dat nog een keer duidelijk benadrukt.
    Persoonlijk geloof ik niet dat het Goddijn & friends zal lukken om er een smerige delisting tegen een prikkie door te drukken. De verkoop van Here en Fleetmatics heeft een duidelijke bodem gelegd.
    Toch blijft het vreemd dat de koers telkens wordt gedrukt.

    Een positief scenario is dat Goddijn zelf heeft aangekondigd dat TomTom in Automotive een marktaandeel verwacht te behalen van 50% in 2020. Dan is de koers toch echt de grens van 100 euro gepasseerd.
    Zelfs met het huidige 20% marktaandeel gaan we die grens in de periode 2020-2025 bereiken. Simpelweg door het stapelen van de jaarabonnementen op de real-time Maps & Services en een take-rate voor de connected-car met ADAS/HAD inside voor de extra veiligheid die stijgt van 27% naar richting de 100%.
  13. [verwijderd] 22 augustus 2016 11:40
    quote:

    Koos99 schreef op 22 augustus 2016 11:08:

    [...]

    In CC Q4 2015 heeft TomTom al wel aangegeven dat de OPEX voor 2017 hoger komt de liggen dan de OPEX 2016.
    Klopt. Men probeert een indicatie te krijgen hoeveel. Ik ga uit van 8-9% de komende 2 jaar. Daarna zou het kunnen draaien door nog verdere automatisering maar dat is te ver weg om iets zinnigs over te kunnen zeggen.
  14. Oeps..! 22 augustus 2016 11:42
    quote:

    Spoetnik schreef op 22 augustus 2016 11:26:

    [...]

    Je ziet de waarde vermeerderen?
    Dan heb je het over de hypothetische, unrealized, met een mark to market waar je je rot van schrikt. Ik zie vooral een stagnerende koers.
    Het binnenhalen van orders en waarde van de bezittingen; verkoop Here en Fleetmatics.
    Dat is realistisch en bewezen, de koers is niet realistisch.
  15. Spoetnik 22 augustus 2016 11:50
    quote:

    *Justin* schreef op 22 augustus 2016 11:40:

    [...]

    Klopt. Men probeert een indicatie te krijgen hoeveel. Ik ga uit van 8-9% de komende 2 jaar. Daarna zou het kunnen draaien door nog verdere automatisering maar dat is te ver weg om iets zinnigs over te kunnen zeggen.
    Francois Bouvignies - UBS - Analyst
    Okay, thank you. And the last one, it was on the OpEx in the coming quarters and even years if it's possible. I mean do you see any change since
    last quarter or do you have more visibility of how you think you are going to invest in terms of OpEx and CapEx and maybe that you will see more
    leverage in the coming quarters or years as Automotive revenues are coming through?

    Harold Goddijn - TomTom NV - CEO
    Yes, so what we said in the call already is that we envisage that our operational expenses will go up with 8% to 9% on a full-year basis based on
    the reported number of EUR518 million in 2015
    . As our OpEx increased 4% in H1, that means that the increase that we foresee in the second half
    is above 10%. That will be in all lines, but especially in the R&D line. After that, we will update the markets when we give guidance on 2017, so that's
    not the right time now, but what we said already before is that that's the nature of order intake in Automotive that you have to do things, either
    bespoke engineering for the client, integration work, additional demands on features or coverage that might not have been fully covered by your
    current roadmap.
  16. Spoetnik 22 augustus 2016 12:10
    Nu ik de transcript nog weer eens zit te lezen, blijf ik de opex-verwachting toch intrigerend vinden.
    Andrew Humphrey-MS stelt een vraag over de ontwikkeling van de high definition maps. Er is in totaal 160.000km in kaart gebracht, oftewel nog geen 0,5% van de database. Enerzijds vraagt hij om een tijdspad wanneer de volledige database in kaart is gebracht, anderzijds legt ie een link met de kosten. Ik weet niet zeker of ik het antwoord van HG begrijp, omdat hij op de eerste vraag geen concreet antwoord geeft. En tav de opex: nu worden geen percentages genoemd, maar wordt verwezen naar de update na Q3.
    Mijn simpele middelbareschool- gevoel hierbij is dat de investering voor de resterende database enorm is, oftewel: onhaalbaar.

    Iemand die hier een aanvulling op heeft?
  17. [verwijderd] 22 augustus 2016 13:20
    quote:

    Spoetnik schreef op 22 augustus 2016 12:10:

    Nu ik de transcript nog weer eens zit te lezen, blijf ik de opex-verwachting toch intrigerend vinden.
    Andrew Humphrey-MS stelt een vraag over de ontwikkeling van de high definition maps. Er is in totaal 160.000km in kaart gebracht, oftewel nog geen 0,5% van de database. Enerzijds vraagt hij om een tijdspad wanneer de volledige database in kaart is gebracht, anderzijds legt ie een link met de kosten. Ik weet niet zeker of ik het antwoord van HG begrijp, omdat hij op de eerste vraag geen concreet antwoord geeft. En tav de opex: nu worden geen percentages genoemd, maar wordt verwezen naar de update na Q3.
    Mijn simpele middelbareschool- gevoel hierbij is dat de investering voor de resterende database enorm is, oftewel: onhaalbaar.

    Iemand die hier een aanvulling op heeft?
    Ik zou nog een keer luisteren want het antwoord is wel gegeven en ook hier besproken.

    Eind dit jaar heeft tomtom in Europa en de VS alle snelwegen in HD maps. Dat maakt autonoom rijden op snelwegen mogelijk. Daarmee is TomTom verder dan wie ook. Ik zie HERE dat niet doen. Google ook niet.

    Aangezien autofabrikanten geleidelijk van snelwegen naar secundaire wegen naar steden willen. "We are following the requirements of our key customers". Waarbij de vraag is of het ooit mogelijk wordt om in steden autonoom te rijden. En dat ligt ook nog ver in de toekomst.

    Indien je naar steden wilt komen er nieuwe road classes bij. Enerzijds zorgt dat voor veel meer wegen die nodig zijn. Anderzijds zijn er nu nieuwe technologieen die getest worden zoals automatische beeldherkenning, waardoor het maken van die kaarten ook weer vele malen goedkoper/geautomatiseerd verloopt.

    Het is dus een balanceer act tussen enerzijds meer dekking en anderzijds de kosten per kilometer voor te mappen wegen die omlaag moet.

    Let niet op dat percentage van 0,5% want de hele wereld in HD maps is voorlopig onzin. Het gaat alleen om Europa, de VS en een aantal Aziatische mega cities.

    Waarschijnlijk zal het mappen van steden stad voor stad gebeuren, als blijkt dat een stad daar klaar voor is en geschikt voor is. Dus dit zal waarschijnlijk ook in overleg met lokale autoriteiten gebeuren.

    Je praat dan echter ver voorbij 2020, met uitzondering van een aantal pilot steden. Dat er een kluif werk nog te doen is spreekt voor zich. Maar dat geldt ook voor de verdienmodellen. Uiteindelijk moet hier ook gewoon voor betaald worden.

    Recent gaf ik nog aan dat iemand me vertelde dat alleen al het aanleggen van een wereldwijde database van alle verkeerslichten een groot karwei is waarvan nog niemand precies weet hoe dat te doen. Ik denk dat dit behapbaarder wordt als je a la UBER stad voor stad gaat werken (als het om volledig autonoom rijden gaat) en roadclass voor roadclass als het gaat om het geleidelijk meer autonome functies in de auto brengen.

    Voor volledig autonoom rijden denkt men voorlopig aan zeer specifieke enclosed areas (gebieden waar je controle op hebt) zoals winkelcentra. Dus zeker niet aan binnenstedelijke dekking op wereldschaal.
3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 83 84 85 86 87 ... 194 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links