Afgelopen week was ik op de investors day van het nieuwe beursfonds DE Blend Masters. Het was een waar genot om daar te mogen zijn, en dat is niet alleen omdat er uitstekende koffie werd geschonken. Ik ben neamelijk een grootgebruiker van koffie, logisch als je iedere dag om 5.45 naar kantoor gaat.
Maar ook omdat het leuk om te zien is dat een dergelijk bedrijf weer oer-Hollands wordt en op NYSE Euronext genoteerd wordt. Maar beide factoren doen niet ter zake voor een beleggingsbeslissing. Moet u DE hebben of niet?
Als u niet verder wilt lezen kort en krachtig: de potentie is enorm. Het is eigenlijk een Numico, maar dan niet voor babyvoeding, maar voor koffie en thee. De waardering is wel erg hoog.
DE Master Blenders is een afsplitsing van Sara Lee:
- grofweg is 70% van Sara Lee DE
- en 30% vam Meatco, vleesverwerking
De vleesbusiness van Sara Lee is wereldwijd, maar als ik bij Wessanen de frikadellen zie, dan is dat niet iets waar veel geld mee verdiend kan worden. Te weinig toegevoegde waarde. Frikadellenconsumenten zijn vooral prijskopers.
Jan Bennink-feestje
De beleggersdag was erg goed bezocht. Ik schat zo’n 150 beleggers en analisten, waarvan er ook flink wat uit de Verenigde Staten kwamen. Ik hoorde flink wat beleggers denken, hé dat Jan-Bennink-feestje heb ik de vorige keer bij Numico ook meegemaakt. Dat wil ik nog een keer.
En toegegeven, Jan Bennink sprak de zaal op een enerverende manier toe. Bij frikadellen is het moeilijk om te bedenken waarom een klant meer zou willen betalen. Maar bij koffie hoeft u alleen naar naar Starbucks of Nestlé te kijken om te zien dat het om een heel ander product gaat.
En ik heb een paar soorten koffie geproefd en het was de moeite waard om terug te komen. Eerst even wat feiten, want praatjes en meningen zijn belangrijk, maar subjectief. Feiten zijn belangrijker en objectief.
De feiten
De omzetverdeling naar product:
- 6% thee
- 19% single serve, de cupjes die u in de Senseo doet
- 49% roast, de pakken die u in de supermarkt koopt
- 10% liquid roast, de vloeibare koffie die vaak in machines gaat
- 10% instantkoffie
Omzetverdeling naar landen:
- 28% Nederland
- 21% Brazilië
- 12% Frankrijk
- 7% België
- 6% Duitsland
Lagere koffieprijzen
De CEO heeft een 20%-fixed salaris. Alleen top tier telt mee. Hard, maar extreem gevoelig voor performance. De private labels zijn in Nederland en België de belangrijkste concurrent. Albert Heijn is nog steeds een van de grootste koffiemerken in Nederland. Maar zoals Bennink zegt: private label is de beste concurrent, het kan alleen maar op prijs concurreren.
In 2010 en 2011 hebben de resultaten sterk onder druk gestaan, omdat de hogere koffieprijs niet doorberekend kon worden. Dat lijkt dus in 2012 wel even anders te zijn. De wind van lagere koffieprijzen staat vol in de rug.
DE is overigens de derde koffiekoper van de wereld, na Nestlé en Kraft. Nummer vier is Aldi. Nummer vijf is Starbucks en nummer negen is Strauss, de grote concurrent in Brazilië. De sterke daling in de koffieprijzen, moet positief uitwerken voor DE (en dus ook een beetje voor Ahold). Ik heb namelijk nog geen kleinere prijsjes op een pak koffie gezien.
Klik op de grafiek voor een grote versie.
Volgens het management wordt 2012 het jaar van zaaien. Er zullen veel innovaties plaatsvinden. De eerste nieuwe Senseo wordt geïntroduceerd. Verder is er veel focus op kostenbesparingen en werkkapitaalbeperking.
De waardering
Het fijne is dat Sara Lee al beursgenoteerd is. Alleen dit is dus vlees enerzijds en koffie anderzijds. Maar hier de vergelijkingen. Eerst op bedrijfswaarde versus het bedrijfsresultaat. U ziet Sara Lee is aan de dure kant. Duurder dan Unilever of Nestlé, terwijl de vleesafdeling een negatief effect op de waardering heeft. Dus alleen koffie is nog een stuk duurder.
Klik op de grafiek voor een grote versie.
Maar ook qua koerswinstverhouding staat Sara Lee erg ver bovenaan. Het grappige is dat Marcel Smits, ex-CFO van KPN, in 2009 bij Sara Lee aan de slag ging. In 2010 werd hij interim CEO en vervolgens CEO.
Indrukwekkend als je de waardering van het bedrijf ruim kan verdubbelen. Want bij de concurrentie ging de koerswinstverhouding met slechts eenkwart omhoog.
Klik op de grafiek voor een grote versie.
Stevige prijs
Naar verwachting zal DE Master Blender in juni op NYSE Euronext genoteerd worden. De prijs is stevig, maar let, op ik denk dat de meeste analisten hun taxaties nog niet hebben aangepast voor de lagere koffieprijs. En bedenk; Numico was ook altijd te duur.
Ik hou niet zo van dure aandelen. Ik zoek het liever in aandelen die nog duur gaan worden. Maar het is een kwestie van geloven dat Jan Bennink en zijn team in staat zijn de waardeladder in de koffiebusiness op te klimmen. De marges zijn bovenaan vele, vele malen hoger. En als Starbucks en Nestlé het kunnen, waarom DE niet?