Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Tegenwind voor Boeing

Tegenwind voor Boeing

De wat negatiever ingestelde belegger heeft vliegtuigmaker Boeing al een tijdje op de korrel. Het is sinds begin dit jaar een van de meest geshorte aandelen. Meestal geen goed teken om ook short te gaan, immers, iedereen en zijn moeder zit al short.

Maar ik kan het toch niet laten om een kleine gok te wagen dat de bears hun gelijk gaan krijgen.

Business case

Het aandeel Boeing heeft een aardige rit meegemaakt. Waar het in 2003 zo rond de 25 dollar handelde is dat inmiddels 131 dollar. In februari van vorig jaar heeft het aandeel een all time high neergezet van iets boven de 158 dollar. Sindsdien is het echter een verhaal van per saldo verzwakking geweest met heftige bewegingen.

Een van de redenen voor de knik omlaag is natuurlijk de duurder wordende dollar. Dit is een nadeel voor Boeing die veel produceert en inkoopt binnen de Verenigde Staten. De kostprijs is daardoor ten opzichte van Airbus verslechterd.

Maar er is meer aan de hand: de enorme daling in de olieprijzen zal een effect kunnen gaan krijgen op de timing van de vervangingsvraag. Waar hoge brandstofprijzen juist tot een versnelling van het aantal orders leidde, is dat nu het omgekeerde.

Immers, door de lagere brandstofprijzen is de financiële druk op luchtvaartmaatschappijen afgenomen om nieuwe (lees: zuinigere) vliegtuigen te kopen. Daarnaast begint het ook te kraken in de groeimarkten van de afgelopen jaren: de opkomende markten.

Short squeeze

De laatste paar weken zijn er echter een aantal short squeezes geweest (door stijgende koers moeten (willen) short sellers hun positie neutraliseren door stukken te kopen, wat op korte termijn een domino-effect veroorzaakt) op de Amerikaanse beurzen, die ook het Boeing aandeel niet onberoerd heeft gelaten.

Echter, na iedere squeeze wist het aandeel niet een hogere top neer te zetten. Het lijkt er ook op dat de short sellers in dit aandeel erg overtuigd zijn en in het bezit zijn van wat we in het vak firm hands noemen; ze panikeren niet als de eerste de beste parelhoender (laffe rot beesten FYI).

Orderboek is het alarmbelletje

De cijfers van Boeing zullen nog niet al te veel verrassen. Dit komt omdat dat de huidige leveringen orders uit het verleden betreffen. Voor signalen over de huidige marktomstandigheden moet er dus gekeken worden naar de ontwikkelingen in het orderboek.

Een afname van de order-intake zou al snel kunnen leiden tot margedruk en negatieve winstbijstellingen voor latere jaren. Een soortgelijk effect zag ik ook aankomen bij Boskalis, maar was daar echter enkele maanden te vroeg mee.

Late to the party

Maar met zoveel short sellers die al ingegraven zijn, is er altijd het gevaar dat nu een shortpositie openen op Boeing wat eng kan aanvoelen en terecht. Het is dan ook een speculatieve trade. Voor iemand met een grote longportfolio, kan het echter dienen als een mooie verzekering tegen een beurskrach.

In 2007 was het aandeel Boeing al redelijk vroeg aan de beurt bij de bears, dus wellicht herhaalt de geschiedenis zich nu. Nul komma nul garantie hierop natuurlijk, maar genoeg vibes en fundamentele items die mij genoeg aanspreken om een speculatieve short als een goed idee te beschouwen.

Door de volatiliteit is het wel zaak om niet te enthousiast in te steken wat betreft de hefboom (hoe hoger de hefboom, des te minder ruimte is er om een felle koersbeweging op te vangen, waardoor de turbo wordt uitgestopt).

Disclaimer: Sassen van Elsloo heeft op moment van schrijven geen positie in Boeing.


Alexander Sassen van Elsloo is directeur van Sassen Research & Consultancy Company. Deze onderneming verleent een divers scala aan financiële diensten aan particuliere en professionele cliënten. De gepubliceerde analyses zijn bedoeld als achtergrondinformatie over de financiële markten en vormen geen beleggingsadvies of aanbeveling tot het doen van transacties. Sassen Research en Alexander Sassen van Elsloo aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor eventuele onvolledigheid, onjuistheid of gevolgen van informatie die in de analyses wordt weergegeven. In de columns kunnen bepaalde beleggingsproducten aan bod komen zoals turbo’s, opties en dergelijke. De beloning van Sassen Research en van Alexander Sassen van Elsloo staat niet in relatie tot de standpunten in deze publicatie. Raadpleeg meerdere bronnen en neem zelf beslissingen. Sassen van Elsloo is ook te volgen op Twitter: @sassenvanelsloo. Vragen en opmerkingen kunt u kwijt op info@sassenresearch.nl

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Alexander Sassen van Elsloo

Alexander Sassen van Elsloo is directeur van Sassen Research & Consultancy Company. Voorheen was hij head of research bij Hobart Capital Markets in Londen en deed hij aandelen- en hedgefundsales bij onder andere SNS Securities en Rabo Securities. Sassen van Elsloo is ook te volgen op Twitter: @sassenvanelsloo. Sassen van E...

Meer over Alexander Sassen van Elsloo

Recente artikelen van Alexander Sassen van Elsloo

  1. dec '16 Het afscheid van de euro en van mij 40
  2. nov '16 Obligatiefeest voorbij 6
  3. okt '16 "ETF’s leiden tot crowded trades" 6

Gerelateerd

Reacties

3 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 9 objectief 14 april 2016 16:04
    "Immers, door de lagere brandstofprijzen is de financiële druk op luchtvaartmaatschappijen afgenomen om nieuwe (lees: zuinigere) vliegtuigen te kopen".
    Door de lage brandstofprijzen beschikken ze nu over de benodigde extra middelen om nieuwe zuinigere vliegtuigen te kopen. Juist in deze tijd, en rekening houdend met de levertijd, moeten ze meer vliegtuigen kopen, want ze zijn toch niet zo dom dat ze denken dat de brandstof altijd laag blijft??
3 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links