Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,550 10 mei 2024 17:35
  • -0,035 (-0,63%) Dagrange 5,550 - 5,625
  • 204.317 Gem. (3M) 274,5K

TOMTOM FEBRUARI 2016

4.386 Posts
Pagina: «« 1 ... 99 100 101 102 103 ... 220 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 9 februari 2016 22:05
    Tja, winst 2015 toch nog teleurstellend, omzet én winst 2016 ook niet overtuigend (dus niet alleen de eerste helft, ook de tweede; schuiven we weer op?), geen zicht op assets-kapitalisatie, geen nieuwe deals en de zoals gebruikelijk weinig inspirerende conference call. Slecht beurssentiment erbij. Haast een horror-scenario voor de longs, zeker in combinatie met de val vanaf 12 euro.

    Was het @Juun die sprak van gemiddeld 1 euro iedere maand bij de koers gedurende 2016 en 2017, toen de koers nog rond de 12 euro noteerde, aldus circa 20 euro eind dit jaar en 30 euro eind 2017?

    Nou, ik wil er gerust vertrouwen in blijven hebben, maar op eigen kracht lukt dat toch never-nooit. Wel bij kapitalisatie/splitsing/ASML-constructies voor een deel. Komt dat er niet, wordt de maps-assetwaarde dan vastgehouden? Het bestuur zal bij komende Q-cijfers 1 en 2 niet komen met eps-schattingen 2017-2018, zo voorzichtig is men immers. Markt in het ongewisse. In de tussentijd afwachten of de beurzen en/of economie niet verder in de soep draaien, al wordt die vrees nu vooral gevormd door het slechte sentiment van de laatste maanden.

    Conclusie: ik had er veel meer van verwacht, firing on 4 cylinders was het toch, na de Here-transactie zou toch nagedacht worden over de naar aanleiding daarvan te volgen strategie, welke dan? Nog aandacht besteed aan de free-float-aandeelhouders?: d-woord ontbrak, en het beeld bestaat dat de koers en met name het verloop ervan niet belangrijk geacht wordt. Dat klopt, groot-aandeelhouders die binnen zijn zitten de rit wel uit zelfs als het schip strandt. Dat was het dan?
  2. relpinda 9 februari 2016 22:11
    quote:

    Riet van Milt schreef op 9 februari 2016 21:20:

    Vandaag denk ik veel aan de beurswijsheid dat je de meeste kans hebt miljonair te worden op de beurs als je er als miljardair instapt.........
    Deze zin had ik nog niet eerder gehoord! Zal JdM vast op een tegeltje laten zetten!

    Ik zit nu al een poosje achter m'n pc te schateren van de lach! Je hebt wel humor Tini en dat zal je zeker wel op de been houden. die euro's vliegen alle kanten op, is makkelijk als je ze hebt en vervelend als je ze NIET hebt maar WEL nodig hebt.

    hahahahha. Ja ook ik ben geschoren hoor, wie niet!

    Maar vwb TT kijk net mijn boekje er op na 12/4/13 kocht ik er een zwik op 3,365 m'n laagste koers ooit en daarna alleen maar bij gekocht dus er ligt een giga stapel op de plank naast BAM, en nog veel meer andere broertjes en zusjes. Ja en dat kost je sowieso al elk jaar 1,2% aan de STAAT en dan nog onze ABN en geen rente/dividend. ( Eigenlijk wel heel stom bezig, niet slim, maar de verwachting was/is die koers van 20+).
    En bij deze giga daling wacht ik niet langer op de hoofdprijs van USG. Dus die zilverpot gaan we straks maar inzetten als de bodem gevonden is.

    Vwb TT lees ik vele meningen hier op het draadje en besluit maar deze komende week en mss nog een week aan te kijken wat te doen.
    Zitten hele goede posts tussen petje af voor het onderzoek.

    Het zou Harold Goddijn sieren om deze forumleden eens uit te nodigen voor een bakkie koffie en hun vragen te willen beantwoorden en hun tips aan te horen.

    Ik weet dat hij dit draadje nl ook leest.

    Kom op Harold, neem je de uitdaging aan?

    LZA
  3. [verwijderd] 9 februari 2016 22:13
    quote:

    cha44 schreef op 9 februari 2016 21:29:

    [...]

    dec17 9 aankoop 240 nu 170 p st

    Maar dat is December 2017.
    Als de koers op 11,40 EUR staat behoud je je inleg alles daarboven is winst.
    Nu is je call optie waardeloos, zie BIJLAGE (zelf geschreven in excel misschien dat ik het nog wel een keer hier op de site upload).
  4. [verwijderd] 9 februari 2016 22:13
    quote:

    Opus135 schreef op 9 februari 2016 22:05:

    Tja, winst 2015 toch nog teleurstellend, omzet én winst 2016 ook niet overtuigend (dus niet alleen de eerste helft, ook de tweede; schuiven we weer op?), geen zicht op assets-kapitalisatie, geen nieuwe deals en de zoals gebruikelijk weinig inspirerende conference call. Slecht beurssentiment erbij. Haast een horror-scenario voor de longs, zeker in combinatie met de val vanaf 12 euro.

    Was het @Juun die sprak van gemiddeld 1 euro iedere maand bij de koers gedurende 2016 en 2017, toen de koers nog rond de 12 euro noteerde, aldus circa 20 euro eind dit jaar en 30 euro eind 2017?

    Nou, ik wil er gerust vertrouwen in blijven hebben, maar op eigen kracht lukt dat toch never-nooit. Wel bij kapitalisatie/splitsing/ASML-constructies voor een deel. Komt dat er niet, wordt de maps-assetwaarde dan vastgehouden? Het bestuur zal bij komende Q-cijfers 1 en 2 niet komen met eps-schattingen 2017-2018, zo voorzichtig is men immers. Markt in het ongewisse. In de tussentijd afwachten of de beurzen en/of economie niet verder in de soep draaien, al wordt die vrees nu vooral gevormd door het slechte sentiment van de laatste maanden.

    Conclusie: ik had er veel meer van verwacht, firing on 4 cylinders was het toch, na de Here-transactie zou toch nagedacht worden over de naar aanleiding daarvan te volgen strategie, welke dan? Nog aandacht besteed aan de free-float-aandeelhouders?: d-woord ontbrak, en het beeld bestaat dat de koers en met name het verloop ervan niet belangrijk geacht wordt. Dat klopt, groot-aandeelhouders die binnen zijn zitten de rit wel uit zelfs als het schip strandt. Dat was het dan?
    Mooi gesproken opus, helemaal waar...
  5. Dokus 9 februari 2016 22:19
    quote:

    Opus135 schreef op 9 februari 2016 22:05:

    Tja, winst 2015 toch nog teleurstellend, omzet én winst 2016 ook niet overtuigend (dus niet alleen de eerste helft, ook de tweede; schuiven we weer op?), geen zicht op assets-kapitalisatie, geen nieuwe deals en de zoals gebruikelijk weinig inspirerende conference call. Slecht beurssentiment erbij. Haast een horror-scenario voor de longs, zeker in combinatie met de val vanaf 12 euro.

    Was het @Juun die sprak van gemiddeld 1 euro iedere maand bij de koers gedurende 2016 en 2017, toen de koers nog rond de 12 euro noteerde, aldus circa 20 euro eind dit jaar en 30 euro eind 2017?

    Nou, ik wil er gerust vertrouwen in blijven hebben, maar op eigen kracht lukt dat toch never-nooit. Wel bij kapitalisatie/splitsing/ASML-constructies voor een deel. Komt dat er niet, wordt de maps-assetwaarde dan vastgehouden? Het bestuur zal bij komende Q-cijfers 1 en 2 niet komen met eps-schattingen 2017-2018, zo voorzichtig is men immers. Markt in het ongewisse. In de tussentijd afwachten of de beurzen en/of economie niet verder in de soep draaien, al wordt die vrees nu vooral gevormd door het slechte sentiment van de laatste maanden.

    Conclusie: ik had er veel meer van verwacht, firing on 4 cylinders was het toch, na de Here-transactie zou toch nagedacht worden over de naar aanleiding daarvan te volgen strategie, welke dan? Nog aandacht besteed aan de free-float-aandeelhouders?: d-woord ontbrak, en het beeld bestaat dat de koers en met name het verloop ervan niet belangrijk geacht wordt. Dat klopt, groot-aandeelhouders die binnen zijn zitten de rit wel uit zelfs als het schip strandt. Dat was het dan?
    Goddijn sprak over "we praten met veel nieuwe automakers"
    Volgende week 1 persbericht (ford, toyota) en je staat zo weer aan de 12. Maar ja, komt die?

    Ik hou er vertrouwen in, bijgekocht op 8.11 en ga dat blijven doen rond dat niveau...

    Denk er eens overna...de markt gaat groeien...al blijft tomtom op hetzelfde niveau, groeien ze ook...en dat is dan bijna worst case scenario.
  6. [verwijderd] 9 februari 2016 22:40
    quote:

    relpinda schreef op 9 februari 2016 22:11:

    [...]

    Het zou Harold Goddijn sieren om deze forumleden eens uit te nodigen voor een bakkie koffie en hun vragen te willen beantwoorden en hun tips aan te horen.

    Ik weet dat hij dit draadje nl ook leest.

    Kom op Harold, neem je de uitdaging aan?

    LZA

    Interessant, ik wil wel mee hoor. Maar wat doet jou denken dat hij dit forum leest? Lijkt me te bizar voor woorden en ik zou het in zijn geval in ieder geval niet doen. Zonde van de tijd. Hij kan beter proberen om zijn handel aan de man te brengen.
  7. [verwijderd] 9 februari 2016 23:18
    uit de telegraaf avond:

    TomTom op koers voor big-data.
    door Alfred Monterie

    AMSTERDAM -
    Voor het eerst in vijf jaar heeft TomTom de omzet weer zien toenemen. De verwachting is dat deze lijn dit jaar wordt doorgetrokken. Ook werd sterke groei geboekt bij de verkoop van licenties en diensten voor wagenparkeerbeheer.
    Telematica is nu de meest winstgevende activiteit. De leveranties aan de auto-industrie namen in het laatste kwartaal van 2016 snel toe. Al met al zit TomTom goed op koers om minder afhankelijk te worden van haar consumententak.
    Ondanks deze gunstige cijfers daalde de koers van TomTom bijna 10 procent na bekendmaking van de resultaten. Later herstelde het aandeel zich wat. Een nettowinst van 21 miljoen in het laatste kwartaal kon niet voorkomen dat de winst over heel 2015 met een vijfde afnam naar €18 miljoen. TomTom voorspelde dat de winst dit jaar met 10% groeit naar €0,23 per aandeel. Naar verwachting groeit de omzet van 1.007 miljoen naar 1.050 miljoen.
    KOSTEN
    Sommige analisten waaronder die van Kepler Cheuvreux vonden de kosten wat hoger uitvallen dan verwacht. De investeringen in het nieuwe kaartenplatform en innovaties voor de auto-industrie worden verder opgeschroefd. TomTom voorspelt dat de kapitaalinvesteringen met ongeveer 10% zullen stijgen. Het zou Hans Slob, analist van de Rabobank, niet verbazen als de kapitaaluitgaven dit jaar zelfs met 20% toenemen. De snelle groei bij ‘automotive’ en telematica maakt dat nodig. Wat dat betreft gaan de kosten voor de baat uit.
    De afgelopen periode zijn veel nieuwe klanten uit de auto-industrie binnengehaald die ieder hun eigen wensen hebben. Kaarten moeten bijvoorbeeld voor nieuwe geografische gebieden worden gemaakt. Ook het nieuwe realtime kaartenplatform dat nu live is, vergt veel tijd en aandacht. De kaarten moeten veel gedetailleerder om te voldoen aan de behoeften van de zelfrijdende voertuigen en de in hoge mate geautomatiseerde auto’s die daaraan vooraf gaan.
    SLIM
    Volgens Slob heeft TomTom dit platform slim opgezet, maar het vereist aardig wat investeringen om alle wensen te vervullen. De laatste maanden, sinds bekend werd dat Nokia Here werd overgenomen door een consortium van BMW, Audi en Daimler-Benz, heeft TomTom de contacten met de klanten van de concurrentie geïntensiveerd. TomTom denkt een aantal hiervan te kunnen losweken, waardoor haar marktaandeel verder toeneemt. TomTom-topman Goddijn steekt niet onder stoelen of banken hier optimistisch over te zijn.
    Maar het duurt 12 tot 24 maanden voordat een nieuw contract tot de eerste omzet leidt. Het kan wel 36 maanden duren eer de omzet echt op stoom is. De afgelopen drie jaar is het orderboek van TomTom met 50 procent per jaar gegroeid. De portefeuille overschreed vorig jaar de 300 miljoen.
    MARKTAANDEEL
    Ook Marc Hesselink, analist van ABN Amro, vindt het zeer begrijpelijk dat TomTom kosten maakt om haar marktaandeel uit te breiden. Het bedrijf is goed gepositioneerd om straks ten volle te profiteren van de nieuwe mogelijkheden die robotauto’s bieden. Hesselink noemt de omzetgroei bij automotive boven verwachting. Ook bij telematica trekt de groei aan na een zwakker derde kwartaal.
    Volgens Hans Slob is TomTom Europa’s grootste en snelstgroeiende leverancier van wagenparkbeheerders. De operationele winstmarge is 30%. Alleen het Amerikaanse Fleetmatics is nog een concurrent van betekenis. Over de vooruitzichten zijn Slob en Hesselink positief. Hesselink ziet TomTom succesvol de omslag maken van een navigatiekastjesmaker naar een Big Data-onderneming.
    GPS-SPORTHORLOGES
    Op consumentengebied weet TomTom de neergang bij de navigatiekastjes aardig te compenseren. Vorig jaar werden 600.000 gps-sporthorloges verkocht. De actiecamera’s doen het wat minder. Hierover zijn geen cijfers bekendgemaakt. Het is nog te vroeg om te concluderen dat TomTom geen vuist kan maken tegen GoPro en andere concurrenten.
  8. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 10 februari 2016 01:36
    quote:

    Koos99 schreef op 9 februari 2016 15:02:

    De def rev in 2015 bedragen 0.14 per aandeel. Gesaldeerd met de adj EPS komt dat uit op 0.21 + 0.14 = = 0.35
    De outlook for EPS voor 2016 is 0.23. Echter de verwachte toename van def rev zal in 2016 afnemen, als de afname meer is dan 0.02 dan zal de adj EPS + toename van de dev rev over 2016 lager uitkomen dan 2015. Dat is niet positief.

    Hoe kom je bij het door mij onderstreepte? Ik ben daar nog niet zo zeker van:

    - Niet alleen de totale defrev, maar ook de jaarlijkse groei ervan neemt al vele jaren achtereen toe.

    - De langzaam in werking tredende nieuwe automotive contracten gaan met veel deferrals gepaard.

    - Dat laatste is vooral ook non-current defrev. Deze post stijgt gestaag door, ook in 2015-Q4. Alleen de current defrev nam in Q4 iets af, na een forse stijging in Q3.

  9. Koos99 10 februari 2016 07:41
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 10 februari 2016 01:36:

    [...]
    Hoe kom je bij het door mij onderstreepte? Ik ben daar nog niet zo zeker van:

    - Niet alleen de totale defrev, maar ook de jaarlijkse groei ervan neemt al vele jaren achtereen toe.

    - De langzaam in werking tredende nieuwe automotive contracten gaan met veel deferrals gepaard.

    - Dat laatste is vooral ook non-current defrev. Deze post stijgt gestaag door, ook in 2015-Q4. Alleen de current defrev nam in Q4 iets af, na een forse stijging in Q3.

    Tijdens de cc werd dat aangegeven, de groei van def rev zal afnemen. Automotive def rev nemen inderdaad toe, maar de groei van def rev op Conumser neemt harder af. Ik moet het verhaal nog wel nalezen, dus wellicht heb ik zaken verkeerd verstaan.
  10. [verwijderd] 10 februari 2016 08:54
    quote:

    bezinteergebelegt schreef op 10 februari 2016 08:48:

    Ik lees in het intro stukkie van AJ dat de eerste koersdoelverlaging voor Tommie binnen is, UBS zet het van 10 terug op 8,50. Tja, nog een paar zo en je kunt een evtle herstelrally van een procentje of 15 wel op je buikje gaan schrijven
    Forse downgrade. Blijkbaar niet onder de indruk van de Forecast en de CC.
  11. Levy 10 februari 2016 08:57
    Wat een matige en behoudende outlook waar TomTom gisteren mee kwam: omzet 1,05 miljard euro en een lullige 23 eurocent wpa. Dat kun je toch niet 'beefy' noemen, zoals W dat noemt. K/W bedraagt dan 35. Geen dividend. Dit zal geen koersdoelverhogingen triggeren dunkt mij.

    Weet iemand waar die impairment precies betrekking op heeft?
  12. forum rang 7 bezinteergebelegt 10 februari 2016 08:58
    quote:

    Natte krant schreef op 10 februari 2016 08:54:

    [...]
    Forse downgrade. Blijkbaar niet onder de indruk van de Forecast en de CC.
    Dek het, maar ook technisch zou je onderhand toch wel eens wat herstel verwachten na de geseling van 12,xx naar de 7,60 van gisteren. Maar blijkbaar is de huidige 8 w.s.s. de juiste waarde momenteel.
  13. harrysnel 10 februari 2016 08:58
    quote:

    bezinteergebelegt schreef op 10 februari 2016 08:48:

    Ik lees in het intro stukkie van AJ dat de eerste koersdoelverlaging voor Tommie binnen is, UBS zet het van 10 terug op 8,50. Tja, nog een paar zo en je kunt een evtle herstelrally van een procentje of 15 wel op je buikje gaan schrijven
    UBS heef TT nog nooit op buy gehad. Van de stuk of 25 adviezen 2 X Sell de rest was Neutral. Anderzijds heeft deze bank juist wel een belang in TT gemeld op de AFM site:

    www.afm.nl/nl/professionals/registers...

    Ik vermoed dat zij onder meer de partij zijn die aandelen uitlenen aan shorters. Hun melding van aandelenbelang ging gepaard in het verleden met opbouw van shortposities maart/april 2015. Melding afbouw vervolgens in juli 2015.
  14. [verwijderd] 10 februari 2016 08:58
    Firm Analyst Date Target Advice
    ABN AMRO Marc Hesselink 09-Feb-16 € 16.00 Buy »History
    ING Marc Zwartsenburg 09-Feb-16 € 15.50 Buy »History
    SNS Martijn den Drijver 09-Feb-16 € 15.00 Buy »History
    Morgan Stanley Andrew Humphrey 09-Feb-16 € 12.20 Overweight »History
    Independent Minds Andrew Hayman 23-Oct-15 € 11.50 Buy »History
    Kempen Sander van Oort 09-Feb-16 € 11.00 Neutral »History
    Rabobank Hans Slob 09-Feb-16 € 11.00 Hold »History
    Standard and Poors Caren Ngo Siew Teng 21-Oct-15 € 9.75 Hold »History
    Kepler Cheuvreux Peter Olofsen 09-Feb-16 € 9.00 Hold »History
    UBS Gareth Jenkins 10-Feb-16 € 8.50 Neutral »History
    Degroof Petercam Marcel Achterberg 09-Feb-16 € 7.00 Sell »History
    Barclays Capital Andrew Gardiner 10-Feb-16 € 6.75 Underweight »History
4.386 Posts
Pagina: «« 1 ... 99 100 101 102 103 ... 220 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links