Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Topman Schiphol kan bonus 'goed uitleggen'

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

16 Posts
| Omlaag ↓
  1. z0n0p 25 april 2015 13:13
    Jongens, meisjes toch. Dit is een KANJER!!!!! Zonder deze man zou Schiphol immers zijn afgegleden naar een regionaal veldje. En dat er ruzie is tussen Schiphol en KLM ligt volledig aan de KLM!!! Hoe kun je nu in de Lions thuis komen met een lullige fooi van 5½ ton. En druk, druk, druk met allerlei dingen/zaken: www.linkedin.com/pub/jos-nijhuis/39/2...
  2. [verwijderd] 25 april 2015 14:28
    Overheden zijn de aandeelhouders van Schiphol, dus belastinggeld.
    De volgende CEO zal marktconform doen, ff wachten dus.

    Die Hamers van ING is nu weer los van de staat en gewoon genoteerd, al krijgt hij €71,5 miljoen per jaar! de aandeelhouders betalen, niet de belastingbetalers.....niets mis mee dus(alleen zeer slecht voor reputatie bank)
  3. forum rang 5 DurianCS 25 april 2015 15:19
    quote:

    paulta schreef op 25 april 2015 14:28:

    Overheden zijn de aandeelhouders van Schiphol, dus belastinggeld.
    De volgende CEO zal marktconform doen, ff wachten dus.

    Die Hamers van ING is nu weer los van de staat en gewoon genoteerd, al krijgt hij €71,5 miljoen per jaar! de aandeelhouders betalen, niet de belastingbetalers.....niets mis mee dus(alleen zeer slecht voor reputatie bank)
    Wel een beetje mis mee, want uiteindelijk zijn het de rekeninghouders die het betalen.
  4. Mr.Windows 25 april 2015 22:22
    Deze periode is het altijd prijs met de (meestal) exorbitante bonussen en of salaris/pensioenstortingen. De top is meestal kwijt hoeveel ze wel niet verdienen en geven steevast aan dat het markconform is en internationaal nog aan de lage kant. Ik zou liever willen een vast salaris en bonus systeem dat 5 jaar later wordt uitgekeerd ....of ingehouden. Wedden dat ze dan langere termijnbeslissingen doen en het geld niet direct uit gaan geven aan leuke dingen? Daarnaast zouden zeker de aan overheid gekoppelde bedrijven, ziekenhuizen, zorgverzekeraars!, scholen e.d. veel meer openheid moeten geven en aanpassingen naar beneden. WE betalen met z'n allen zijn of haar boterham en kunnen veelal niet elders heen! Dit kan je wel als je "boos" bent op KPN, dan ga je weg bij dat bedrijf en stem je met je voeten. Alleen dat doen er zo weinig dat het dus geen impact heeft bovenin de top! Weer een nadenkertje voor de klagers :)
  5. taurus86 26 april 2015 13:40
    Zeven opeenvolgende keren (!) voor Piet Snot gefouilleerd, na de passage van de Body Scan. Goed draaiende luchthaven, zegt men dan.
    Bovendien heeft deze man meerdere persoonlijkheidsproblemen, waardoor er al diverse conflicten zijn geweest met zijn personeel. Maar wie is er zijn baas???
    En als een VVD-er het er voor het zeggen krijgt, begint het gezeur over privatisering weer. Dus er hangt een vervelend geurtje rondom Schiphol en hij trekt een lange neus naar Den Haag, want hij weet hoe zit.
  6. relpinda 26 april 2015 14:36
    Dit is toch ook vreselijk te moeten lezen, dat deze man zich zo een bonus mag toe eigenen. Terwijl de tarieven op van SCHIPHOL al maar stijgen. betaald door de gebruikers van Schiphol en KLM de grootste gebruiker is. die er juist financieel heel slecht voorstaat.

    Hoe haalt DIJSSELBLOEM het in zijn hoofd om dat wel goed te keuren!!

    www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/23921...

    di 14 apr 2015, 05:30 | 476 reacties
    Megabonus voor Schiphol-topman
    door Yteke de Jong
    SCHIPHOL -
    Minister Dijsselbloem van Financiën is akkoord gegaan met de bonus van Schiphol-topman Jos Nijhuis bij de aandeelhoudersvergadering van de luchthaven. Dat bevestigt een woordvoerder van Dijsselbloem.

    Jos Nijhuis
    Jos Nijhuis
    Foto: Dijkstra bv
    De topman van de luchthaven die voor 69 procent in handen van de Staat is, kreeg in 2014 een bonus van €369.716, op een basissalaris van €389.039. Veel protest is er niet geweest van de zijde van Dijsselbloem en de gemeenten Amsterdam en Rotterdam, de andere aandeelhouders.
    „De raad van commissarissen van Schiphol gaat over de beloning van het bestuur”, stelt een woordvoerder van het ministerie van Financiën. „Het is besproken met de aandeelhouders.”
    Nijhuis verdiende in 2014 in totaal meer dan 9 ton, inclusief pensioenbijdrage en vergoedingen. Zijn opvolger zal minder betaald krijgen.
    De regie in het kabinet over Schiphol is weg. Lees meer in De Telegraaf van vandaag

    Wat heeft deze man dan zo extra gedaan?????? of was het zijn personeel die dat doen en wat hebben die dan extra gekregen en van wie??

    En deze quote nog:
    14 april 2015

    FNV is fel tegen de bonus van 370.000 euro die wordt uitgekeerd aan Jos Nijhuis, de ceo van Schiphol. ‘Het is onbegrijpelijk dat Schiphol aan de ene kant een royale bonus uitkeert aan de ceo die jaarlijks al tonnen verdient en aan de andere kant verantwoordelijk is voor de nullijn voor de duizenden mensen die op de luchthaven werken’ zegt Cihan Ugural van FNV.

    Op Schiphol werken 65.000 mensen, waarvan 2000 bij Schiphol zelf. Doordat Schiphol de voorwaarden bepaalt voor de bedrijven die op Schiphol actief zijn, is er hevige concurrentie die wordt afgewenteld op de arbeidsvoorwaarden van de medewerkers. Ugural: “Onder verantwoordelijkheid van Schiphol ontstaat er eenrace to the bottom. Medewerkers zijn de dupe; zij zitten hierdoor op de nullijn of moeten met te weinig mensen hun werk doen.”

    De beveiliging van de luchthaven is één van de bezuinigingsposten. Hierdoor is er een chronisch tekort aan beveiligers, waardoor de werkdruk enorm hoog is en er veiligheidsrisico’s en wachtrijen bij de controles ontstaan. ‘De Raad van Commissarissen moet de bonus van Nijhuis intrekken. Gebeurt dat niet, dan verdient het personeel dat op Schiphol werkt ook fors betere arbeidsvoorwaarden,’ aldus Ugural.

    Al eerder gezegd dat deze man er meerdere maskers op nahoudt. Zijn agenda zo indeelt dat hij alle belangrijke zaken zodanig pland dat er geen pottekijkers/media op af komen!

    Dat Schiphol zo floreert is te danken aan grote groep personeel, de monopolie en de veelheid aan kleinere bedrijven op en rond Schiphol. MAAR BESLIST NIET AAN DEZE JOKER JOS NIJHUIS!

    LZA
  7. @iPlof 26 april 2015 15:00
    quote:

    relpinda schreef op 26 april 2015 14:36:

    Op Schiphol werken 65.000 mensen, waarvan 2000 bij Schiphol zelf.
    Dat baasje schermt zo lekker met 65.000 man (ook op zijn linkedin), maar goed daar heeft ie helemaal niets over te zeggen, want bij schiphol werken er dus gewoon 2.000.

    Bij boevenbende PWC is ie er al in geslaagd zoveel mogelijk accountantsdiensten bij publieke sector tegen woekertarieven op te dringen, pure geldoverheveling van publiek geld naar een paar private partners en nu gaat het graaien bij in feite een overheidsdienst gewoon door.
  8. relpinda 26 april 2015 16:50
    En wat dacht u hiervan:

    veb.net/content/HoofdMenu/Home/Nieuws...

    Nederlandse Staat keurt nieuw beloningsbeleid KLM af
    25 april 2015

    Afdrukken

    Email
    Delen:
    Reageer op dit artikel1Reacties
    Om twee redenen verliep de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van KLM dit keer net even anders dan eerdere jaren. De Nederlandse Staat roerde zich en KLM heeft het twee weken geleden op een akkoordje gegooid met een lastige minderheidsaandeelhouder.
    Het recente geknetter in de top van de luchtvaartcombinatie Air France-KLM zal voor de Nederlandse Staat reden zijn geweest om topambtenaar Wouter Raab van het ministerie van Financiën af te vaardigen naar de aandeelhoudersvergadering (ava) van KLM.

    Zo wilde de Staat dat president-commissaris Hans Smits van KLM duidelijkheid zou geven over de zelfstandigheid van het concern binnen het fusiebedrijf.

    Daartoe had de Staat, die nog altijd 5,9 procent van KLM bezit via preferente aandelen, een punt op de agenda voor de ava ingediend. Dat deed de Staat bij KLM nooit eerder.

    Sinds de samensmelting met de Fransen in 2004 was de bloedgroepenstrijd niet eerder zo openlijk zichtbaar als de afgelopen maanden.

    Climax was het recente getouwtrek om de kas van KLM die de lont in het kruitvat bleek. De nieuwe KLM-topman Pieter Elbers wist op het nippertje te voorkomen dat de Fransen de pincode tot het kasgeld zouden opeisen.

    Tik
    Maar tijdens de ava deelde Raab ook een gevoelige tik uit aan de commissarissen door, net als in 2008, tegen een nieuw beloningsplan te stemmen.

    Dat voorstel deugde volgens de Staat niet. Elbers en zijn twee medebestuurders kunnen nog altijd maximaal eenmaal hun basissalaris als jaarlijkse cashbonus verdienen als zij aan bepaalde targets voldoen. Het ministerie van Financiën hanteert een plafond voor de jaarbonus bij bedrijven waarin zij een aandelenbelang heeft van twintig procent.

    ‘U moet zich realiseren dat onze bestuurders vergeleken met andere luchtvaartbedrijven al onderbetaald worden, echt waar', aldus commissaris Remmert Laan die binnen de raad van commissarissen verantwoordelijk is voor de bestuursbeloningen.

    Daarop riposteerde Raab dat ‘dat [minder betaald, red.] ook zo hoort bij een bedrijf als KLM'.
    Elbers heeft een basissalaris van 450 duizend euro.

    ‘Aansluiting'
    In het nieuwe beloningsplan worden KLM-bestuurders minder afgerekend op de financiële prestaties van KLM. In plaats daarvan wilden commissarissen ‘verdere aansluiting realiseren bij de criteria zoals die binnen Air France KLM worden gehanteerd'.

    In het oude plan was het bedrijfsresultaat van KLM nog wel het belangrijkste bonuscriterium. Nu ligt het accent op "individuele targets" die van jaar op jaar kunnen veranderen. Het kan gaan om de verlagen van de schuldpositie, een oplossing zoeken voor de pensioenproblematiek of kostenreductie.

    Welke criteria per jaar zullen gelden, wilden commissarissen desgevraagd niet zeggen.

    Ook Hanjo Redèl, voorzitter van de ondernemingsraad (or) van KLM, sprak zijn afkeuring uit over het nieuwe beloningsbeleid. "Gelet op de rol en verantwoordelijkheid van de KLM-directie is een grotere nadruk nodig op KLM-prestaties en minder op individuele targets".

    'Ernstige inschattingsfout'
    KLM had niet alleen in financieel opzicht een slecht jaar. Wie de berichtgeving bij heeft gehouden, zag dat de luchtvaartcombinatie door getouwtrek tussen het Franse en Nederlandse kamp haast verlamd was geraakt.

    Na het gedwongen vertrek van Eurlings keerden ook enkele hogere managers KLM de rug toe en begin dit jaar was er de rel over het kasgeld van KLM (overschotten zouden overgemaakt moeten worden aan holding Air France-KLM).

    Over het abrupte vertrek van Eurlings zei president-commissaris Smits dat diens benoeming een ‘ernstige inschattingsfout' is geweest. ‘Daarvoor nemen wij als raad van commissarissen de volle verantwoordelijkheid'.

    ‘Er was sprake van een ernstige leiderschapscrisis en wij moesten ingrijpen', aldus Smits, die in het verleden hoogste baas was van Rabobank en Schiphol.

    Autonomie
    Vertegenwoordigers van de Staat wilden tijdens de ava weten of KLM binnen de holding over voldoende ‘autonomie' beschikte.

    De topambtenaar zei dat ‘de Staat voorstander is van de combinatie Air France en KLM en dat KLM veel heeft geprofiteerd van het samengaan, maar dat tegelijkertijd zowel KLM als Schiphol van vitaal belang zijn voor Nederland'.

    ‘Dan is van belang dat KLM over voldoende autonomie beschikt binnen de holding', aldus Raab tijdens de bijeenkomst.

    Smits zei ‘voldoende autonomie te voelen' en ‘dat er geen verdere overheveling van functies naar Parijs zou komen. We houden een dunne holding met alleen taken die daar thuishoren'.

    Ook wees hij naar de staatsgaranties die in 2010 zijn verlengd en ‘waarover onlangs afspraken zijn gemaakt met de Fransen dat die afspraken in stand zullen blijven.

    Die zullen nog schriftelijk worden vastgelegd'. Die garanties gaan vooral over de netwerkkwaliteit en een evenwichtige netwerkontwikkeling tussen Schiphol en Charles de Gaulle, de thuisbasis van Air France.

    GEHEIME SCHIKKING
    -KLM heeft nog aandeelhouders die hun aandelen in 2004 en daarna niet hebben verkocht aan Air France.

    -Samen hebben zij nog ruim 400 duizend KLM-aandelen in handen, 0,9 procent van het totaal.

    -Met één van die minderheidsaandeelhouder, die met 115.651 aandelen ruim een kwart van het resterende plukje heeft, trof KLM begin april een schikking. De lopende juridische procedure tussen beide partijen is daarmee beëindigd.

    -Precieze details over de schikking wilde KLM niet geven, maar een functionaris zei desgevraagd wel dat het bedrijf ‘aandeelhouders in principe gelijk wil behandelen' en dat ‘andere minderheidsaandeelhouders zich bij KLM kunnen melden om ze met holding Air France KLM in contact te brengen'.

    -Daarmee zal niet gezegd zijn dat deze beleggers aanspraak op eenzelfde schikkingsresultaat kunnen maken, maar er lijkt een opening te zijn.

    -De VEB is niet bij de schikking betrokken, maar zal zich naar aanleiding van deze laatste ontwikkelingen gaan beraden. Mogelijke vervolgstappen zullen via deze website worden gecommuniceerd.

    -Inzet van de strijd van minderheidsaandeelhouder Emarcy was het door KLM uitgekeerde dividend. Volgens Emarcy keerde KLM sinds de fusie met Air France in 2004 te weinig winst uit aan aandeelhouders. -De rechter benoemde begin 2014 een onafhankelijk onderzoeker die zijn eindrapport op moment van de schikking zo goed als afgerond had.

    lza
  9. [verwijderd] 26 april 2015 22:10
    Bestuursvoorzitter Jos Nijhuis van Schiphol vindt zijn salaris ,,geen exorbitante beloning"

    Ik vind dat we tot de conclusie mogen komen dat er in de hoofden van onze bestuurders iets vreselijk mis en er een paar draadjes los zitten als ze dat echt vinden.
    Deze man is gewoon een ambtenaar dus waarom er een Balkende norm is uitgevonden voor bestuurders is een raadsel voor mij.

16 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links