Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel SBM Offshore AEX:SBMO.NL, NL0000360618

  • 13,990 10 mei 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 13,990 - 14,340
  • 428.883 Gem. (3M) 542,9K

SBM Offshore - off topic - juni 2016

59 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 ff_relativeren 2 juni 2016 19:45
    @ knife catcher, ik zie er geen goed nieuws in, maar laat me graag uitleggen wat er goed aan is.

    De partijen die een bid ingediend hebben, die hebben er veel man-uren in gestoken. Tevergeefs.
    Weggegooid geld, en het spel kan opnieuw op de wagen.

    Punt van aandacht :
    Petrobras wachtte heel erg lang met de laatste tender, om ook SBM Offshore uit te nodigen. Wat gaat Petrobras doen nu ze de tender willen her-starten ?

    In het kader van : leniency kader is onwettig geworden, is er geen groen licht meer voor Petrobras om SBM Offshore nog uit te nodigen.

    Is dit het punt van No-Deal ? Ik ben benieuwd naar een reactie van SBM Offshore.
    Het zou me verbazen als ze niet even de moeite nemen om een persbericht op te stellen.
  2. [verwijderd] 2 juni 2016 19:55
    Als petrobras sbm niet nodig had, waarom zouden ze dan opnieuw tenderen. Kan best dat ze andere redenen gaan verzinnen, maar we weten wel beter.

    Petrobras heeft SBM nodig voor zeker een van deze fpso's, misschien wel beide. Zo klaar als een klontje.

    Petrobras gaat er denk ik vanuit dat de nieuwe tender voldoende tijd zal geven voor een overeenkomst met SBM

    KC
  3. forum rang 6 ff_relativeren 2 juni 2016 20:05
    @ knife catcher ; mooie draai. Maar om SBM Offshore binnenboord te hebben op de Sepia en Libra tender, hoeven ze de tender niet opnieuw te doen.

    SBM Offshore heeft immers mee gedaan in de nu afgeblazen tenders.
    Voor zowel de Sepia FSO als de Libra FPSO. Ze waren binnenboord.

    Nu zijn beide tenders van tafel geveegd, en Petrobras start een nieuw proces.
    Een proces waarbij ze geen groen licht hebben om SBM Offshore opnieuw uit te nodigen.

    Als Petrobras het bedrijf SBM Offshore er bij wil houden, dan hebben ze het zichzelf nu heel erg moeilijk gemaakt. Overigens, je hebt een goed punt met je voorstel om dit verhaal ook op het on-topic draadje te behandelen.

    Greetzzz
  4. Chela 2 juni 2016 21:01
    quote:

    knife catcher schreef op 2 juni 2016 19:55:

    Als petrobras sbm niet nodig had, waarom zouden ze dan opnieuw tenderen. Kan best dat ze andere redenen gaan verzinnen, maar we weten wel beter.

    Petrobras heeft SBM nodig voor zeker een van deze fpso's, misschien wel beide. Zo klaar als een klontje.

    Petrobras gaat er denk ik vanuit dat de nieuwe tender voldoende tijd zal geven voor een overeenkomst met SBM

    KC
    Hehe, leuk voor de concurrentie dit. Of zoiets überhaupt mag? De juristen bij Petrobras zullen de weg kennen.

    Overigens @ff_, SBM zou gewoon kunnen meetenderen hoor. Groen licht is niet nodig, dat was het vorig jaar niet dus waarom nu wel?
    Vorig jaar besloot Petrobras bedrijven die een adequate compliance governance hadden opgetuigd weer toe te laten tot tenders.
    Dit hebben we hier zelfs nog bevestigd gekregen door het CGU middels een op ons forum geplaatste brief.
  5. Bokie 2 juni 2016 22:43
    quote:

    knife catcher schreef op 2 juni 2016 19:55:

    Als petrobras sbm niet nodig had, waarom zouden ze dan opnieuw tenderen. Kan best dat ze andere redenen gaan verzinnen, maar we weten wel beter.

    Petrobras heeft SBM nodig voor zeker een van deze fpso's, misschien wel beide. Zo klaar als een klontje.

    Petrobras gaat er denk ik vanuit dat de nieuwe tender voldoende tijd zal geven voor een overeenkomst met SBM

    KC
    Ik ben het hier volledig mee eens. Ze kunnen moeilijk opnieuw uitstellen omdat de tenders allemaal al binnen zijn. Dit is de beste manier om tijd te winnen en zo het bid van SBM erbij te kunnen betrekken.
    Het werk voor deze tenders is ook niet weggegooid want de bedrijven kunnen ze opnieuw zo indienen of indien ze daar behoefte aan hebben of noodzaak toe zien, aanpassen.
    Volgens de geldende regels mag SBM gewoon mee tenderen en moet er alleen bij toewijzing een leniency agreement zijn.
    Al met al interpreteer ik dit als een positief signaal dat ze SBM er erg graag bij willen hebben.
  6. [verwijderd] 3 juni 2016 00:14
    Een reden om even pas op de plaats te maken met Keppel:

    Singapore's Keppel Corp. Ltd. reported Thursday that EIG Management Co. and eight of its managed funds (EIG) have added several companies, including the company and its subsidiary Keppel Offshore & Marine Ltd., as defendants to an action commenced by EIG against Petroleo Brasileiro SA in the United States District Court, District of Columbia.

    EIG alleged that the defendants participated in an unlawful conspiracy to induce the firm to invest over $221 million in Sete Brasil Participacoes SA.

    "Keppel denies these baseless allegations and will vigorously defend the action," the company said in a press release, adding that it will provide further updates as appropriate.

    On May 25, Sembcorp Marine Ltd., another Singapore shipyard, issued a statement about the EIG allegations which was mentioned in a media report, saying that they are "entirely without merit and baseless."

    KC
  7. Chela 3 juni 2016 11:40
    quote:

    Bokie schreef op 2 juni 2016 22:18:

    Het volgende wordt m.i. interessant voor SBM. Geeft de mogelijkheid van andere opdrachtgevers buiten Petrobas om in deep water offshore oilfields.

    "He says he supports a bill that would open up coveted deepwater offshore oil fields to foreign companies, as the current law governing the pre-salt “does not meet the interests of the company or the country.”

    Voor het volledige verhaal zie:
    seekingalpha.com/news/3186994-new-pet...
    Je wordt bediend :-)

    www.upstreamonline.com/hardcopy/news/...

    that floater companies such as Modec International, SBM Offshore, BW Offshore, Bumi Armada, Blue­water, Teekay Offshore and Petro­serv will likely be..

    rest ook achter betaalmuur.
  8. Ruud, Frankrijk 3 juni 2016 12:08
    quote:

    Bokie schreef op 2 juni 2016 22:43:

    [...]

    Het werk voor deze tenders is ook niet weggegooid want de bedrijven kunnen ze opnieuw zo indienen of indien ze daar behoefte aan hebben of noodzaak toe zien, aanpassen.

    Helemaal mee eens.
    Het zou zelfs wel eens hoger geprijsde aanbiedingen kunnen opleveren aangezien we nu een andere olieprijs hebben dan eerder.
    Het blijft handel, ook op dat niveau.

    Have fun
  9. Ruud, Frankrijk 3 juni 2016 13:11
    quote:

    Chela schreef op 3 juni 2016 12:35:

    En dan hebben we ook nog SBM's Angola:

    www.bloomberg.com/news/articles/2016-...

    titel spreekt voor zichzelf denk ik.
    Bedankt voor de post.
    En wij ons maar druk maken over compliance zaken.
    Rijkste vrouw in Afrika, hoe kan dat nou???

    Wel weer fijn om ff met beide benen op de grond te staan :-(

    Have fun
  10. [verwijderd] 3 juni 2016 22:58
    quote:

    ff_relativeren schreef op 2 juni 2016 20:05:

    @ knife catcher ; mooie draai. Maar om SBM Offshore binnenboord te hebben op de Sepia en Libra tender, hoeven ze de tender niet opnieuw te doen.

    SBM Offshore heeft immers mee gedaan in de nu afgeblazen tenders.
    Voor zowel de Sepia FSO als de Libra FPSO. Ze waren binnenboord.

    Nu zijn beide tenders van tafel geveegd, en Petrobras start een nieuw proces.
    Een proces waarbij ze geen groen licht hebben om SBM Offshore opnieuw uit te nodigen.

    Als Petrobras het bedrijf SBM Offshore er bij wil houden, dan hebben ze het zichzelf nu heel erg moeilijk gemaakt. Overigens, je hebt een goed punt met je voorstel om dit verhaal ook op het on-topic draadje te behandelen.

    Greetzzz

    Ik begrijp je niet.
    Wat vind je van mij een draai? Ik geef aan dat het bericht me goed nieuws lijkt voor SBM, leg dat daarna uit

    SBM heeft een bieding uitgebracht op de twee FPSO's. Iemand schreef hier dat de bieding van SBM in de envaloppe bleef, en voor een deal niet geopend zou worden. ik heb dat niet uitgezocht. Als daadwerkelijk de envalop met biedingen van SBM niet geopend is, dan is ook aannemelijk waarom de retendering er komt toch?

    Een potentiele opdracht aan SBM zou goedgekeurd moeten worden door ik meen de CGU. Als dit niet mogelijk was, of het vertrouwen van Petrobras dat die goedkeuring zou komen ontbrak, dan is er evengoed reden om opnieuw te tenderen om tijd te creeren.

    Petrobras had in de tender een aantal eisen gesteld waarvan in de markt betwijfeld werd of leveranciers er mee akkoord zouden gaan.
    Als de ingediende offertes niet voldeden aan de specifieke eisen van Petrobras, dan had Petrobras geen andere keuze dan opnieuw te tenderen. Ook in dat geval goed nieuws voor SBM; er zijn nog steeds kansen.

    De koers bleef vandaag opvallend goed liggen, plus 1 procent in een dalende markt. Ik vermoed dat meer beleggers de retender als positief zien voor SBM

    KC
  11. forum rang 6 ff_relativeren 4 juni 2016 00:43
    Noorwegen heeft een Nationaal Transport Plan 2018 - 2029 waarin de doelstelling staat van 0,0 uitstoot voor nieuwe auto's. Een doelstelling is nog iets anders dan een ban op uitstoot van auto's.

    Vandaag werd bekend dat 4 Noorse politieke partijen een overeenstemming hebben bereikt, om vanaf 2025 geen verkoop meer toe te laten van auto's op benzine en diesel.

    De bronvermelding is de Noorse krant "Dagens Naeringsliv", becommentarieerd door CNBC met foto van het Noorse artikel :

    www.cnbc.com/2016/06/03/did-norway-ju... .
  12. Gevelboer 4 juni 2016 06:36
    Tja, voor het imago is het mooi en zolang ze energie opwekken die niet uit fossiele brandstoffen komen is het mooi.
    Maar wat als er voor het verbruik nieuwe (kolengestookte) energiecentrales bijkomen? De meeste electrisiteit in Nederland komt nog steeds uit kolencentrales. Hierdoor is elektrisch rijden veel minder "schoon" dan wordt gesuggereerd.
    e52.nl/eindhovense-hoogleraar-elektri...

    motherboard.vice.com/nl/read/een-elek... :
    ....Het Centraal Bureau voor de Statistiek berekent regelmatig wat de CO2-uitstoot is van de elektriciteitsproductie in Nederland. Als zij alle energiecentrales, dus ook bijvoorbeeld kerncentrales en windmolens, meerekenen dan zorgt 1 kWh aan elektriciteit voor een uitstoot van 0,48 kilogram CO2. Even ter illustratie: met twee 40-gradenwasjes verbruikt de gemiddelde wasmachine ongeveer 1 kWh. En daarmee gaat er dus ook weer een halve kilo CO2 de lucht in.

    Terug naar de Tesla. Met een simpel rekensommetje (0,48 X 0,2) komen we erachter dat een Tesla 96 gram CO2 uitstoot per kilometer. Hoe verhoudt dat zich tot een doodsimpele diesel?

    De zuinigste diesel die ik zo snel kon vinden was een Volkswagen Polo, maar die cijfers vertrouw ik niet meer. Een alternatief is de Citroën C3 Blue hDi Business 1.6 HDI 55 kW; de kenner weet dan vast wat ik bedoel. Deze auto stoot 79 gram CO2 per kilometer uit, ongeveer 20 procent minder dan de Tesla....


    Om met de huidige energieopwekking "groener te rijden" dan een benzine verbruikende auto moet een electrische auto meer dan 129.000 kilometer rijden.
    Dat is best wel heel veel.
    Procentueel gezien blijven er dan weinig "groene" kilometers over aan het eind van de rit.
    auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/153243...

  13. [verwijderd] 4 juni 2016 07:46
    quote:

    ff_relativeren schreef op 4 juni 2016 00:43:

    Noorwegen heeft een Nationaal Transport Plan 2018 - 2029 waarin de doelstelling staat van 0,0 uitstoot voor nieuwe auto's. Een doelstelling is nog iets anders dan een ban op uitstoot van auto's.

    Vandaag werd bekend dat 4 Noorse politieke partijen een overeenstemming hebben bereikt, om vanaf 2025 geen verkoop meer toe te laten van auto's op benzine en diesel.

    De bronvermelding is de Noorse krant "Dagens Naeringsliv", becommentarieerd door CNBC met foto van het Noorse artikel :

    www.cnbc.com/2016/06/03/did-norway-ju... .

    Ben benieuwd of die politieke partijen na 2025 dan ook willen stoppen met de exploitatie van o&g. Immers, politieke partijen zijn konsekwent!
  14. Chela 4 juni 2016 12:22
    SBM heeft met de jurist Torquato Jardim een nieuwe onderhandelingspartner bij het MTFC - Ministerio de Transparencia, Fiscalizacao e Control (ex-CGU).
    Hij is de zesde in twee jaar tijd na Hage, Simao, Ribeiro de Alencar, Navarro de Brito en Fabiano Silveira.

    Zijn boodschap: de leniency-overeenkomsten krijgen prioriteit om de economie weer aan de praat te krijgen.

    Geweldig!:-)

  15. Dutchtenor 4 juni 2016 20:15
    quote:

    Jan70 de kleine belegger schreef op 4 juni 2016 06:36:

    Tja, voor het imago is het mooi en zolang ze energie opwekken die niet uit fossiele brandstoffen komen is het mooi.
    Maar wat als er voor het verbruik nieuwe (kolengestookte) energiecentrales bijkomen? ...

    Om met de huidige energieopwekking "groener te rijden" dan een benzine verbruikende auto moet een electrische auto meer dan 129.000 kilometer rijden.
    Dat is best wel heel veel.
    Procentueel gezien blijven er dan weinig "groene" kilometers over aan het eind van de rit.

    Olie zal zeker niet zo snel ophouden te bestaan, maar kijk ook naar de andere kant..Nederland neemt dit jaar al volledig milieuvriendelijk opgewekte stroom uit Duitsland af tegen soms negatieve bedragen..
    Zodra er een goede opslag wordt uitgevonden, en dat gaat gebeuren, dan gaat het erg snel. En dan is 2025 heel dicht bij.
    Ps ik ben verstokt SBM aandeelhouder..
59 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Hoog dividendrendement SBM Offshore oogt aanlokkelijk

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links