Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,575 25 apr 2024 17:35
  • -0,155 (-2,71%) Dagrange 5,505 - 5,725
  • 419.134 Gem. (3M) 324,5K

29 juni-5 juli tomtom, het aandeel met veel potentiee...

924 Posts
Pagina: «« 1 ... 42 43 44 45 46 47 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pwijsneus 4 juli 2015 00:27
    quote:

    Girakian2 schreef op 3 juli 2015 22:35:

    Ik kijk met veel vertrouwen de komende weken toe.....De Grieken. ...evt verkoop HERE...cijfers tomtom. ...en misschien overname (geceeltelijke) tomtom zelf.....We gaan het zien. ....

    De Grieken.


    Deze tragedie loopt nu al vanaf 2009. Afgelopen tijd is een belangrijke milestone geweest in deze soap met niet aflatende clifhanger.

    De Griekse "regering" Alexis Tsipras, Yanis Varoufakis en friends zijn history, punt. Bij een ja, stappen ze zowieso op, bij een nee wil Europa niet meer met deze prutsers onderhandelen.

    Dit is een moment waar je over 10 jaar later op terugkijkt; wat een idiote vertoning. Wat is de EU afgelopen jaren ingelopen ten opzichte van de VS en China, enkel intern gekonkel.

    Niet alleen graaft Griekenland bijna zijn eigen graf door het lot in handen te geven aan de bevolking. De kans dat er nee wordt gestemd is kleiner dan dat ze met enig verstand ja gaan stemmen. Maar een wordt een symbolisch referendum, wat grote gevolgen kan hebben voor de normale Griek. Absurd.

    Niks van doen met TT overigens.

    Verkoop HERE


    We zijn 2 weken verder na de sluiting van de laatste biedingsronde van Nokia HERE, aldus de geruchten.

    Het kan maximaal nog 2 weekjes of iets dergelijks zijn voordat daar een keer duidelijkheid over komt.

    Het is nog onzeker wie ermee vandoor gaat, maar het lijkt me uitgesloten dat HERE niet verkocht wordt. UBER heeft alle randvoorwaarden op orde, de ex-Google maps baas, het Microsoft Bing team. Alleen missen ze de kaarten nog.

    In dat geval is TT in afzienbare tijd 100% marktleider in automotive. Belangen in TT van partijen als VW zijn dan ook niet uitgesloten.

    Mochten het toch de Duitse autobouwers worden is het de vraag of "the rest of the world" verder wil gaan met de Duitsers.

    Het duopolie Nokia HERE en TomTom is afgelopen, daar kan TT alleen maar van profiteren.

    De trend is dat steeds meer partijen, of het nu tech is of industrie niet afhankelijk willen zijn van Google.

    Dat maakt de kaarten zoveel waard. Het ijzer is heet.

    Cijfers TomTom

    Verwacht ik niet al te veel van, een outlookverhoging is het allerhoogste wat bereikt kan worden. Waarschijnlijk zal de consensus nipt gehaald gaan worden.

    Het is meer de interesse naar TomTom's kaarten wat op dit moment "hot" is.

    (gedeeltelijke) overname TT

    Tja, daar wordt al jaren over gespeculeerd, en dit zal ook nooit overgaan. Probeer je mening te vormen buiten dit forum om. Zo'n beetje elke dag wordt dit door een dwaas hier op het forum aangekondigd.

    Een kapotte klok heeft het ook 2x per dag goed.

    We gaan het inderdaad meemaken. Never a dull moment met TT.

  2. Jackyl 4 juli 2015 08:49
    Ik lees al heel wat maanden dit forum met veel plezier en het ene bericht vind ik wat meer interessant dan het andere, maar ben er zelfs een beetje verslaafd aan.
    Dat is de reden dat ik een profiel heb aangemaakt, zodat ik ook bepaalde vragen kan stellen aan andere beleggers.

    Als ik zo naar Tom2 kijk dan heb ik nog steeds de vraag, waarom is er nog steeds geen opvolger als CFO.
    Waarom is er nog steeds geen nieuws over DD wat de Duitsers wellicht hebben uitgevoerd en waarom is er nog geen nieuws van HERE
    Daarnaast zie ik ook een kleiner belang va UBS waarom verlagen zij ?

    Allemaal vragen, de eerste drie zie ik als positief, want er staat echt iets te gebeuren, 4e feit verbaast mij, weet UBS wellicht meer.

    Ik hoop dat er antwoord op mijn vragen gegeven kan worden en dat dit niet een bericht is wat meteen als NOK wordt aangemerkt
    Vergeet niet ik begin pas !
  3. [verwijderd] 4 juli 2015 08:52
    quote:

    Jackyl schreef op 4 juli 2015 08:49:

    ...
    Daarnaast zie ik ook een kleiner belang va UBS waarom verlagen zij ?
    ..
    Over de eerste drie vragen kan ik je niets vertellen maar over de vierde vraag, die jij als negatief ziet, ook deze kan als positief gezien worden. Lees hiervoor de reactie van HarrySnel die dat netjes uitlegt. Het heeft te maken met het uitlenen van aandelen aan shortende partijen die inmiddels hebben afgebouwd (en dat is een positief teken). Veel suc6 met beleggen ;-)
  4. [verwijderd] 4 juli 2015 09:44
    quote:

    Jackyl schreef op 4 juli 2015 08:49:

    Ik lees al heel wat maanden dit forum met veel plezier en het ene bericht vind ik wat meer interessant dan het andere, maar ben er zelfs een beetje verslaafd aan.
    Dat is de reden dat ik een profiel heb aangemaakt, zodat ik ook bepaalde vragen kan stellen aan andere beleggers.

    Als ik zo naar Tom2 kijk dan heb ik nog steeds de vraag, waarom is er nog steeds geen opvolger als CFO.
    Waarom is er nog steeds geen nieuws over DD wat de Duitsers wellicht hebben uitgevoerd en waarom is er nog geen nieuws van HERE
    Daarnaast zie ik ook een kleiner belang va UBS waarom verlagen zij ?

    Allemaal vragen, de eerste drie zie ik als positief, want er staat echt iets te gebeuren, 4e feit verbaast mij, weet UBS wellicht meer.

    Ik hoop dat er antwoord op mijn vragen gegeven kan worden en dat dit niet een bericht is wat meteen als NOK wordt aangemerkt
    Vergeet niet ik begin pas !
    Niks NOK's aan jouw vragen! :-)

    De antwoorden op de eerste drie vragen vanuit een heel nuchtere kant:
    - CFO betreft een topfunctie; het is niet vreemd dat opvolging vele maanden in beslag kan nemen (bij Kendrion is een half jaar geleden het opstappen van de CEO aangekondigd; nieuwe man/vrouw nog niet bekend);

    - bij due diligence moet volgens mij sprake zijn van eerst een bod onder voorwaarden, waarna via DD gecontroleerd mag worden of de feitenaannames van de potentiële koper juist waren; zomaar een DD op zich zou betekenen dat derden in de boeken e.d. kijken en daarna met bedrijfsspecifieke informatie er vandoor gaan; kan niet; er is geen sprake van een (voorwaardelijk) bod (dat had moeten worden gemeld) en dus ook geen sprake van DD;

    - verkoop van HERE betreft een miljardendeal: doet men niet even in een paar weken.
  5. forum rang 4 marktwaarde 4 juli 2015 10:07
    quote:

    Girakian2 schreef op 3 juli 2015 17:42:

    [...]

    Dat hoop je...NEE, ik blijf zitten HERE.....:)
    Hahaha, blijven leuk die HERE woordgrappen. HERE wordt ik nooit moe van :P

    Inhoudelijk: het is een risico wat ik neem door steeds in en uit te gaan maar ik vind het wel geinig.

    Verwacht gewoon ook niet veel soeps voor komende maandag. Varouf en Tsipi draaien volop propaganda.
  6. [verwijderd] 4 juli 2015 10:15
    quote:

    Toastmaster schreef op 4 juli 2015 10:07:

    [...]

    Hahaha, blijven leuk die HERE woordgrappen. HERE wordt ik nooit moe van :P

    Inhoudelijk: het is een risico wat ik neem door steeds in en uit te gaan maar ik vind het wel geinig.

    Verwacht gewoon ook niet veel soeps voor komende maandag. Varouf en Tsipi draaien volop propaganda.
    Tuurlijk, te gek voor woorden natuurlijk. ..maar goed, wat hebben ze te verliezen? Ze gebruiken gewoon alle troeven. .....en maandag, we zullen het zien...
  7. mjmj 4 juli 2015 11:07
    quote:

    Jackyl schreef op 4 juli 2015 08:49:

    Daarnaast zie ik ook een kleiner belang va UBS waarom verlagen zij ?

    Daar is eerder over gepost: dat is vermoedelijk een gevolg van de afbouw van shorters. Shorters geven de aandelen aan UBS 'terug' en die beëindigt het project.

    Als dit waar is overigens dan zijn longs van UBS soms/vaak/meestal een contrair signaal.
  8. [verwijderd] 4 juli 2015 11:42
    Heeft Baidu de financiering nodig voor overname ?

    The Company anticipates to receive net proceeds from the offering of about US$1.24 billion, after deducting underwriting discounts and commissions and estimated offering expenses. The Company intends to use the net proceeds from the offering for general corporate purposes.

    The joint bookrunners of the offering are Goldman Sachs (Asia) L.L.C. and J.P. Morgan Securities LLC.

    www.wsnewspublishers.com/pre-market-n...
  9. p1woord 4 juli 2015 12:59
    quote:

    boemel schreef op 4 juli 2015 11:42:

    Heeft Baidu de financiering nodig voor overname ?

    The Company anticipates to receive net proceeds from the offering of about US$1.24 billion, after deducting underwriting discounts and commissions and estimated offering expenses. The Company intends to use the net proceeds from the offering for general corporate purposes.

    The joint bookrunners of the offering are Goldman Sachs (Asia) L.L.C. and J.P. Morgan Securities LLC.

    www.wsnewspublishers.com/pre-market-n...

    J.p morgan is zijn shirts wel aan het afbouwen.goed teken
  10. [verwijderd] 4 juli 2015 13:23
    quote:

    Opus135 schreef op 4 juli 2015 09:44:

    [...]

    Niks NOK's aan jouw vragen! :-)

    De antwoorden op de eerste drie vragen vanuit een heel nuchtere kant:
    - CFO betreft een topfunctie; het is niet vreemd dat opvolging vele maanden in beslag kan nemen (bij Kendrion is een half jaar geleden het opstappen van de CEO aangekondigd; nieuwe man/vrouw nog niet bekend);

    - bij due diligence moet volgens mij sprake zijn van eerst een bod onder voorwaarden, waarna via DD gecontroleerd mag worden of de feitenaannames van de potentiële koper juist waren; zomaar een DD op zich zou betekenen dat derden in de boeken e.d. kijken en daarna met bedrijfsspecifieke informatie er vandoor gaan; kan niet; er is geen sprake van een (voorwaardelijk) bod (dat had moeten worden gemeld) en dus ook geen sprake van DD;

    - verkoop van HERE betreft een miljardendeal: doet men niet even in een paar weken.
    Eindelijk iemand die t begrijpt! Keurig verwoord.
  11. Jackyl 4 juli 2015 14:06
    Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen
    Spannend weekend ivm Grieken, verwacht toch wel dat het uiteindelijk allemaal goed komt en spannende weken in afwachting van HERE nieuws

    Wij als Tom2 aandeelhouders moeten wel geduld hebben en soms wordt je geduld enorm op de proef gesteld maar laten we hopen dat we beloond worden :)
  12. [verwijderd] 4 juli 2015 14:09
    Toen tomtom teleatlas kocht voor 3 miljard was het bedrijf tomtom zelf ook 5 miljard waard. TomTom heeft ook nog het siemens automotive gedeelte gekocht (wat nu tomtom automotive is) en een traffic bedrijfje (wat nu hd traffic is) en een duits telematics bedrijf (wat nu de europese marktleider tomtom telematics is). De beurswaarde is nu 2 miljard maar was een jaar geleden slechts 1 miljard.

    En navteq is door nokia gekocht voor iets van 5,5 miljard (weet nu niet wat de euro/dollar toen deed, maar was 7 mld dollar). En Nokia heeft ook nog wat aanvullende acquisities gedaan in aanvulling op navteq (nu here).

    Als het dus gaat om de vergelijking in waarde tussen nokia here en tomtom dan is het appels met peren vergelijken. Je kunt wel teleatlas met here vergelijken, maar teleatlas is puur de kaarten, zonder software (dat zat in tomtom niet in teleatlas) en zonder traffic en ook zonder bepaald automotive capabilities die van Siemens afkomstig zijn.

    .
  13. forum rang 6 pwijsneus 4 juli 2015 14:21
    quote:

    *Justin* schreef op 4 juli 2015 14:09:

    Toen tomtom teleatlas kocht voor 3 miljard was het bedrijf tomtom zelf ook 5 miljard waard. TomTom heeft ook nog het siemens automotive gedeelte gekocht (wat nu tomtom automotive is) en een traffic bedrijfje (wat nu hd traffic is) en een duits telematics bedrijf (wat nu de europese marktleider tomtom telematics is). De beurswaarde is nu 2 miljard maar was een jaar geleden slechts 1 miljard.

    En navteq is door nokia gekocht voor iets van 5,5 miljard (weet nu niet wat de euro/dollar toen deed, maar was 7 mld dollar). En Nokia heeft ook nog wat aanvullende acquisities gedaan in aanvulling op navteq (nu here).

    Als het dus gaat om de vergelijking in waarde tussen nokia here en tomtom dan is het appels met peren vergelijken. Je kunt wel teleatlas met here vergelijken, maar teleatlas is puur de kaarten, zonder software (dat zat in tomtom niet in teleatlas) en zonder traffic en ook zonder bepaald automotive capabilities die van Siemens afkomstig zijn.

    .
    Inderdaad, this is now. Heeft geen zin om teveel naar het verleden te kijken bij dit soort zaken.

    Tele Atlas en NAVTEQ zijn overigens ook overgenomen in een biedingsstrijd. In die zin lijkt de geschiedenis zichzelf te herhalen bij NAVTEQ, aan interesse geen gebrek voor Nokia's HERE maps.

    Laat de industrie zich maar gek maken, of die waardering nu terecht is of niet. Die miljaren voor HERE zijn gewoon gunstig voor TT, zowel door de verschuiving van klanten door het einde van de duopolie HERE en TT, als de waardering voor de kaartjes (heb ik van Jos).
  14. forum rang 6 marique 4 juli 2015 15:25
    quote:

    Oncko schreef op 3 juli 2015 20:07:

    De waarde van de kaarten kan dus een enorme impact hebben op de totale waarde van TomTom. Hieronder een aantal transacties om de waarde van de kaarten in perspectief te plaatsen.

    1. TomTom kocht Teleatlas voor € 2,9 miljard in 2007
    2. Nokia kocht Navteq voor € 5,7 miljard in 2008
    3. Alibaba kocht AutoNavi holiding voor $ 1,5 miljard – populaire Chinese kaartleverancier (qua aantal in kaart gebrachte kilometers 10% van Nokia Here en TomTom).

    Dat er veel waarde in de mapping assets zit lijkt me duidelijk. Spijtig genoeg is het TomTom (nog) niet gelukt deze bezittingen in sterke winstgroei om te zetten. Ik zie voldoende potentieel in aandelen TomTom en blijf beleggen in de aandelen. Grootste risico is een veel lager dan verwachte opbrengst uit de verkoop van HERE.
    ad 1 en 2: De bieding startte november 2007.
    Het bod van Nokia op Navteq was in dollars 8,1 en werd zonder meer geaccepteerd. De premie op de koers was op dat moment praktisch 0,0%, maar kennelijk was er een vermoeden in de markt, want kort daarvoor was de koers van Navteq zo'n 35% gestegen.

    TomTom zag zich gedwongen het aanvankelijke bod op TA van € 1,8 mld fors te verhogen omdat Garmin een tussendoortje afgaf van € 2,3 mld.
    De premie die TT op TA moest betalen, kwam daarmee uit op bijna 70%.

    Iedereen wist dat de overnamesom van 2,9 mld voor TA veel te hoog was. Maar voor TT gold de aloude leuze: eten of gegeten worden. De afwaardering (impairment) van ruim 1 mld het jaar daarop (2008) was dan ook een logisch gevolg. Kwam er eigenlijk op neer dat TT de premie op de koers van TA onmiddellijk als verliespost afboekte.

    Kijken we naar de koersen van begin november 2007 van betrokken partijen:
    (bron IEX)
    Garmin (dollar) toen 110, nu 44 daling -60%
    Nokia (euro) toen 27, nu 6 daling -78%
    TomTom toen 60, nu 10 daling -83%

    ik vind dat de overnamekoorts rond HERE erg veel lijkt op die van eind 2007

924 Posts
Pagina: «« 1 ... 42 43 44 45 46 47 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links