Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,515 13 mei 2024 12:32
  • -0,035 (-0,63%) Dagrange 5,480 - 5,590
  • 97.253 Gem. (3M) 274,3K

Maandag 30 maart t/m zondag 5 april.

518 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 ... 26 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 31 maart 2015 20:18
    quote:

    Tom3 schreef op 31 maart 2015 17:47:

    [...]

    De forward p/e van 2016 wordt over niet al te lange tijd de maatstaf van de koers. Ik hoop dat Tom2 hier de nodige input voor zal geven. Alleen dan zal men over de lage wpa in 2015 heen stappen, als die al zo laag wordt. Veel zal afhangen van de Go mobile app en de andere groeier: watches en telematics. Kan me niet voorstellen dat de omzet in 2015 7 a 12% hoger is dan de analisten consensus en de wpa 25% lager dan diezelfde consensus begin dit jaar.
    Het orderboek automotive begint dit jaar weer op nul en moet einde jaar boven de 220 mln zitten; dat is wat Goddijn ook voorspelde op RTLZ. Dat brengt de forward p/e flink omhoog.

    Als bij de kwartaalcijfers van binnenkort een orderboek tijdens de eerste drie maanden van 2015 ter grootte van 55 miljoen of meer bekend wordt gemaakt; dan is dat een sterke koers impuls. Jaarlijkse omzet is nu 100 mln zoals je weet. Groeit dus substantieel en met zeer hoge marge.
  2. forum rang 6 Tom3 31 maart 2015 21:25
    quote:

    martinmartin schreef op 31 maart 2015 13:30:

    Met een outlook van minder dan 10 cent wpa per aandeel is een koers van 7.25 euro belachelijk hoog.(kw 75*).

    Duidelijk is dan ook dat beleggers goede nota hebben genomen van de laatste ontwikkelingen( sterk orderboek automotive, nieuwe go-app waardoor omzet van consumer op kan lopen en het zekerheidje dat Telematics haar scalable omzet zal verhogen nog afgezien van acquisities in dit segment.

    Met een huidige koers van 7.25 euro denkt "de belegger" dat een wpa van 50 cent haalbaar is(kw van 14.5).

    We zitten nu in een rustpauze. De in het verleden getoonde harde resultaten waren maar half(incl deferred wordt het echte verhaal verteld).

    Voor mij is het meer dan duidelijk dat er nog enig geduld moet worden betracht met tom2. Met name 2015 zal een jaar zijn waarbij geen grote omzetgroei kan worden voorzien, bij voortgaand succes in automotive en consumer zal de omzetgroei zich vanaf 2016 sterk manifesteren.

    Het eerste kwartaal van 2015 zal een gelijkblijvend/ zwak groeiende licensing omzet laten zien, omdat er geen acquisities zijn geweest in Telematics zal dit onderdeel op eigen kracht slechts substantieel groeien.
    Er is al aangegeven dat Automotive in 2015 een kleine veer moet laten.
    Enorm belangrijk wordt daarom wat Consumer gaat doen voor het tijdelijke koersniveau.

    De introductie van de Android GO-app in het eerste kwartaal was belangrijk maar zal in de harde cijfers over het eerste kwartaal geen inbreng hebben.

    Beleggers zien nu 50 cent wpa als een reeel scenario.
    Indien de Go-app een succes wordt en tom2 in staat is om zijn aanwezigheid in automotive verder uit te breiden dan zal met het gegeven dat Telematics verder groeit met minimaal 35% op jaarbasis er niemand zijn die niet begrijpt dat de omzet van tom2 de komende jaren zal groeien met een stijgende brutomarge vanwege een hoger gedeelte aan scalable C&S omzet .

    De vraag is alleen waar gaat de omzet en wpa naar toe.

    Mijn rekenexercities laten een wpa van 0.95 euto in 2016 en 1.37 euro in 2017 zien.

    Bedenk wel dat deze cijferoefeningen volstrekt los staan van wat HAD op kan gaan leveren.

    @ Martin, Beperktedijkbewaking, Justin

    Op 18 maart heeft Beperktedijkbewaking op het Rekenkamerdraadje een spreadsheat (opgesteld door Justin) geplaatst met de navolgende wpa schattingen: 2015: 0,27, 2016: 0,43 en 2017 0,62. Wellicht kan Martin ons laten zien dat deze voorspelling achterhaald is, vooralsnog denk ik echter dat deze 18 maart cijfers realistischer zijn.
  3. [verwijderd] 31 maart 2015 22:21
    quote:

    *Justin* schreef op 31 maart 2015 20:18:

    [...]

    Het orderboek automotive begint dit jaar weer op nul en moet einde jaar boven de 220 mln zitten; dat is wat Goddijn ook voorspelde op RTLZ. Dat brengt de forward p/e flink omhoog.

    Als bij de kwartaalcijfers van binnenkort een orderboek tijdens de eerste drie maanden van 2015 ter grootte van 55 miljoen of meer bekend wordt gemaakt; dan is dat een sterke koers impuls. Jaarlijkse omzet is nu 100 mln zoals je weet. Groeit dus substantieel en met zeer hoge marge.
    mooi
  4. [verwijderd] 31 maart 2015 22:28
    quote:

    Tom3 schreef op 31 maart 2015 21:25:

    [...]

    @ Martin, Beperktedijkbewaking, Justin

    Op 18 maart heeft Beperktedijkbewaking op het Rekenkamerdraadje een spreadsheat (opgesteld door Justin) geplaatst met de navolgende wpa schattingen: 2015: 0,27, 2016: 0,43 en 2017 0,62. Wellicht kan Martin ons laten zien dat deze voorspelling achterhaald is, vooralsnog denk ik echter dat deze 18 maart cijfers realistischer zijn.
    Tegen een k/w van 15?
  5. forum rang 6 boem! 1 april 2015 00:34
    quote:

    Tom3 schreef op 31 maart 2015 21:25:

    [...]

    @ Martin, Beperktedijkbewaking, Justin

    Op 18 maart heeft Beperktedijkbewaking op het Rekenkamerdraadje een spreadsheat (opgesteld door Justin) geplaatst met de navolgende wpa schattingen: 2015: 0,27, 2016: 0,43 en 2017 0,62. Wellicht kan Martin ons laten zien dat deze voorspelling achterhaald is, vooralsnog denk ik echter dat deze 18 maart cijfers realistischer zijn.
    Indien je de cijfers van @Justin vergelijkt met die van mij is er maar 1 wezenlijk verschil: de gehanteerde bruto-winstmarge.

    Waar Justin in eerste instantie uitging van een marge van resp 53%, 55% en 56% voor 2015, 2016 en 2017.(later door hem naar beneden bijgesteld).
    ga ik uit van een te realiseren marge van 52,5%, 59% en 64% over de jaren 2015, 2016 en 2017.

    Justin geeft aan dat de marge in het verleden met 1% per jaar is gestegen onder invloed van de transitie van hardware naar content and services.
    Ik stel dat de margegroei per jaar op een niveau lag van 2% a 3% per jaar.
    Indien het valuta-aspect niet had gespeeld in het 4q-2014 was de winst 17 mio hoger uitgevallen waardoor er een marge zichtbaar zou zijn van 56,8% ipv 55%.

    Ik ga er in mijn berekening vanuit dat de marge met 3% per jaar toeneemt uitgaande van de 56,8% uit 2014(nb voor valuta-aspect).
    Ofwel 60% in 2015 en resp 63% en 66% in 2016 en 2017.
    Daar haal ik de financiele gevolgen van het valuta-effect vanaf.
    Ik corrigeer de marge met resp 76 mio, 50 mio en 25 mio voor de jaren 2015, 2016 en 2017, waardoor er uiteindelijk 52,5%, 59% en 64% aan marge wordt gerealiseerd.

    Of een marge van 56% in 2017 realistischer is dan 64% moet een ieder voor zichzelf bepalen.
    Ik ga uit van een good/bestcase scenario terwijl ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat Justin met zijn 56% in 2017 wel heeeeel voorzichtig is met de gevolgen van de transitie van hardware naar C&S terwijl ook de effecten van het toegepaste principe bij deferred op termijn meer en meer ondersteunend zijn voor een opwaartse beweging van die bruto-marge.

  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 1 april 2015 06:44
    Sorry Martin, ik geloof niet zo in die marge-cijfers. Ze zijn boekhoudkundig manipuleerbaar. Ik toonde in recente posts al aan dat de deferred revenues alleen al een neerwaartse druk van zeg 3-4% op de huidige marges hebben.

    Sterker nog: TT goochelt met afschrijvingen (meer algemeen: D&A) versus deferred. Het zal volgens IFRS wel zo zijn, maar het blijft mistig. Zie de algemene rekenkamerdraad, waarom post je daar niet?

    TT heeft volgens velen veel kaarten in huis, letterlijk en figuurlijk. Maar de troefkaarten blijven qua verdiensten (ebit) vaag. Ik denk veel en graag met je mee, ben technologisch en verkeerstechnisch een TT-fan, maar echte winstcijfers moeten nog komen. En dat zeg ik al jaren.

    Ik denk idd dat die Mobile apps veel klanten en probes zullen gaan opleveren. En omzet bij Consumer. Maar de onderliggende kosten zal TT wel weer merkwaardig gaan wegboeken, onder Licensing bijvoorbeeld. Dat segment is bij de 'da' in hun ebitda al jaren de lul. (Ik denk dat hun geconsolideerde dochter TT-Zd-Africa daar wel anders over denkt, gezien hun vele leuke initiatieven.)

    Ik vind de TT-boekhouding te vaag voor een echt optimistische/cijfermatige projectie. We gaan nu alleen af op een qua contracten en orderboek veelbelovende Automotive sector. En leuke dingen bij fitness, ter vervanging van pnd's.
    Maar TT heeft de gewoonte of de noodzaak om elke ruimte te investeren in hun R&D, dus hun voortbestaan. Vergeet dividend dus, en wees blij met hun Automotive-toekomst, en deferred nu.
  7. [verwijderd] 1 april 2015 07:36
    quote:

    kingwoep schreef op 31 maart 2015 22:26:

    TomTom International B.V. relative valuation is now OVERVALUED:

    www.capitalcube.com/blog/index.php/to...
    dit is precies zoals de shorts het aandeel lezen, gewoon te rijk geprijsd voor nu ( het Morgan analisten verhaal )

    denk voor nu een in de 7 noterend aandeel, voor 18 maand een 10 euro aandeel, mits de algehele beursstemming niet in elkaar klapt en de outlook van 50 cent wpa realiteit gaat worden voor de cijfers FY 2016, een multiple van X 20 is mi een correcte waardering.

  8. [verwijderd] 1 april 2015 08:37

    Imtech is een aandeel dat uit de afgrond komt, dat failliet was en dat nu een overlevingskans heeft daar passen andere normen en waardes, Fugro gaat overgenomen worden is een kwestie van tijd

    TT is een aandeel in transitie, het business model is veranderd, dit aandeel komt na een mega afstraffing tot een herkansing, dit aandeel zal moeten performen voor winsten, alle credit zit nu in de Koers, er was zeker een kans de shorts eruit te knijpen, maar dat heeft gefaald, dat had moeten gebeuren toen het momentum meezat op 7,80 euro, die kans is nu voorbij, nu komt het aan op de fundamentals.

    niets kort door de bocht, dit is de harde realiteit, TT heeft echt van iedereen het voordeel van de twijfel gekregen en terecht want het ziet er goed uit, maar je moet het wel waarmaken.

    TT handelt thans op kw van x 36 ( wpa van 20 cent tegenover 7,15 ) dat is echt heel rijk gewaardeerd.
  9. [verwijderd] 1 april 2015 08:46
    KIJK even naar de K/W verhoudingen van de AEX fondsen dat zie je dat jouw (oude) theorieën niet meer werken. Ik noem 2 aandelen en jij gebruikt mijn termen ter verklaring (speculatie, emotie, verwachtingswaarde , toekomstvisie en management ) . Zo zijn er nog vele SBMO bijvoorbeeld, wie zegt mij dat TT niet wordt overgenomen?
  10. forum rang 6 Tom3 1 april 2015 09:54
    quote:

    kingwoep schreef op 31 maart 2015 22:26:

    TomTom International B.V. relative valuation is now OVERVALUED:

    www.capitalcube.com/blog/index.php/to...
    Angelsaksische analisten geloven niet echt dat Tom2 zich aan het omvormen is tot een speler met pricing power getuige het volgende citaat uit bovenstaand rapport(-tje):
    "While TOM2-NL‘s revenues have increased slower than peer median, the market currently gives the company a higher than peer median PE ratio and may be factoring in some sort of a strategic play".

    De adviezen van Morgan Stanley (houden, 5,60) Standard & Poors (houden, 7,00) en Barclays (verkopen, 5,30) zijn allen gebaseerd op de lage outlook voor 2015 en het ontbreken van een aansprekende outlook voor 2016. De continentale banken (BNP en ABNA voorop) hechten meer geloof aan het strategic play argument. Een vreemde eend in de bijt is UBS (houden, 5,90). Doordat laatstgenoemde recentelijk een 3% belang heeft genomen moest ik denken aan Wiesjes uitspraak op dit forum over "booktalking": eerst Goldman Sachs erin, daarna de muppets. Maw ik hecht weinig geloof aan genoemde gekleurde adviezen zolang zichtbaar is dat Tom2 stilletjes bezig is met een coup in navigatie/automotive land.
518 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 ... 26 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links