Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

De CRASH van 2015

1.624 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 82 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Murph123 14 december 2014 16:01
    quote:

    BEN belegt schreef op 13 december 2014 17:47:

    Altijd goed om voorbereid te zijn op onverwachte ontwikkelingen. Regelmatig worden de aandelenmarkten opgeschrikt door grote koersdalingen. Vaak na een periode van (grote) stijgingen en optimisme. Na de kredietcrisis van 2008 hebben aandelenmarkten een zeer grote stijging laten zien en waarderingen zijn weer op een optimistisch niveau aanbeland. Ook wordt het gewoon weer eens tijd voor een goeie correctie. Dat het tijd wordt bedoel ik hier letterlijk. Zo’n beetje om de zeven jaar is er op de aandelen of obligatiemarkt wel grote onrust.

    1966 -24%
    1973-1974 -46%
    1980-1982 -27%
    1987 -34%
    1994 -9%
    2001-2002 -48%
    2008-2009 -57%

    NB 1994: geen grote paniek op aandelenmarkten, wel op obligatiemarkten

    Met beleggen verdien je alleen geld als je ook risico neemt. Speculeren op koersdalingen is op lange termijn een verliezende bezigheid. Dus ... blijven dansen zolang de muziek blijft spelen. Maar wel in je achterhoofd houden dat (binnenkort) de muziek gaat stoppen.

    Kortom elke 6/7 jaar een crash, kortom 2015 komt er een harde daling aan!
  2. forum rang 6 marique 14 december 2014 16:05
    quote:

    BEN belegt schreef op 14 december 2014 15:39:

    [...]

    1) Een echte valutacrisis is een reflectie van het instorten van het vertrouwen in een economie en bankwezen van een land. Mooie voorbeelden zijn natuurlijk Zimbabwe en de Weimar republiek. Maar ook diverse Zuid Amerikaanse landen hebben dit meegemaakt. Rusland lijkt aardig op weg er heen.

    2) QE heeft nauwelijks effect op de geldhoeveelheid van een land. En angsten dat QE zou leiden tot hyperinflatie horen we al jaren, maar de mensen die dat vrezen snappen het moderne bank- en geldwezen niet zo goed.
    1) Dat begrijp ik. Maar is kennelijk nogal regionaal. Was in genoemde voorbeelden sprake van een wereldwijde valutacrisis?
    Heb vaag iets gehoord over een pesocrisis (of sambacrisis?) waar m.n. amerikaanse banken zwaar door werden getroffen. Was dat een wereldwijde valutacrisis?

    2) Snap ik idd niet zo goed. Als QE geen invloed heeft op de geldhoeveelheid waarom dan toegepast? Ja, om de liquiditeit voor de banken te bevorderen, heb ik gelezen. Heb ook gelezen dat QE terecht is gekomen in de obligatie- en aandelenmarkt. Bubbels veroorzakend.
    En heeft QE ook de dollar versterkt? Dollarbubbel nu?



  3. forum rang 5 Ed Verbeek 14 december 2014 16:08
    "De crash van 2015"???

    Pfff.
    Zeg BEN, hebben we nog niet genoeg gloom&doom draadjes op dit forum?
    Zoals:
    - 2011/2021: TOTAL economic MELTDOWN
    - Megacrash op komst
    - Wanneer knapt de luchtbel?
    - tuut tuut ....de Berenboot

    Gewoon daar verder gaan kan ook hoor. Dat houdt het forum een beetje overzichtelijk en minder paniekerig ;-)
  4. [verwijderd] 14 december 2014 16:15
    quote:

    marique schreef op 14 december 2014 16:05:

    [...]
    1) Dat begrijp ik. Maar is kennelijk nogal regionaal. Was in genoemde voorbeelden sprake van een wereldwijde valutacrisis?
    Heb vaag iets gehoord over een pesocrisis (of sambacrisis?) waar m.n. amerikaanse banken zwaar door werden getroffen. Was dat een wereldwijde valutacrisis?

    2) Snap ik idd niet zo goed. Als QE geen invloed heeft op de geldhoeveelheid waarom dan toegepast? Ja, om de liquiditeit voor de banken te bevorderen, heb ik gelezen. Heb ook gelezen dat QE terecht is gekomen in de obligatie- en aandelenmarkt. Bubbels veroorzakend.
    En heeft QE ook de dollar versterkt? Dollarbubbel nu?

    Een wereldwijde valutacrisis? Dat lijkt me een beetje doom&gloom terug naar het stenen tijdperk verhalen.

    Het beoogde effect van QE is ingewikkeld, zie bijvoorbeeld:

    www.bankofengland.co.uk/publications/...
  5. [verwijderd] 14 december 2014 16:17
    quote:

    Ed Verbeek schreef op 14 december 2014 16:08:

    "De crash van 2015"???

    Pfff.
    Zeg BEN, hebben we nog niet genoeg gloom&doom draadjes op dit forum?
    Zoals:
    - 2011/2021: TOTAL economic MELTDOWN
    - Megacrash op komst
    - Wanneer knapt de luchtbel?
    - tuut tuut ....de Berenboot

    Gewoon daar verder gaan kan ook hoor. Dat houdt het forum een beetje overzichtelijk en minder paniekerig ;-)
    Ik gebruik deze draad om real time bij te houden hoe mijn portfolio zich aanpast aan MOGELIJK veranderende marktomstandigheden. Hoor niet bij de doom&gloom kliek dus daar sluit ik me dan ook niet bij aan.

    Ik verwacht ook geen instorting van ons economische systeem, maar marktcorrecties en bear markten en crashes horen nu eenmaal bij het leven op financiele markten. En dus moet je er rekening mee houden.
  6. forum rang 5 Ed Verbeek 14 december 2014 16:35
    quote:

    BEN belegt schreef op 14 december 2014 16:17:

    [...]
    Ik verwacht ook geen instorting van ons economische systeem, maar marktcorrecties en bear markten en crashes horen nu eenmaal bij het leven op financiele markten. En dus moet je er rekening mee houden.
    Mee eens.
    Ook bankruns en crashes als die van 1929 horen bij het leven op financiële markten.
    En ook na 1929 volgde geen instorting van ons economische systeem.
    Dus ook na de volgende crisis komt het uiteindelijk weer goed.

    Alleen is dat niet wat de bekende gloom&doomers (Middelkoop, Peter Schiff, Jim Rogers) ontkennen. Zij herkennen de bubbles alleen wat eerder en wijzen meteen ook op de oorzaak :-)
  7. forum rang 5 Ed Verbeek 14 december 2014 16:39
    quote:

    BEN belegt schreef op 14 december 2014 16:17:

    [...]
    Ik gebruik deze draad om real time bij te houden hoe mijn portfolio zich aanpast aan MOGELIJK veranderende marktomstandigheden.
    OK, je vindt dus dat de marktomstandigheden nog niet veranderd zijn,
    maar begint het draadje wel met "De crash van 2015"! :$

    Had dus eigenlijk moeten luiden: "De MOGELIJKE crash van 2015"
    of: "De MOGELIJK veranderende marktomstandigheden van 2015"
    Want dan zit je altijd goed :-))
    Ik begrijp het.
  8. [verwijderd] 14 december 2014 16:47
    Eigenlijk moet ik net als Middelkoop, Schiff en Rogers elk jaar een tiental voorspellingen doen van markten die kunnen crashen en dan ACHTERAF wijzen op die ene voorspelling die wel uitkwam en die andere tiental voorspellingen onder tafel vegen.

    Maar ja, daar verdien je geen geld mee als belegger. Dat zie je trouwens ook aan de beleggingsfondsen van Middelkoop en Schiff. Altijd fijn als zelfbenoemde guru publieke fondsen beheren. Zie je gelijk dat ze de waarheid toch niet in pacht hebben.
  9. Hallo! 14 december 2014 16:59
    quote:

    BEN belegt schreef op 14 december 2014 16:47:

    Zie je gelijk dat ze de waarheid toch niet in pacht hebben.
    Dan heb ik meer waardering voor Cees Smit, zie:

    beursspel.iex.nl/vtrader/portfolio/11...

    Zijn portefeuille is niet-marktconform en hij mist heel veel rendement in een bullmarkt, maar haalt dat in tijdens een bearmarkt.
  10. [verwijderd] 14 december 2014 17:04
    quote:

    marique schreef op 14 december 2014 16:05:

    [...]
    Was in genoemde voorbeelden sprake van een wereldwijde valutacrisis?

    Eer wereldwijde valutacrisis is technisch onmogelijk! Valuta verhouden zich immers ten opzichte van elkaar, dus er is altijd een winnaar.

    Al spelen in de Eredivisie alle voetbalclubs elke week drakenwedstrijden op amateurniveau, aan het eind van het jaar wordt er altijd eentje gekroond tot kampioen van de armoe.

  11. [verwijderd] 14 december 2014 17:08
    quote:

    ren-je-dement schreef op 14 december 2014 17:04:

    [...]

    Eer wereldwijde valutacrisis is technisch onmogelijk! Valuta verhouden zich immers ten opzichte van elkaar, dus er is altijd een winnaar.

    Al spelen in de Eredivisie alle voetbalclubs elke week drakenwedstrijden op amateurniveau, aan het eind van het jaar wordt er altijd eentje gekroond tot kampioen van de armoe.

    Het zou opzich mogelijk zijn als je goud niet als valuta ziet.

    ;)
  12. Hallo! 14 december 2014 17:22
    quote:

    Ed Verbeek schreef op 14 december 2014 16:39:

    OK, je vindt dus dat de marktomstandigheden nog niet veranderd zijn,
    Ik heb ook niet de indruk dat de marktomstandigheden zijn veranderd, maar helaas hen ik hier een slecht gevoel voor.

    In dit draadje noemde ik dat ik mijn tweede portefeuille opnieuw wilde inrichten:

    www.iex.nl/Forum/Topic/1319987/4/Zin-...

    Bij Fitvermogen moet je voor 12.30 uur je orders doorgeven als ze de volgende dag uitgevoerd moeten worden. Woensdagochtend had ik een onbestemd gevoel dat ik opdracht moest geven om 20% van de portefeuille te verkopen. Donderdag baalde ik een beetje want de koersen waren donderdagochtend lager en de beurs leek donderdag te gaan stijgen. Ik heb toch opdracht gegeven voor 12.30 uur om te kopen. Morgenochtend worden de koopopdrachten uitgevoerd.

    Voor mij komt de daling van vrijdag goed uit: een geluk bij een ongeluk:-) Als ik een crash zou verwachten zou ik niet hebben gekocht.
  13. forum rang 5 Ed Verbeek 14 december 2014 18:03
    quote:

    BEN belegt schreef op 14 december 2014 16:47:

    Maar ja, daar verdien je geen geld mee als belegger. Dat zie je trouwens ook aan de beleggingsfondsen van Middelkoop en Schiff. Altijd fijn als zelfbenoemde guru publieke fondsen beheren. Zie je gelijk dat ze de waarheid toch niet in pacht hebben.
    Klopt.
    Gelukkig zijn wij veel slimmer en noemen ons geen guru's maar "beleggers", voorspellen niks en maken daardoor veel hogere rendementen
    - hoewel.... ik geloof dat Middelkoop, Schiff en Rogers toch wel goed rijk zijn geworden.
    Van Middelkoop en Rogers weet ik bijv. dat ze op het goede moment in goud zijn gestapt en daar, nog steeds, meerdere honderden procenten winst op hebben gemaakt.
    Zij snappen het moderne bank- en geldwezen blijkbaar beter dan wij :-)

    De dollar is trouwens al lang bezig met een sluipcrash, ongeveer sinds goud is begonnen met stijgen: euro is nu 51% meer waard t.o.v. de dollar dan op zijn high in 2000 en de dollarindex (mandje met ook de Yen!) komt van 37% hoger (in 2001) dan waar die nu staat.

    Maar ach, ook de GBP deed er een paar decennia over om op zijn lagere voetjes terecht te komen :-)

    Maar hoe zit het dan met die zgn. stijging van de dollar? Tijdelijke opleving: de dollarindex staat nu niet hoger dan dat hij in 2009 heeft gestaan, zie www.barchart.com/chart.php?sym=%24DXY...
  14. Hallo! 14 december 2014 18:11
    quote:

    Ed Verbeek schreef op 14 december 2014 18:03:

    De dollar is trouwens al bezig met een sluipcrash, ongeveer sinds goud is begonnen met stijgen: euro is nu 51% meer waard t.o.v. de dollar dan op zijn high in 2000 en de dollarindex (mandje met ook de Yen!) komt van 37% hoger (in 2001) dan waar die nu staat.
    Euro/dollar op 30 juni 2008: 1,5746
    Euro/dollar op 12 december 2014: 1,2455

    De euro is 20% verzwakt in ruim 6 jaar tijd, hetgeen inhoudt dan de dollar sterker is geworden. Bedoel je de sluipcrash van de euro?

    Ik herinner me nog de dollar pleepapier opmerkingen in de KK. Is de euro nu het pleepapier?
  15. forum rang 5 Ed Verbeek 14 december 2014 18:19
    quote:

    Global Selection schreef op 14 december 2014 18:11:

    [...]
    Euro/dollar op 30 juni 2008: 1,5746
    Euro/dollar op 12 december 2014: 1,2455

    De euro is 20% verzwakt in ruim 6 jaar tijd, hetgeen inhoudt dan de dollar sterker is geworden. Bedoel je de sluipcrash van de euro?

    Ik herinner me nog de dollar pleepapier opmerkingen in de KK. Is de euro nu het pleepapier?
    "Bedoel je de sluipcrash van de euro?"
    Nee ik bedoel de sluipcrash van de dollar:

    Euro/dollar op 26 oktober 2000: 0,82
    Euro/dollar op 12 december 2014: 1,2455

    De euro is 52% versterkt in ruim 14 jaar tijd,
    dus zelfs incl. die 20% daling die jij noemde!

    De dollar is dus nog steeds het pleepier :-)
    Goud is niet voor niets juist in die periode verviervoudigd!
  16. Hallo! 14 december 2014 18:22
    quote:

    Ed Verbeek schreef op 14 december 2014 18:19:

    [...]
    Euro/dollar op 26 oktober 2000: 0,82
    Euro/dollar op 12 december 2014: 1,2455

    De euro is 52% versterkt in ruim 14 jaar tijd,
    dus zelfs incl. die 20% daling sinds 2008!!

    De dallar is dus nog steeds het pleepier :-)
    Ik zou toch maar eens naar het hoogste punt in 2008 kijken als ik je was. Je ziet dan de trendomkeer. De dollar is al jaren niet zo zwak geweest als in 2008. De euro wel, die verzwakt nu bijna dagelijks.

    Totaalrendement 28 februari 2002 t/m 30 juni 2008:

    euro/dollar +81,16%
    goud in euro's +73,11%
    goud in dollars +213,7%

    Totaalrendement 30 juni 2008 t/m 30 november 2014:

    euro/dollar -20,97%
    goud in euro's +63,43%
    goud in dollars +27,33%
  17. forum rang 5 Ed Verbeek 14 december 2014 18:33
    quote:

    Global Selection schreef op 14 december 2014 18:22:

    [...]
    Ik zou toch maar eens naar het hoogste punt in 2008 kijken als ik je was.
    Je ziet dan de trendomkeer. De dollar is als jaren niet zo zwak geweest als in 2008. De euro wel, die verzwakt nu bijna dagelijks.
    Ach, de euro stond op 5 mei j.l. nog op 1,40
    dus ik zie dit toch meer als een tijdelijke daling.

    Ik zou toch maar eens naar het hoogste punt van de dollarindex in 2008 kijken als ik jou was.
    Je ziet dan dat die stond op 88,46. Dat is zelfs hoger dan de 88,32 nu.


    (dollarindex, ticker $USD = de dollar t.o.v. een mandje met meerdere valuta, met o.a. de Yen)
  18. [verwijderd] 14 december 2014 18:34
    quote:

    Ed Verbeek schreef op 14 december 2014 16:08:

    "De crash van 2015"???

    Pfff.
    Zeg BEN, hebben we nog niet genoeg gloom&doom draadjes op dit forum?
    Zoals:
    - 2011/2021: TOTAL economic MELTDOWN
    - Megacrash op komst
    - Wanneer knapt de luchtbel?
    - tuut tuut ....de Berenboot

    Gewoon daar verder gaan kan ook hoor. Dat houdt het forum een beetje overzichtelijk en minder paniekerig ;-)
    Pffff.

    Eindelijk iemand die het hard op durft te zeggen ;-)

    Gewoon een ABtje omdat het kan :-D!

1.624 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 82 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 882,63 +1,42%
EUR/USD 1,0693 0,00%
FTSE 100 8.139,83 +0,75%
Germany40^ 18.177,90 +1,45%
Gold spot 2.337,95 0,00%
NY-Nasdaq Composite 15.927,90 +2,03%

Stijgers

EBUSCO...
+9,33%
NX FIL...
+8,77%
ASMI
+7,26%
Alfen ...
+5,89%
PostNL
+3,82%

Dalers

SIGNIF...
-11,28%
Wereld...
-7,62%
AMG Cr...
-5,77%
IMCD
-4,90%
ABN AM...
-4,19%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links