Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Vada a bordo, Baltic Dry!

Het beeld van dat enorme schip – 300 meter ofzo – op z’n kant in Italië hebt u allemaal op uw netvlies. Stelt u zich eens een karavaan van 1400 (nee, geen tikfout) containerschepen, bulkcarriers, tankers et cetera van minimaal die lengte voor. Dat is een stoet van 42 kilometer en dan varen ze letterlijk kop-aan-kont.

Huiskamervraag: hoeveel - zeg - iPads zijn daarmee te vervoeren? Serieuzer, een bedrijf als Apple kan bij wijze van kiezen wie haar iPads het goedkoopste vervoert. Kenners voelen ‘m al. Dit is een stukje over de Baltic Dry Index. Pets, vandaag weer -3,85%. Dit jaar staat er -47,2% op het bord (nee, weer geen tikfout)

Ofwel, de ruwe vrachtprijzen voor bulk- en containervervoer overzee imploderen. Dat is wat die BDI aangeeft. Wikipedia is dicht vandaag uit protest tegen Amerikaanse internetwetgeving. Daarom verwijs ik u voor uitleg en duiding van deze index naar Investopedia. Helaas waaghalzen onder u, u kunt er niet in beleggen.

Wereldeconomie ontwricht?!
BDI-watchers voelen zich ongemakkelijk, omdat die kelderende BDI duidt op acute stilstand van de wereldeconomie. In 2007 ging de index net zo hard naar beneden – na wel eerst net zo idioot te zijn gestegen – en de rest van het verhaal kent u. In de loop van 2008 trok de index weer aan en ook deze afloop kent u.

Zo zijn er meer situaties aan te geven dat de BDI een goede voorspeller was. Klikt u op de Bloomberg grafiek om met de verschillende timelines te spelen en dan ziet u dat. Ik heb de index – in dollars genoteerd – afgezet tegen de ook in die munt gewaardeerde MSCI World Index (de prijsindex).

Kortom, een goede early indicator en maak uw borst maar nat voor een nieuwe economische en beursoptater. Nee, zo eenvoudig is het niet. Net zoals alle andere windvaantjes is de BDI niet heilig en is het verhaal complex. Hier gelden de harde wetten van vraag en aanbod, maar ook politieke spelletjes, hedging et cetera.

Wat is er echt aan de hand?
Robeco's Lukas Daalder verdiepte zich twee jaar geleden in de laatste aspecten van de BDI en… haalde onder de noemer BDI ontmaskerd het ding van zijn lijstje early indicators. Jan Dwarshuis van Follow the Money meldt vandaag dat: “(…) de totale collapse kan verband houden met de ondergang van Korea Line.”

“Dat is de twee na grootste bulk carrier van Zuid-Korea. Korea Line exploiteert zo’n 180 schepen en flikkert deze stalen armada nu op de spotmarkt. Een ander aspect is dat de Chinezen dit jaar veel schepen in gebruik zullen nemen. De waarde van de vrachtschepen dalen daardoor in een rap tempo, maar het drukt ook de prijzen.”

Dwarshuis noemt geen harde getallen, maar die gaf ik u al in de eerste alinea. De Chinezen hebben in in de afgelopen jaren orders gegeven voor de bouw van 1400 van die joekels.. en die komen nu in de vaart. Lees mee in de WSJ van maart 2010. Daarin voorspelt Barclays Capital commodity-analist Amrita Sen wat er nú gebeurt:

“Oversupply of ships.”      
“Sen noted that there is a uncertainty about how many ships will actually be delivered. She said that, at the beginning of 2010, the market was saddled with orders for 1,400 new vessels this year, well above the average the last five years of 283. Such a shipbuilding program could lead to a catastrophic collapse in rates. (…)”

Ik mailde Sen vanochtend of inderdaad haar voorspelling van toen uitkomt en ik krijg letterlijk één zinnetje van haar terug:

“Yes that is what we were referring to - oversupply of ships.”      
 
Kortom, het kan goed zijn dat de wereldeconomie vertraagt, maar dat leest u niet zonder meer aan de BDI af. Dat is gewoon net als kapitein Francesco Schettino van die Italiaanse schuit een ongeleid projectiel. Daarom rest mij slechts een barse commando à la Gregorio de Falco de Livorno aan de BDI: 

“Vada a bordo, cazzo!”


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Gerelateerd

Reacties

16 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 18 januari 2012 15:23
    Goed te lezen. Er is geen enkele index die 'de economie' duidt behalve dan A'damse WallenIndex, zegt men. Het kan ook zijn dat vrouwen hun mannen stevig onder de duim houden! Oversupply aan schepen? Somalische - en Nigeriaans piraten weten daar raad mee en die zeggen nu ook 'vada de(?) bordo, cazzo'.
  2. forum rang 5 The Third Way... 18 januari 2012 15:24
    Er is aan de aanbodzijde sprake van een double whammy: enerzijds een enorm overaanbod, besteld in goede tijden. Anderzijds het zgn. jaareffect: door een schip pas na jaarwisseling af te nemen wordt het bouwjaar 2012. Wanneer er toch veel te veel op water drijft, een handige manier om de tweedehandswaarde te 'managen'.

    Overigens liggen er nog heel wat bootjes bij de werven onverkocht desperaat te wachten op een nieuwe eigenaar. Het is derhalve erger dan wat de stats laten zien.

  3. [verwijderd] 18 januari 2012 15:53
    De schepen worden duur betaald..
    "De hoofdoorzaak van het zware verlies van Euronav - dat over heel 2011 oploopt tot 96,4 miljoen dollar - zijn natuurlijk de lage vrachttarieven op de spotmarkt, in het bijzonder voor VLCC's. Die zijn een gevolg van de huidige overcapaciteit in de tankersector. Het gemiddelde tarief dat de Tankers Internationaal-pool (waar Euronav deel van uitmaakt) in het vierde kwartaal behaalde was 14.200 dollar. Om break even te varen is rond de 35.000 dollar nodig."
  4. [verwijderd] 19 januari 2012 12:37
    he index provides "an assessment of the price of moving the major raw materials by sea. Taking in 26 shipping routes measured on a timecharter and voyage basis, the index covers Handymax, Panamax, and Capesize dry bulk carriers carrying a range of commodities including coal, iron ore and grain."[1]

    (die boten-notes van reclame/tell-sell Harry M zullen lekker gaan, aiaiai)

    AJK:Ofwel, de ruwe vrachtprijzen voor bulk- en containervervoer overzee imploderen. Dat is wat die BDI aangeeft.

    i-pads zijn geen droge bulk en de BDI geeft toch geen containervervoeer aan.
  5. [verwijderd] 20 januari 2012 11:01
    Oftewel:

    Chinese industrie blijft krimpen

    PEKING (AFN) - De activiteit in de Chinese industrie is in januari blijven krimpen. Dat blijkt uit de zogenoemde inkoopmanagersindex (PMI) die de zakenbank HSBC vrijdag heeft gepubliceerd.

    De index, op basis van voorlopige cijfers, staat op 48,8 punten. Dat is iets boven het niveau van 48,7 dat in december in de boeken werd gezet. Een indexstand boven de 50 punten geeft aan dat de activiteit in de sector groeit, een niveau onder de 50 punten duidt op krimp.

    Het is de derde maand op rij dat de Chinese industrie volgens de index van HSBC een krimp laat zien.

    (Dft.nl vr 20 jan 2012, 06:54)

  6. [verwijderd] 26 januari 2012 09:31
    quote:

    meermetminder schreef op 19 januari 2012 12:37:

    he index provides "an assessment of the price of moving the major raw materials by sea. Taking in 26 shipping routes measured on a timecharter and voyage basis, the index covers Handymax, Panamax, and Capesize dry bulk carriers carrying a range of commodities including coal, iron ore and grain."[1]

    (die boten-notes van reclame/tell-sell Harry M zullen lekker gaan, aiaiai)

    AJK:Ofwel, de ruwe vrachtprijzen voor bulk- en containervervoer overzee imploderen. Dat is wat die BDI aangeeft.

    i-pads zijn geen droge bulk en de BDI geeft toch geen containervervoeer aan.
    De misverstanden over container en/of bulktransport blijven bestaan. Zoals ook in de column van Erik Bakker vandaag op dft.nl:

    www.telegraaf.nl/dft/goeroes/erikbakk...

    Overigens liggen de vrachtprijzen nu op hetzelfde peil als tijdens de laatste recessie. Of dat alleen komt doordat er zoveel is bijgebouwd...

16 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links