martinmartin schreef op 2 september 2014 16:16:
[...]
De fantasie zit erin omdat er op dit moment slechts drie global map-makers zijn tw:Google, Here en Tom2.
Om die maps op het huidige niveau te krijgen is er inclusief de acquitiekosten minimaal 5 miljard gespendeert door deze drie.
Google heeft mi het meest geinvesteert in haar maps en dat vertaalt zich in een brede map met vele toepassingen(incl streetview, openbaar vervoer en indoor maps).
Googles verdienmodel is gestoeld op advertenties waardoor de positie van die advertentie-locatie en de weg daarnaar toe van eminent belang is.
Here en Tom2 hebben het nadrukkelijk veel voorzichtiger moeten aanpakken als we kijken naar de investeringen voor hun maps, met als resultaat dat de kaarten van Here en Tom2 in feite nevigatiekaarten zijn.
Feit is wel, dat de vermeende hegemonie van Google een doorn in het oog is voor vele andere high-techbedrijven.
Apple, Alibaba, Samsung ea kijken met jalouzie naar het succes van Google.
Uiteraard hebben ze voldoende kas in huis om dezelfde weg te volgen die Google heeft afgelegd door toendertijd het contract met tom2 op te zeggen en zelfstandig volledig van de grond af nieuwe maps te genereren. Vraag blijft of er voldoende tijd is voor hen en of het niet goedkoper en risicolozer is om Here dan wel Tom2 over te nemen omdat je je daarbij ook verzekert van de broodnodige expertise.