Lamsrust schreef op 18 september 2018 20:18:
Renault, Nissan en Mitsubishi met Google andere weg in
TomTom uitgenavigeerd
Door GERT VAN HARSKAMP
Updated 1 min geleden
5 min geleden in FINANCIEEL
AMSTERDAM - TomTom gaat een uitermate onzekere toekomst tegemoet. Nadat een alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi heeft aangekondigd vanaf 2021 TomTom te willen verruilen voor Google, staat volgens sommige analisten het voortbestaan van de Amsterdamse navigatiemaker zelfs op het spel.
Bij beleggers zat de schrik er dinsdag goed in. Zij dumpten massaal het aandeel TomTom nadat de alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi dinsdag in de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal had aangekondigd vanaf 2021 in zee te gaan met Alphabet, het moederbedrijf van Google, om de mediasystemen en de navigatie te laten draaien op Google’s sturingssysteem Android. Bijna een kwart aan beurswaarde van TomTom ging gisteren in rook op. Aan de Amsterdamse beurs eindigde het aandeel dinsdag op €6,43.
„Dit is geen afstraffing, maar een crash”, zegt analist Jos Versteeg van InsingerGilissen. „Het besluit van Renault, Nissan en Mitsubishi is de doodsteek voor TomTom. Zij verliezen hiermee zoveel markt. Ik zie alleen nog toekomst voor TomTom voor organisaties die niets met Google te maken willen hebben, zoals de overheid. Die willen geen data delen met Google. Maar verder zie ik de toekomst voor TomTom weinig rooskleurig in.”
Live verkeersabonnementen
De keuze van de Frans/Japanse fabrikanten voor Google is opvallend. „Vroeger dacht iedereen dat de auto-industrie Google buiten de duur zou houden en nooit al die belangrijke data en de relatie met klant zou willen delen met het internetbedrijf”, zegt NIBC-analist Martijn den Drijver. „De auto-industrie lijkt zich nu toch aan te passen aan de wensen van (jonge) automobilisten die alles via het mobieltje willen doen en niet met meerdere systemen tegelijk willen werken, waar zij ook nog eens meer voor moeten betalen, nog afgezien van de dure updates voor kaarten of live verkeersabonnementen.”
TomTom moet iets doen
Den Drijver verwacht dat de keuze van Renault, Mitsubishi en Nissan een forse impact kan hebben op de automotive navigatiemarkt, waar maar een beperkt aantal partijen opereert (TomTom en Here). „De taart zal nu tussen meer partijen verdeeld moeten worden. En voor TomTom betekent dat gewoonweg minder ebitda (winst voor belastingen en rente, red) en vandaar de koersdaling.”
Op dit moment zijn TomTom en Here verreweg de meest toonaangevende partijen. Here is door VW-groep, Daimler en BMW in 2015 voor €2,8 miljard gekocht van Nokia. Volgens de automobieldeskundigen zullen andere automerken niet snel met dit systeem in zee gaan, omdat zij dan direct de concurrent steunen.
Zelfrijdende auto’s
„Dat was aanvankelijk ook het geval bij Google, omdat die net als veel andere merken bezig is met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s”, zegt automotive-analist Wim Oude Weernink. „Maar het functioneren van zelfrijdende auto’s is afhankelijk van een goede navigatie, alleen duurt de komst van zelfrijdende auto’s nog heel lang. Daardoor is die angst voor samenwerking met Google verdwenen. Deze alliantie is samen met Dacia wel de grootste qua autoverkoop.”
Dit is een keiharde crash
Voor TomTom-oprichter en topman Harold Goddijn is het spel nu op de wagen, zeggen analisten. Hij zal iets moeten doen, maar de mogelijkheden nemen af.
Een investmentbankier laat anoniem weten dat een overname door Google nu definitief van de baan is. Eerder gingen geruchten over een interesse van Google in TomTom, maar nu blijkt Google de Nederlandse navigatiemaker helemaal niet meer nodig te hebben.
Ook een overname door een private equity-fonds wordt nu onwaarschijnlijk geacht, zegt een bron. Door het verliezen van zoveel bedrijfsresultaat wordt het voor private investeerders nagenoeg onmogelijk om TomTom met een grote schuld op te kopen. Mogelijk rest daarbij alleen nog het opknippen van de huidige bedrijfsonderdelen automotive & licensing, telematics en consumer. TomTom kan niet reageren.
Volgens Versteeg geeft de situatie aan dat de beurswaarde van TomTom een lange tijd opgeblazen is geweest vanwege herhaaldelijke overnamegeruchten. „Het aandeel was altijd al overgewaardeerd en gehypt. Ik heb geen exacte waardering, maar een koers van €5 past beter.”