Ik kreeg dit advies mee:
Beleg nooit in bouwbedrijven, carriers en autofabrikanten, want er is altijd wat.
Bouwbedrijven, daar zou ik eerst eens heel goed over moeten nadenken. Carriers, nooit van mijn leven. Autofabrikanten daarentegen...
Ik zit er toch over na te denken om aandelen van een autofabrikant te kopen. Welke, daar ben ik nog niet over uit. Mijn persoonlijke voorkeuren gaan uit naar Duitse autofabrikanten. Waarom? De Duitsers maken spullen die de hele wereld wil hebben en staan voor kwaliteit. Ook bedienenen BMW en Daimler consumenten die wat meer te besteden hebben.
Laatst zag ik op DasKapital een artikel over een zelfrijdende Mercedes-Benz. Dit is natuurlijk persoonlijk en voor iedereen anders, maar bij mij kwam weer een ik-moet-er-een-hebben-gevoel . Persoonlijk denk ik dat de zelfrijdende auto de toekomst is. Welk bedrijf het daarmee gaat maken en welke niet, durf ik niet te zeggen.
Eerder heb ik al eens een stuk geschreven over de zelfrijdende auto van Google. De techniek is prachtig, maar Google is geen autobouwer en dat is te zien. Eerlijk is eerlijk, de zelfrijdende auto ziet er niet uit en qua design is het net een loopauto.
Dat is met de zelfrijdende auto van Mercedes wel anders. Oke, het ding is futuristisch en zou zo een rol kunnen krijgen in Star Wars ofzo. Maar ik heb ook video's op Youtube gezien met "normale" modellen van automerken die zelfrijdend zijn. Dit filmpje waarin een Bloombergpresentratrice bij Elon Musk in een zelfrijdende Tesla stapt is een voorbeeld:
VIDEO
Hoe kunt u als belegger op deze ontwikkeling inspelen? U zou kunnen kijken naar bijvoorbeeld aandelen als Tesla. Maar die autofabrikant is schreeuwend duur in vergelijking met de Duitse automakers. Waar Tesla een verwachte koers-winstverhouding van 224,2 heeft, hebben de Duitsers verwachte k/w's tussen 9,8 en 13,0.
Maar Nick, je vergeet Google en Apple nog. Dat is waar, maar dat zijn ook geen beleggingen in de autoindustrie. De bedrijven halen geen omzet uit autoverkopen. Misschien dat ze wel de techniek van de zelfrijdende auto kunnen gaan verkopen aan autofabrikanten, maar dan nog.
Daarnaast zie ik niet in met wie Google en Apple zouden moeten gaan concurreren. De auto van Google ziet er niet uit en een auto van Apple hebben we nog niet eens gezien. Bovendien als Apple een auto uitbrengt, wat gaan ze ervoor vragen?
Apple rekent voor een gouden horloge 10.000 dollar, dat is net zoveel als een Rolex. De top van de horlogemarkt. Als ik dat doortrek naar een auto, gaat het bedrijf dan concureren met Ferrari, Lamborghini, Aston Martin en Bentley? Dan moet Apple wel met iets héél bijzonders komen en dan nog kan de massa er niet eentje kopen.
Ben ik er al achter welk aandeel ik ga kopen? Nee, ik ben er nog steeds niet uit, maar mijn selectie is geslonken naar BMW of Daimler. Doe mij toch die Duitse degelijkheid maar. Of u moet natuurlijk geloven in de slurpende SUV's van General Motors en Ford . Die bedrijven zijn nóg goedkoper dan de Duitse autofabrikanten ook, maar of die bedrijven de techniek voor de toekomst in huis hebben betwijfel ik.
Ik zit nog steeds in dubio, dus misschien dat u mij een beetje kunt helpen? Ik kom tot BMW en Daimler omdat die het hogere segment bedienen en hogere marges kunnen hanteren dan Volkswagen. Tesla vind ik een te duur aandeel en Ford en GM vind ik te ouderwets. Heeft u goede argumenten waarom u BMW of Daimler wil kopen of heeft gekocht? Ik ben erg benieuwd naar uw reacties.
Disclaimer: Nick Bakker bezit geen aandelen in de bovenstaande bedrijven, maar heeft Daimler en BMW wel op zijn watchlist staan.