Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Schiphol heeft winst nodig voor investeringen

SCHIPHOL (AFN) - Schiphol heeft vorig jaar goed geboerd. De omzet en winst namen toe ten opzichte van 2010, en dat is meer dan veel luchtvaartmaatschappijen kunnen zeggen. Toch ziet het luchthavenbedrijf geen reden om zijn klanten een meevaller te bezorgen door te tornen aan de afgesproken verhoging van de tarieven met 4 procent per 1 april.

In een toelichting op de vrijdag gepresenteerde jaarcijfers zei topman Jos Nijhuis zich te realiseren dat veel luchtvaartmaatschappijen het moeilijk hebben door het gure economische klimaat. Maar afspraak is afspraak, en bovendien heeft Schiphol het geld dat het verdient, zelf hard nodig voor investeringen in capaciteit en kwaliteit.

Zoals gebruikelijk na een beter dan verwacht jaar krijgen de klanten van Schiphol wel een klein deel van de betaalde havengelden terug. Het gaat om een bedrag van in totaal 15 miljoen euro, dat bij wijze van uitzondering niet verrekend wordt met de tarieven voor dit jaar maar direct wordt uitgekeerd. De luchtvaartmaatschappijen betaalden de luchthaven bij elkaar 745 miljoen euro voor zijn diensten.

Dividend

Schiphol hield vorig jaar onder de streep 194 miljoen euro over. De helft daarvan gaat in de vorm van dividend naar de aandeelhouders. Naast de Nederlandse staat zijn dat de gemeenten Amsterdam en Rotterdam en de Franse branchegenoot Aéroports de Paris.

De andere helft van de winst is bestemd voor investeringen. Die zijn nodig omdat ondanks de huidige economische tegenwind het aantal passagiers blijft stijgen. Waar de teller vorig jaar net onder de 50 miljoen bleef steken, wordt dat aantal dit jaar naar verwachting wel overschreden. ,,We lopen op drukke dagen tegen de grenzen van onze capaciteit aan'', aldus Nijhuis.

Schiphol overlegt met de overheid en de luchtvaartsector over uitbreiding van de capaciteit en verbetering van de kwaliteit. Volgens Nijhuis, die geen concrete investeringsbedragen wilde noemen, is dat noodzakelijk om de concurrentiepositie te versterken. Schiphol is nu de op drie na grootste luchthaven van Europa.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

1 Post
| Omlaag ↓
1 Post
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links