Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Royal Dutch Shell: dividend gered?

Royal Dutch Shell: dividend gered?

Vorige week sprak Shell-CEO Ben van Beurden op een bijeenkomst in New York, de Barclays CEO Energy-Power Conference in New York. De toon was opvallend positief, en rechtstreeks gericht aan de aandeelhouder. Shell wil weer een world class investment case worden.

Stijgende vraag naar energie

Straks meer over de visie van Shell voor de komende jaren, maar eerst een paar opvallende conclusies die we uit het betoog van de Shell-topman kunnen trekken: 

  • De vraag naar olie en gas gaat in de komende decennia alleen maar groeien
  • De kostprijs voor nieuwe investeringsprojecten ligt al rond de 45 dollar
  • Organische negatieve cashflow blijft (gemeten naar de laatste twaalf maanden) beperkt tot 6 miljard dollar

De uitgezette strategie heet, zeer ambitieus: Let's make the future. Het plan ziet er als volgt uit:

 

Met HSSE wordt bedoeld Health, Safety, Security en Environment.Het terugdringen van de CO2-uitstoot bij een groeiende energievraag is één van de belangrijkste vraagstukken van de toekomst.

Van olie naar gas

Shell denkt daar een voorname rol in te kunnen spelen. De routewijziging van olie naar gas is een uitvloeisel daarvan. Eerst maar eens kijken naar de onderliggende omgevingsfactoren voor de Koninklijke:

 

 

Een groeiende wereldbevoking, die ook nog eens welvarender wordt, gaat zorgen voor een grotere vraag naar energie. Die energievraag zou verdubbelen tussen 2000 en 2050. Olie en gas blijven nodig. Daarnaast moet de energie van de toekomst minder CO2 uitstoten.

Iedereen heeft de mond vol van alternatieve energie, kamerleden roepen zelfs op tot het terughalen van pensioengeld dat in Shell en soortgelijke bedrijven is geinvesteerd, maar de olie- en gasindustrie denkt daar dus heel anders over. En, voegt van Beurden toe, vergeet de petrochemische industrie niet.

Van Beurden valt nergens te betrappen op een mening over de olieprijs. Die wordt 'volatiel' genoemd. Voor de jaren 2020 en verder gerekend wordt met 60 dollar (Brent, momenteel 49 dollar).  

Drastische maatregelen

Om de magere jaren door te komen is een aantal drastische maatregelen genomen. Shell ziet 2016 als een 'transition year'. De cashflow is belangrijk: in de afgelopen twaalf maanden kwam die uit op een negatieve 13 miljard dollar, en zonder de overname van British Gas mee te rekenen nog steeds op een negatieve 6 miljard dollar.

De overname van BG was gedurfd, en had qua timing misschien wat beter gekund, maar dat is kennis achteraf. Gelukkig werd BG grotendeels met aandelen gefinancierd. 

Maar de overname heeft ook grote voordelen. De aanvankelijk beraamde synergie van 3,5 miljard dollar per jaar is inmiddels verhoogd naar 4,5 miljard dollar.

En het geeft Shell een veel betere positie in de gasmarkt, waar de combinatie nu de grootste is, voor Exxon, BP en Total. Met Liquefaction wordt bedoeld het omzetten van gas in vloeistof.  

 

Dit jaar komt Shell waarschijnlijk nog geld tekort, en zal het een deel van de dividenden moeten betalen uit de reserves. Voor de komende jaren moet dat anders worden. 

 

De meeste bedrijven koppelen de uit te keren dividenden toch wel op één of andere manier aan de onderliggende winst. Bij Shell is het dividend heilig. Daarom moet de cashflow op een andere manier worden aangevuld. 

Stoppen met inkopen eigen aandelen

Verscheidenen besparingsrondes zijn al uitgevoerd en is het inkopen van eigen aandelen is een halt toegeroepen. De investeringen worden drastisch naar beneden bijgesteld. 

Back in the old days (2013) gaven BG en Shell gezamenlijk 58 miljard dollar uit. Vanaf dit jaar wordt dat max. 30 miljard dollar.  

 

 

En mocht dat noodzakelijk zijn dat gaat Shell er nog een keer met de bezem door, en wordt het plafond op 25 miljard dollar gezet. Door een aantal dure, prestigueuze projecten  (Alaska) werd al een streep gehaald. U ziet hieronder een overzicht van Shell van de huidige projecten in ontwikkeling. 

 

 

De projecten met een rood kruisje is een streep doorgehaald: gestopt, dan wel verkocht. FID staat voor Final Investment Decision. Dat is wanneer de Raad van Bestuur er een klap op geeft, zeg maar.

En, belangrijk, van de projecten die wel doorgaan, is de break-even prijs inmiddels behoorlijk verlaagd. BOE staat voor Barrel of Oil Equivalent, en wordt gebruikt om de kostprijs in de prijs voor een vat olie uit te drukken.

 

 

Dan gaat Shell de komende jaren voor 30 miljard dollar (10% van haar olie- en gasproductie) verkopen, waarbij het uit verschillende productielanden vertrekt. Het houdt bijvoorbeeld de 600 benzinestations in Argentinie tegen het licht. Shell en Argentinie is overigens nooit een gelukkig huwelijk geweest. 

Ook een belang in een aantal MLP's in de VS wordt verkocht. MLP staat voor Master Limited Partnership. Hier leest u daar meer over.

Uiteindelijk moet dat allemaal leiden tot een opnieuw stevige cashflow in de jaren na 2018. Voor het gemak gaat Shell dan maar uit van een gemiddelde prijs van 60 dollar voor een vaatje Brent tegen die tijd. Hoger dan nu, maar ik zou dat niet durven shorten. 

 

 

Want alles staat of valt natuurlijk met die olieprijs. Die is nog steeds volatiel, maar schommelt inmiddels toch rond een aanzienlijk hoger niveau dan die 28 dollar van half januari, bij de verticale streep.

 

        •  Brent olie (bron: Bloomberg)

 

Politiek wordt momenteel alles op alles gezet door een aantal olie-exporterende landen om de productie op een lager niveau te krijgen, lees: de olieprijs omhoog te krijgen. Het laat de  koersen van de oliegiganten vooralsnog redelijk onverschillig.  

 

        •  Brent olie (oranje) en oliebedrijven, afgelopen maand (bron: bloomberg) 

 

Gezien over het afgelopen jaar hobbelen de oliemaatschappijen echter wel plichtmatig met de olieprijs mee. De Brent olie is de oranje lijn. 

 

        •  Brent olie en oliebedrijven, afgelopen jaar (bron: bloomberg)

 

Ik schreef een half jaar geleden al dat wanneer de olieprijs dusdanig laag bleef als in januari van dit jaar, het royale dividend voor Shell op termijn niet te handhaven was. Nu, ruim een half jaar verder, was dat exact het dieptepunt van de olieprijs dit jaar.  

Dividendfutures trekken aan

Met het gematigde herstel van de olieprijs is daarom ook de dividendzekerheid weer wat toegenomen. Op de Duitse beurs Eurex wordt dat dividend dagelijks verhandeld middels dividendfutures. De stand van die futures toen en nu: 

 

expiratiedatum ingeprijsd dividend 20 januari (euro) ingeprijsd dividend nu
december 2016 1,40 1,68
december 2017 0,95 1,47
december 2018 1,00 1,23
december 2019 1,00 1,23
december 2020 1,00 1,23

 

Het 2016 dividend is zo goed als op de kant getrokken, het laatste deel gaat 8 november van de koers af. Voor de jaren daarna is het ook alweer enigszins bijgetrokken. Grotendeels komt dit herstel op het conto van de olieprijs, maar Shell zelf heeft zich ondertussen ook niet onbetuigd gelaten. 

Conclusie

Vergeleken met begin dit jaar is Shell in een stuk rustiger vaarwater terechtgekomen. Het dieptepunt van de olieprijs in januari is inmiddels ver weg, wat de ergste pijn bij de oil majors wegneemt. Het bedrijf lijkt toch wel geschrokken van de druk op de cashflow, en heeft navenante maatregelen genomen.

Daardoor is het dividend houdbaar. Verder lijkt het voor nu een slapende reus, die pas ontwaakt bij een significante stijging van de olieprijs. Tot die tijd zullen we genoegen moeten nemen met die 7,5% aan dividend. Ook geen straf. 

De infographics komen van de website van Shell. U vindt ze hier (Capital Markets Day juni'16), hier (KW2-cijfers juli '16) en hier (Barclays symposium sept '16). 

Inberg heeft een longpositie in Shell. 


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Gerelateerd

Reacties

16 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 12 september 2016 09:43
    Het is veel toekomstkijken.

    Ik mis verder een (poging tot) waardering van Shell.

    Wat voor k/w is mooi voor Shell en wanneer denk je dat de winst die k/w weerspiegelt?

    Wat ik eigenlijk bedoel...

    De winsten van Shell zijn geimplodeerd, maar het huidige koersniveau ligt maar zo'n 10-20% onder de gemiddelde koers van Shell, als je naar de afgelopen jaren kijkt.
    Het lijkt er dus op dat de koers van het aandeel al een voorschot op herstel van de winst genomen heeft.

    Groet,
    Bolo
  2. Nice guy 12 september 2016 10:50
    Het is nu misschien moeilijk te geloven maar op de lange termijn gaat de olieprijs weer naar niveaus van 80-100 euro (en hoger).
    Wie nu aandelen RDS durft te kopen doet straks hele goede zaken!
    En wachten op die hogere koersen is geen straf als je jaarlijks zo'n 7 a 8% rendement maakt.
  3. forum rang 6 effegenoeg 12 september 2016 10:54
    quote:

    Nice guy schreef op 12 september 2016 10:50:

    Het is nu misschien moeilijk te geloven maar op de lange termijn gaat de olieprijs weer naar niveaus van 80-100 euro (en hoger).
    Wie nu aandelen RDS durft te kopen doet straks hele goede zaken!
    En wachten op die hogere koersen is geen straf als je jaarlijks zo'n 7 a 8% rendement maakt.
    Dat is mijn denkwijze ook.
    Maar het gros van beleggers wordt nu eenmaal doodziek als hun geïnvesteerd vermogen tijdelijk minder waard wordt op papier.
  4. forum rang 6 !@#$!@! 12 september 2016 11:38
    quote:

    Nice guy schreef op 12 september 2016 10:50:

    Het is nu misschien moeilijk te geloven maar op de lange termijn gaat de olieprijs weer naar niveaus van 80-100 euro (en hoger).
    Wie nu aandelen RDS durft te kopen doet straks hele goede zaken!
    En wachten op die hogere koersen is geen straf als je jaarlijks zo'n 7 a 8% rendement maakt.
    Onzin. Er is een goede kans voor een vraagomslag door alle investeringen in groene energie.
    Mensen durven nu nog niet te geloven dat het ooit een alternatief zal zijn, zoals electrisch rijden. Maar het is niet ongeloofwaardig dat in 2030 de meeste nieuwe auto's electrisch zullen zijn.
    Als China door de gigantische vervuiling in de grote steden daar ook een omslag gaat maken (dat is nu al langzaam in gang gezet) dan kan het snel gaan.

    Men noemt dat de zogenaamde tipping-point.
    Tja, dan zullen de lage kosten olieproducerende landen nog snel zoveel mogelijk van hun voorraden eruit willen pompen voordat het niet meer nodig is en dat zal de olieprijs weinig goed doen.

    Het is moeilijk voor te stellen dat zulke grote bedrijven als RD ooit op houden te bestaan. Maar technologische ontwikkeling staat niet stil en RD zal niet de eerste in de geschiedenis die daar aan te onder gaat.
    (ik snap dan ook niet dat ze amper wat doen met groene energie, kortzichtig)
  5. forum rang 6 boldie 12 september 2016 11:44
    quote:

    effegenoeg schreef op 12 september 2016 10:54:

    [...]

    Dat is mijn denkwijze ook.
    Maar het gros van beleggers wordt nu eenmaal doodziek als hun geïnvesteerd vermogen tijdelijk minder waard wordt op papier.
    o dat niet maar er zijn ook gewoon mensen die vinden dat rds nu gewoon te hoog geprijsd is. koers 19e is reëler dan de 22 van nu. Dus houd men hun cash en kruit nog even droog
  6. knax63 12 september 2016 15:17
    Energie sector is bezig met grote transitie naar Electrisch rijden.
    Er moet nieuw balans komen. Door lage rente is shell overeind gebleven met hoog dividend. Vals beeld van waar ze echt zouden moeten staan zonder lage rente.
    Tijdelijk herstel fase en daarna nog een keer duiken als dividend niet te houden is.? Ik denk dat 24 27 31 range word mits rente laag blijft. Door gebrek aan Beleggen ingenomen. Dus vluchten we ten einde raad in kwaliteit aandelen.?
  7. Rai444,44 12 september 2016 15:30
    quote:

    !@#$!@! schreef op 12 september 2016 11:38:

    [...]

    Onzin. Er is een goede kans voor een vraagomslag door alle investeringen in groene energie.
    Mensen durven nu nog niet te geloven dat het ooit een alternatief zal zijn, zoals electrisch rijden. Maar het is niet ongeloofwaardig dat in 2030 de meeste nieuwe auto's electrisch zullen zijn.
    Als China door de gigantische vervuiling in de grote steden daar ook een omslag gaat maken (dat is nu al langzaam in gang gezet) dan kan het snel gaan.

    Men noemt dat de zogenaamde tipping-point.
    Tja, dan zullen de lage kosten olieproducerende landen nog snel zoveel mogelijk van hun voorraden eruit willen pompen voordat het niet meer nodig is en dat zal de olieprijs weinig goed doen.

    Het is moeilijk voor te stellen dat zulke grote bedrijven als RD ooit op houden te bestaan. Maar technologische ontwikkeling staat niet stil en RD zal niet de eerste in de geschiedenis die daar aan te onder gaat.
    (ik snap dan ook niet dat ze amper wat doen met groene energie, kortzichtig)
    Die electriciteit voor al die auto's moet ook ergens opgewekt worden, zal nooit allemaal van windmolens komen. Als het van kolengestookte centrales komt, schiet je er niks mee op. Ongetwijfeld kan gas ook hier een rol spelen.
  8. k2es 12 september 2016 16:20
    Mijn verwarming draait nog steeds op gas, ik zie daar nog geen verandering in komen. Veel mensen blijven doorrijden in hun oude auto, vroeger roesten die weg na 6 jaar, dat is allang verleden tijd, en zullen die pas inruilen als het echt moet, dus die grote ommezwaai naar b.v. EV kan nog weleens heel lang duren, zeker als de overheid de EV's minder subsidieeren en EV's zo duur blijven als nu. In de derde wereld vind de bevolkingsgroei plaats en daar kan men een EV vrijwel helemaal niet betalen.
    Grote schepen en vliegtuigen zullen nog altijd brandstof nodig hebben.
    Kortom er is de komende tientallen jaren nog steeds brandstof nodig, bovendien RD bestaat al meer dan 400 jaar, die hebben altijd zich aangepast en zullen dat straks ook doen. Zij zijn ook bezig met investeringen in windmolenparken. Ik kan mij goed voorstellen dat in de toekomst bij Shell waterstof kan worden getankt in een paar minuten, met een EV moet je veel langer opladen, als er al een laadstation in de buurt is, dat vrij is, daarom blijft een EV voorlopig weinig geschikt voor langere reizen.
  9. forum rang 6 !@#$!@! 12 september 2016 17:50
    quote:

    Rai14 schreef op 12 september 2016 15:30:

    [...]

    Die electriciteit voor al die auto's moet ook ergens opgewekt worden, zal nooit allemaal van windmolens komen. Als het van kolengestookte centrales komt, schiet je er niks mee op. Ongetwijfeld kan gas ook hier een rol spelen.
    Dat wordt dan allemaal in de woestijn opgewekt. de VS heeft gigantische woestijnen daarvoor, net als China.
    Wel apart vind ik dat enkele olielanden nu al groot investeren in zonne-energie voor als hun olie op is. Zij lopen dus duidelijk ver voor op bedrijven als RD.
  10. [verwijderd] 12 september 2016 22:08
    Ja, het dividend is gered... als totaalbedrag... maar wordt straks gespreid over een véél groter aantal aandelen. Niet voor 2016 overigens, want Beurden gaf zijn woord. Daarna is een haircut op basis van de nieuwe aandelenverhouding van zo'n 25% heel waarschijnlijk. En gaan we er ff vanuit dat het gros van de beleggers er voor het dividend inzit, dan is de rekensom 75/100 x €22,-- een koers van €17,-- niet onwaarschijnlijk bij een gelijkblijvend dividendrendement. Hogere olieprijs? niet waarschijnlijk; ook nu al worden er weer rendabele bronnen opgestart die weer dempend op de prijs gaan werken. Besef dat Shell een totaal andere onderneming is geworden en daar horen andere koersniveau's bij.

    btw.. Shell is een van m'n favorieten en heb er jaren ingezeten
  11. forum rang 4 holenbeer 12 september 2016 23:19
    quote:

    k2es schreef op 12 september 2016 16:20:

    Mijn verwarming draait nog steeds op gas, ik zie daar nog geen verandering in komen. Veel mensen blijven doorrijden in hun oude auto, vroeger roesten die weg na 6 jaar, dat is allang verleden tijd, en zullen die pas inruilen als het echt moet, dus die grote ommezwaai naar b.v. EV kan nog weleens heel lang duren, zeker als de overheid de EV's minder subsidieeren en EV's zo duur blijven als nu. In de derde wereld vind de bevolkingsgroei plaats en daar kan men een EV vrijwel helemaal niet betalen.
    Grote schepen en vliegtuigen zullen nog altijd brandstof nodig hebben.
    Kortom er is de komende tientallen jaren nog steeds brandstof nodig, bovendien RD bestaat al meer dan 400 jaar, die hebben altijd zich aangepast en zullen dat straks ook doen. Zij zijn ook bezig met investeringen in windmolenparken. Ik kan mij goed voorstellen dat in de toekomst bij Shell waterstof kan worden getankt in een paar minuten, met een EV moet je veel langer opladen, als er al een laadstation in de buurt is, dat vrij is, daarom blijft een EV voorlopig weinig geschikt voor langere reizen.
    Tegen de tijd dat je bij Shell in een paar minuten waterstof tankt is elektrisch laden waarschijnlijk ook mogelijk in minuten, misschien ook wel bij Shell. Als ze nu al over gaan op gas (ook LNG voor schepen) zie ik ze mlt ook wel overgaan naar elektriciteit uit wind op zee of zon uit de woestijn. Even power to gas en voila, groen gas.
    Logo inruilen voor een groen schelpje en weer 100 jaar verder
  12. forum rang 6 ff_relativeren 12 september 2016 23:40
    op termijn zullen de brandstof-tankstations een Retail worden voor een omwisselbare (lithium?)batterij. De chauffeur van een auto of motor hoeft niet langer zelf zijn / haar voertuig op te laden, maar legt de (bijna) lege batterij op de toonbank, en krijgt

    -tegen de prijs van de stroom + wat marge voor het op voorraad houden-

    een volle batterij mee. De kassa rekent geen benzine, gas of diesel meer af, maar batterijen. En de chauffeur ? Die is net zo snel, of nog iets sneller, klaar als in de tijd dat er nog getankt moest worden.

16 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links