exit na cijfers Q1-2013 schreef op 21 mei 2013 11:41:
[...]
Denk ik ook. Fundamenteel is TomTom vele malen meer waard dan de huidige beurswaarde. Enkele redenen:
-De transitie van pnd-kastjes naar content&services met hogere marges verloopt uiterst succesvol. De deals in smartphoneland o.a. Apple, BlackBerry, China-Autonavi, Intel-Telemap en in automotive/connected car met Renault, Mazda, Fiat, BMW, Peugeot/Citroen, Mercedes, Toyota etc. zullen in de komende jaren fors gaan bijdragen aan de resultaten (nu nog vrijwel nihil).
-Nieuwe producten zijn veelbelovend (nieuwe GO boort vervangingsmarkt aan en nieuwe Sports Watches voor groeiende Fitness markt) en er is zelfs een potentiële mega-blockbuster op de markt (TomTom-Taxi + gratis APP) die wereldwijd succesvol kan worden (kost gaat voor de baat; ontwikkeling afgelopen jaren gedaan).
-De schulden zijn afgebouwd naar vrijwel nul en de winstgevendheid is ondanks de crisis voldoende om te blijven investeren in nieuwe producten. Eind dit jaar zit er naar verwachting €100 miljoen in kas.
-De in 2008 aangeschafte kaarten zijn eerder meer waard geworden, dan minder (aanschafprijs in 2008 €14 per aandeel; Nokia in 2008 €27 en Google investeerde naar schatting omgerekend €56 voor eigen kaarten). Dit ivm nieuwe massamarkt van smartphones die erbij komt en de uitbrediing aan landen en functionaliteiten (iq route, hd traffic, places etc.. TomTom is de enige onafhankelijke wereldspeler.
De markt zal dat waarschijnlijk ook steeds meer gaan inzien.
Als Waze 1 miljard dollar waard is, dan is TomTom minimaal 20x zoveel waard (= ruwweg aanschafwaarde kaarten 2008 voor €14 per aandeel).
Persoonlijk denk ik dat die waarde nog een zeer fors stuk hoger ligt en dat de gemiddelde kaartwaarde van Nokia en Google van rond €40 een betere waardering is voor de enige onafhankelijke wereldspeler.