Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Brand new of oud

De kans is groot dat mijn trouwe lezers deze column herkennen. Dit is inderdaad de op kleine punten aangepaste column, die een kleine maand geleden ook al is verschenen.

Deze column is toen, omdat een van de betrokkenen zich ernstig gekwetst voelde, zowel moreel als ethisch, van het net gehaald. Mijn columns mogen namelijk wel prikkelen, maar nooit kwetsen. Ondertussen ben ik op bezoek geweest bij Brand New Day (BND)

Ik heb met de betrokkene gesproken over de inhoud van deze column. Dit houdt overigens niet in, dat deze column vooraf door BND is gelezen.

Nee helaas, hier kan en wil ik niet aan beginnen. Het is mijn persoonlijke visie en dus hoeft het ook niet zo te zijn dat BND zich met de inhoud van de column eens behoeft te zijn.

Terug naar het begin
Jos Koets is de verzekeringsexpert van IEX en ik had me in eerste instantie voorgenomen niets te zeggen over BND. Het is - op zeer kleine schaal - een concurrent van Today's Groep. Maar door de grote hoeveelheid (in mijn ogen) extreem irritante reclames, waarin in mijn optiek appels met peren werden vergeleken, ging ik twijfelen.

  • Zo werden er bijvoorbeeld trackers met gegarandeerde hoofdsommen met elkaar vergeleken. Maar die van concurrerende aanbieders, zoals de Leidsche, werden weer vergeleken met een slecht lopend beleggingsfonds.
  • Ook werden polissen waarbij de kosten voor advies over de looptijd verwerkt waren, vergeleken met een product waar deze kosten niet in zaten en apart als adviesfee betaald moeten worden.

BND zet zich keihard af tegen de heersende orde en dat is goed als nieuwkomer maar dat in de marketing alles en iedereen over één kam geschoren wordt, gaat mij toch wat ver. Zo waren alle polissen geen woekerpolissen door de hoge kosten, maar de kosten waren in mijn optiek slechts een deel van het probleem.

Actief beheer
Het grootste probleem van deze polissen was juist de combinatie van onttrekkingen, kosten en een slechte performance van de beurs. Als de beurs gewoon hard was opgelopen, dan waren door de fiscale voordelen en de stijgende koersen de kosten ondergeschikt.

Let op, ik ben directeur van Today's Brokers en ook in beheer werken we met lagere kosten dan onze concurrenten, maar toch zijn kosten niet doorslaggevend.

Het best voorbeeld is een vergelijking met het Superfund dat tot voor kort niet bekend stond om de allerlaagste tarieven. Als u deze tarieven vergelijkt met bijvoorbeeld de AEX of MSCI Index dan wordt duidelijk dat actief beheer beter is dan passief. Dit verhaal werd overigens onderbouwd door een analyse op IEXProfs.


Klik op de grafiek voor een grote versie

Advertentiebombardement
Ik vind overigens ook dat verzekeraars vaak te enthousiast zijn en waren met kosten. Grappig is dat zowel de heer Wabeke (u weet wel van de kostennorm) als Aegon allebei op hun eigen manier ook reageerden op het advertentiebombardement van BND.

Maar de belangrijkste reden om deze column weer te plaatsten is mijn zorg rond het kennisniveau van de gemiddelde Nederlander. Mijn zorgen werden bevestigd door een artikel op de voorpagina van de Telegraaf enige weken geleden, waaruit bleek dat vrijwel alle Nederlanders pensioen- en fiscale producten abracadabra vinden.

Ook de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) wees hier recent op. Nogmaals voor de duidelijkheid: ik twijfel niet aan de zorg die BND wil geven door door te verwijzen naar een adviseur die op een moderne wijze en op uurtje-factuurtje werkt.

Goede voorlichting
Dat neemt niet weg dat ik het nog steeds nodig vind om iedereen te adviseren om zich ook daadwerkelijk goed te laten voorlichten bij een overstap. Het gaat hier niet om een pak melk of een broodje, nee het is uw financiële toekomst. Voor u een auto koopt die eigenlijk veel minder belangrijk is, gaat u ook niet over één nacht ijs.

Ook is het overstappen tussen aanbieders van financiële zaken ingewikkelder dan u denkt. Nu is het dus inderdaad zo dat Brand New Day mijn zorgen deelt en goed doorverwijst naar adviseurs, maar toch zetten zij dit advies los van hun prijs in de advertentie.

In mijn volgende column ga ik verder in op details. Nu wil ik nogmaals aangeven dat het overstappen met fiscaal georiënteerde producten iets heel anders is dan met een overstapmap naar een broker gaan. Zelfs dit valt soms tegen door tegenwerking en vertragingen van de partij waar men vandaan komt.

Strenge regels
Wij als Today’s merken dit in de praktijk en hebben al klachten ingediend bij de AFM en DSI. Wij zouden graag net als in de telecomsector strenge regels hiervoor zien. Ik heb begrepen dat de verzekeringsbranche een convenant heeft gesloten en dit probleem in theorie niet zo nijpend zou moeten zijn.

Maar de aanleverende partijen in deze sector, die bijvoorbeeld niet het complete dossier aanleveren, kunnen het overboekingproces veel langer laten duren dan nodig. Of denk ik nu te slecht over partijen?

NB: de volgende keer ga ik in op een aantal zaken waar ik op gewezen werd rond BND en ook ga ik een keer daarna in op de handel met trackers.


Frank van Dongen is het pseudoniem van de bekende Amsterdamse vermogensbeheerder en broker Cees Smit. Hij is algemeen directeur van de Today’s Groep, die bestaat uit de hedendaagse vennootschappen Today's Brokers en Today's Vermogens Beheer. Smit schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De Today’s Groep is actief als vermogensbeheerder en als broker en is met beide entiteiten als vergunninghouder geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Ook staan beide bedrijven als deelnemende instelling ingeschreven bij het DSI. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vandongen@iex.nl.

Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Smit schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Today's is een vergunninghoudende instelling. Today's is bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregistreerd als beleggingsonderneming en beleggingsinstelling. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vandongen@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Frank van Dongen (Cees Smit)

Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Today’s is als vergunninghouder geregistreerd is bij de AFM en het DSI. Cees Smit is gespecialiseerd in ingewikkelde derivatenco...

Meer over Frank van Dongen (Cees Smit)

Recente artikelen van Frank van Dongen (Cees Smit)

  1. apr '17 De Show is over: Iedereen bedankt 77
  2. jan '17 Mindf*ck 34
  3. mei '16 De beren krijgen lucht 14

Reacties

16 Posts
| Omlaag ↓
  1. scrumple 27 april 2010 15:16
    Brand New Day bied een duidelijk product wat voor veel mensen een goed alternatief is. Het is niet het gouden ei maar wel een welkome aanvulling. Dat zij zich in hun advertenties van hun beste kant laten zien lijkt mij niet meer dan logisch. Deze column is mijn ziens dan ook spijkers op laag water zoeken.
  2. Chicken_Skin_Music 27 april 2010 16:36
    O nee he, dhr. Van Dongen weer met zijn Superfund. Nogmaals, het gesloten fonds Q-AG deed het misschien best aardig (vooral in de jaren nadat de .com zeepbel uiteen spatte). Maar het open fonds Superfund A EUR SICAV staat op een totaal rendement van MIN 8,7% sinds de oprichting in 2004. En blijft daarmee sterk achter bij het gesloten fonds waarover u met enige regelmaat de loftrompet afsteekt. Waarschijnlijk omdat het open fonds nog hogere kosten in rekening brengt dan het gesloten fonds.

    Superfund irriteert mij mateloos (vandaar dat ik ertegen blijf ageren, iedere keer wanneer u ze een veer geeft), doordat ze in hun marketing uitingen en op de website pronken met de grafiek van het gesloten Q-AG fonds, en net doen alsof die positieve rendementen ook voor het open (en verliesmakende) fonds Superfund A EUR SICAV gelden. Lijkt mij misleiding, maar ik been geen jurist.

    Waarom als IEX columnist dit soort gedrag ondersteunen?
  3. [verwijderd] 27 april 2010 16:57
    Bovendien zijn beheerde fondsen altijd in het voordeel: slechtlopende fondsen doek je op, dus de goedlopende blijven over.

    Je begint met 1024 fondsen. De helft gaat long, de andere helft short. Na een jaar houd je 512 fondsen over die goed zaten, de helft gaat long, de andere helft short... herhaal 10 jaar lang, en je hebt tenminste 1 fonds met een prachtig trackrecord van 10 jaar.
  4. [verwijderd] 27 april 2010 20:24
    Goed te zien dat er pers is die niet bang is te onderzoeken.

    In het stukje van Michael Zadeh van Ohpen werd gesproken over verborgen kosten van vermogensbeheerders. Hij was de collega oprichter met Bagijn zo stelde Zadeh. Als er dus iemand de geheimen van Bagijn ook moet kennen is Zadeh het.

    De vermogensbeheerder Brand New Day belegt de Brand New Day fondsen met Kas Bank als depot bank.

    Iemand enig idee welke dealtjes je (buiten het directe zicht om) kan maken met Kas Bank?

    Transactiekosten kickbacks?
    Spread kickbacks?
    Beheerkosten kickbacks?
    Andere verdienmodelletjes voor "transparante"parttijen?
  5. Jos Koets 27 april 2010 20:42
    quote:

    Jan Jansen schreef:

    Goed te zien dat er pers is die niet bang is te onderzoeken.

    In het stukje van Michael Zadeh van Ohpen werd gesproken over verborgen kosten van vermogensbeheerders. Hij was de collega oprichter met Bagijn zo stelde Zadeh. Als er dus iemand de geheimen van Bagijn ook moet kennen is Zadeh het.

    De vermogensbeheerder Brand New Day belegt de Brand New Day fondsen met Kas Bank als depot bank.

    Iemand enig idee welke dealtjes je (buiten het directe zicht om) kan maken met Kas Bank?

    Transactiekosten kickbacks?
    Spread kickbacks?
    Beheerkosten kickbacks?
    Andere verdienmodelletjes voor "transparante"parttijen?
    www.telegraaf.nl/overgeld/rubriek/bel...
  6. [verwijderd] 27 april 2010 20:50
    Hoi Frank/Cees,
    gelukkig deze keer niet een BND advertentie onder jouw column.
    Maarre, wat BND aanstipt is best goed, voor mensen die nog nooit een pensioen hebben opgebouwd en die geen bestaande polis hebben. Voor die mensen kan BND een voordeel bieden. Maar om nou je pensioen opbouw telefonisch te bespreken, mij niet gezien. Ik ga zelf liever in gesprek met een pensioenadviseur, beter nog ga liever beleggen in een stukje onroerend goed of gewoon op de beurs.
  7. [verwijderd] 28 april 2010 11:48
    @scrumple, als je je reclame baseerd op onduidelijkheid en woeker van anderen vind ik dat je je dan zelf extra moet inspannen om het wel eerlijk te presenteren. En dus niet jezelf -zonder advieskosten- vergelijken met een verzekeraar met de maximaal mogelijke advieskosten. Niet heel veel consumenten kunnen zelf bijvoorbeeld hun jaarruimte berekenen, of hun pensioenoverzicht beoordelen, adviesloos is dan ook zeker geen standaardoplossing. BND verwijst wel naar bv Hypotheekshop, maar dan is er wel een upfront adviesfee van enkele duizenden euro's. Dat zie ik nergens staan.

    Alle vergelijkingen van BND zijn gebaserd op theoretische rendementen, bij gelijkblijvende rendementen in de vergelijking wint natuurlijk altijd de aanbieder met de laagste kosten. Dat is mij iets te makkelijk.

    Ik ben nog niet overtuigd van trackers en indexfondsen, qua produkt is het erg eenvoudig en dat moet ook om de kosten te drukken. Waarom niet gezocht naar de bovengemiddeld presterend beleggingsfonds,of eens gekeken wat op langere termijn het rendement is van een hoog-dividend aandelenfonds?

    Wel goed is dat er eindelijk aandacht wordt besteed aan het risico van inflatie, en lage kosten zijn ook positief. Toch zou ik (dat is beter dan in het verleden) meer kijken naar de rendementen van de beleggingsfondsen. Mijn jarenlange hpotheekpraktijkervaring is dat de consument bij een hypotheek vooral naar de rente kijkt, is Reaal de laagste rene dan wordt voor de aflossing belegd in SNS/Reaal fondsen, is ING de laagste rente? Dan ING fondsen. Dit zonder enige aandacht voor het langjarig rendement van de fondsen. ALs BND erin slaagt ook aandacht te krijgen voor daadwerkelijk behaalde rendementen na afrek van alle kosten hebben we veel gewonnen.
  8. [verwijderd] 28 april 2010 13:47
    Beste lezer,

    Normaal reageer ik niet op columns. Ik kan best wat kritiek hebben. En wie uitdeelt, moet kunnen incasseren. Maar in zijn vorige column over Brand New Day trok Cees Smit mijn integriteit in twijfel. Dat gaat me te ver. Omdat er geen enkele reden is om te twijfelen aan mijn integriteit. Of aan die van Brand New Day. En zeker als het komt van iemand die het zelf niet zo nauw neemt met de integriteit. Dan heb je me woedend.

    Voor de duidelijkheid is het goed te begrijpen dat Today’s Beheer, waar Cees directeur en aandeelhouder is, een concurrent is van Brand New Day. Today’s Beheer biedt zelf een pensioenproduct aan. Een onafhankelijk columnist is hij dus niet. Verre van.

    In zijn column is Cees warm pleitbezorger van fondsen met hoge kosten. Het pensioenproduct van Today’s Beheer, het Multi Profijt Plan (van Universal Leven N.V.) kent ook hoge kosten. Volgens de financiële bijsluiter bedragen de gemiddelde kosten per jaar in het eerste jaar 8,38%, na 10 jaar 3,1% en na 20 jaar 2,7%. Helaas zijn dit niet alle kosten. Er zijn verborgen kosten. En helaas staan die niet op de site van Today’s Beheer. Naast deze kosten betaal je als klant namelijk nog de transactiekosten die de beheerder maakt. Deze zullen naar verwachting niet laag zijn. Want Today’s Beheer krijgt van de broker die de transacties uitvoert ook een kickback op de transactiekosten die gemaakt worden. Today’s Beheer is dus gebaat bij zoveel mogelijk transacties en zo hoog mogelijke transactiekosten. Hoe hoger de transactiekosten, hoe meer kickback voor Today’s Beheer.

    De kosten van Brand New Day bedragen na 20 jaar 0,59% gemiddeld per jaar (éénmalige inleg, 50% aandelen en 50% obligaties). De kosten van alle andere jaren kunt u bij ons op de site terugvinden. Daarnaast kent ook ons BND Indexfonds transactiekosten binnen het fonds. Ook die staan op onze site vermeld en bedragen 0,015% per jaar. Daarnaast kent ons indexfonds ook nog opbrengsten van ongeveer 0,20%. Onze totale gemiddelde kosten liggen in de praktijk dus lager dan 0,59%. Kickbacks krijgen wij niet.

    Maar stel we vergeten al deze verborgen kosten en kickbacks even. En we gaan uit van de cijfers uit de financiële bijsluiter. Als je tegen de gepubliceerde kosten € 5.000 in beide producten investeert (50% aandelen, 50% obligaties, voorbeeldrendement 4%), dan hou je na 20 jaar bij het Multi Profijt Plan € 6.320 over en bij Brand New Day € 9.778. Oftewel: bij Brand New Day 55% meer.

    Maar hier heeft Cees een remedie tegen: hogere rendementen! Hij rechtvaardigt hogere kosten omdat er ook hogere rendementen tegenover kunnen staan. Cees stelt in zijn column dat er best beleggingsfondsen te vinden zijn die het beter doen dan een indextracker. Voor de goede orde: wij zijn het niet met Cees oneens dat een actief beleggingsfonds meer rendement kán maken. Wij stellen helemaal niet dat een indexfonds het altijd beter doet dan een actief beleggingsfonds. Wij stellen wél dat 90% van die actieve fondsen het over een lange periode slechter doet dan een indexfonds. Alle wetenschappelijke theorieën en onderzoeken tonen dat ook aan. En als je voor je pensioen vermogen opbouwt, heb je het over een lange periode. Vooraf is nooit te voorspellen welk fonds bij die 10% gaat horen. Als u denkt dat Today’s Beheer bij de 10% outperformers gaat horen en dat ze over een lange periode gemiddeld ruim 2% boven de index outperformen (afgezien van de verborgen kosten), dan is dat een goede rechtvaardiging voor de keuze voor het Multi Profijt Plan. Anders niet.

    Je moet volgens ons die gok niet nemen om 1 op de 10 outperformers te gaan zoeken. Niet voor je pensioen. Cees komt komt nu met één fonds dat het beter doet. Ik kan er zo negen opnoemen die het slechter hebben gedaan. Cees raadt Superfund aan. Ik raad iedereen aan om even zelf op hun site naar de rendementen en kosten te kijken van de fondsen van Superfund waar je wél nog in kunt stappen. Instapkosten 4,5%. Beheerkosten 4,8% per jaar. Performancefee’s van 25% tot 35%.

    Wij schoppen tegen de oude financiële wereld. En dat zou tijd worden ook. We schoppen tegen de financiële heilige huisjes die de banken, verzekeraars en vermogensbeheerders in stand houden, een boel geld opleveren, maar de klant uitgekleed achterlaat. Door het verkopen van gebakken financiële lucht zijn we in Nederland massaal bestolen van ons pensioen. En ander vermogen. Terwijl we precies weten hoe het moet. Alleen verdienen de krijtstreepheren daar te weinig aan. Je moet toch wel lef hebben om alle financiële misstanden nog te ontkennen. Provisies, prestatiefees, schimmige kostenstructuren, ongegeneerd hoge kosten. Transactiekosten binnen fondsen, kickbacks. Ja heren columnisten IEX: vanzelfsprekend zijn er witte raven binnen elke groep. Maar die waren uniek en zijn nog steeds erg erg schaars. Het wordt tijd dat we die huisjes omver worden geworpen. Met leuke of irritante reclames. Dat mag iedereen voor zichzelf bepalen.

    Het zou Cees Smit sieren als hij zijn columns gewoon gebruikt om zijn visie op de markt te etaleren. En niet om concurrenten af te fikken met als doel om zijn eigen inkomsten te beschermen.

    Kalo Bagijn
    Algemeen directeur Brand New Day
  9. [verwijderd] 28 april 2010 14:15
    @ Joris Driepinter - 28 apr 10, 10:13
    En wat vindt u van OHPEN dan?

    Ohpen heeft een mooie propositie: verantwoord vermogensbeheer, gebaseerd op bewezen theorieën tegen lage kosten. Spreekt me zeker aan. Echter, het fondsbeheer is uitbesteed aan HiQ invest. Was dat niet die partij die, ondanks underperformance zich toch genoodzaakt zag performancefee toe te eigenen? Tja, de kosten zijn hoog, ze zitten aan de Herengracht en hebben dus EUR 600.000 per jaar nodig. Kortom: vreemde combinatie!

    Citaat uit brief HiQ:
    Indien het Market Neutral Fund komende periode presteert volgens de rendementsdoelstelling, ontvangt HiQ Invest – als gevolg van de zogenoemde highwatermark - geen prestatie vergoeding tot begin 2010. Hiermee komt de continuïteit van
    de beheerder in gevaar. HiQ Invest heeft voor het beheer van het Fonds een vaste kostenbasis van EUR ca. 600.000,= per jaar.
  10. Jos Koets 28 april 2010 14:36
    quote:

    Bas30 schreef:

    Beste lezer,

    Normaal reageer ik niet op columns. Ik kan best wat kritiek hebben. En wie uitdeelt, moet kunnen incasseren. Maar in zijn vorige column over Brand New Day trok Cees Smit mijn integriteit in twijfel. Dat gaat me te ver. Omdat er geen enkele reden is om te twijfelen aan mijn integriteit. Of aan die van Brand New Day. En zeker als het komt van iemand die het zelf niet zo nauw neemt met de integriteit. Dan heb je me woedend.

    Voor de duidelijkheid is het goed te begrijpen dat Today’s Beheer, waar Cees directeur en aandeelhouder is, een concurrent is van Brand New Day. Today’s Beheer biedt zelf een pensioenproduct aan. Een onafhankelijk columnist is hij dus niet. Verre van.

    In zijn column is Cees warm pleitbezorger van fondsen met hoge kosten. Het pensioenproduct van Today’s Beheer, het Multi Profijt Plan (van Universal Leven N.V.) kent ook hoge kosten. Volgens de financiële bijsluiter bedragen de gemiddelde kosten per jaar in het eerste jaar 8,38%, na 10 jaar 3,1% en na 20 jaar 2,7%. Helaas zijn dit niet alle kosten. Er zijn verborgen kosten. En helaas staan die niet op de site van Today’s Beheer. Naast deze kosten betaal je als klant namelijk nog de transactiekosten die de beheerder maakt. Deze zullen naar verwachting niet laag zijn. Want Today’s Beheer krijgt van de broker die de transacties uitvoert ook een kickback op de transactiekosten die gemaakt worden. Today’s Beheer is dus gebaat bij zoveel mogelijk transacties en zo hoog mogelijke transactiekosten. Hoe hoger de transactiekosten, hoe meer kickback voor Today’s Beheer.

    De kosten van Brand New Day bedragen na 20 jaar 0,59% gemiddeld per jaar (éénmalige inleg, 50% aandelen en 50% obligaties). De kosten van alle andere jaren kunt u bij ons op de site terugvinden. Daarnaast kent ook ons BND Indexfonds transactiekosten binnen het fonds. Ook die staan op onze site vermeld en bedragen 0,015% per jaar. Daarnaast kent ons indexfonds ook nog opbrengsten van ongeveer 0,20%. Onze totale gemiddelde kosten liggen in de praktijk dus lager dan 0,59%. Kickbacks krijgen wij niet.

    Maar stel we vergeten al deze verborgen kosten en kickbacks even. En we gaan uit van de cijfers uit de financiële bijsluiter. Als je tegen de gepubliceerde kosten € 5.000 in beide producten investeert (50% aandelen, 50% obligaties, voorbeeldrendement 4%), dan hou je na 20 jaar bij het Multi Profijt Plan € 6.320 over en bij Brand New Day € 9.778. Oftewel: bij Brand New Day 55% meer.

    Maar hier heeft Cees een remedie tegen: hogere rendementen! Hij rechtvaardigt hogere kosten omdat er ook hogere rendementen tegenover kunnen staan. Cees stelt in zijn column dat er best beleggingsfondsen te vinden zijn die het beter doen dan een indextracker. Voor de goede orde: wij zijn het niet met Cees oneens dat een actief beleggingsfonds meer rendement kán maken. Wij stellen helemaal niet dat een indexfonds het altijd beter doet dan een actief beleggingsfonds. Wij stellen wél dat 90% van die actieve fondsen het over een lange periode slechter doet dan een indexfonds. Alle wetenschappelijke theorieën en onderzoeken tonen dat ook aan. En als je voor je pensioen vermogen opbouwt, heb je het over een lange periode. Vooraf is nooit te voorspellen welk fonds bij die 10% gaat horen. Als u denkt dat Today’s Beheer bij de 10% outperformers gaat horen en dat ze over een lange periode gemiddeld ruim 2% boven de index outperformen (afgezien van de verborgen kosten), dan is dat een goede rechtvaardiging voor de keuze voor het Multi Profijt Plan. Anders niet.

    Je moet volgens ons die gok niet nemen om 1 op de 10 outperformers te gaan zoeken. Niet voor je pensioen. Cees komt komt nu met één fonds dat het beter doet. Ik kan er zo negen opnoemen die het slechter hebben gedaan. Cees raadt Superfund aan. Ik raad iedereen aan om even zelf op hun site naar de rendementen en kosten te kijken van de fondsen van Superfund waar je wél nog in kunt stappen. Instapkosten 4,5%. Beheerkosten 4,8% per jaar. Performancefee’s van 25% tot 35%.

    Wij schoppen tegen de oude financiële wereld. En dat zou tijd worden ook. We schoppen tegen de financiële heilige huisjes die de banken, verzekeraars en vermogensbeheerders in stand houden, een boel geld opleveren, maar de klant uitgekleed achterlaat. Door het verkopen van gebakken financiële lucht zijn we in Nederland massaal bestolen van ons pensioen. En ander vermogen. Terwijl we precies weten hoe het moet. Alleen verdienen de krijtstreepheren daar te weinig aan. Je moet toch wel lef hebben om alle financiële misstanden nog te ontkennen. Provisies, prestatiefees, schimmige kostenstructuren, ongegeneerd hoge kosten. Transactiekosten binnen fondsen, kickbacks. Ja heren columnisten IEX: vanzelfsprekend zijn er witte raven binnen elke groep. Maar die waren uniek en zijn nog steeds erg erg schaars. Het wordt tijd dat we die huisjes omver worden geworpen. Met leuke of irritante reclames. Dat mag iedereen voor zichzelf bepalen.

    Het zou Cees Smit sieren als hij zijn columns gewoon gebruikt om zijn visie op de markt te etaleren. En niet om concurrenten af te fikken met als doel om zijn eigen inkomsten te beschermen.

    Kalo Bagijn
    Algemeen directeur Brand New Day

    Heer Bagijn,

    Misschien dat u ook de moeite wilt nemen om eens te reageren betreffende mijn eerdere geschreven twee columns over BND. U heeft ze zeker gelezen.

    www.iex.nl/columns/columns_artikel.as...

    www.iex.nl/columns/columns_artikel.as...

    Bvd.
    Gr. Jos Koets
    NB: Even ter aanvulling, ik sluit geen pensioenverzekeringen af.
16 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links