Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,575 25 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,505 - 5,725
  • 419.134 Gem. (3M) 324,5K

De algemene rekenkamer

2.535 Posts
Pagina: «« 1 ... 15 16 17 18 19 ... 127 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 1 september 2015 15:19
    quote:

    marique schreef op 1 september 2015 14:14:

    [...]
    Onder rendabele exploitatie versta ik een ebitmarge van >5% op het totale vermogen. Maar liever >10%.

    Van toekomst heb ik geen verstand en al helemaal niet als het over wpa gaat.

    Qua ebitda zitten ze op bijna 10% van het balanstotaal. Het verschil met de idd lage ebit zit, behalve in 'oude' afschrijvingen, in nuttige R&D en in de toename van deferred revenues (eigenlijk een spaarpotje).

    Over de nabije toekomst: als je belegt kan je daar wel beter over nadenken. Serieuze clubs hebben een forse omzetstijging voorspeld. Als ze nog serieuzer zouden zijn geweest en geen rekenfouten hadden gemaakt, zouden hun voorspellingen nog mooier zijn geweest.

    Trouwens, ook de altijd voorzichtige HG indiceert omzetstijging bij Automotive. En het leuke bij TT als content-provider is dat hun kosten niet evenredig met de omzet toenemen. Een bruto marge van 65% moet haalbaar zijn.
    Wie een beetje door de cijfers heen kan kijken (dollar-effect, defrev) ziet nu al een marge van zeker 60%.

  2. [verwijderd] 2 september 2015 19:46
    Artikel dat ook hier goed past. Vers van de pers.

    GfK Forecasts 6.9M PND Sales in Europe in 2015 (6% Down)
    Ludovic Privat
    According to market research firm GfK, sales volume of the global PND market fell by 21 percent to 22 million units in 2014 while sales value fell by 19 percent to €2.7 billion.

    However, “the overall market in Western Europe appears significantly better in contrast,“ explained GFK. “Sales volume decreased by only 8 percent to 7.3 million units and sales value by only 6 percent to €1.3 billion. Thus, the average price level rose in the markets.

    The same European trend is expected in 2015: GfK forecast amounts to 6.9 million units sold (6 percent decrease) and €984 million in sales value (5 percent decrease).

    Comments (0)

    www.gpsbusinessnews.com/GfK-Forecasts...
  3. [verwijderd] 2 september 2015 20:49
    quote:

    dipity schreef op 2 september 2015 20:38:

    @Justin AB. Zie ik als onderbouwing voor stabilisatie PND markt in waarde voor TomTom in 2015, door stijging marktaandeel en toename marge door innovatieve add-ons / PND produktdifferentiatie.
    Mocht Garmin de komende tijd de handdoek in de ring gaan gooien omdat ze de recente USP's van de TomTom PND's toch niet meer kunnen evenaren (Traffic/flitsers, lifetime maps van de beste kwaliteit, uitstekende UI, MyDrive, etc.), dan zou dit onderdeel zo maar weer eens een tijdje kunnen groeien, zonder al te veel prijsdruk. Hoeft TomTom alleen nog maar te zorgen voor een slim aanbod in alle deelsegmenten, waarbij de "middenklasse" qua specs net voldoende aantrekkelijker is dan de instapmodellen.

    En de specials als de Rider en de Trucker zijn dan mooie stabiele aanvullingen op het totaal assortiment. Wie had dat gedacht? Dat PND's nog gewoon zinvolle business zouden blijven (+probe-leverancier)?
  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 3 september 2015 03:05
    quote:

    xynix schreef op 2 september 2015 20:49:

    [...]
    Mocht Garmin de komende tijd de handdoek in de ring gaan gooien omdat ze de recente USP's van de TomTom PND's toch niet meer kunnen evenaren (Traffic/flitsers, lifetime maps van de beste kwaliteit, uitstekende UI, MyDrive, etc.), dan zou dit onderdeel zo maar weer eens een tijdje kunnen groeien, zonder al te veel prijsdruk. Hoeft TomTom alleen nog maar te zorgen voor een slim aanbod in alle deelsegmenten, waarbij de "middenklasse" qua specs net voldoende aantrekkelijker is dan de instapmodellen.

    En de specials als de Rider en de Trucker zijn dan mooie stabiele aanvullingen op het totaal assortiment. Wie had dat gedacht? Dat PND's nog gewoon zinvolle business zouden blijven (+probe-leverancier)?
    Mee eens. Ik had zelfs even de impuls om die trucker privé aan te schaffen voor mijn personenauto. Zo mooi was de beschrijving...

    Onzin natuurlijk, er zijn bovendebeste GO's voor mijn doel.
    Ik kan de meeste autobezitters maar niet snappen:
    Een beetje auto kost al met al >500 euro p.m.
    Maar 200-300 euro voor goede navigatie en traffic voor 4 jaar hebben ze er niet voor over... Rara?

    Ja, er zijn 'gratis' varianten. Mijn gmail is ook 'gratis'. Commerciële tv is ook 'gratis'. Gevolg: precies dezelfde programmering, familyfilms op prime time, horror of actie later op de avond, op > 9 NL-zenders. Daarna smakeloze seks.

    Soms worden mensen helemaal gek bij 'gratis'. Al zijn er uitzonderingen: National Geographic bijvoorbeeld. Veel herhalingen, soms wat overdreven, maar iha best informatief. Van hun 'Air Crash Investigations' smul ik: het falen van op zich best doordachte techniek, door samenloop van ellende, of vaker: verwaarlozing van onderhoud.

    Onderhoud en onderhoudbaarheid zijn essentieel bij ICT. Zie de Zembla-uitzending van gisteravond op NL2. Daar werd Gap-Gemini helemaal afgebrand.

    Ik herken het, als ooit lid van ICT-opdrachtgeversteams namens de overheid. Ben geen echte ICT-er, maar wel gepokt en gemazeld in functioneel specificeren. En in contracten op dat gebied. Mijn indruk is dat bij de SVB slechts amateurs in dienst waren. Dat betekent smijten met belastinggeld, gedekt door een wanhopige minister of staatssecretaris die het ook niet weet maar onder politieke druk van de even weinig deskundige oppositie maar wat roept en belooft. Gevoed door boven-Balkenende topambtenaren die ook niet deskundig zijn, maar het spelletje kennen...

    Toch kan het soms goed gaan. Als je je als ambtenaar laat adviseren door een onafhankelijke maar deskundige auditor. Dat hoeft geen groot bedrijf te zijn, er zijn zeer deskundige 'lonely wolves'.

    En er zijn goede softwareschrijvers. Ik mag geen reclame maken, maar mijn ervaringen met L... waren goed.

  5. forum rang 6 boem! 15 september 2015 11:37
    Het nieuws, dat het orderboek Automotive half September 2015 de 250 mio al is gepasseerd(sept 2014 170 mio) overtreft mijn stoutste verwachtingen.

    Indien tom2 met deze snelheid doorgaat in het sluiten van nieuwe contracten staat er eind vsn het jaar 330 mio in het orderboek.

    Dit zijn feiten die erop wijzen dat Tom2 zijn beloften invult en werkelijk een rol gaat spelen in het booming Automotive-segment.
    Een wpa van 1 euro in 2017 lijkt nu heel reeel en met wat geluk(Consumer) gecombineerd met enige acquisitiedruk(telematics) mogelijk al in 2016.

    Bij die 1 euro wpa zal het in de daarop[volgende jaren niet blijven.

    De gebrekkige rekenvaardigheid bij analysten en traders leiden nu tot koersdoelen van 15 euro en daadwerkelijke koersen van iets onder de 10 euro.

    Ik nodig iedereen uit eens te kijken welke koersen/doelen in 2018 gerechtvaardigd zijn.
    Ik voel me gesterkt door het huidige nieuws, dat mijn beslissing om niet te verkopen tegen 10,20,30,40 en 50 euro maar te wachten op 15,30,60,120 en 240 euro een juiste is geweest.


  6. [verwijderd] 15 september 2015 12:35
    Yep martinmartin. Je hebt het altijd goed gezien.

    Sns update zegt dit onderstaande. En zij rekenen met een consumer stabilisation. Ik (en jij ook) met een groei in consumer. Zeker LT. Vigreux stelde een doel van 50% omzet uit sports.

    The EUR 250m in Automotive bookings so far is encouraging but we expect TomTom to show further growth in the coming years based on the strength of the HAD offering, the map refresh process (using its new CPP and NDS) and the strength of its Traffic offering. Our Buy case is based on 3 pillars: continued high growth in Automotive and Telematics (Fleet management) coupled with a stabilisation in Consumer with EBITDA and especially FCF improving considerably. Buy, pt EUR 15.

    Go to TomTom's page
  7. [verwijderd] 15 september 2015 13:14
    Martin ik sluit mij aan bij jouw gedachte. Niets verkopen en fijn op eigen kracht volle kracht vooruit. Firing on all cylinders maar sommige gaan harder branden dan andere. Ik heb geen verkoopplan. Zolang het fundamenteel goed blijft gaan blijf ik zitten.
    Groet vanuit Thailand. Vrijdag vlieg ik terug.
  8. forum rang 6 boem! 15 september 2015 14:29
    Het verkopen van de assets nu zie ik niet als een optie voor de zittende dga's die zoveel jaren zoveel efforts en geherinvesteerd geld hebben ingebracht.

    De door @dipity ingebrachte mengvorm zou mogelijk het vliegwiel kunnen zijn voor de verdere penetratie van de markt want dat de tijddruk groot is bij de oem's is duidelijk en een kapitaalinjectie door goede partners kan dan wonderen doen.
  9. Meryntje 15 september 2015 14:35
    quote:

    Juun schreef op 15 september 2015 14:32:

    @martinmartin:
    Kan ik naar jouw bescheiden mening, mijn schema van +/+ € 1,-/maand gewoon laten staan op basis van wat vandaag weer bekend is geworden?
    Ik voor mijzelf doe er een voorzichtige 30 ct bij. Zit ik aan de zuinige/veilige kant.

    Groet uit Grunn.
  10. [verwijderd] 15 september 2015 14:39
    quote:

    martinmartin schreef op 15 september 2015 14:29:

    Het verkopen van de assets nu zie ik niet als een optie voor de zittende dga's die zoveel jaren zoveel efforts en geherinvesteerd geld hebben ingebracht.

    De door @dipity ingebrachte mengvorm zou mogelijk het vliegwiel kunnen zijn voor de verdere penetratie van de markt want dat de tijddruk groot is bij de oem's is duidelijk en een kapitaalinjectie door goede partners kan dan wonderen doen.
    Zei Corinne Vigreux niet "We do not need your money"!

    TT is aan het partner qua ontwikkeling met Bosch en VW ik zie geen reden om voor geld extra partners binnen te halen. Iets anders is als ze nieuwe partners binnenhalen voor commitment naar TT toe dat zou wel weer tof zijn in mijn ogen.
  11. forum rang 6 boem! 15 september 2015 15:33
    @ Juun. Ik denk dat je met de vandaag bekendgemaakte nieuwsberichten nog volop in de roos zit met je inschatting van 1 euro plus per maand.

    De komende dagen maar gebruiken om de door jou opgelopen achterstand in te lopen waarna we hopelijk minimaal 5 jaar vooruit kunnen.

    @ Gerard. Ik kan niet goed beoordelen of een extra kapitaalinjectie nodig is op dit moment om de vernieuwingsdrang in HD-kaarten mede te financieren.
    Indien bestaande partners ook financieel deelnemen daar wordt dat partnership niet slechter van is mho.
  12. seren 15 september 2015 19:10
    quote:

    dipity schreef op 15 september 2015 13:24:

    Ben voorstander van een mengvorm. Zelfstandig verder plus cluster aan investerende partijen (automotive en tech) in versnelling HAD (enigszins vergelijkbaar met het model ASML).
    Ik ben voorstander van een ander mengsel, 70% Telematics verkopen en zelf onafhankelijk investeren in HAD
  13. ballie2 17 september 2015 16:17
    Wat ik me afvraag is het volgende.
    Geregeld staan hier uitgebreide berekening van oaa MartinMartin, groeibriljant, ea. Zijn deze berekeningen ooit getoetst bij de Nederlandse grootbanken of andere instellingen, ik ben namelijk zeer benieuwd wat zij ervan vinden en of er misschien fouten in staan?
  14. Meryntje 17 september 2015 17:15
    quote:

    ballie2 schreef op 17 september 2015 16:17:

    Wat ik me afvraag is het volgende.
    Geregeld staan hier uitgebreide berekening van oaa MartinMartin, groeibriljant, ea. Zijn deze berekeningen ooit getoetst bij de Nederlandse grootbanken of andere instellingen, ik ben namelijk zeer benieuwd wat zij ervan vinden en of er misschien fouten in staan?

    Ehhh voor fouten, moet je bij de ING zijn. Vraag BDB maar. En de Nederlandse grootbanken kwamen met hun berekeningen pas na wat hier op het forum breed uitgemeten was . Om zich er min of meer bij aan te sluiten.

    Groet uit Grunn.
  15. ballie2 17 september 2015 18:49
    quote:

    Meryntje schreef op 17 september 2015 17:15:

    [...]

    Ehhh voor fouten, moet je bij de ING zijn. Vraag BDB maar. En de Nederlandse grootbanken kwamen met hun berekeningen pas na wat hier op het forum breed uitgemeten was . Om zich er min of meer bij aan te sluiten.

    Groet uit Grunn.
    Ik krijg een heerlijk warm gevoel bij het lezen van de berekeningen. Ik zou 't alleen prettig vinden als de berekeningen ook worden bevestigd uit andere hoeken.

    Ben soms een beetje bang dat het te mooi is om waar te zijn. Desalniettemin ga ik er volledig voor en laat het me gebeuren.
2.535 Posts
Pagina: «« 1 ... 15 16 17 18 19 ... 127 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links