Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Tesla de gekste!

Tesla de gekste!

OK, Niels werkt voor FastNed. U weet wel, van die elektrische snellaadstations bij intussen zo'n beetje alle benzinepompen langs de snelweg, dus Niels mag. Moet eigenlijk zelfs wel een beetje, want hij is nogal anti-fossiel.

 

 

Ik kan er niet bij met mijn verstand: in de rij staan om een auto te bestellen, waarvan je niks weet, laat staan hoe die er uit ziet...?Dan betaalt de fiscus zeker wel héél erg mee :-) Enfin, volgens mij gaat deze gekte een stapje verder dan al die Apple-hebbedingetjes, Bart van RTL-Z:

 

 

Hypes en beleggen

Morgenochtend om 05:30 uur onze tijd onthult Tesla Model 3. Iets in mij zegt dat CEO Elon Musk het niet kan laten een 1 aprilgrap in de presentatie te fietsen, want hij houdt van een geintje. Als je nou een Toyota Prius onthult, Elon. Wil ik die blikken van die blinde bestellers wel eens zien :-)

Misschien denkt u ook als belegger intuïtief wegwezen als er een hype ontstaat. Als mensen in de rij staan voor een product zit dat zeker al in de koers en hoe verbeter je daarna nog zo'n succes? Het was een mooie rit, fijn en bedankt voor de koerswinst en tot ziens, is dan geen rare gedachte.

Of het wijsheid is? Eerst maar eens de grafiek van Tesla. De S&P 500 als benchmark hoef ik er niet bij tezetten. Dat is vrijwel een rechte lijn vergeleken bij het koersgeweld van dit aandeel. Model S kwam in juni 2012 naar de markt... en de beurs reageerde amper. Nog nooit van Tesla gehoord.

Totdat het bedrijf outlooks begon af te geven met ambitieuze verkoopcijfers voor deze auto, die ineens de eerste, echte, sexy elektrische auto bleek te zijn. Dat is denk ik vooral de crux van dit succes. De wagen maakt - excusez le mot - al die lullige modellen van de concurrentie tot een lachertje.

Geld verbranden

Als Model 3 een succes wordt, kan wellicht de koers verder omhoog. Is die daar al niet op vooruitgelopen, gelet op die sterke stijging? Kan, maar het kan ook gewoon des Tesla's zijn, dat al jaren een soort van natuurlijke hefboom op de S&P 500 heeft. Een bèta van 1,3 valt mij zelfs nog mee.

Het kan ook zijn dat (juist?!) bij een succes andere factoren gaan spelen. Wanneer is dat geld verbranden een keer afgelopen Elon en ga je het juist verdienen voor je aandeelhouders? Want vergeet dat niet in uw koersroes: Tesla maakt nog altijd verlies. Over dividend heb ik het maar helemaal niet.

Als waardebelegger hebt u hier dan ook niks te zoeken volgens mij, tenzij u natuurlijk al toekomstige waarde ontwaart.

 

 

Microsoft

Twee andere bedrijven waar weredlwijd het grote publiek ooit ook voor uitliep om de nieuwste prodcuten te kopen zijn Microsoft en Apple. Ja echt waar, in 1995 stonden er rijen voor de winkels voor Windows 95. Hoeveel floppy's waren dat ook alsweer? Je was dagen bezig :-)

In ieder geval kon je toen -achteraf is het altijd zo gemakkelijk beleggen - met een gerust hart Microsoft kopen. Van grofweg 2000 tot 2010 stond het aandeel stil onder Steve Ballmer, maar heeft weer helemaal zijn mojo terug. Krijgt u nog 2,6% dividend ook.

 

 

Apple

Stonden de mensen tien à vijftien jaar geleden ook al in de rij voor de iMac en de iPod? Ik weet het niet meer. Well voor de iPhones en iPads! En dat bleek ook weer eerder een koop- dan een verkoopsignaal. Apple dus.

 

 

Eerst maar eens die Tesla Model 3 af wachten. Geen verstand van auto's, maar Tesla had toch tijdje terug ook nieuw model met van die Always Ultra vleugeldeuren? Waar is die dan gebleven, of wordt die morgen juist onthuld? Moet nog zien of de koers daar óók vleugels van krijgt :-)

Intussen elders op deze planeet. Sign 'o' the times...?

 

 

Speciaal voor de echte liefhebbers:

 


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Gerelateerd

Reacties

22 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 31 maart 2016 13:32
    Die Tesla met de vleugeldeuren is de Tesla-X! Die is al op de markt (beetje googelen Arend Jan).

    Was Tesla doet is fantastisch en ze krijgen (dan wel kregen) hulp van alle grote merken in het verleden. De grote merken laten Tesla al het voorberijdende werk doen zodat we in de (naaste?) toekomst allemaal elektrisch kunnen rijden. Het word tijd dat de autobouwers in Europa wakker worden. In China zijn er binnenkort alleen nog maar elektrische autos te koop! Die worden dan ook allemaal (behalve een paar Teslas) in China gebouwd. Zo gaan Chinese merken de automarkt overnemen tenzij BMW, Mercedes en Volkswagen nog op tijd wakker worden....

    De Tesla 3 is een klein stapje in de automarkt maar een grote stap voor de mensheid! Dat zien helaas weinig mensen nog in! Vannacht veranderd Tesla de wereld en dat terwijl Europa slaapt (en dat op meer dan een manier).
  2. [verwijderd] 31 maart 2016 13:42
    helleu

    een Tesla is voor de man met teenslippers, en een smoothie in zijn hand.

    Grote dromers zijn het die denken iedereen in 2025 elektrisch zal rijden.

    Het aandeel Tesla bevestigd ook de "hype", want waarom zit er zoveel " lucht" in dit aandeel ?
    Ze maken op elk verkocht modelletje verlies !!

    Sweet dreams
  3. [verwijderd] 31 maart 2016 13:53
    quote:

    Ocra schreef op 31 maart 2016 13:42:

    een Tesla is voor de man met teenslippers, en een smoothie in zijn hand.
    Je vergeet dat deze man ook nog een dikke portomonee moet hebben!

    Trouwens was in de USA in 2015 de Tesla-S de meest verkochte auto in het top segment (>$80k)! Zijn blijkbaar vandaag de dag veel rijke mensen met teenslippers en smoothies.....

    En voor die het nog niet weten "climate change is REAL"!
  4. forum rang 4 Red_ 31 maart 2016 14:05
    quote:

    springinhetveld schreef op 31 maart 2016 13:32:

    Die Tesla met de vleugeldeuren is de Tesla-X! Die is al op de markt (beetje googelen Arend Jan).

    Was Tesla doet is fantastisch en ze krijgen (dan wel kregen) hulp van alle grote merken in het verleden. De grote merken laten Tesla al het voorberijdende werk doen zodat we in de (naaste?) toekomst allemaal elektrisch kunnen rijden. Het word tijd dat de autobouwers in Europa wakker worden. In China zijn er binnenkort alleen nog maar elektrische autos te koop! Die worden dan ook allemaal (behalve een paar Teslas) in China gebouwd. Zo gaan Chinese merken de automarkt overnemen tenzij BMW, Mercedes en Volkswagen nog op tijd wakker worden....

    De Tesla 3 is een klein stapje in de automarkt maar een grote stap voor de mensheid! Dat zien helaas weinig mensen nog in! Vannacht veranderd Tesla de wereld en dat terwijl Europa slaapt (en dat op meer dan een manier).
    blijf het alleen jammer vinden dat er niet geadverteerd wordt met hoeveel fossiele brandstoffen er aan de pas komen om een tesla te fabriceren in verhouding tot een "reguliere" auto. gezien al die accu-pakketten en levensduur daarvan kan dat toch ook nooit "gezond" zijn?!
  5. [verwijderd] 31 maart 2016 14:37
    quote:

    Red_ schreef op 31 maart 2016 14:05:

    [...]

    blijf het alleen jammer vinden dat er niet geadverteerd wordt met hoeveel fossiele brandstoffen er aan de pas komen om een tesla te fabriceren in verhouding tot een "reguliere" auto. gezien al die accu-pakketten en levensduur daarvan kan dat toch ook nooit "gezond" zijn?!
    Wist je dat de Zink accu die in de "normale" autos zit een van de best gerecyclede produkten op de wereld is!? Bijna 99% word gerecycled. De recycling van de Li-Ion batterijen (voor autos maar ook handies en computers) is iets wat langzaam maar zeker op gang komt. Er zijn gewoon nog niet zo heel veel van dat soort batterijen in omloop. Interessant is dat bijvoorbeeld PE (Pure Energie) die als leverant (een van de) van Lithium is uitgekozen voor de Tesla gigafactory een Lithium extractie methode heeft die ook voor recycling gebruikt kan worden. Dus behalve de Lithium uit de "grond" te kunnen halen kunnen zo ook de Lithium uit gebruikte batterijen halen. Dus die recycling die is voor geprogrammeerd en dat komt echt wel goed!

    Verder is een electriche auto is veel envoudiger dan een benzine auto. Veel veel minder komponenten. Dus dat is een groot voordeel. Ook voor de bezitter want er is veel minder onderhoud en er gaat minder kapot.

    De "groenheid" van een elektro auto hangt vooral af van hoe de elektriciteit werd opgewekt. Komt die van kolen dan ziet het er HEEL SLECHT uit. Komt die van zon of wind energie dan ziet het er HEEL GOED uit. En dat brengt ons weer bij China! In 2015 was China het land dat het meest geinvesteerd heeft in zon- en wind-energie! China is heel hard bezig zijn kolen centrales te sluiten en ze met wind en (vooral) zonne energie te vervangen. Is wel heel vervelend voor die provincies in China die leefden van de kolen......

  6. [verwijderd] 31 maart 2016 14:57
    Leuk stukje AJK, ook voor iemand die niks met auto's heeft, ongeacht hun aandrijving.

    De rij voor de Tesla-shop is natuurlijk geinig en helemaal 'des Apple's'. Maar Musk weet ook dat de wittebroodsweken voorgoed voorbij zijn. Tesla moet van innovatief techbedrijfje met slechts 1 (weliswaar revolutionair) model, uitgroeien naar een volwassen autobouwer met 3 modellen en een megafabriek waar duizenden wagens van de lopende band moeten rollen. Net als in Detroit, Wolfsburg, Stuttgart, München, of voer hier uw favoriete merk in.

    Gaat dat lukken? Musk legt de lat hoog met zijn productiecijfers en behaalde zijn vorige target, maar met de hakken over de sloot. En Tesla gaat het alleen maar drukker krijgen de komende jaren.

    Ondertussen staan Daimler en BMW (m.i. de grootse concurrenten) niet stil. En wanneer het aankomt op 'autofabriekje spelen' of echt autofabriek zijn; dan heb ik -ja ook na VW- meer vertrouwen in de Duitse grootmachten.

  7. forum rang 5 theo1 31 maart 2016 15:24
    quote:

    springinhetveld schreef op 31 maart 2016 13:53:

    [...]
    Zijn blijkbaar vandaag de dag veel rijke mensen met teenslippers en smoothies.....

    [...]

    Ja je ziet die gruwelijk lelijke dingen (teenslippers) helaas steeds meer tegenwoordig. Soms heb je bijna het idee dat je in Afrika bent. Doet pijn aan de ogen.
  8. forum rang 4 lanciared 31 maart 2016 15:42
    Stel U nu eens voor dat deze Tesla ( en andere toekomstige modellen) nu dan toch een echt succes wordt , is het dan niet interessant om te focussen op ondernemingen die o.a. de grondstoffen leveren voor al die batterijen, die er dan ontegensprekelijk gaan komen.
    AMG moet hier zeker kunnen van profiteren.
    Levert o.a. Grafiet, en Lithium, nodig voor deze batterijen.
    Nog te koop voor een prikje,meen ik.
  9. forum rang 5 Daexter 31 maart 2016 15:55
    Als AMG de daadwerkelijke leverancier wordt uiteraard...zijn vast ook concurrenten die dat ook kunnen leveren..

    heb zelf (nog) geen positie in Tesla, maar overweeg het al een tijdje. Tesla's marketcap schommelt nu al een tijdje rond de 30 miljard, daar waar BMW, Ford en GM bewegen tussen 50 en 60 miljard. Mijns inziens zou tesla anno 2019 ongeveer een gelijke marketcap moeten kunnen hebben als deze concurrenten, waarom?

    Omdat het momentum aan het veranderen is. Je ziet dat aan veel dingen. Op kleine schaal, het partijplan van de PVDA om vanaf 2030 oid alleen nog maar elektrische autos's te willen in Nederland...niet reëel maar wel als indicator dat er wat verandert in de samenleving en dus kansen creëert voor andere ondernemingen. Ik denk dat de gerenommeerde autofabrikanten last hebben van de Wet van de remmende voorsprong en dat een fabrikant als Tesla daarom uit kan groeien tot 1 van de grootste. Nothing stands forever dus ook Daimler & Fiat zouden best eens de NOKIA's van de auto-industrie kunnen blijken te zijn over zeg 10 jaar. Grote vraag is natuurlijk wat de olieprijs doet op de lange termijn, hoe langer deze laag blijft des te langer zal het duren voor Tesla substantieel verschil kan gaan maken en dus ook winst kan gaan maken.
  10. forum rang 4 holenbeer 31 maart 2016 16:02
    Volgens mij gingen de discussies precies zo toen we van paard en wagen op de eerste auto's overstapten. Oude bromsnorren mopperden dat ze hun lieve paard niet wilden missen. Immers, als het paard niet voor de wagen werd gespannen kon je haar nog altijd knuffelen of op een andere manier liefkozen, bij gebrek aan een echte vrouw.
    Jonge mannen droomden ervan dat ze weg konden rijden zonder eerst het paard te voeren en te drenken, zonder eerste de horse shit op te hoeven ruimen en knuffelden of bereden liever hun vrouw of vriendin. In die nieuwe auto, op de achterbank.
    We weten allemaal hoe dat afliep. Alleen de Amish rijden nog met paard en wagen. Wat ze met hun vrouwen doen wil ik niet eens weten. Maar ze komen daarmee wel op Discovery Channel, dat dan weer wel ...
  11. [verwijderd] 31 maart 2016 18:26
    Doe me maar een Tesla'tje of andere full elektrisch voor onder de 20 ruggen MET 10 jaar garantie op het accupakket. PAS DAN zal elektrisch rijden doorbreken want er zijn heel wat meer automobilisten dan alleen lease-bak rijders die voor het belastingvoordeel gaan. Veel goedkoper in brandstof? Je kan ook nieuw rijden voor onder de 10 ruggen, MET gegarandeerde CO2-uitstoot :-). Oh.. nog zo'n dingetje; mij is verteld dat je géén caravan of aanhangwagen achter zo'n batterijkar mag hangen want dan heb je kans dat de boel doorbrandt.
  12. [verwijderd] 31 maart 2016 18:44
    europese merken werken al samen met oa chineese merken etc, die zitten niet op hun handen hoor!
    Maar, het is nog te vroeg voor een elektrische revolutie!
    hoe wil je al die auto's laden??? met windmolens? zonnepanelen? of kerncentrales??? kolen? scheepsdiesel? biomassa?
    je hebt elektriciteit nodig om elektrisch te rijden hé!
    zal toch zeker nog een jaar of 10 duren denk ik voor het deftig kan op grote schaal, en het kunnen er gerust 50 zijn ook. denk je dat we gaan stoppen met olie te produceren zolang er nog zoveel mee te verdienen valt? wat met de schuld van de olie-sector? wat met de landen die afhankelijk zijn van olie? (en er zijn er een pak hoor, niet enkel midden-oosten). nu beheerst de prijs van olie al de markt, en ze krijgen nog 38 a 40$ voor een barrel. wat zal dit zijn als de olie niets meer waard is? 1 a 2 dollar per vat, voornamelijk voor het vat zelf... ik ben maar 'luidop' aan het denken hé...
    tevens kunnen we al meer dan 100 jaar elektrisch rijden... opzich niets nieuws onder de zon.
    ==> google: tokamak, ITER, nuclear-fusion. DAAR zijn we op aan het wachten, en ook dit idee bestaat al langer dan 50 jaar... Het is niet van niet kunnen, maar van NIET WILLEN, ten koste van de natuur helaas.

    edit: en wat met de dollar? waarom zouden we die nog willen als we geen olie meer hoeven te kopen? gedaan met het gratis drukken van dollars en goederen kopen in de rest van de wereld! iedereen zal zn dollars terug geven aan de usa, die plots een berg briefjes zullen hebben die niemand meer moet hebben, buiten usa dan...
    Nee nee, de elektrische auto waar we allemaal naar kijken is de grootste bom onder het globale systeem...
    maar er is ook hoop, want het kan een perfect moment zijn om het anders te doen in de toekomst. (bv: basis inkomen zodanig robots ons inkomen niet wegkapen)
    Als je een zak snoepjes hebt met 40 snoepjes, en 20 leerlingen, dan lijkt het logisch dat we ieder kind 2 snoepjes geven. wel, economie is juist het zelfde! alleen krijgen de kindjes vandaag 0.0001 snoepjes, en de leeraar houd de rest van de zak voor zichzelf. (leeraar = ceo, kader, bestuur, kindjes = arbeiders, zieken, oudjes)
  13. [verwijderd] 31 maart 2016 23:55
    nog even over elektrisch rijden en de rol van Tesla in het milieu
    Die elektriciteit moet voorlopig toch echt worden opgewekt met het verbranden van veel, ja heel veel, fossiel.
    Waarom zo veel. Omdat je met een Tesla krankzinnig overbodig veel kilo's aan het verplaatsen bent. En al die mannen met teenslippers in wezen zo'n Tesla toch vooral zien als Toy voor de Boy, uiteraard met bijbehorend rechtervoetje. Spectaculaire acceleratie. Op zich wel gaaf.
    Maar zullen we ophouden over milieu in relatie tot electrisch.
    Oh ja, hoe zat het ook al weer met het rendement van de tussenstap electrisch versus de brandstof direct in je auto kieperen.
    Behalve wellicht het fijnstof langs de wegen en een deel van het lawaai.
    Voorlopig betere optie is vrolijk zuinig hybride rijden in een relatief kleine en dus lichte auto. ca 23-25k/liter en met stevige schoenen beheerst op het gaspedaal. En veel fietsen. Uiteraard niet-elektrisch!
    Wel interessant bij Tesla is de droom om grote accu's te gaan bouwen/leveren om huishoudens self-supporting te maken met een windmolentje en een paar paneeltjes op je dak. Met die electra is een Tesla-S wel weer geinig natuurlijk.

  14. [verwijderd] 1 april 2016 02:28
    wel kostelijk hoor zn home battery! en na 10 jaar nog 60% capaciteit over... ook volledig akkoord met je stelling dat VANDAAG elektrisch rijden nog niet echt vriendelijk is voor het milieu.
    zelfs windmolens en zonnepanelen maken ook afval, en ze produceren, transporteren en monteren heeft ook een voet-afdruk.
    eerst productie, dan pas toepassingen... jammer dat het momenteel nog omgekeerd loopt. wil je je groen voordoen, koop dan een fiets in plaats van een auto, toch anno 2016-2020.

    beetje uitleg: www.ccfe.ac.uk/How_fusion_works.aspx

    wel leuk dat de oude methode van water opwarmen, stoom maken, radje doen draaien DE methode is om elektriciteit te maken, zelfs in kern-centrales

    De droom is een auto maken, paar liter bewerkt water in kappen uit de fabriek, en een kleine tokamak in elke wagen, en huuuuup NOOIT MEER TANKEN.
    het lijkt nu onmogelijk om een kleine fusie-generator te maken die in een auto past, maar moest je 60 jaar geleden zeggen dat er een toestel zal bestaan die in je zak past, en sneller is dan de computers die ze toen kenden, mocht je zeker zijn dat je in een instelling kwam vast te zitten...
    en.wikipedia.org/wiki/ENIAC
    deze oer-pc is pokkentraag, en giga groot... just saying
22 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links