Het beeld van dat enorme schip – 300 meter ofzo – op z’n kant in Italië hebt u allemaal op uw netvlies. Stelt u zich eens een karavaan van 1400 (nee, geen tikfout) containerschepen, bulkcarriers, tankers et cetera van minimaal die lengte voor. Dat is een stoet van 42 kilometer en dan varen ze letterlijk kop-aan-kont.
Huiskamervraag: hoeveel - zeg - iPads zijn daarmee te vervoeren? Serieuzer, een bedrijf als Apple kan bij wijze van kiezen wie haar iPads het goedkoopste vervoert. Kenners voelen ‘m al. Dit is een stukje over de Baltic Dry Index. Pets, vandaag weer -3,85%. Dit jaar staat er -47,2% op het bord (nee, weer geen tikfout)
Ofwel, de ruwe vrachtprijzen voor bulk- en containervervoer overzee imploderen. Dat is wat die BDI aangeeft. Wikipedia is dicht vandaag uit protest tegen Amerikaanse internetwetgeving. Daarom verwijs ik u voor uitleg en duiding van deze index naar Investopedia. Helaas waaghalzen onder u, u kunt er niet in beleggen.
Wereldeconomie ontwricht?!
BDI-watchers voelen zich ongemakkelijk, omdat die kelderende BDI duidt op acute stilstand van de wereldeconomie. In 2007 ging de index net zo hard naar beneden – na wel eerst net zo idioot te zijn gestegen – en de rest van het verhaal kent u. In de loop van 2008 trok de index weer aan en ook deze afloop kent u.
Zo zijn er meer situaties aan te geven dat de BDI een goede voorspeller was. Klikt u op de Bloomberg grafiek om met de verschillende timelines te spelen en dan ziet u dat. Ik heb de index – in dollars genoteerd – afgezet tegen de ook in die munt gewaardeerde MSCI World Index (de prijsindex).
Kortom, een goede early indicator en maak uw borst maar nat voor een nieuwe economische en beursoptater. Nee, zo eenvoudig is het niet. Net zoals alle andere windvaantjes is de BDI niet heilig en is het verhaal complex. Hier gelden de harde wetten van vraag en aanbod, maar ook politieke spelletjes, hedging et cetera.
Wat is er echt aan de hand?
Robeco's Lukas Daalder verdiepte zich twee jaar geleden in de laatste aspecten van de BDI en… haalde onder de noemer BDI ontmaskerd het ding van zijn lijstje early indicators. Jan Dwarshuis van Follow the Money meldt vandaag dat: “(…) de totale collapse kan verband houden met de ondergang van Korea Line.”
“Dat is de twee na grootste bulk carrier van Zuid-Korea. Korea Line exploiteert zo’n 180 schepen en flikkert deze stalen armada nu op de spotmarkt. Een ander aspect is dat de Chinezen dit jaar veel schepen in gebruik zullen nemen. De waarde van de vrachtschepen dalen daardoor in een rap tempo, maar het drukt ook de prijzen.”
Dwarshuis noemt geen harde getallen, maar die gaf ik u al in de eerste alinea. De Chinezen hebben in in de afgelopen jaren orders gegeven voor de bouw van 1400 van die joekels.. en die komen nu in de vaart. Lees mee in de WSJ van maart 2010. Daarin voorspelt Barclays Capital commodity-analist Amrita Sen wat er nú gebeurt:
“Oversupply of ships.”
“Sen noted that there is a uncertainty about how many ships will actually be delivered. She said that, at the beginning of 2010, the market was saddled with orders for 1,400 new vessels this year, well above the average the last five years of 283. Such a shipbuilding program could lead to a catastrophic collapse in rates. (…)”
Ik mailde Sen vanochtend of inderdaad haar voorspelling van toen uitkomt en ik krijg letterlijk één zinnetje van haar terug:
“Yes that is what we were referring to - oversupply of ships.”
Kortom, het kan goed zijn dat de wereldeconomie vertraagt, maar dat leest u niet zonder meer aan de BDI af. Dat is gewoon net als kapitein Francesco Schettino van die Italiaanse schuit een ongeleid projectiel. Daarom rest mij slechts een barse commando à la Gregorio de Falco de Livorno aan de BDI:
“Vada a bordo, cazzo!”