Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,650 20 mei 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,585 - 5,660
  • 117.795 Gem. (3M) 276K

Maandag 27-01-2014

186 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 10 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 27 januari 2014 09:46
    Ik zit er inmiddels al weer in voor meer dan 60% op efkes onder 5,24. Het fundamentele beeld voor TT is en blijft goed, dus ik wil niet helemaal zonder zitten. Ik heb dus vandaag bijgedragen aan een stukje bodemvorming. Maar wel met 15 cent "koerswinst" t.o.v. blijven zitten. Of het verstandig was om alweer flink in te stappen moeten we nog zien, maar ik ben en blijf wel TT-believer. Ik heb nog wat opvangordertjes op lagere niveaus liggen waarvan een deels uitgevoerd. Kan zomaar zijn dat ik aan het eind van de dag er weer volledig in zit.

    Als we later weer terugveren naar koersniveaus van 5,39 en hoger is mijn recente move gewoon wel goed voor bijna 3% extra rendement tijdens het wachten op de grote sprongen.
  2. Levy 27 januari 2014 10:09
    Je doet er m.i. verstandig aan, als aandeelhouder TT, je goed te beschermen nu het nog kan, bijvoorbeeld middels opties of shortjes. Ik voorzie koersdruk. Nog geen jaar geleden stonden we rond de 3, vervolgens is het hard omhoog gegaan. Risicobesef was er niet, dit forum is een mooie illustratie daarvan. Een belegging in TT zou zijn als een loterij zonder nieten. Als het risicobesef enigzins terugkeert - wat ik verwacht 'dankzij' problemen in China en valutacrisis in opkomende markten waarvan de impact, naar het lijkt, langzamerhand begint door te dringen - kan de koers een stuk lager. De brandhoutrally zou weleens ten einde kunnen komen. Nu de koers goed blijft liggen, is dat een mooi moment om shortjes in te slaan.

    4xx
  3. [verwijderd] 27 januari 2014 10:19
    quote:

    Levy schreef op 27 januari 2014 10:09:

    Als het risicobesef enigzins terugkeert - wat ik verwacht 'dankzij' problemen in China en valutacrisis in opkomende markten waarvan de impact, naar het lijkt, langzamerhand begint door te dringen - kan de koers een stuk lager. De brandhoutrally zou weleens ten einde kunnen komen. Nu de koers goed blijft liggen, is dat een mooi moment om shortjes in te slaan.

    4xx
    Als de 'brandhoutrally' ten einde komt, dan heeft tomtom daar als schuldenvrije onderneming met goede cashflow en marge-rijke content en services toch geen last van? Volgens mij moet je dit berichtje posten bij echte brandhout aandelen.

    De stijging die tomtom heeft gemaakt was fundamenteel gedreven, door divers nieuws en verbeterde financiele positie. Staat dus los van door jou genoemde rally.
  4. [verwijderd] 27 januari 2014 10:29
    quote:

    Levy schreef op 27 januari 2014 10:09:

    Je doet er m.i. verstandig aan, als aandeelhouder TT, je goed te beschermen nu het nog kan, bijvoorbeeld middels opties of shortjes. Ik voorzie koersdruk. Nog geen jaar geleden stonden we rond de 3, vervolgens is het hard omhoog gegaan. Risicobesef was er niet, dit forum is een mooie illustratie daarvan. Een belegging in TT zou zijn als een loterij zonder nieten. Als het risicobesef enigzins terugkeert - wat ik verwacht 'dankzij' problemen in China en valutacrisis in opkomende markten waarvan de impact, naar het lijkt, langzamerhand begint door te dringen - kan de koers een stuk lager. De brandhoutrally zou weleens ten einde kunnen komen. Nu de koers goed blijft liggen, is dat een mooi moment om shortjes in te slaan.

    4xx
    Levy, je zou m.i. gelijk hebben als er veel negatieve "interne risico's" zouden zijn. De risico's bij TomTom zijn in mijn ogen momenteel vooral "omgevingsbepaald". Het interne "risico" is eerder opwaarts: er zit nog veel niet door de buitenwereld herkend potentieel in het fonds. En dat zou zichtbaar kunnen worden bij de Q4-cijfers en de gebruikelijke daarmee gepaard gaande aankondigingen. Vandaar dat ik er zelf toch graag weer voor die tijd in zit.

    Maar ik heb wel even voor de zekerheid een omgevingsbepaald dipje proberen te benutten.

    Je ziet bij ASML ook dat de markt even niet goed weet wat ze er mee aan moeten. De cijfers waren verrekte goed en de vooruitzichten ook prima met een lonkend monopolie vanaf 2016. Op eigen kracht zou ASML best (flink) mogen stijgen.

    Ik denk dat dat stijgingspotentieel op eigen kracht bij TomTom echt nog veel hoger is. Maar ja er zijn inderdaad externe risico's, die je niet moet veronachtzamen. Maar kijk naar ASML in de afgelopen crisisjaren: ook in extern slecht weer kunnen individuele fondsen het heel goed doen. TomTom heeft m.i. alles in zich om dat de komende jaren te gaan doen.

    Overigens zojuist ook het laatste deel van mijn opvangorder binnen gekregen zodat ik weer voor 100% van de partij ben op weg naar de cijfers. Maar wel met een virtueel beduidend beter jaarresultaat, dan wanneer ik op mijn handen was blijven zitten.

    Ik verwacht niet dat we nog onder de 5 zakken, want het shorten lijkt gestopt en de kans op koersondersteunende coveracties richting de cijfers is niet ondenkbeeldig.

  5. [verwijderd] 27 januari 2014 10:38
    quote:

    RemcoW1984 schreef op 27 januari 2014 10:30:

    [...]
    Waarom niet gewacht tot AEX 375?
    Vanwege de aankomende cijfers, die ergens de komende weken opwaartse koersdruk gaan geven naar ik verwacht. Nu had ik een reële, winstgevende terugkoopkans. Die ik maar heb benut om niet "penny-wise/pound-foolish" te zijn. Ik geloof in het potentieel van TomTom en ik wil er gewoon bij zijn als dat eruit gaat komen.

    En dan wilde ik gewoon net ff sneller acteren dan de shorters, die mogelijk gaan coveren. Uit TomTom gaan was ook een gok. Door er nu weer in te gaan is die gok positief afgerond.
  6. [verwijderd] 27 januari 2014 10:40
    quote:

    xynix schreef op 27 januari 2014 10:38:

    [...]
    Vanwege de aankomende cijfers, die ergens de komende weken opwaartse koersdruk gaan geven naar ik verwacht. Nu had ik een reële, winstgevende terugkoopkans. Die ik maar heb benut om niet "penny-wise/pound-foolish" te zijn. Ik geloof in het potentieel van TomTom en ik wil er gewoon bij zijn als dat eruit gaat komen.

    En dan wilde ik gewoon net ff sneller acteren dan de shorters, die mogelijk gaan coveren. Uit TomTom gaan was ook een gok. Door er nu weer in te gaan is die gok positief afgerond.
    GAAT U GAAN
  7. [verwijderd] 27 januari 2014 10:41
    Als de koers daalt door een algeheel slecht sentiment verschijnen opeens de Selwyns van deze wereld ook weer ten tonele. Lekker makkelijk om op dat moment short short short te roepen. Ik wens ze veel succes, maar als je kijkt naar dergelijke adviezen inzake TomTom, dan zijn ze het afgelopen jaar fors op hun bek gegaan.

    TomTom is een prachtig NL-technologiebedrijf. Brandhout is TomTom nooit geweest en zeker niet nu het de enorme schuldenberg van de €2,9 miljard aankoop van de kaartendatabase in 2008 heeft afgebouwd naar nu nul. Er is eind 2013 zelfs een positief saldo van rond €100 miljoen. Een zeer knappe prestatie ondanks 5 jaar diepe crisis in automotive.
    Die unieke en zeer waardevolle kaartendatabase is op de balans grotendeels afgeboekt (vanaf 2009 ivm crisis; verminderde economische vooruitzichten). Dat geeft anno 2014, nu de economie een eerste herstel laat zien, een vertekend beeld. Nokia heeft recent een impairment assessment uitgevoerd en komt tot een waarde komt van ruim €3 miljard voor een vergelijkbare kaartendatabase.

    TomTom is ondanks de crisis uitermate winstgevend en heeft vele nieuwe contracten binnengehaald die de komende jaren gaan bijdragen en fors groeien (smartphone:Apple, BlackBerry, Samsung, China-Autonavi etc. connected-car: Mercedes, Toyota, BMW, Ford, Fiat-Chrysler, Peugeot-Citroen, Mazda, Renault etc.).

    Verder brengt men vele nieuwe producten op de markt waaronder apps & services voor smartphones, real-time traffic voor de connected-car, sportswatches en vooral ook de nieuwe generatie connected-pnd's (binnen enkele jaren wil geen automobilist nog zonder).
  8. [verwijderd] 27 januari 2014 11:00
    quote:

    exit Q3 schreef op 27 januari 2014 10:41:

    Als de koers daalt door een algeheel slecht sentiment verschijnen opeens de Selwyns van deze wereld ook weer ten tonele. Lekker makkelijk om op dat moment short short short te roepen. Ik wens ze veel succes, maar als je kijkt naar dergelijke adviezen inzake TomTom, dan zijn ze het afgelopen jaar fors op hun bek gegaan.
    Dat lijkt me ook knap lastig voor die shorters. Het is nog niet zo simpel wat ze nu moeten doen. Ze krijgen nu een "window of opportunity" om een deel van hun posities te coveren. Maar hun natuurlijke reflex zal zijn om tijdens een daling nog verder door te willen duwen. Maar ja, dan wordt die irrationeel grote positie nog groter. En zouden ze voor de zoveelste keer extra shorten bij lage koersen en dan mogelijk later weer coveren bij hogere koersen.

    Want het gezonde fundament van TomTom valt simpelweg niet te ontkennen. Een koopadviesje van SNS op dit niveau zou dan ook niet onlogisch zijn, preluderend op de mogelijk positieve ontwikkelingen bij de aanstaande cijferpresentatie, die Martijn dan voor de aardigheid ook eens zou kunnen opsommen. Inspiratie genoeg op dit forum.

    Kom op Martijn, je kunt het! Ook t.b.v. het algemene "feel good" sentiment in Nederland. Met verwijzingen naar ASML en Philips: Nederland innoveert zich uit de crisis!
  9. [verwijderd] 27 januari 2014 11:06
    Nog even voor de handelaars onder ons: tijdens mijn aankopen heb ik gezien dat de opwaartse prijselasticiteit groter was dan de neerwaartse prijselelasticiteit afgelopen vrijdag. Dus tijdens het kopen "bevuilde" ik mijn eigen markt meer dan bij het verkopen.

    Er lijken dus meer koopalgoritmes te draaien dan verkoopalgoritmes.
186 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 10 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links