Nadat ik gisteren al twee columns schreef, volgt vandaag nog een derde column over een - voor de vaste lezers - bekend onderwerp. Dit weekend werd namelijk de Apple-store geopend in het centrum van Amsterdam.
Iedereen die wederverkoper is heeft of krijgt hier last van en gaat als hij slim is vanaf nu Nokia’s of Samsungs verkopen. Als ondernemer met een kantoor in het centrum van Amsterdam vraag ik me af, kijkend naar de grootsheid en locatie(s) van deze en dit soort winkel(s) of het überhaupt in het internettijdperk rendabel kan zijn om zo veel geld te spenderen aan een fysieke winkel.
Als het toch niet rendabel is, dan betekent dat dat je de huur en andere kosten als marketingkosten mag zien en dat betekent dat het algemene kostenniveau van het bedrijf gewoon omhoog gaan.
Maar we vechten niet tegen de trend…
Dozenschuivers
Wat me opviel tijdens het surfen was dat Apple nu het grootste bedrijf van de wereld is qua market cap. Nu wisten we dat al, maar je moet eens kijken naar de historische lijst van grootste bedrijven in de wereld gemeten naar marktwaarde.
Nog even de definitie: de marktkapitalisatie van een onderneming is de totale beurswaarde van een bedrijf. Dit valt uit te rekenen door alle uitstaande aandelen te vermenigvuldigen met de beurskoers. Dit bedrag is de prijs waarvoor de hele onderneming in theorie te koop is. Althans, als alle aandelen ook vrij verhandelbaar zijn.
Denk eens even aan wie vroeger de lijst aanvoerde. Ik pak er even een paar. Bijvoorbeeld IBM. Dat doet het de laatste tijd buitengewoon goed. Terwijl het gewoon dozenschuivers zijn geworden. Maar daar wil ik het nu niet over hebben. Interessant is het om te zien is wat er gebeurt met de koers nadat een bedrijf het grootste van de wereld is geworden.
Nicrosoft, Exxon Mobile
Ik zal ze u niet allemaal op laten zoeken, maar een andere leuk voorbeeld is Microsoft. Dit aandeel was in 1999 het grootste bedrijf van de wereld.
Exxon Mobil was ook meerdere jaren het grootste bedrijf. Nu is dit niet zo hype-gebonden, maar ook wel leuk om te zien.
Wal-Mart Stores, een gewone winkelketen, was in 2010 en 2011 het grootste bedrijf. Gaat dit een negatieve belofte worden voor de toekomst?
JP Morgan Chase, eens ook het grootste bedrijf van de wereld, heeft daarna ook een behoorlijke dip meegemaakt.
Google was eind 2009 (volgens CNN) het grootste bedrijf.
Allemaal een correctie
Grappig is dat dit soort bedrijven na deze hoogmoedige periode allemaal een correctie hebben doorgemaakt en soms zelfs een enorme val hebben gemaakt.
Ander voorbeeld: Royal Dutch Shell stond in juli 2009 op nummer 1.
General Electric was meerdere keren in de geschiedenis een van de grootste bedrijven van de wereld. De laatste keer, volgens Forbes, was in 2009.
In 2000 was het Cisco.
Gelukkig voor Apple zeggen resultaten uit het verleden niet over de toekomst. Deze keer zal alles anders zijn, toch?