Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Hoeveel John de Mol verdient aan Delta Lloyd

Hoeveel John de Mol verdient aan Delta Lloyd

John de Mol is niet te beroerd zo af en toe eens flink te investeren in echte Nederlandse waar. De man die zijn fortuin maakte door het bedrijf Endemol voor de hoofdprijs aan het Spaanse Telefonica te verkopen, is behalve aandeelhouder bij TomTom (5,1%) en PostNL (5,04%), ook één van de grootaandeelhouders van Delta Lloyd. 

Omdat ik in de diverse media verschillende bedragen lees, uiteenlopend van 30 miljoen euro tot wel 47 miljoen euro, aan wat De Mol op zijn investering in de Delta Lloyd in de plus zou staan, wil ik er toch eens nader naar kijken. 

Geef maar eerlijk toe allemaal, het is altijd leuk eens bij een ander in de portemonnee te kijken. Zeker als die zo goed gevuld is als die van John. 

AFM-register

De AFM houdt een register bij, en dat is de enige bron waar ik uit put, daar ik niet het lef heb John hier persoonlijk mee lastig te vallen. De AFM kijkt echter als een grote broer mee met John zodra zijn belangen groter dan 3% zijn.

Ik moet hier overigens wel even een kanttekening bij maken, want in het AFM-register staat alleen de laatstgedane melding. De huidige stand kan afwijken omdat er alleen een nieuwe melding gedaan hoeft te worden als het percentage van het belang door de 3%, 5%, 10%, 15% et cetera heen gaat.

Wanneer iemand van de 5% naar de 9% sluipt zullen we dat dus niet via deze weg te weten komen. Pas bij het doorkruizen van de 10% moet zo iemand weer een melding doen. 

Een eerste zoektocht op de naam van J.H.H. de Mol levert het volgende resultaat op: 

 

 

Net als zijn zus Linda houdt John van Hollandse waar. En hij heeft een lichte voorkeur voor overnamekandidaten. PostNL viel al eens bijna in de prijzen en TomTom, ach ja, TomTom, dat is overnamekandidaat numero uno, maar bovenal het technologische paradepaardje van Nederland. 

We zien twee meldingen inzake Delta Lloyd. Ik zal ze u hier één voor één laten zien. De eerste dateert van 2 februari dit jaar. Die datum is de dag waarop de meldingsplicht ontstond, dus de dag dat John door de 3% ging. 

Nu is het nooit precies te zeggen wanneer de bulk van die eerste pluk werd aangekocht, maar dat is meestal niet in één dag te doen, het kan soms weken in beslag nemen voordat een dergelijk aantal is aangekocht. Door de koersbeweging van de week ervoor erbij te nemen kunnen we wel zo ongeveer inschatten wat de schade geweest is.   

 

 

John meldde op 2 februari een belang van 3,02%, oftewel  7.207.063 aandelen. De slotkoers die dag was 5,17, u ziet dat in dit staatje. De dagen ervoor was de koers wat hoger, zo rond de 5,30, 5,40. We mogen aannemen dat de vwap (volume weighted average price) dus in ieder geval niet lager lag dan 5,17 euro. Laten we uitgaan van 5,25 euro, dat lijkt mij redelijk.  

 

Nu ziet u dat John in eerste instantie maar kort kon genieten van zijn pluk Delta Lloyds. Na bekendmaking van zijn belang steeg de koers aanvankelijk, maar al gauw kwam de klad er weer in en stond de beste man op een euro verlies.

Een klassieke fout, die menig belegger/handelaar dan maakt, is het bijkopen van extra aandelen. Motto: if you like 'm at 5, you'll love 'm at 4. Het pakte natuurlijk prima uit. Op 24 februari kwam de volgende melding door van De Mol: 

 

 

Hoppa, 4.775.000 aandelen erbij, wat het totaal bracht op 11.982.063 aandelen. Hoewel in aanloop naar deze aankoop de koers wel enigszins lager stond, sloot Delta Lloyd op de dag dat de melding gedaan moest worden weer ruim boven de 5. Op 5,30 euro welteverstaan. Koekoek! 

 

 

Laat dat nou net de prijs zijn die NN Group ook in zijn hoofd heeft! Om een meer accurate aankoopprijs te definieren kijk ik even naar de dagen ervoor. U zult zich die weken wellicht nog herinneren. Niet zozeer om Delta Lloyd, maar die tussentijdse dip was de eerste grote correctie van dit jaar en op 11 februari tikte de AEX de 380 aan.

Delta Lloyd steeg in de week voor John's melding van 4,70 naar 5,30. Daarvoor stond het zelfs nog even onder de 4, maar laten we ons (of liever: John) niet te rijk rekenen. Voor de tweede pluk ga ik daarom uit van een gemiddelde aankoopprijs van 5 euro.

Een snel rekensommetje leert ons dan dat de gemiddelde aankoopprijs (7,2 miljoen * 5,25) + (4,77 miljoen * 5)/11,98 miljoen uitkomt op 5,15 euro. Dat levert zo te zien niet heel veel winst op, maar dat is even buiten de waard gerekend.  

Claimemissie

Want toen kwam de claimemissie. Elke aandeelhouder mocht per aandeel in bezit één nieuw aandeel bijkopen tegen betaling van 2,85 euro. Ervan uitgaande dat De Mol volledig meegedaan heeft met die emissie (waarom zou hij dat niet doen) betekent dat de gemiddelde aankoopprijs uitkomt op (5,15 + 2,85)/2 = exact 4 euro. 

In totaal had John gisterochtend, op basis van de AFM-gegevens, dus 23.964.126 aandelen in portefeuille tegen een aanschafprijs van gemiddeld 4 euro. Dat betekent een rendement van 32,5%, in acht maanden tijd.

In baar geld

In baar geld betekent het dat John er, wanneer er afgerekend wordt op 5,30 euro, per saldo 31.153.363 euro winst heeft geboekt. Dan zijn we er nog niet helemaal, want ook het dividendje van 10 cent van 8 september is reeds geïncasseerd. Totale opbrengst: 33,5 miljoen euro.

 

 

Of John met Utopia ook zoveel verdiende weet ik nog zo net niet. In procenten was de opbrengst dus, inclusief dividend, 35%.

Conclusie 

Conclusie? Topbelegger! En conclusie 2: altijd meedoen met claimemissies. Tot slot: bij het uitspitten van deze gegevens stuitte ik op de slotcall van 11 februari, de dag dat de AEX op 382,6 sloot. Delta Lloyd sloot toen op 3,81 euro. Kijkt u rustig de koersen van toen nog eens na. Als we dat toen toch eens wisten...

 


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Gerelateerd

Reacties

21 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 6 oktober 2016 10:05
    TomTom heeft een minimale huidige assetwaarde van zo'n 30 euro per aandeel.

    Zie o.a. peer Fleetmatics voor divisie Telematcs en peer HERE voor de waarde van de Maps.

    Bij TomTom is de assetwaarde van de divisie Telematics zo'n 2 miljard. Die markt groeit de komende 7 jaar spectaculair verder. Per jaar komt er alleen al voor deze ene divisie gemiddeld zo'n 500 miljoen aan assetwaarde bij.

    De assetwaarde van TomTom-Maps is een stuk hoger dan die van peer HERE. Morgan Stanley kwam in hun blue sky op 5 miljard.
    Dit door o.a.:
    -wereldmarktleiderschap real-time Traffic;
    -nieuwe real-time platform (2-3 jaar voor op concurrentie; ook geschikt voor sensordata zelfrijdende auto);
    -marktaandeel dat snel groeit (van 20% naar 50% in 2020 volgens Goddijn),
    -smartphoneklanten als Apple en Uber
    -vooraanstaande klanten in Automotive zoals Volvo die ADAS af-fabriek in alle nieuwe auto's gaat inbouwen (=100% take-rate; dan incl. TomTom HD-Maps + RoadDNA)
    -gepatenteerd RoadDNA-technologie voor de zelfrijdende auto (ADAS+HAD)

    Bij 50% marktaandeel Automotive in 2020 gaat de omzet van deze divisie van nu 140 miljoen naar straks 1 miljard (SAAS-businessmodel, dus winstmarge 80% en hoger; geeft koers van TomTom rond de 100 euro).

    In 2021-2025 stijgt dat nog heel hard verder.
    De CEO van HERE kwam recent zelfs met 5-6 miljard aan omzetverwachting.

    Deze omzetten zijn ook andersom uit te rekenen. Per jaar komen er excl. China en landen in de periferie zo'n 60 miljoen nieuwe auto's op de markt.
    Het huidige businessmodel (use-case entertainment) is zo'n 50-60 euro per auto aan licentiefee voor de navigatiesoftware en maps. Take-rate 30% geeft een marktvolume van rond de 1 miljard.
    Het nieuwe businessmodel is de connected-car met real-time services (map-updates, traffic, parking, alerts, weather etc.) voor de basisveiligheidssystemen in de auto (use-cases ADAS en HAD). Dat betekent een basisfee van 50-60 euro per auto plus een jaarabonnement op de real-time services van 20-30 euro per auto per jaar.
    De take-rate gaat van 30% naar 100% (ADAS is straks net zo gewoon in de auto als nu ABS).

    TomTom heeft enkele jaren voorsprong door het nieuwe real-time platform en de HD-Maps. Daarnaast is er het gepatenteerde RoadDNA voor ADAS en HAD. De meest vooraanstaande klanten in de markt zoals Apple, Uber en Volvo kozen niet voor niets TomTom.

    Tesla schijnt er op korte termijn ook bij te komen (hebben recent Mobileye de deur uitgeschopt en kiezen voor Nvidia + Bosch + vrijwel zeker ook TomTom (TomTom werkt al jaren samen met Bosch voor RoadDNA en Nvidia sloot vorige week een deal met TomTom om de kaarten van de zelfrijdende auto te gaan ontwikkelen; 1+1 =)
  2. [verwijderd] 6 oktober 2016 10:37
    @beter dans paren
    Het is nog niet overal raak!

    De Mol is echt niet gek om op 10 euro privé te zijn ingestapt in TomTom. Hij kent de assetwaarde en potentie in de nieuwe massamarkten van smartphone en connected-car (alleen al een kleintje als Volvo is op termijn een klant van 100 miljoen per jaar).

    Huidige lage koers van TomTom is vooral gebaseerd op nu nog niet in de cijfers zichtbare groei i Automotive en de nog lage winst.

    Die winsten zijn de afgelopen jaren echter met enkele honderden miljoenen aan ontwikkelingskosten gedrukt (nieuwe real-time platform, nieuwe producten).

    Het orderboek Automotive groeit daarentegen wel al heel snel. Het duurt echter gemiddeld 2 jaar voordat de leveringen van nieuwe orders starten.

    Ik kijk er dus ook niet gek van op als De Mol zijn belang in TomTom uitbreidt naar 10%.
  3. forum rang 9 objectief 6 oktober 2016 10:45
    quote:

    groeibriljant schreef op 6 oktober 2016 10:37:

    @beter dans paren
    Het is nog niet overal raak!

    De Mol is echt niet gek om op 10 euro privé te zijn ingestapt in TomTom. Hij kent de assetwaarde en potentie in de nieuwe massamarkten van smartphone en connected-car.
    Huidige lage koers van TomTom is vooral gebaseerd op nu nog niet in de cijfers zichtbare groei i Automotive en de nog lage winst.
    Die winsten zijn de afgelopen jaren echter met enkele honderden miljoenen aan ontwikkelingskosten gedrukt (nieuwe real-time platform, nieuwe producten).
    Het orderboek Automotive groeit daarentegen wel al heel snel. Het duurt echter gemiddeld 2 jaar voordat de leveringen van nieuwe orders starten.
    Ik kijk er dus ook niet gek van op als De Mol zijn belang in TomTom uitbreidt naar 10%.
    Heb je de aandelen zelf ook? en tegen welke prijs??
    Waarom koop je ze vandaag niet op ruim 8 euro?
  4. [verwijderd] 6 oktober 2016 10:53
    quote:

    fred12345 schreef op 6 oktober 2016 10:45:

    [...]

    Heb je de aandelen zelf ook? en tegen welke prijs??
    Waarom koop je ze vandaag niet op ruim 8 euro?

    Zit er al fors in.
    Ruim voordat John de Mol privé instapte!
    Koop idd ook nog bij op de huidige bodemkoersen; zal John ook wel doen met zijn DL-winst ;-) (alhoewel hij toch eerst wel zal wachten op de 5,80; is snel verdiend)

    Kijk eind dit jaar maar even wat de koers van TomTom is nadat het orderboek Automotive 2016 straks bekend is gemaakt. Bij >400 miljoen gaat dat toch snel naar 12 euro.

    Als Tesla er als klant bij komt, dan trekt dat USA-beleggers, en staat de koers in no-time op 15 euro (free-float is beperkt).

    Zijn ze zo verstandig om de divisie Telematics af te splitsen via een eigen notering aan de Nasdaq, dan zie je snel 20 euro op de koersborden (Amsterdam is helaas niet de beurs voor een juiste waardering van een groeiend SAAS-techbedrijf)
  5. forum rang 7 ffff 6 oktober 2016 13:27
    Wat MIJ dan weer intrigeert: Is John de Mol zelf op het idee gekomen om zo massaal in Delta Lloyd te beleggen of heeft hij daarvoor een adviseur/ adviseursteam.

    Als John de Mol helemaal zelf op dit beleggersidee is gekomen, grote complimenten, maar iets in mij zegt mij dat hij een verdomd goed advieskantoor/adviseur heeft gehad.

    Peter
  6. mrC2 6 oktober 2016 13:30
    Ik weet niet of TomTom zo'n groeier is.
    Googlemaps brengt mij ook al waar ik wil dus TomTom moet belangrijke meerwaarde blijven creëren wil het bedrijf niet over een paar jaar gewoon verdwenen zijn. Ik vraag mij af of een consument op een auto met navigatie zit te wachten als de prijs hoog is. Je hebt tenslotte altijd een oud systeem terwijl je mobiel elk jaar met iets nieuws in de auto geklikt kan worden.
    Dit wordt nog erger als de zelfstandige rijdende auto een feit wordt...
  7. Dokus 6 oktober 2016 13:55
    quote:

    mrC2 schreef op 6 oktober 2016 13:30:

    Ik weet niet of TomTom zo'n groeier is.
    Googlemaps brengt mij ook al waar ik wil dus TomTom moet belangrijke meerwaarde blijven creëren wil het bedrijf niet over een paar jaar gewoon verdwenen zijn. Ik vraag mij af of een consument op een auto met navigatie zit te wachten als de prijs hoog is. Je hebt tenslotte altijd een oud systeem terwijl je mobiel elk jaar met iets nieuws in de auto geklikt kan worden.
    Dit wordt nog erger als de zelfstandige rijdende auto een feit wordt...
    Verdiep je je volgende keer eerst even ergens in voordat je er iets over schrijft! TOMTOM heeft een realtime platform, kan, tegen betaling dus realtime maps leveren! En in de SDC spelen ze ook een grote rol met HD maps en Roaddna! Zie partnership met Bosch(die confirmed dat ze tomtom maps gebruikt hebben voor de zelfrijdende tesla) en NVIDIA!
  8. [verwijderd] 6 oktober 2016 14:18
    quote:

    Dokus_ schreef op 6 oktober 2016 13:55:

    [...]
    Verdiep je je volgende keer eerst even ergens in voordat je er iets over schrijft! TOMTOM heeft een realtime platform, kan, tegen betaling dus realtime maps leveren! En in de SDC spelen ze ook een grote rol met HD maps en Roaddna! Zie partnership met Bosch(die confirmed dat ze tomtom maps gebruikt hebben voor de zelfrijdende tesla) en NVIDIA!
    Real-time Maps en technologie als het gepatenteerde RoadDNA worden straks in 100% van alle nieuwe auto's ingebouwd. Simpelweg voor de extra veiligheid (net als nu ABS).
    Kan ook niet via de smartphone of cloud, maar moet standaard in de auto zitten (alleen real-time updates via de cloud).

    Volvo gaat dat zelfs al vanaf 2019 doen; ADAS+TomTom af-fabriek in alle 600.000 nieuwe Volvo's per jaar.

    Krijgen naast een basislicentie van 50-70 euro per auto ook allemaal een jaarabonnement op de real-time Services (minimaal 20 euro per auto per jaar).
    Dat abonnement loopt gedurende de volledige levensduur van de auto ivm jaarlijkse APK-goedkeuring van de ADAS-functionaliteit (vereist door de verzekeringsmaatschappij en de wetgever). Ergens rond de 15 jaar.

    Volvo heeft zo'n 1% marktaandeel (excl. China en periferie) en doet op termijn als klein klantje al >100 miljoen omzet per jaar.

    Goddijn verwacht te groeien van nu 20% naar 50% marktaandeel Automotive in 2020. Dat is dan rond de 1 miljard SAAS-omzet Automotive in 2020 met groei naar ergens 3-5 miljard omzet in de periode 2021-2025.
    Staat de koers in 2020 toch echt boven de 100 euro. Kan ook een jaartje langer duren als Goddijn wat te positief is over het marktaandeel.
  9. [verwijderd] 6 oktober 2016 14:35
    Nog een aanwijzing dat Tesla heeft gekozen voor de combi Nvidia-Bosch-TomTom

    twitter.com/JelleBrinkhuis/status/783...

    Deal tussen TomTom en Nvidia van vorige week om kaarten (=basismap+HD-layer+RoadDNA) voor de zelfrijdende auto te gaan ontwikkelen is geen toeval.

    Bosch en TomTom werken al enkele jaren samen op dit terrein.
  10. wampie 6 oktober 2016 14:59
    het lijkt mij logisch dat hij adviseurs en vrienden heeft met veel kennis. hij heeft toch ook een mannetje die heel veel voor hem regelt met zijn investeringsbedrijf dasym. en daarnaast heeft hij er denk ik zelf ook goed kijk op. die Aziatische partij is geloof ik op 17 euro ingestapt ofzo en flink ook, dat weegt ook wel aardig mee.
21 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links