Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,725 29 apr 2024 17:35
  • -0,055 (-0,95%) Dagrange 5,725 - 5,925
  • 354.448 Gem. (3M) 327,8K

Dinsdag 21 mei.

179 Posts
Pagina: «« 1 ... 4 5 6 7 8 9 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 21 mei 2013 18:01
    "Dat Waze niets voorstelt lees ik"

    Het is inderdaad helemaal niets! de Overtoom en de ringweg van Amsterdam kan iedereen zonder hulp best wel vinden.

    DeTT-PND wordt voor >50% gebruikt voor de lokatie van het huisnummer, vooral in grotere steden.
    Lange straten, diverse delen, eenrichtingsverkeer, trambaan, paaltjes, diverse zijstraatjes...het juiste straatnummer intikken geeft de juiste aanrijroute altijd juist aan bij TT.

    WAZE=waas...of eigenlijk compleet blanco!
  2. [verwijderd] 21 mei 2013 18:09
    quote:

    bart1805 schreef op 21 mei 2013 17:54:

    [...]
    Dat Waze niets voorstelt lees ik niet in het artikel. Wel de impliciete veronderstelling dat crowdsourced nooit dezelfde kwaliteit kan leveren als een bedrijf dat objectieve controle mechanismen kent. Zelfs als het waar is (Justin, wat was de bron van de scriptie?) dan zeg ik dat het altijd een prijs kwaliteit verhaal is. 95% nauwkeurig voor x euro VS 85% nauwkeurig voor niks (als eindgebruiker).
    Plus zie ook eens de mogelijkheden: alle facebookers zijn opeens Wazers. Je zie op de kaart wie Facebook heeft etc. Geeft een enorme traffic database en leidt snel tot heel veel mogelijke kaartverbeteringen.
    Ik wil Waze niet afkraken. Hoewel arrogant, weet die Bardin ook wel waar hij mee bezig is. Dat gezegd hebbende: gebruikers van de Waze app zeggen zelf ook dat de kaarten niet het sterkste punt zijn. Ze vinden het sociale aspect leuk, info met elkaar delen onderweg. Misschien kun je er wel een dating achtige dienst van maken.

    Het ziet er naar mijn smaak allemaal een beetje cheesy uit media.t3.com/img/resized/wa/xl_Waze_A... , maar wie ben ik. De gebruikers vinden het in iedert geval leuk, maar zeggen ook dat je voor lief moet nemen dat de wegen niet altijd kloppen. Dat vinden sommige mensen blijkbaar niet zo erg.

    Er zijn verder genoeg mensen in de industrie die zeggen dat Waze goede kaarten heeft van Israel, aardige kaarten (met veel mitsen en maren) in de Verenigde Staten en daarnaast in een aantal Europese landen. En routesoftware die niet echt foutloos is. Het artikel dat ik aanhaalde zegt dat ook expliciet.

    Om verkeersinformatie te maken heb je niet alleen gebruikers nodig maar ook een goed traffic algoritme. Waarom koopt Google traffic in bij Inrix als ze zelf genoeg gebruikers hebben? Waarom ontwikkelen Autonavi en TomTom samen verkeersinformatie in China, terwijl Autonavi miljoenen gebruikers heeft? Blijkbaar hebben Google en Autonavi niet de kennis en kunde om dat zomaar even te doen.

    "Alle Facebookers zijn Wazers" gaat alleen op als Facebookers het leuk vinden om kaarten te verbeteren a la de manier waarop OSM werkt of TomTom MapShare of Google MapMaker. Zie jij alle Facebook gebruikers actief kaarten aanpassen voor de lol? Daar zijn de Facebook gebruikers denk ik toch echt te lui voor.

    Het anoniem tracken en patronen maken daar geloof ik wel in, maar meer dan dat niet. En dan nog moet je wel enig verstand hebben wat je dan precies doet met die passieve gecrowdsourcede data.

    PS
    Onderzoek kan ik nu niet vinden, maar heb hem gebookmarkt op andere pc.
  3. [verwijderd] 21 mei 2013 18:18
    quote:

    famel schreef op 21 mei 2013 17:58:

    Er wordt hier continu gezegd dat TomTom de enige onafhankelijke partij is met eigen kaarten, maar hoe zit het dan met AND? Die maken toch ook kaarten?
    AND heeft een nieuwe strategie. Het was voor hen niet meer haalbaar om kaarten te maken op wereldschaal of zelfs alleen Europa of de VS. De kosten daarvan waren hoger dan de paar miljoen omzet. Sinds ze dat hebben losgelaten maken ze geen verlies meer.

    Daarom maken ze nu kaarten op verzoek. Eerst betalen, dan maken/onderhouden zij de kaarten van het betreffende gebied.

    AND mikt nu op kleinere klanten, met soms een klein gebied maar met gedetailleerdere info. Stel bijvoorbeeld een recreatiegebied dat ook de openbare toiletten en dat soort zaken op de map wil hebben. Of een bepaalde stad die een toeristische digitale kaart wil laten maken.

    Er schijnen voor AND genoeg van dat soort 'klantjes' te zijn. En ze hebben 1 grotere Russische klant, Navitel. Groot wel in perspectief zien, want de omzet van alle klanten bij elkaar komt uit op 4 miljoen per jaar (wat TT omzet in anderhalve dag) www.iex.nl/Nieuws/ANP_ANP-100513-241/...

  4. bart1805 21 mei 2013 18:25
    quote:

    Bramvdwerf schreef op 21 mei 2013 17:52:

    Inderdaad niets veranderd bij ako, de 14e en 15e zijn hun laatste uitbouwen geweest,toch vreemd dat ze dan bv boven de 4 ook even zijn gaan drukken. Maar goed, de logica bij Ako is al een tijdje ver te zoeken.
    Dat je in het register niks ziet, betekent niet dat ze niet enorm gehandeld hebben.
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 21 mei 2013 18:48
    quote:

    *Justin* schreef op 21 mei 2013 18:18:

    [...]

    AND heeft een nieuwe strategie. Het was voor hen niet meer haalbaar om kaarten te maken op wereldschaal of zelfs alleen Europa of de VS. De kosten daarvan waren hoger dan de paar miljoen omzet. Sinds ze dat hebben losgelaten maken ze geen verlies meer.

    Daarom maken ze nu kaarten op verzoek. Eerst betalen, dan maken/onderhouden zij de kaarten van het betreffende gebied.

    ...
    Niks nieuwe strategie. Dat is al >20 jaar zo. Toen en ooit verdomden ze het om een fatsoenlijke database van onze hoofdwegen te maken. De prijs was niet eens het probleem. Wel de kwaliteit en het onderhoud. Zie hier AND in een notendop..

    Sorry, ik klap teveel uit een ouwe professie. Maar mag ik na 20 jaar ook een keer?
    Nee, ik heb dus niks gezegd.
  6. [verwijderd] 21 mei 2013 18:54
    quote:

    exit na cijfers Q1-2013 schreef op 21 mei 2013 11:41:

    [...]

    Denk ik ook. Fundamenteel is TomTom vele malen meer waard dan de huidige beurswaarde. Enkele redenen:

    -De transitie van pnd-kastjes naar content&services met hogere marges verloopt uiterst succesvol. De deals in smartphoneland o.a. Apple, BlackBerry, China-Autonavi, Intel-Telemap en in automotive/connected car met Renault, Mazda, Fiat, BMW, Peugeot/Citroen, Mercedes, Toyota etc. zullen in de komende jaren fors gaan bijdragen aan de resultaten (nu nog vrijwel nihil).

    -Nieuwe producten zijn veelbelovend (nieuwe GO boort vervangingsmarkt aan en nieuwe Sports Watches voor groeiende Fitness markt) en er is zelfs een potentiële mega-blockbuster op de markt (TomTom-Taxi + gratis APP) die wereldwijd succesvol kan worden (kost gaat voor de baat; ontwikkeling afgelopen jaren gedaan).

    -De schulden zijn afgebouwd naar vrijwel nul en de winstgevendheid is ondanks de crisis voldoende om te blijven investeren in nieuwe producten. Eind dit jaar zit er naar verwachting €100 miljoen in kas.

    -De in 2008 aangeschafte kaarten zijn eerder meer waard geworden, dan minder (aanschafprijs in 2008 €14 per aandeel; Nokia in 2008 €27 en Google investeerde naar schatting omgerekend €56 voor eigen kaarten). Dit ivm nieuwe massamarkt van smartphones die erbij komt en de uitbrediing aan landen en functionaliteiten (iq route, hd traffic, places etc.. TomTom is de enige onafhankelijke wereldspeler.

    De markt zal dat waarschijnlijk ook steeds meer gaan inzien.
    Als Waze 1 miljard dollar waard is, dan is TomTom minimaal 20x zoveel waard (= ruwweg aanschafwaarde kaarten 2008 voor €14 per aandeel).
    Persoonlijk denk ik dat die waarde nog een zeer fors stuk hoger ligt en dat de gemiddelde kaartwaarde van Nokia en Google van rond €40 een betere waardering is voor de enige onafhankelijke wereldspeler.
    Had ik vandaag weer gelijk!
    Het groen sluiten is gelukt dus de vieze exit is in aantocht!!!!
  7. Bramvdwerf 21 mei 2013 19:55
    @exit
    Wat iets waard is, hangt er heel erg vanaf aan wie je het vraagt. Misschien is voor jou een Tomtom aandeel 40 euro waard, de realiteit is echter, dat op dit moment weinig mensen het met je eens zijn. Iedere keer waanzinnige bedragen noemen levert niets op, behalve dat men je verhalen niet meer gaat lezen.
  8. forum rang 5 hvasd2 21 mei 2013 19:59
    "Dat op dit moment weinig mensen het met je eens zijn. "

    Eigenlijk zeg je hetzelfde want wie zegt dat weinig mensen het daar mee eens zijn ? Omdat de beurskoers laag staat ! Die kan gemanipuleerd zijn door partijen zoals AKO en zelf door de eigenaren ... Maar als er een partij opstaat die 4 miljard bied en dat openlijk uitspreek dat gaan de hazen plots heel anders lopen Bram.
  9. bart1805 21 mei 2013 20:43
    quote:

    *Justin* schreef op 21 mei 2013 18:09:

    [...]

    Ik wil Waze niet afkraken. Hoewel arrogant, weet die Bardin ook wel waar hij mee bezig is. Dat gezegd hebbende: gebruikers van de Waze app zeggen zelf ook dat de kaarten niet het sterkste punt zijn. Ze vinden het sociale aspect leuk, info met elkaar delen onderweg. Misschien kun je er wel een dating achtige dienst van maken.

    Het ziet er naar mijn smaak allemaal een beetje cheesy uit media.t3.com/img/resized/wa/xl_Waze_A... , maar wie ben ik. De gebruikers vinden het in iedert geval leuk, maar zeggen ook dat je voor lief moet nemen dat de wegen niet altijd kloppen. Dat vinden sommige mensen blijkbaar niet zo erg.

    Er zijn verder genoeg mensen in de industrie die zeggen dat Waze goede kaarten heeft van Israel, aardige kaarten (met veel mitsen en maren) in de Verenigde Staten en daarnaast in een aantal Europese landen. En routesoftware die niet echt foutloos is. Het artikel dat ik aanhaalde zegt dat ook expliciet.

    Om verkeersinformatie te maken heb je niet alleen gebruikers nodig maar ook een goed traffic algoritme. Waarom koopt Google traffic in bij Inrix als ze zelf genoeg gebruikers hebben? Waarom ontwikkelen Autonavi en TomTom samen verkeersinformatie in China, terwijl Autonavi miljoenen gebruikers heeft? Blijkbaar hebben Google en Autonavi niet de kennis en kunde om dat zomaar even te doen.

    "Alle Facebookers zijn Wazers" gaat alleen op als Facebookers het leuk vinden om kaarten te verbeteren a la de manier waarop OSM werkt of TomTom MapShare of Google MapMaker. Zie jij alle Facebook gebruikers actief kaarten aanpassen voor de lol? Daar zijn de Facebook gebruikers denk ik toch echt te lui voor.

    Het anoniem tracken en patronen maken daar geloof ik wel in, maar meer dan dat niet. En dan nog moet je wel enig verstand hebben wat je dan precies doet met die passieve gecrowdsourcede data.

    PS
    Onderzoek kan ik nu niet vinden, maar heb hem gebookmarkt op andere pc.
    Tsja. Je moet het toch ook met me eens zijn dat er mensen zich afvragen waarom sommigen veel op beleggingsfora posten, waarom sommigen enorm veel tijd besteden aan hun facebook pagina. Gezien het aantal uur dat mensen met FB bezig zijn vind ik het een veronderstelling die op niet al te veel is gebaseerd dat ze er te lui voor zijn om de kaarten te verbeteren. Als die miljard gebruikers alleen al hun eigen wijk iets beter in kaart brengen is de kwaliteit van de kaarten opeens echt een heel stuk groter.
    Massa is kassa is hier wel eens gezegd. En dat gaat natuurlijk ook voor dit soort zaken op.

    Ik kan, net zo min als jij, beoordelen wat de specifieke kwaliteit is van de traffic info die Google of Autonavi zelfstandig zou kunnen leveren. Maar als je dat voor niet al teveel kan verbeteren met externe partijen: waarom zou je het laten?
    En dat geldt dus ook voor Waze: kun jij beoordelen wat de kwaliteit is van hun traffic info? Ik niet in elk geval. Dit is wel interessant, over Inrix, Waze en TT:

    Ultimately, solving the traffic problem is a numbers game. All three approaches were valuable to me as a driver — and much more useful than anything available two or three years ago — but none achieved perfection simply because not every driver was accounted for.
    www.nytimes.com/2012/07/01/automobile...
  10. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 21 mei 2013 20:43
    quote:

    *Justin* schreef op 21 mei 2013 17:37:

    Ik durf er niet eens op vakantie, ja provincie Yucatan, maar heb ik al gezien. Maar als het voor werk is, dan zal ze wel in een 'goede wijk' zitten.
    Dat zegt ze ook, en haar Aussie man ook. Ik help het hopen. Mijn eerste kleinkind is nog geen drie maanden oud. Is er een app voor kidnaps??
  11. bart1805 21 mei 2013 20:44
    quote:

    Bramvdwerf schreef op 21 mei 2013 18:42:

    Dat kan kloppen, zouden ze misschien ook gewoon een partij aandelen hebben die ze bij een stijging verkopen? Zolang ze niet boven de 5% zitten weten wij daar niets van.
    Kan, maar het register geeft alleen de netto positie, dus short minus long. Daarom zie je ook geen grote banken in het overzicht staan. Die hebben altijd wel ergens in een van hun vele filialen ook nog een long positie zodat ze heerlijk onder de radar blijven.
179 Posts
Pagina: «« 1 ... 4 5 6 7 8 9 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links