Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

  • 10,940 13 mei 2024 17:35
  • +0,420 (+3,99%) Dagrange 10,590 - 10,940
  • 2.023.094 Gem. (3M) 2M

Info

3.576 Posts
Pagina: «« 1 ... 77 78 79 80 81 ... 179 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Wilbar 18 december 2014 21:34
    Opnieuw winstwaarschuwing Air France-KLM
    Gepubliceerd op 18 dec 2014 om 21:12

    PARIJS (AFN) - Air France-KLM heeft voor de derde keer in een halfjaar tijd de winstverwachting voor dit jaar verlaagd. De brutowinst (ebitda) komt nog eens 200 miljoen euro lager uit dan het bedrijf in oktober had aangegeven. Dat meldde het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern donderdag.

    Air France-KLM heeft nog altijd flink last van prijsdruk op lange vliegroutes. Ook de nasleep van de pilotenstaking bij Air France in september kost meer dan voorzien. Daarnaast speelt een pensioentegenvaller het bedrijf parten.

    De dalende olieprijzen kunnen dat niet compenseren omdat de prijzen van vliegtuigbrandstof minder hard zijn gedaald dan die van ruwe olie. Ook heeft Air France-KLM een flink deel van zijn brandstof van tevoren tegen een vaste prijs ingekocht via termijncontracten.

    Pilotenstaking


    Oorspronkelijk ging Air France-KLM voor 2014 uit van een brutowinst van 2,5 miljard euro. Inmiddels ligt de prognose tussen de 1,5 en 1,6 miljard euro. Van die verlaging komt ongeveer de helft voor rekening van de verhevigde concurrentie op vluchten naar verre bestemmingen. De andere helft is het gevolg van de pilotenstaking.
    ,,Er zit behoorlijk wat druk op de omzetontwikkeling. Ook in de eerste weken van december zien we niet de verbetering die we hadden gehoopt'', zei financieel topman Pierre-François Riolacci in een toelichting. De lagere olieprijzen bieden maar beperkt verlichting, voegde hij eraan toe. ,,Voor vliegtuigbrandstof gelden andere maatstaven dan voor ruwe olie'', zei hij.

    Nullijn

    Air France-KLM liet verder weten dat het de investeringen de komende twee jaar op een aanzienlijk lager pitje zet. Het blijft zoeken naar kostenbesparingen in het kader van het in september aangekondigde strategische programma Perform 2020.

    Onlangs bleek dat KLM de komende vijf jaar 700 miljoen euro gaat bezuinigen. Werknemers van KLM moeten ,,efficiënter'' gaan werken om de marges op te krikken. Het is onduidelijk welke stappen Air France, het andere deel van de combinatie, gaat nemen.

    Vakbond FNV Cabine meldde donderdag dat KLM de cao-onderhandelingen in is gegaan met een nullijn voor het personeel als inzet. De bonden eisen 3 procent loonstijging. Medio januari wordt verder gepraat.
  2. forum rang 8 Wilbar 19 december 2014 07:58
    'Air France-KLM moet veel harder ingrijpen'
    Gepubliceerd op 19 dec 2014 om 07:45

    AMSTERDAM (AFN) - Air France-KLM zal veel harder moeten ingrijpen om de kosten omlaag te brengen, anders gaat het ten onder aan de zware concurrentie. Dat zei analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen vrijdag in een reactie op de derde winstwaarschuwing van het luchtvaartconcern in minder dan een halfjaar.

    ,,Air France-KLM had een heel mooi jaar verwacht na het dramatische verlies in 2013'', zei Versteeg. ,,En tot de zomer zag het er ook goed uit. Maar dat is volledig vervlogen door de toegenomen concurrentie op de lange afstanden.''

    De winstval is grotendeels toe te schrijven aan de pilotenstaking in september. ,,Maar zelfs als je dat effect eruit haalt, komt je ongeveer gelijk uit met vorig jaar. Dan is er ondanks alle kostenbesparingen dus maar weinig bereikt'', aldus Versteeg. Ook de schuld is volgens de marktvorser nog steeds te hoog.

    Om de concurrentie met Lufthansa en Arabische luchtvaartmaatschappijen aan te kunnen, zal Air France-KLM dieper in de kosten moeten snijden. Of dat gebeurt is echter maar de vraag, gezien de starre houding van het personeel. ,,De sense of urgency is compleet weg'', zei Versteeg. ,,.Die piloten hebben geen idee hoe ernstig de situatie is.''
  3. jrxs4all 19 december 2014 09:12
    quote:

    Wilbar schreef op 19 december 2014 07:58:

    Om de concurrentie met Lufthansa en Arabische luchtvaartmaatschappijen aan te kunnen, zal Air France-KLM dieper in de kosten moeten snijden. Of dat gebeurt is echter maar de vraag, gezien de starre houding van het personeel. ,,De sense of urgency is compleet weg'', zei Versteeg. ,,.Die piloten hebben geen idee hoe ernstig de situatie is.''

    De reactie van het personeel is inderdaad onvoorstelbaar, ze willen alleen maar nog meer geld:

    "KLM stevent af op confrontatie met bonden"

    fd.nl/ondernemen/1085231/klm-stevent-...

    Ik durf ook echt niet meer met de KLM te vliegen (wat ik toch al niet deed vanwege de slechte service en veel te hoge prijzen). Dat is gewoon veel te link met piloten voorin die het contact met de werkelijkheid volledig zijn kwijtgeraakt.

    En ondertussen zakt de koers maar met 7% en staat nog op 7,70, niet te geloven.

    Koersdoel: 0 euro als dit afloopt met een doorstart of 50 cent als er een grootschalige emissie komt.
  4. [verwijderd] 19 december 2014 09:41
    quote:

    jrxs4all schreef op 19 december 2014 09:12:

    [...]

    De reactie van het personeel is inderdaad onvoorstelbaar, ze willen alleen maar nog meer geld:

    "KLM stevent af op confrontatie met bonden"

    fd.nl/ondernemen/1085231/klm-stevent-...

    Ik durf ook echt niet meer met de KLM te vliegen (wat ik toch al niet deed vanwege de slechte service en veel te hoge prijzen). Dat is gewoon veel te link met piloten voorin die het contact met de werkelijkheid volledig zijn kwijtgeraakt.

    En ondertussen zakt de koers maar met 7% en staat nog op 7,70, niet te geloven.

    Koersdoel: 0 euro als dit afloopt met een doorstart of 50 cent als er een grootschalige emissie komt.
    k durf ook echt niet meer met de KLM te vliegen (wat ik toch al niet deed vanwege de slechte service en veel te hoge prijzen). Waarom beleg je dan in Air France-KLM?????Typisch Nederlands om te klagen over onze nationale trots.
  5. jrxs4all 19 december 2014 10:01
    quote:

    RON737 schreef op 19 december 2014 09:41:

    [...]

    Ik durf ook echt niet meer met de KLM te vliegen (wat ik toch al niet deed vanwege de slechte service en veel te hoge prijzen). Waarom beleg je dan in Air France-KLM?????
    Ik zit short.

    De situatie is blijkbaar nog slechter dan we dachten, want AF-KLM moet ook de investering in de vlootvernieuwing uitstellen. Terwijl de sterk verouderde lange afstandsvloot nu juist een van de oorzaken is van het feit dat ze de concurrentie niet aankunnen.

    Het probleem zit natuurlijk in de financiering, ze hebben geen geld en lenen wil ook niet zo goed als je technisch failliet bent:

    Air France-KLM to Postpone Purchase of New Jets After Profit Hit

    washpost.bloomberg.com/Story?docId=13...
  6. forum rang 8 Wilbar 19 december 2014 13:46
    'Boete voor Air France-KLM en oud-topman'
    vr 19 dec 2014, 13:33

    PARIJS (AFN) - De Franse beurswaakhond AMF heeft boetes opgelegd aan Air France-KLM en oud-topman Pierre-Henri Gourgeon wegens een gebrekkige financiële communicatie tijdens het boekjaar 2010/2011. Dat berichtte het Franse dagblad Le Monde vrijdag.

    Air France-KLM beleefde destijds een turbulent jaar. De resultaten werden negatief beïnvloed door onder meer een vulkaanuitbarsting in IJsland, stakingen, zwaar winterweer, geopolitieke spanningen in de Arabische wereld en een aardbeving en tsunami in Japan.

    Het luchtvaartbedrijf is volgens AMF dat jaar niet duidelijk genoeg geweest in de communicatie over zijn winstverwachting. Het zou beleggers te laat hebben gewaarschuwd toen bleek dat die niet zou worden gehaald. Daarom krijgt Air France-KLM een boete van 1,5 miljoen en moet Gourgeon 50.000 euro betalen.

  7. forum rang 10 voda 19 december 2014 15:35
    Lagere brandstofkosten bieden tegenwicht voor zwakker KW4 bij AF.FR - Market Talk

    AMSTERDAM (Dow Jones)--S&P verhoogt het koersdoel op Air France-KLM (AF.FR) naar EUR8,20 van EUR7,00 en handhaaft zijn advies op hold. "Hoewel de brandstofkosten voor de vliegtuigen niet zoveel zijn gedaald als de olieprijsdaling van 40% in de tweede helft van 2014, verwachten we dat Air France-KLM zal profiteren van lagere brandstofkosten in 2015 en 2016", zegt S&P. het ratingsbureau verlaagt zijn prognoses voor de winst per aandeel voor 2014 naar EUR1,44 negatief van EUR0,48 negatief, maar verhoogt zijn winstverwachting per aandeel voor 2015 naar EUR1,14, versus de eerder voorziene EUR1,01 op herziene marges en belastingveronderstellingen. Omstreeks 13.55 uur noteert het aandeel 8,2% lager op EUR7,62, terwijl de Midkap met 0,2% daalt.(EPR)

    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com


  8. forum rang 10 voda 19 december 2014 15:35
    Emirates verslaat Alitalia, Delta, KLM in Italiaanse rechtszaak - Market Talk

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Emirates Airline heeft het groene licht gekregen voor haar plannen om vluchten uit te voeren tussen Milaan en New York. Een Italiaanse rechtszaak heeft op 17 december nabeurs in het voordeel van Emirates besloten, wat een tegenslag voor Air France-KLM (AF.FR) partner Alitalia betekent in de joint venture die de twee partijen hebben met Delta Air Lines voor intercontinentale vluchten tussen Europa en de Verenigde Staten. Delta ondersteunde de Italiaanse luchtvaarder in zijn poging de vluchtdienst van Emirates te laten blokkeren, welke de in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigde luchtvaarder in oktober 2013 van start liet gaan. De vluchtdienst tussen Italie en de Verenigde Staten werd toegevoegd als onderdeel van inspanningen van de luchtvaartmaatschappij om vluchten over de Atlantische oceaan uit te voeren vanaf de hub in Dubai met stops in Europa om passagiers en vracht op te halen. Air France-KLM noteert om 14.25 uur 8,7% lager op EUR7,58.

    Door Robert Wall en Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst

  9. forum rang 10 voda 19 december 2014 15:37
    Air France-KLM komt met nieuwe kostenbesparingen - Market Talk

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Hoewel de winstwaarschuwing van Air France-KLM (AF.FR) geen impact heeft op de 'principes' van het plan dat uitgestippeld is voor de komende jaren, genaamd 'Perform 2020', heeft de luchtvaartmaatschappij besloten zijn ondernemingsplan voor 2015 en 2016 te herzien, benadrukt Davy. De analisten wijzen op verdere kostenbesparingsmaatregelen en een aanzienlijke reductie in de investeringen als onderdeel van die aanpassingen. Davy houdt een neutral-advies aan op Air France-KLM. Omstreeks 12.20 uur noteert het aandeel 7,9% lager op EUR7,65, terwijl de Midkap met 0,4% daalt (EPR)

    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

  10. forum rang 10 voda 19 december 2014 15:45
    Air France-KLM winstwaarschuwing 'grote teleurstelling' volgens Nomura - Market Talk

    AMSTERDAM (Dow Jones)--De winstwaarschuwing van Air France-KLM (AF.FR) is een grote teleurstelling volgens James Hollins van Nomura. De grootte van de neerwaartse bijstelling van de winstverwachting doet de wenkbrauwen optrekken, zei de analist. De luchtvaartmaatschappij noemt diverse oorzaken, waarvan sommigen legitiem zijn, maar andere moeilijker te begrijpen zijn, helemaal wanneer het de impact van pensioenen en brandstof gerelateerde zaken betreft, stelt Hollins. Het advies van Nomura is reduce. Het aandeel is donderdag, voordat de winstwaarschuwing nabeurs bekend werd, gesloten op EUR8,30. (LDF)

    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com


  11. Freebird 20 december 2014 23:51
    quote:

    Scopum Pretium schreef op 20 december 2014 22:19:

    Kan iemand is uitleggen waarom een aandeel air france klm zo belachelijk duur is?? 7,63. Voor een bedrijf dat alleen maar verlies maakt al jaren lang. Geef er zelf nog geen 2 euro voor.

    Extreem kuddegedrag en niets anders.

    Die 2 Euro wordt m.i. nog wel bereikt komend jaar. Voor mij is dat dan weer een mooi instapmoment.
  12. [verwijderd] 21 december 2014 00:16
    Volg dit aandeel al geruime tijd en verbaas mij ook nog steeds over de huidige hoge koerswaarde. Bedrijf doet het financieel zeer slecht en de prognose voor het komend jaar ziet er ook niet goed uit ondanks de lage olieprijs. Blijven volgen dus en blijf er voorlopig wel van af.
  13. forum rang 8 Wilbar 24 december 2014 09:49
    'Air France moet vakbond 10.000 euro betalen'
    Gepubliceerd op 24 dec 2014 om 09:04

    PARIJS (AFN) - Air France moet van een Franse rechter 10.000 euro overmaken aan de pilotenvakbond SNPL omdat de luchtvaartmaatschappij zich rond een dreigende staking in mei niet aan de wet heeft gehouden. Dat meldde het dagblad La Tribune woensdag.

    De SNPL had voor begin mei een staking aangekondigd, maar blies die uiteindelijk een dag van tevoren af. Air France had daarmee volgens de rechter genoeg tijd om de normale werkroosters uit de kast te halen, zoals de wet voorschrijft, maar koos er in plaats daarvan voor piloten in te zetten die zich niet als stakers hadden aangemeld.

    Daarmee heeft de Franse zustermaatschappij van KLM piloten die niet wilden staken, bevoordeeld boven hun collega's die dat wel van plan waren. Dat is verboden, en daarom heeft de pilotenvakbond recht op een 'schadevergoeding'.

    Van het bedrag zal Air France niet wakker liggen, maar voor de toch al verzuurde verhoudingen met de SNPL belooft de uitspraak weinig goeds. De vakbond was de drijvende kracht achter een staking waardoor het bedrijf in september twee weken lang maar op halve kracht vloog. Die actie heeft meer dan een half miljard euro gekost.

  14. forum rang 10 voda 24 december 2014 17:04
    Errol Keyner: hoelang kan Air France-KLM zo doormodderen?

    Gepubliceerd: 24 december 2014 08:29 | Laatste update: 24 december 2014 08:33

    Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM zit in een lastige markt met veel concurrentie. Extra fnuikend is het gebrek aan bestuurlijke slagkracht, vooral bij moederbedrijf Air France. Errol Keyner voorziet pittige tijden.

    Eén van de vele beurswaarheden is dat je nooit moet beleggen in luchtvaartmaatschappijen. Het risicoprofiel zou niet opwegen tegen het verdienvermogen. Veel te cyclisch, enorm afhankelijk van de olieprijs, sterke regulering, veel personeel en hoge investeringen.

    Natuurlijk, beurswaarheden blijken vaak onzin en zijn soms zelfs tegenstrijdig met elkaar. Zo moeten beleggers winsten vooral laten doorlopen, maar zijn diezelfde beleggers nooit armer geworden met af en toe winst te nemen.

    Wat vliegtuigmaatschappijen betreft, zijn er ook witte raven zoals prijsvechter Ryanair, maar veel beleggers hebben in de afgelopen decennia inderdaad hun vingers gebrand aan gevestigde partijen. Dat geldt ook voor Air France-KLM, onze nationale blauwe trots, maar vooral die van Frankrijk.

    Air France-KLM: hoge kosten werken verlammend

    Alsof de markt al niet moeilijk genoeg is, zorgt de macht van de Franse vakbonden ervoor dat de onderneming nauwelijks bestuurbaar is. Terwijl de kosten van de Nederlandse KLM-poot al zorgwekkend hoog zijn, lijken ze bijna redelijk ten opzichte van de exorbitante kostenstructuur van het dominante Air France.

    Lees ook: Air France-KLM vs Ryanair en EasyJet: de kille cijfers

    De totale kosten zijn in ieder geval hoger dan waarvoor reizigers bereid zijn te betalen. Nogal relevant. Zonder bestuurlijke slagkracht zijn mogelijkheden om kosten drastisch te reduceren beperkt en lijkt het ultieme lot van Air France-KLM bezegeld.

    Zolang de balans het toelaat, sukkelt de onderneming voort. De nettoschuld is momenteel 5,3 miljard euro en het eigen vermogen is 300 miljoen euro negatief.

    In de trukendoos van Air France-KLM zullen bovenin zeker nog noodoplossingen zitten om tijd te winnen, maar onderin ligt de enige oplossing met een structureel karakter…

    Errol Keyner is adjunct-directeur bij de Vereniging van Effectenbezitters (VEB), maar schrijft dit artikel op persoonlijke titel. De auteur heeft geen positie in Air France KLM.

    www.z24.nl/ondernemen/errol-keyner-ho...
  15. forum rang 8 Wilbar 8 januari 2015 08:13
    AF-KLM: meer reizigers leveren minder op
    Gepubliceerd op 8 jan 2015 om 08:01

    PARIJS (AFN) - Air France-KLM heeft in december 6,2 miljoen passagiers vervoerd, 1,3 procent meer dan een jaar eerder, maar zij leverden per saldo minder omzet op. Dat komt doordat het minder lucratieve passagiersvervoer binnen Europa in de lift zat, terwijl op lange routes sprake was van een daling, zo blijkt uit cijfers die de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep donderdag heeft gepubliceerd.

    De totale vraag nam afgelopen maand met 0,5 procent af, bij een 0,6 procent lagere capaciteit. Gemiddeld was 83 procent van de stoelen aan boord bezet, een fractie meer dan in december 2013.

    Die marginale verbetering kwam geheel voor rekening van de Europese vluchten. Daar groeide de vraag met 1,3 procent terwijl het bedrijf de capaciteit met 1,6 procent had teruggeschroefd. Op vluchten naar verre bestemmingen waren 0,4 procent minder stoelen beschikbaar maar daar daalde de vraag met 0,9 procent.
  16. forum rang 8 Wilbar 13 januari 2015 07:54
    'Piloten KLM willen aandeel in bedrijf'
    Gepubliceerd op 13 jan 2015 om 07:24

    AMSTERDAM (AFN) - De piloten van luchtvaartmaatschappij KLM willen in ruil voor loon aandeelhouder worden van moederbedrijf Air France-KLM. Pilotenvakbond VNV heeft dit plan op tafel gelegd in aanloop naar de cao-onderhandelingen komende donderdag, zo meldde Het Financieele Dagblad dinsdag.

    KLM zou de piloten hebben gevraagd om een versobering van de arbeidsvoorwaarden ter waarde van ongeveer 65 miljoen euro. De VNV hoopt hiervoor aandelen retour te krijgen, naast een betere winstdelingsregeling en een zetel in de Nederlandse raad van commissarissen en een plaats in het Franse moederbestuur Air France-KLM.

    De piloten zeggen dat ze ,,de noodzaak zien tot maatregelen in verband met de continuïteit van de onderneming", aldus VNV-onderhandelaar Arthur van den Hudding. ,,Zij willen iets van ons en wij hebben gezegd dat we willen investeren in de onderneming."
  17. forum rang 8 Wilbar 13 januari 2015 22:14
    'Air France wil tot 5000 banen schrappen'
    Gepubliceerd op 13 jan 2015 om 21:47

    PARIJS (AFN) - Air France werkt aan een nieuw kostenbesparingsprogramma waarbij tot 5000 arbeidsplaatsen komen te vervallen. Dat schrijft de Franse krant Le Figaro dinsdag op basis van niet nader genoemde bronnen bij de Franse luchtvaartmaatschappij.

    Air France sprak het bericht direct tegen. Een woordvoerder zei tegen persbureau Bloomberg dat het te vroeg is om te speculeren op verdere ingrepen. De Franse zustermaatschappij van KLM schrapte de afgelopen jaren al bijna 8000 banen in een poging de kosten omlaag te brengen en de concurrentiepositie te verbeteren.

    De resultaten zijn door die ingrepen wel verbeterd, maar met name de arbeidskosten blijven te zwaar op de begroting wegen, terwijl de concurrentie alleen maar heviger is geworden. Moederbedrijf Air France-KLM gaf medio december voor de derde keer in een halfjaar tijd een winstwaarschuwing. Het bedrijf heeft meer last dan het al had voorzien van de toegenomen concurrentie op met name lange routes.

    Halve kracht

    Ook de nasleep van een pilotenstaking die Air France in september dwong twee weken lang op halve kracht te vliegen, kost meer geld dan eerder was begroot. Het bedrijf gaf destijds aan dat aanvullende kostenbesparingen moeten worden gevonden, maar wilde daar nog geen details over geven.

    KLM kondigde eind november aan dat het de komende vijf jaar 700 miljoen euro gaat bezuinigen, eveneens zonder in detail te treden. Berichten over massaontslagen sprak de Nederlandse luchtvaartmaatschappij evenwel met klem tegen. Air France heeft tot dusver geen concreet besparingsdoel genoemd.
  18. forum rang 10 voda 13 januari 2015 22:35
    Air France spreekt bericht massaontslag tegen

    DINSDAG 13 JANUARI 2015, 22:19 uur | 145 keer gelezen

    PARIJS (AFN) - Air France ontkent dat het werkt aan plannen om tot 5000 arbeidsplaatsen te schrappen. De Franse krant Le Figaro meldde dat dinsdag op basis van niet nader genoemde bronnen bij de Franse luchtvaartmaatschappij.

    Een woordvoerder van Air France sprak het bericht tegen. Hij zei tegen persbureau Bloomberg dat het te vroeg is om te speculeren op verdere ingrepen. De Franse zustermaatschappij van KLM schrapte de afgelopen jaren al bijna 8000 banen in een poging de kosten omlaag te brengen en de concurrentiepositie te verbeteren.

    De resultaten zijn door die ingrepen wel verbeterd, maar met name de arbeidskosten blijven te zwaar op de begroting drukken, terwijl de concurrentie alleen maar heviger is geworden. Moederbedrijf Air France-KLM gaf medio december voor de derde keer in een halfjaar tijd een winstwaarschuwing. Het bedrijf heeft meer last dan het al had voorzien van de toegenomen concurrentie op met name lange routes.

    Nasleep pilotenstaking

    Ook de nasleep van een pilotenstaking die Air France in september dwong twee weken lag op halve kracht te vliegen, kost meer geld dan eerder was begroot. Het bedrijf gaf destijds aan dat aanvullende kostenbesparingen moeten worden gevonden, maar wilde daar nog geen details over geven.

    De top van Air France heeft volgens Le Figaro dinsdag de vakbonden bijgepraat over de stand van zaken. Kern van de boodschap was volgens de krant dat de Franse luchtvaartmaatschappij wat kostenefficiëntie nog altijd ver achterligt op concurrenten als Lufthansa en British Airways, en ook zusterbedrijf KLM. Daar hebben de besparingen die sinds 2012 zijn doorgevoerd veel te weinig aan veranderd.

    KLM kondigde eind november aan dat het de komende vijf jaar 700 miljoen euro gaat bezuinigen, eveneens zonder in detail te treden. Berichten over massaontslagen sprak de Nederlandse luchtvaartmaatschappij evenwel met klem tegen. Air France heeft tot dusver geen concreet besparingsdoel genoemd.
  19. forum rang 10 voda 13 januari 2015 22:37
    13 januari: piloten KLM luisteren niet naar Warren Buffett en 8 andere dingen die je moet weten

    Piloten van KLM tonen betrokkenheid bij hun bedrijf, maar slaan wel een belangrijk beleggingsadvies van beursgoeroe Warren Buffett in de wind. Analist Arne Petimezas van AFS Group praat je bij vanaf de beursvloer in Amsterdam.

    1. KLM-piloten zijn bereid zelf het mes in de personeelskosten te zetten. Volgens het Financieele Dagblad heeft de pilotenvakbond VNV een voorstel aan KLM gedaan om de arbeidsvoorwaarden met 10 procent te verlagen, wat 65 miljoen euro aan besparingen moet opleveren. In ruil hiervoor willen de piloten nieuw uit te geven aandelen in het eigen bedrijf. Fusiemaatschappij Air France-KLM is verlieslijdend en er moet diep in de kosten worden gesneden. Bij KLM moet de komende jaren 700 miljoen euro worden bespaard.

    2. De piloten van KLM lijken bij hun voorstel om aandeelhouder te worden in hun eigen bedrijf niet geluisterd te hebben naar beleggingstip nummer 1 van Warren Buffett: beleg niet in de luchtvaartsector. Het Amerikaanse Forbes heeft de wijze beleggingslessen van topbelegger Buffett over beleggen in luchtvaartmaatschappijen op een rijtje gezet. “Beleggers hebben al 100 jaar lang geld gestopt in luchtvaartmaatschappijen en vliegtuigbouwers met verschrikkelijke resultaten. Het is een bodemloze put voor beleggers”, aldus Buffett. “Je hebt torenhoge vaste kosten, je hebt sterke vakbonden en je hebt te maken met de prijsontwikkelingen van commodities. Dat is geen succesformule.”

    www.z24.nl/columnisten/13-januari-pil...
3.576 Posts
Pagina: «« 1 ... 77 78 79 80 81 ... 179 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Air France-KLM heeft een serieus kostenprobleem, en dat is niet voor het eerst

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links