Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Waarom koopt VW TomTom niet? Dat lijkt mij veel goedkoper…
Ik denk dat VW er goed aan doet om CARIAD's ambities wat te trimmen. Dus meer richten op de kern en alles wat goed in te kopen is, inkopen. En daar past IndiGO perfect in. Ik zie niet het nut voor CARIAD om wat TomTom in 3 jaar ontwikkeld heeft zelf te proberen te doen. CARIAD zegt in haar presentatie aangeeft dat ze nog enkele jaren in "investment modus" zitten en ze beloven daarna gouden bergen aan omzet. Dat laatste moeten ze wel, want anders wordt de funding er uit getrokken. De hoeveelheid geld en tijd die je krijgt wordt altijd gerelateerd aan de belofte. Dus je moet vooral veel beloven. Herbert Diess van VW lijkt te twijfelen aan de kosten/baten en scope van CARIAD. Als hij zo overtuigd zou zijn van de miljarden omzet aan software die er na de investering volgt, dan gaat ie geen stakes aanbieden. Diess lijkt ook te twijfelen over zowel de kosten en de scope van CARIAD en daarmee ook de doorlooptijd. Indien ze vertraging oplopen bij CARIAD wat de kern van hun modellen raakt kan dat vertraging opleveren bij uitrol van auto's. Als hij denkt dat CARIAD alles zelf kan, gaat ie niet roepen dat CARIAD veel moet partneren. Dat klinkt toch als een twijfel door of CARIAD niet teveel hooi op zijn vork neemt. Zal VW de stomach hebben om veel te investeren om softwarebedrijf te worden ook als het tegenzit qua snelheid of wanneer investeerders klagen. Ze snappen de noodzaak om software zelf te doen maar in hun DNA zijn autofabrikanten hardware bedrijven. De verleiding om een keer in CARID te snijden zal groot zijn. Ze hebben alle software mensen uit Volkswagen groep bij elkaar gegooid in 1 bedrijf en dan worden ook de kosten en headcount ineens een stuk zichtbaarder vergeleken met verleden toen het meer verspreid was. De vakbonden zijn laaiend dat VW duizenden mensen wil ontslaan, wat betekent dat ze dip zoek zijn naar een grote reorganisatie. Kunnen ze dan de verleiding weerstaan om niet in CARIAD te snijden? Het dilemma als je goede cijfers moet laten zien terwijl het bedrijf in transitie is van hardware naar software bedrijf (Hey, waar kennen we dat van?). Door mede investeerders te zoeken wil hij de kosten delen om daarmee de resultaten komende jaren wat softer te maken.
Dutchy Ron schreef op 30 november 2021 21:38 :
Voor wie op linkedin zit zoek eens op.” Cariad TomTom” en check het arbeidsverleden maar eens van een paar van die medewerkers….. veel hebben voorheen bij TT gewerkt en zitten nu bij Cariad. Dat kan positief zijn of juist niet…… de tijd zal het uitwijzen.
Zoeken op de combi ‘ Cariad Android’ levert ook verrassende resultaten op…… ;-) Ze sorteren bij Cariad al voor op Android ecosystem……. Kwestie van tijd (timing) dat Diess (CEO VW) bekend maakt te kiezen voor TT IndiGO. Al was het maar om tijd en geld te besparen ….. over 10 jaa zien ze wel of het gelukt is hun eigen softwarebroek op te houden bij CARIAD.
DeWalt schreef op 30 november 2021 21:51 :
Waarom koopt VW TomTom niet? Dat lijkt mij veel goedkoper…
5 miljard is best veel geld hoor :)
*JustMe* schreef op 30 november 2021 22:06 :
[...]
5 miljard is best veel geld hoor :)
Ik zou het serieus overwegen als ik ze was, ze kopen er direct een goede ontwikkelclub bij. En voor 3 mrd lukt het ook wel misschien…
Wat heeft TomTom Indigo wat de cockpit van Faurecia niet heeft?www.faurecia.com/en/technologies/cock...
quote: DeWalt schreef op 30 november 2021 16:24: TomTom heeft een ondernemingswaarde van EUR717mln momenteel. Er staan 126mln aandelen uit. En de ondernemings wordt steeds smeer een software onderneming. Waardering nu 1,39X omzet. In USA betalen ze zo 6 x omzet voor een dergelijke tent. Kwestie van tijd als Indigo aanslaat (wat het zal doen verwacht ik). Dat is appels met peren vergelijken. Het grootste verschil is dat tt een aanzienlijke pot met CASH heeft, terwijl die USA-tenten veelal tot over de oren in de schulden zitten. Logisch dus dat verschil in waardering, toch ?
win some... schreef op 30 november 2021 22:15 :
Wat heeft TomTom Indigo wat de cockpit van Faurecia niet heeft?
www.faurecia.com/en/technologies/cock... Goede vraag …..
NewKidInTown schreef op 30 november 2021 22:15 :
quote:
DeWalt schreef op 30 november 2021 16:24:
TomTom heeft een ondernemingswaarde van EUR717mln momenteel. Er staan 126mln aandelen uit. En de ondernemings wordt steeds smeer een software onderneming. Waardering nu 1,39X omzet.
In USA betalen ze zo 6 x omzet voor een dergelijke tent. Kwestie van tijd als Indigo aanslaat (wat het zal doen verwacht ik).
Dat is appels met peren vergelijken. Het grootste verschil is dat tt een aanzienlijke pot met CASH heeft, terwijl die USA-tenten veelal tot over de oren in de schulden zitten.
Logisch dus dat verschil in waardering, toch ?
Nee dan zou TomTom nog meer waard moeten zijn in jou logica. Ik neem juist de Ondernemingswaarde omdat die correctie toepast voor de balans.
Faurecia Aptoide Automotive Faurecia Aptoide Automotive believes that high-performance infotainment systems will become a major pillar of the connected cars. To bring to market a truly connected experience, we developed a dedicated App Store for the Automotive industry, which is based on Android Automotive OS (AAOS) – a built-in operating system tailored for the car environment. Through our platform, we lead and support Android App developers to be part of next-generation in-car entertainment systems, like IndiGO. Indigo maakt gebruik van Faurecia denk ik …
Is de vervolgvraag wat Stellantis gaat doen …. met UConnect5 en belang in Faurecia….. ik verwacht dat daar niets in verandert ….
Dutchy Ron schreef op 30 november 2021 22:50 :
Faurecia Aptoide Automotive
Faurecia Aptoide Automotive believes that high-performance infotainment systems will become a major pillar of the connected cars. To bring to market a truly connected experience, we developed a dedicated App Store for the Automotive industry, which is based on Android Automotive OS (AAOS) – a built-in operating system tailored for the car environment. Through our platform, we lead and support Android App developers to be part of next-generation in-car entertainment systems, like IndiGO.
Indigo maakt gebruik van Faurecia denk ik …
Faurecia Aptoide Automotive is een joint venture tussen Faurecia en Aptoide. Het is een Appstore voor Automotive.www.faurecia.com/en/newsroom/aptoide-... Faurecia maakt in haar cockpit ook gebruik van de apps van Faurecia Aptoide Automotive. Maar de cockpit van Faurecia biedt verder volgens mij ook wat TomTom Indigo biedt en misschien nog wel meer.
Kia en Hyundai hebben hun infotainment gebaseerd op een oude (hele oude) Android versie. Daar mag je ook een move naar android automotive verwachten. Nu wordt die keus wel makkelijk voor ze. Toyota, Mazda en Suzuki maken gebruik van Automotive Grade Linux. Daar voorlopig nog geen indiGo.
Ben erg benieuwd of de koers nog gaat oplopen morgen ondanks de dram dag in USA
Wel grappig dat je voorheen met enige zorg zag dat weer een fabrikant voor android automotive had gekozen en nu is het juist fijn en een mooie kans.
*JustMe* schreef op 30 november 2021 22:06 :
[...]
5 miljard is best veel geld hoor :)
niet voor Harold hoor, die heeft zonder blikken of blozen dit bedrag en meer de afgelopen jaren er doorheen gejast…
Korte termijn analyse TomTom TomTom veert op vanaf de onderkant van het stijgende trendkanaal. TomTom oogt technisch bezien niet slecht. De trend is opwaarts gericht, maar de stijgingen worden telkens gevolgd door flinke correcties. Zolang deze gematigd stijgende trend intact blijft, mag een koersstijging worden verwacht richting weerstand 8,47 (gevormd op 19 november). Enkel bij een terugval onder steun 7,07 (bodem van 11 november) verzwakt het beeld.
Aandacht genoeg voor Indigo. Het is bijzonder prettig dat tt hele sterke partners heeft binnen Indigo. Bosch is de grootste toeleverancier voor de autofabrikanten en Microsoft het grootste bedrijf van de wereld. Harman is ook niet te onderschatten en is dacht ik overgenomen door Samsung. De merken zoals toyota en honda die wat betrouwbaarheid voorop lopen hadden de nodige problemen met het infotainment systeem/navigatie.Dit kunnen ze nu eenvoudig en snel oplossen. Bosch en sommige andere partijen leveren nu ook producten die communiceren met het motormanagement. Ik denk dat tt ook binnen de sector een bepaalde sympathie heeft en mede vanwege de partners tt een enorme imago boost heeft gekregen binnen en buiten de sector. De merkwaarde van tt is gisteren enorm gestiegen. Ik ben wel benieuwd of bij modeljaar updates Indigo makkelijk toegevoegd kan worden. Dat is voor fabrikanten erg interessant. Meestal zie je alleen wijziging aan de koplampen en bumper. Maar als je indigo nu toe kan voegen dan kan je je model wel 2 jaar later vervangen. Dit ia goed voor de winstgevendheid van de autofabrikanten. Wereldbelegger, riet en pwijsneus zullen zich wel afvragen hoeveel tt dit kwartaal met dit product gaat verdienen. Knap werk van tt. De 1miljard omzet wordt bereikt binnen 3 jaar. Ook de timing van de introductie van indigo is interessant. Alles is afgeschreven op de balans. Als dit een succes wordt dan schiet de winstgevendheid omhoog. Een koers van 20 euro is zeker niet onrealistisch. Dit is het turning point
Tesla: De enorm hoge waardering van Tesla wordt vaak verklaard dat Tesla meer wordt gezien als een software bedrijf ipv puur een autofabrikant. Het is moeilijk in te schatten en appels met peren vergelijken, maar zou Indigo/tt nu een beter software pakket hebben dan Tesla heeft.En hoe ga je tt nu waarderen. Tt heeft het platform. Geniaal. Tesla heeft haar eigen 1 miljoen auto's (waar tt wellicht ook een rol inspeelt), maar tt een potentieel van 80 miljoen auto's en daarnaast nog trucks
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
AIRBUS
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia Oyj
Nokia OYJ
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)