Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Euronav BRU:EURN.BL, BE0003816338

  • 19,160 21 mei 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 19,100 - 19,460
  • 67.051 Gem. (3M) 207,6K

Forum geopend voor Euronav

19.321 Posts
Pagina: «« 1 ... 307 308 309 310 311 ... 967 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Risky bets 9 augustus 2017 15:58
    quote:

    Aafje Aasgier schreef op 9 augustus 2017 10:24:

    [...]

    Waarom denk jij dat de cijfers van Euronav niet goed ontvangen gaan worden?
    Ik heb niks tegen EURN. Vind het een hele mooie lange termijn value positie als je die nu in kan zetten tegen deze prijzen.

    Maar ik had de verwachting dat EURN zwak zou handelen deze week en direct na cijfers omdat;
    - EURN waarschijnlijk voor het eerst in lange tijd een verliesje gaat noteren
    - Dividend erg laag gaat zijn, zeker in vergelijking met de 0.55 van laatste jaar
    - EURN erg duidelijk en transparant is over de Q3 gemiddelde en ik ben benieuwd of alle beleggers wel door hebben dat ze iets van 20k en 10k gemiddeld voor Q3 zullen vast hebben liggen (en dus Q3 een dik verlies gaat worden) voor VLCC/Suez spot.
    - CEO zal wel weer gaan klagen over de nieuwbouw orders en zeggen dat hij hoopt dat Q3/Q4 heel zwak gaan zijn, zodat ze hun 600M war chest goed kunnen inzetten.

    Ik ga mijn short zowiezo morgen sluiten, wellicht zelfs flippen naar een long als ze sterk dalen.

    Dus verder niks specifieks of erg geavanceerds, alleen een gevoel. Wellicht zitten er nog veel dividend beleggers in EURN en die gaat zich misschien realiseren dat hoge dividenden voorlopig een ding van het verleden zijn.
  2. [verwijderd] 9 augustus 2017 16:06
    Beursblik: flink lagere resultaten Euronav voorzien

    9 aug 2017 om 15:05
    (ABM FN) Euronav heeft in het tweede kwartaal flink te lijden gehad onder de moeilijke marktomstandigheden. Dit verwacht analist David Vagman van KBC Securities.

    Marktvorser Vagman rekent op een bedrijfskasstroom (EBITDA) van 35 miljoen dollar, gerekend exclusief de joint ventures. Dit zou een daling van 64 procent op jaarbasis betekenen.

    De prijzen staan volgens Vagman enorm onder druk door een groot aantal nieuwe boten dat in de vaart komt in het tweede en derde kwartaal. Afgelopen kwartaal lagen de prijzen voor VLCC 54 procent lager op jaarbasis en voor Suezmax 36 procent. Ook in juli zetten de prijsdalingen door, voegde de analist toe.

    Het bedrijfsresultaat (EBIT) daalde volgens analist Vagman tot 25 miljoen dollar negatief. Dit zou vooral te wijten zijn aan een verlies van 21 miljoen dollar op de verkoop van de Topaz.

    De joint ventures brachten volgens Vagman 9 miljoen dollar op, een verlies van 7 procent op jaarbasis.

    Onder de streep restte een nettoverlies van 26 miljoen dollar. Een jaar eerder boekte Euronav in het tweede kwartaal nog een winst van 40 miljoen dollar.

    Vagman rekent op een interim dividend van 0,03 euro per aandeel.

    Eerder deze week verlaagde KBC Securities het koersdoel voor Euronav naar 7,30 euro met een ongewijzigd Accumuleren advies.

    Euronav maakt donderdag voorbeurs de cijfers bekend. Woensdagmiddag daalde het aandeel 3,9 procent naar 6,45 euro.
  3. Risky bets 10 augustus 2017 08:43
    Dit ziet er best wel prima uit eigenlijk.

    "So far during the third quarter of 2017, the Euronav VLCC fleet operated in the Tankers
    International Pool has earned about 20,000 USD and 61% of the available days have
    been fixed. Euronav’s Suezmax fleet trading on the spot market has earned about 14,700
    USD per day on average with 60% of the available days fixed."
  4. [verwijderd] 10 augustus 2017 08:47
    quote:

    Risky bets schreef op 10 augustus 2017 08:43:

    Dit ziet er best wel prima uit eigenlijk.

    "So far during the third quarter of 2017, the Euronav VLCC fleet operated in the Tankers
    International Pool has earned about 20,000 USD and 61% of the available days have
    been fixed. Euronav’s Suezmax fleet trading on the spot market has earned about 14,700
    USD per day on average with 60% of the available days fixed."
    Mijn gedacht Risky. Bovendien: interim dividend 2017 0,06 USD, verwacht werd 0.03 USD.
  5. [verwijderd] 10 augustus 2017 08:59
    Euronav sust aandeelhouders met minimumdividend

    De oliereder Euronav
    EURN 0,00%
    leed in het tweede kwartaal een nettoverlies van 24,2 miljoen dollar. Dat is kleiner dan de 26 miljoen waarop KBC Securities had gerekend, maar meer dan de 9 miljoen waar Degroof Petercam rekening mee hield. Over het eerste halfjaar verschrompelde de nettowinst van 154 naar 10 miljoen dollar. De operationele bedrijfswinst (ebitda) zakte van 299 naar 152 miljoen dollar. Euronav lijdt zoals bekend onder de forse daling van de vrachttarieven.
    Toch zijn er enkele positieve elementen in het kwartaalrapport. Euronav verzekerde zich van meer vaste inkomsten door twee bijkomende langetermijnbevrachtingsovereenkomsten van zeven jaar, en de eerder bekendgemaakte verlengingen van vijf jaar voor de verhuur van drijvende opslagschepen.
    Daardoor ziet Euronav zich sterk genoeg om vanaf nu een minimumdividend van 12 dollarcent per jaar uit te keren. De helft daarvan, 6 cent, komt er als interimcoupon.
    'De tankermarkt bevindt zich op een belangrijk keerpunt', stelt Euronav. 'Tijdens het tweede kwartaal verhoogde het Internationaal Energieagentschap (IEA) de verwachtingen voor de wereldwijde vraag naar olie in 2017 en 2018, bleef het olieaanbod groot ondanks de OPEC-productiebeperkingen en lijken de waarden van de moderne schepen te stabiliseren. Door de toegenomen export van olie vanuit de VS nam het aantal tonmijlen toe en daarnaast zijn er steeds minder financieringsbronnen, voornamelijk bankleningen, beschikbaar. De grootste uitdaging voor de markt is echter de concentratie van een groot aantal leveringen van nieuwbouwschepen over de volgende 18 maanden op zowel de VLCC- als de Suezmax-markt die de vrachttarieven onder druk zetten.'
  6. [verwijderd] 10 augustus 2017 09:05
    Resultaten Euronav boven verwachting

    10 aug 2017 om 08:54
    (ABM FN) Euronav heeft in het tweede kwartaal van 2017 boven de verwachtingen van analisten gepresteerd en de rederij zal vanaf heden een minimum jaarlijks dividend van 0,12 dollar per aandeel uitkeren. Dit bleek donderdag voorbeurs uit de tweede kwartaalresultaten van de olietankermaatschappij uit Antwerpen.

    De omzet kwam in het tweede kwartaal uit op 126,4 miljoen dollar. Analisten rekenden gemiddeld op 125 miljoen dollar.

    De bedrijfskasstroom (EBITDA) zou volgens KBC Securities uitkomen op 35 miljoen dollar, terwijl de consensus uitging van 43 miljoen dollar. Uiteindelijk realiseerde Euronav in het afgelopen kwartaal een EBITDA van 43,5 miljoen dollar.

    Het nettoverlies kwam uit op 24,2 miljoen dollar, waar analisten dachten aan een verlies van 27 miljoen dollar.

    De rederij wil minstens 0,12 dollar per jaar aan dividend uit gaan keren en komt daarom met een interimuitkering van 0,06 dollar per aandeel. KBC Securities verwachtte een interimdividend van 0,03 dollar tegemoet te kunnen zien.

    “Euronav boekte aanzienlijke vooruitgang tijdens het tweede kwartaal,” concludeerde CEO Paddy Rodgers van Euronav.

    De cijfers bevatten ook het kapitaalverlies van 21 miljoen dollar naar aanleiding van de verkoop van het schip Topaz in juni.

    Outlook

    Euronav wijst op haar sterke balans met een cashberg van 800 miljoen dollar en vaste inkomens door middel van contracten tot zeker 2025.

    Het aandeel van Euronav sloot woensdag 3,8 procent lager op 6,46 euro.
  7. forum rang 4 aossa 10 augustus 2017 12:32
    Euronav stapt af van het 80% dividend beleid:

    /quote DeTijd.be
    Euronav zal vanaf dit jaar een minimumdividend van 0,12 dollar per aandeel uitbetalen. Dat kan evenwel opgetrokken worden, en zelfs aangevuld worden met de inkoop van eigen aandelen. Die extraatjes zullen afhankelijk zijn van de prestaties van het bedrijf en van eventuele opportuniteiten in de markt om de scheepsvloot uit te breiden en overnames te doen.

    Aandeelhouders kunnen dit jaar in september al een interimdividend van 0,06 dollar op hun rekening verwachten, het eerste tastbaar resultaat van het nieuwe dividendbeleid. Onder het vorige dividendbeleid (uitkering van 80 procent van de nettowinst) zou Euronav over dit boekjaar waarschijnlijk geen dividend hebben uitgekeerd.
  8. Talk 11 augustus 2017 14:28
    @Risky Bets,
    Het is alweer een tijdje geleden dat ik op dit forum met jouw heb gediscussieerd. Voor mij is tankers sector een sector waar ik moeilijk de beweging van de markt en de vooruitzichten kan inschatten.

    Wat is jouw mening over het lange termijn vooruitzicht van de tanker sector? Ik merk dat je wat meer korte termijn gericht bent met jouw posities. Wat verwacht je, op dit moment, van het aandeel Euronav voor de langere termijn (+1 jaar)?
  9. jessebrown 11 augustus 2017 14:33
    Home > News > Euronav says shale boom ends OPEC's power to crush tanker demand
    Euronav says shale boom ends OPEC's power to crush tanker demand
    By ALARIC NIGHTINGALE, MATTHEW MILLER AND GUY JOHNSON on 8/10/2017

    LONDON and NEW YORK (Bloomberg) -- For decades, the world’s largest oil shippers lived in fear of OPEC turning off the taps and causing demand for their vessels to plunge as cargoes dwindled. That’s not how it’s played out this time, according to one of Europe’s biggest supertanker operators.

    The rise of U.S. shale exports, particularly on long-distance routes to China, has propped up demand for tankers that would otherwise have been severely dented by this year’s output cuts led by OPEC, Paddy Rodgers, the CEO of Euronav NV, said in an interview on Bloomberg TV on Thursday. His company’s fleet can haul more oil than is normally stored at Cushing, Okla., the U.S. trading hub.

    While freight rates are suffering from an oversupply of ships and a seasonal dip in refinery buying, they’re not being hurt by OPEC, he said. Distances covered by tankers are critical for owners because that determines the rate charged for vessels along with cargo sizes, a measure known as ton-mile demand.

    “For most of my career, this has been the big swing factor on our earnings but this was completely disrupted by the arrival of American shale,” Rodgers said of OPEC’s historic influence on tanker demand and shale’s response. “From a standing start of zero barrels a day, it’s gone to 750,000 bpd and over half of that is being shipped on big tankers, which are going to China,” he said, referring to U.S. crude exports.

    OPEC and allied nations agreed late last year to lower their collective output by 1.8 MMbpd for six months from January, later extending cuts into 2018. The deal failed to drive up oil prices much above $50/bbl because of increasing U.S. shale production. The nation’s exports averaged about 760,000 bpd this year and are heading for a record year, Energy Information Administration data show.

    Even so, freight rates are very low because of the vessel surplus and the seasonal drop in shipments, Rodgers said. Shipments to Asia from the Middle East earned $9,759 a day on Aug. 9, according to data compiled by Bloomberg. That’s the lowest for the time of year since 2013. Even so, the weakness is not because of any fundamental drop in the flow of cargoes, Rodgers said, adding that as much as 6% of the fleet could be candidates for scrapping by 2020.

    The fleet listed on Euronav’s website can haul more than 80 MMbbl of crude. The largest volume stored at Cushing over the past decade was 69.4 MMbbl in April this year, EIA data show.

    Tankers bound for China are typically sailing around South Africa, according to Rodgers. That’s a voyage of almost 18,000 mi, more than double the distance from the Middle East to Asia, the industry’s benchmark route.

    “Demand for oil and transportation is good and strong,” he said. “It’s just the fact we’ve just got a few too many ships and the seasonality of the summer when people consume less.”

    RELATED NEWS ///
19.321 Posts
Pagina: «« 1 ... 307 308 309 310 311 ... 967 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Euronav loopt stevige averij op

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links