Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Hoera, een koffie-IPO!

Afgelopen week was ik op de investors day van het nieuwe beursfonds DE Blend Masters. Het was een waar genot om daar te mogen zijn, en dat is niet alleen omdat er uitstekende koffie werd geschonken. Ik ben neamelijk een grootgebruiker van koffie, logisch als je iedere dag om 5.45 naar kantoor gaat.

Maar ook omdat het leuk om te zien is dat een dergelijk bedrijf weer oer-Hollands wordt en op NYSE Euronext genoteerd wordt. Maar beide factoren doen niet ter zake voor een beleggingsbeslissing. Moet u DE hebben of niet?

Als u niet verder wilt lezen kort en krachtig: de potentie is enorm. Het is eigenlijk een Numico, maar dan niet voor babyvoeding, maar voor koffie en thee. De waardering is wel erg hoog.

DE Master Blenders is een afsplitsing van Sara Lee:

  • grofweg is 70% van Sara Lee DE
  • en 30% vam Meatco, vleesverwerking

De vleesbusiness van Sara Lee is wereldwijd, maar als ik bij Wessanen de frikadellen zie, dan is dat niet iets waar veel geld mee verdiend kan worden. Te weinig toegevoegde waarde. Frikadellenconsumenten zijn vooral prijskopers.

Jan Bennink-feestje
De beleggersdag was erg goed bezocht. Ik schat zo’n 150 beleggers en analisten, waarvan er ook flink wat uit de Verenigde Staten kwamen. Ik hoorde flink wat beleggers denken, hé dat Jan-Bennink-feestje heb ik de vorige keer bij Numico ook meegemaakt. Dat wil ik nog een keer.

En toegegeven, Jan Bennink sprak de zaal op een enerverende manier toe. Bij frikadellen is het moeilijk om te bedenken waarom een klant meer zou willen betalen. Maar bij koffie hoeft u alleen naar naar Starbucks of Nestlé te kijken om te zien dat het om een heel ander product gaat.

En ik heb een paar soorten koffie geproefd en het was de moeite waard om terug te komen. Eerst even wat feiten, want praatjes en meningen zijn belangrijk, maar subjectief. Feiten zijn belangrijker en objectief.

De feiten
De omzetverdeling naar product:

  • 6% thee
  • 19% single serve, de cupjes die u in de Senseo doet
  • 49% roast, de pakken die u in de supermarkt koopt
  • 10% liquid roast, de vloeibare koffie die vaak in machines gaat
  • 10% instantkoffie

Omzetverdeling naar landen:

  • 28% Nederland
  • 21% Brazilië
  • 12% Frankrijk
  • 7% België
  • 6% Duitsland

Lagere koffieprijzen
De CEO heeft een 20%-fixed salaris. Alleen top tier telt mee. Hard, maar extreem gevoelig voor performance. De private labels zijn in Nederland en België de belangrijkste concurrent. Albert Heijn is nog steeds een van de grootste koffiemerken in Nederland. Maar zoals Bennink zegt: private label is de beste concurrent, het kan alleen maar op prijs concurreren.

In 2010 en 2011 hebben de resultaten sterk onder druk gestaan, omdat de hogere koffieprijs niet doorberekend kon worden. Dat lijkt dus in 2012 wel even anders te zijn. De wind van lagere koffieprijzen staat vol in de rug.

DE is overigens de derde koffiekoper van de wereld, na Nestlé en Kraft. Nummer vier is Aldi. Nummer vijf is Starbucks en nummer negen is Strauss, de grote concurrent in Brazilië. De sterke daling in de koffieprijzen, moet positief uitwerken voor DE (en dus ook een beetje voor Ahold). Ik heb namelijk nog geen kleinere prijsjes op een pak koffie gezien.


Klik op de grafiek voor een grote versie.

Volgens het management wordt 2012 het jaar van zaaien. Er zullen veel innovaties plaatsvinden. De eerste nieuwe Senseo wordt geïntroduceerd. Verder is er veel focus op kostenbesparingen en werkkapitaalbeperking.

De waardering
Het fijne is dat Sara Lee al beursgenoteerd is. Alleen dit is dus vlees enerzijds en koffie anderzijds. Maar hier de vergelijkingen. Eerst op bedrijfswaarde versus het bedrijfsresultaat. U ziet Sara Lee is aan de dure kant. Duurder dan Unilever of Nestlé, terwijl de vleesafdeling een negatief effect op de waardering heeft. Dus alleen koffie is nog een stuk duurder.


Klik op de grafiek voor een grote versie.

Maar ook qua koerswinstverhouding staat Sara Lee erg ver bovenaan. Het grappige is dat Marcel Smits, ex-CFO van KPN, in 2009 bij Sara Lee aan de slag ging. In 2010 werd hij interim CEO en vervolgens CEO.

Indrukwekkend als je de waardering van het bedrijf ruim kan verdubbelen. Want bij de concurrentie ging de koerswinstverhouding met slechts eenkwart omhoog.


Klik op de grafiek voor een grote versie.

Stevige prijs
Naar verwachting zal DE Master Blender in juni op NYSE Euronext genoteerd worden. De prijs is stevig, maar let, op ik denk dat de meeste analisten hun taxaties nog niet hebben aangepast voor de lagere koffieprijs. En bedenk; Numico was ook altijd te duur.

Ik hou niet zo van dure aandelen. Ik zoek het liever in aandelen die nog duur gaan worden. Maar het is een kwestie van geloven dat Jan Bennink en zijn team in staat zijn de waardeladder in de koffiebusiness op te klimmen. De marges zijn bovenaan vele, vele malen hoger. En als Starbucks en Nestlé het kunnen, waarom DE niet?


Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Van Zeijl schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Corné van Zeijl

Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Daarnaast is hij beurscommentator bij onder meer RTL Z en BNR en schrijft hij columns voor verschillende media. Van Zeijl begon zijn carrière als analist voor Staalbankiers in 1986. In 1989 maakte hij de overstap naar vermogensbeheerder bij Robeco. Tussen 1994 en 2003 was ...

Meer over Corné van Zeijl

Recente artikelen van Corné van Zeijl

  1. dec '13 2014: Nieuwe eurocrisis? 8
  2. okt '12 Tabée Van Zeijl 51
  3. sep '12 Héle mooie grafieken 1

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 23 maart 2012 21:48
    Hoi Corné,

    Wij van de hardcore Voorbeurs-espresso squat moeten ons natuurlijk hier ook even tegenaan leunen :-)

    Ja, ik vind dat je een punt hebt, Chiel.
    Weet jij hoe dat zit, Corné?

    Ik mis ook de bovenkant van de markt in de DE-portfolio, de echte dure luxe koffiespecialiteiten en espresso. Die vreselijke cuppies natuurlijk ook, maar dáár (veel horeco ook) zitten de marges (zo 20, 30 of nog meer euro de kilo) en niet in roodmerk in de supermarkt.

    Sorry dat ik t zeg DE, maar de barista's onder ons halen hun neus op voor DE espressobonen etc. Zin of onzin, het is nu eenmaal not done om dat in je machine te doen, ofwel DE heeft een imagoprobleem in dat segment.

    Ik heb alleen geen idee hoe groot die markt is (in percentages), jij wel Corné of iemand anders? Als dat de moeite waarde is, zou idd een overname van een koffiebrander à la Simon Lévelt, of groter Illy of een andere chique Italiaan wat fantasie aan het aandeel geven.

    Toch? Of klets ik nu onzin?

    Goed weekend iedereen,
    Arend Jan
  2. [verwijderd] 24 maart 2012 10:53
    Corne, wat ik geheel in je analyse mis is de trend van duurzaamheid. Ik koop al jaren geen DE meer, niet vanwege de smaak (daar valt over te twisten, sorry heren hierboven, hoewel ik jullie mening deels deel zijn velen het gezien de verkopen het er niet mee eens). Nee, de trend van duurzaamheid en fair trade is het belangrijkste gevaar voor DE. Ik zie nog geen DE fair trade koffie en persoonlijk koop ik liever geen fondsen van oplichters en boeven. Deze trend is groter en groter, zie b.v. de groei van ASN bank. Steeds meer mensen geloven in een eerlijke wereld en die lagere koffieprijs gaat vooral ten koste van de boeren en is dus zeker niet fair trade. Dus hoewel je aan de ene kant misschien op hee korte termijn er profijt van hebt, zie je de lange termijn trend dat men een eerlijkere prijs moet gaan betalen omdat de consumenten het steeds minder pikken en dat de inkoopprijs dus zal moeten stijgen (en daarmee de marge moet dalen).
  3. [verwijderd] 24 maart 2012 14:58
    quote:

    chiel schreef op 23 maart 2012 16:11:

    Of het een goede belegging is zal blijken, de koffie is iig niet om over naar huis te schrijven. ( net als starbucks en nestlé overigens) doe mij maar Peeze of Simon Lévelt, beide zullen wel nooit naar de beurs gaan, maar hun producten zijn onvergelijkelijk beter.


    Peeze is idd goede koffie.
  4. [verwijderd] 24 maart 2012 16:45

    Ik drink ook alleen fair trade koffie.

    Enfin, er staat op het label dat het fair trade is, maar ik weet uit persoonlijke ervaring dat dit grote flauwekul is. Was een "gewone" concurrent van me.

    De "cooperatieve" viel op toen ze 100% short zaten, de marktprijs steeg, en de hoeveelheid geld heel veel kleiner was dan de hoeveelheid nog op te kopen koffie. :-)

    Het heeft toen meer dan 1 jaar geduurd vooraleer de "fair trade" boeren betaald werden, en dan nog dik 15% onder de prijs die de free trade concurrentie bood. Als je inflatie meerekent, dik 30% onder de prijs.
    De free trade concurrentie daarentegen, die betaalt bij levering, cash de dag zelve.

    Maar de faire manager let uit principe op de kwaliteit (als enige in de fair trade wereld), en als je bonen koopt ipv het gemalen afval in cuppies, is de gevraagde premium prijs in de supermarkt nog steeds een koopje.



7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links