Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,565 10 mei 2024 16:22
  • -0,020 (-0,36%) Dagrange 5,560 - 5,625
  • 125.314 Gem. (3M) 275,7K

TOMTOM 1 t/m 7 september

251 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 13 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 2 september 2014 15:10
    quote:

    Rabo schreef op 2 september 2014 15:07:

    wat zou een realistische overname prijs zijn van TT door Apple op dit moment ??
    Ergens tussen de 3,5 tot 5 miljard. Maar om HG te overtuigen zal het toch aan de bovenkant van die range moeten liggen lijkt mij. Hij is verdomme toch wel wat beter dan de eerste de beste omhoog gevallen rapper ;-) !!
  2. forum rang 6 pwijsneus 2 september 2014 15:17
    quote:

    xynix schreef op 2 september 2014 15:10:

    [...]
    Ergens tussen de 3,5 tot 5 miljard. Maar om HG te overtuigen zal het toch aan de bovenkant van die range moeten liggen lijkt mij. Hij is verdomme toch wel wat beter dan de eerste de beste omhoog gevallen rapper ;-) !!
    Leuk die fantasie, je zegt dus tussen de 3,5 en 5 miljard. Dat betekend bij:

    - € 3,5 miljard ---> € 15,75 per aandeel; een premie van ongeveer 175%
    - € 5 miljard ---> € 22,50 per aandeel; een premie van ongeveer 285%

    Ik ga vandaag meteen maar even wat staatsloten kopen!
  3. [verwijderd] 2 september 2014 15:40
    Inderdaad, PWijsneus, ik denk dat het minimaal om dat soort bedragen zal gaan als het gebeurt. Anders heeft het voor HG geen zin.

    Wat ik me afvraag is hoe groot de kans is dat de M&A-jakhalzen uit New York en Londen hun buik vooraf eerst moeten hebben volgegeten uit de ruif, met de gebruikelijke trukendoos die ze voor dat soort situaties hebben.

    Er is denk ik wel sprake van een vrij unieke situatie omdat het gaat om 2 partijen die gewend zijn de kaarten dicht tegen de borst te houden, volgens mij niet overmatig dol op de bancaire wereld zijn en met een overnemende partij die bedragen tot tientallen miljarden moeiteloos uit "de kleine kas" kan financieren.

    Juist omdat je jezelf in dit situaties opeens onder een van 4 verdiepingen gevallen piano kunt terugvinden houd ik mijn "verdienpotentie naar boven" zoveel mogelijk open. Dus geen calls schrijven of dat soort geneuzel in de marge.

    Juist door de speciale combi van Apple en TomTom die neusophalend langs de goudmannetjes van deze wereld kunnen lopen is een "big bang" zonder voorkennisfeestje voor de banken denkbaar.

    Maar ja, hoe integer gaan Jackie en Carla zijn?! Hebben dit soort dames enige ethiek door de aderen stromen? Is dat hopen op het onmogelijke?
  4. [verwijderd] 2 september 2014 16:12
    quote:

    xynix schreef op 2 september 2014 15:48:

    Whoops: kijk ASML! Weer een EUV-succes? Of gaat Intel de toko overnemen?

    Dat bedoel ik dus met vallende piano's.
    EUV dus! En dus waarschijnlijk rap herstel van de orderintake! Waarvan sommige partijen misschien al voorkennis hebben, gezien de call oktober surge.

    Bij Tommie kan het VAG-contract een soortgelijke "vallende piano" zijn.
  5. forum rang 6 boem! 2 september 2014 16:16
    quote:

    pwijsneus schreef op 2 september 2014 15:17:

    [...]

    Leuk die fantasie, je zegt dus tussen de 3,5 en 5 miljard. Dat betekend bij:

    - € 3,5 miljard ---> € 15,75 per aandeel; een premie van ongeveer 175%
    - € 5 miljard ---> € 22,50 per aandeel; een premie van ongeveer 285%

    Ik ga vandaag meteen maar even wat staatsloten kopen!
    De fantasie zit erin omdat er op dit moment slechts drie global map-makers zijn tw:Google, Here en Tom2.
    Om die maps op het huidige niveau te krijgen is er inclusief de acquitiekosten minimaal 5 miljard gespendeert door deze drie.

    Google heeft mi het meest geinvesteert in haar maps en dat vertaalt zich in een brede map met vele toepassingen(incl streetview, openbaar vervoer en indoor maps).
    Googles verdienmodel is gestoeld op advertenties waardoor de positie van die advertentie-locatie en de weg daarnaar toe van eminent belang is.
    Here en Tom2 hebben het nadrukkelijk veel voorzichtiger moeten aanpakken als we kijken naar de investeringen voor hun maps, met als resultaat dat de kaarten van Here en Tom2 in feite nevigatiekaarten zijn.

    Feit is wel, dat de vermeende hegemonie van Google een doorn in het oog is voor vele andere high-techbedrijven.

    Apple, Alibaba, Samsung ea kijken met jalouzie naar het succes van Google.
    Uiteraard hebben ze voldoende kas in huis om dezelfde weg te volgen die Google heeft afgelegd door toendertijd het contract met tom2 op te zeggen en zelfstandig volledig van de grond af nieuwe maps te genereren. Vraag blijft of er voldoende tijd is voor hen en of het niet goedkoper en risicolozer is om Here dan wel Tom2 over te nemen omdat je je daarbij ook verzekert van de broodnodige expertise.


  6. [verwijderd] 2 september 2014 16:32
    quote:

    martinmartin schreef op 2 september 2014 16:16:

    [...]

    De fantasie zit erin omdat er op dit moment slechts drie global map-makers zijn tw:Google, Here en Tom2.
    Om die maps op het huidige niveau te krijgen is er inclusief de acquitiekosten minimaal 5 miljard gespendeert door deze drie.

    Google heeft mi het meest geinvesteert in haar maps en dat vertaalt zich in een brede map met vele toepassingen(incl streetview, openbaar vervoer en indoor maps).
    Googles verdienmodel is gestoeld op advertenties waardoor de positie van die advertentie-locatie en de weg daarnaar toe van eminent belang is.
    Here en Tom2 hebben het nadrukkelijk veel voorzichtiger moeten aanpakken als we kijken naar de investeringen voor hun maps, met als resultaat dat de kaarten van Here en Tom2 in feite nevigatiekaarten zijn.

    Feit is wel, dat de vermeende hegemonie van Google een doorn in het oog is voor vele andere high-techbedrijven.

    Apple, Alibaba, Samsung ea kijken met jalouzie naar het succes van Google.
    Uiteraard hebben ze voldoende kas in huis om dezelfde weg te volgen die Google heeft afgelegd door toendertijd het contract met tom2 op te zeggen en zelfstandig volledig van de grond af nieuwe maps te genereren. Vraag blijft of er voldoende tijd is voor hen en of het niet goedkoper en risicolozer is om Here dan wel Tom2 over te nemen omdat je je daarbij ook verzekert van de broodnodige expertise.



    Dus als ik e.e.a. goed samenvat komt er een bod op het kaartenhuis zodra TTT separaat gaat ?

  7. forum rang 6 boem! 2 september 2014 16:50
    quote:

    benerweer schreef op 2 september 2014 16:32:

    [...]

    Dus als ik e.e.a. goed samenvat komt er een bod op het kaartenhuis zodra TTT separaat gaat ?


    Volledig afhankelijk enerzijds of de geinteresseerde partij denkt er belang bij te hebben de "maps" in eigen beheer te hebben om daardoor beter sturing te kunnen geven aan de ontwikkeling van de maps en anderzijds of de eigenaar van de maps denkt dat hij met een directe verkoop van deze maps op termijn meer verdient dan door deze uit te nutten in het automotive, consumer en fleetmatics-segment.

    De uitlatingen van HG geven mij vooralsnog het idee, dat hij denkt dat er met uitnutting van de maps meer te verdienen valt dan met verkoop.

    Ik ga er derhalve niet vanuit dat een IPO van TTT aanstaande is.
  8. Erik9400 2 september 2014 18:03
    Was bang dat tt klap zou maken door niet binnen halen deal Samsung...als tt san tafel heeft gezeten Dan hadden ze in ieder geval meet risen omdat ze al overeenkomst hebben met apple en bog data krijgen

    Here heeft dat nog niet met mobieltjes omdat windows phone niet vam grind komt. Als hg waarde wil toevoegen moet hij nu zeggen dat tt deze deal miet nodig had om te overleven...we hadden dan boven de 6 gestaan

  9. [verwijderd] 2 september 2014 18:57
    quote:

    Erik9400 schreef op 2 september 2014 18:03:

    Was bang dat tt klap zou maken door niet binnen halen deal Samsung...als tt san tafel heeft gezeten Dan hadden ze in ieder geval meet risen omdat ze al overeenkomst hebben met apple en bog data krijgen

    Here heeft dat nog niet met mobieltjes omdat windows phone niet vam grind komt. Als hg waarde wil toevoegen moet hij nu zeggen dat tt deze deal miet nodig had om te overleven...we hadden dan boven de 6 gestaan

    Het nieuws kwam vrijdag al uit via Twitter en van het weekend op gpsbusinessnieuws. Maar eigenlijk was sowieso al bekend dat TomTom geen contract ging winnen (zie onderstaand), we wisten alleen niet dat Nokia er wel een ging winnen.

    Goddijn heeft al lang geleden aangegeven dat de omzet uit Licensing de komende jaren flat (=vlak) zal zijn. Omdat "de kaarten al grotendeels zijn geschud" (qua grote klanten). Dit vertelde hij na de kwartaalcijfers aan analisten. Er is alleen qua omzet enige upside (=kans op groei) uit het GIS segment (=overheden).

    Dat gezegd hebbende heeft TomTom wel een andere rapportage structuur, wat betekent dat omzet vanuit Apple rond CarPlay voortaan 'automotive' omzet heet, en geen 'licensing' omzet meer. Het komt immers bij autofabrikanten binnen. En er zit natuurlijk ook nog groei in verkeersinformatie, dat ook geografisch meer uitbreidt, de klanten daarvoor zitten ook meer in het autosegment dan het licensing segment.

    Dit betekent dus dat hoewel het jammer is dat Samsung bij Nokia is gaan shoppen, dat niks verandert aan de omzetverwachtingen. De kaarten zijn al geschud en op wat kleine veranderingen na gaat de licensing omzet niet echt stijgen. Wel gaan de kosten lager worden door meer geautomatiseerd onderhoud.

    Bij automotive is het een ander verhaal, daar verwacht ik wel groei. Mede door Apple, maar bijvoorbeeld ook het contract met PSA Peugeot Citroen.

  10. [verwijderd] 2 september 2014 19:05
    In relatie tot het nieuws van vorige week dat BlackBerry van de POI van TomTom gebruik maakt, via een zoekdienst van DeCarta

    BlackBerry gains as Sep. 24 events announced • 11:46 AM

    Eric Jhonsa, SA News Editor

    BlackBerry (BBRY +2.7%) will be hosting events in Toronto, London, and Dubai on Sep. 24. The company is widely expected to unveil its rectangular Passport BB10 phone. The Passport is expected to have a 4.5" 1440x1440 display, 32GB of storage, a 13MP camera with optical image stabilization, and a sizable 3,450 mAh battery. Images provided by BlackBerry show an abbreviated QWERTY keyboard.

    Read comments
  11. [verwijderd] 2 september 2014 19:14
    Nog een nabrander... Dit was het laatste bericht over Apple Maps vs Google Maps gebruik.

    comScore: Google Maps App 64.5M Users, Apple Maps 42M in the U.S.
    www.gpsbusinessnews.com/comScore-Goog...

    According to research firm comScore there were 64.5 million adult users of Google Maps apps in the United States in June against 42 Million for Apple Maps. This is a significant success for Apple ~ considering that Google Maps is present on both iOS and Android ~. In June iOS had 62.6 million app users while Android had 76.1 million. It is also interesting to note that no other LBS app is entering the top 25.

    Ik heb cursief gezet: "considering that Google Maps is present on both iOS and Android".

    Dat is met de move van Samsung dus veranderd. Waardoor het gebruik van Google Maps dus lager wordt, die kan gewoon onder Apple Maps duiken. Ik denk dat ze bij Google totaal niet blij zijn met deze keuze door Samsung. Mogelijk zelfs geschokt.

    Als je er iets positiefs over kan zeggen (ondanks dat Samsung van Google naar Nokia gaat en niet naar TomTom) is dat het een duidelijk signaal is dat alle partijen alternatieven zoeken voor Google Maps, en dat je dan bij de betaalde maps uitkomt, die van Nokia of TomTom.
  12. [verwijderd] 2 september 2014 20:05
    Zelf denk ik dat de deal met Here/Samsung niet significant is. Het gaat net als de Navigon/T-mobile deal dat klanten de app gratis konden downloaden. Het gaat erom wat en wie is connected ivm de probes. Geloof me dat tomtom welliswaar met de apple maps geheel default is in de nieuwe IOS.
  13. [verwijderd] 2 september 2014 20:49
    quote:

    oudgediende schreef op 2 september 2014 20:05:

    Zelf denk ik dat de deal met Here/Samsung niet significant is. Het gaat net als de Navigon/T-mobile deal dat klanten de app gratis konden downloaden. Het gaat erom wat en wie is connected ivm de probes. Geloof me dat tomtom welliswaar met de apple maps geheel default is in de nieuwe IOS.
    Toch toont het wel de haarscheurtjes tussen Samsung en Google

    Google and Samsung's relationship has been growing increasingly fractious in recent times. Efforts like the Google-free Gear S and the perpetually delayed Tizen smartphone show Samsung's commitment to diversifying away from its dependence on Android and the rest of the Google ecosystem for its device sales.

    Here for Android is a small step on the same path, though it's debatable how much of an impact it will have. The iOS Here app was pulled from the App Store late last year, having originally been announced alongside an Android software developer kit back in November 2012. Nokia also makes a big deal out of the web version of Here that all mobile devices can access without a dedicated app, though it doesn't seem to have made much of a dent in Google's dominant position.


251 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 13 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links