OK, Niels werkt voor FastNed. U weet wel, van die elektrische snellaadstations bij intussen zo'n beetje alle benzinepompen langs de snelweg, dus Niels mag. Moet eigenlijk zelfs wel een beetje, want hij is nogal anti-fossiel.
Ik kan er niet bij met mijn verstand: in de rij staan om een auto te bestellen, waarvan je niks weet, laat staan hoe die er uit ziet...?Dan betaalt de fiscus zeker wel héél erg mee :-) Enfin, volgens mij gaat deze gekte een stapje verder dan al die Apple-hebbedingetjes, Bart van RTL-Z:
Hypes en beleggen
Morgenochtend om 05:30 uur onze tijd onthult Tesla Model 3. Iets in mij zegt dat CEO Elon Musk het niet kan laten een 1 aprilgrap in de presentatie te fietsen, want hij houdt van een geintje. Als je nou een Toyota Prius onthult, Elon. Wil ik die blikken van die blinde bestellers wel eens zien :-)
Misschien denkt u ook als belegger intuïtief wegwezen als er een hype ontstaat. Als mensen in de rij staan voor een product zit dat zeker al in de koers en hoe verbeter je daarna nog zo'n succes? Het was een mooie rit, fijn en bedankt voor de koerswinst en tot ziens, is dan geen rare gedachte.
Of het wijsheid is? Eerst maar eens de grafiek van Tesla. De S&P 500 als benchmark hoef ik er niet bij tezetten. Dat is vrijwel een rechte lijn vergeleken bij het koersgeweld van dit aandeel. Model S kwam in juni 2012 naar de markt... en de beurs reageerde amper. Nog nooit van Tesla gehoord.
Totdat het bedrijf outlooks begon af te geven met ambitieuze verkoopcijfers voor deze auto, die ineens de eerste, echte, sexy elektrische auto bleek te zijn. Dat is denk ik vooral de crux van dit succes. De wagen maakt - excusez le mot - al die lullige modellen van de concurrentie tot een lachertje.
Geld verbranden
Als Model 3 een succes wordt, kan wellicht de koers verder omhoog. Is die daar al niet op vooruitgelopen, gelet op die sterke stijging? Kan, maar het kan ook gewoon des Tesla's zijn, dat al jaren een soort van natuurlijke hefboom op de S&P 500 heeft. Een bèta van 1,3 valt mij zelfs nog mee.
Het kan ook zijn dat (juist?!) bij een succes andere factoren gaan spelen. Wanneer is dat geld verbranden een keer afgelopen Elon en ga je het juist verdienen voor je aandeelhouders? Want vergeet dat niet in uw koersroes: Tesla maakt nog altijd verlies. Over dividend heb ik het maar helemaal niet.
Als waardebelegger hebt u hier dan ook niks te zoeken volgens mij, tenzij u natuurlijk al toekomstige waarde ontwaart.
Microsoft
Twee andere bedrijven waar weredlwijd het grote publiek ooit ook voor uitliep om de nieuwste prodcuten te kopen zijn Microsoft en Apple. Ja echt waar, in 1995 stonden er rijen voor de winkels voor Windows 95. Hoeveel floppy's waren dat ook alsweer? Je was dagen bezig :-)
In ieder geval kon je toen -achteraf is het altijd zo gemakkelijk beleggen - met een gerust hart Microsoft kopen. Van grofweg 2000 tot 2010 stond het aandeel stil onder Steve Ballmer, maar heeft weer helemaal zijn mojo terug. Krijgt u nog 2,6% dividend ook.
Apple
Stonden de mensen tien à vijftien jaar geleden ook al in de rij voor de iMac en de iPod? Ik weet het niet meer. Well voor de iPhones en iPads! En dat bleek ook weer eerder een koop- dan een verkoopsignaal. Apple dus.
Eerst maar eens die Tesla Model 3 af wachten. Geen verstand van auto's, maar Tesla had toch tijdje terug ook nieuw model met van die Always Ultra vleugeldeuren? Waar is die dan gebleven, of wordt die morgen juist onthuld? Moet nog zien of de koers daar óók vleugels van krijgt :-)
Intussen elders op deze planeet. Sign 'o' the times...?
Speciaal voor de echte liefhebbers: