Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Week 43 volgende week weten we meer.................

199 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 10 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 nr36 24 oktober 2014 12:42
    Artikel FD

    Shortsellers doen het niet overtuigend beter
    Geschreven door: Jeroen Bos
    RENDEMENT

    Amsterdam

    Partijen die gokken op koersdalingen van Nederlandse aandelen, halen geen significant betere rendementen dan de markt. Dat concludeert econoom Dirk Gerritsen van de Utrecht University School of Economics op basis van onderzoek samen met Ruben Verdoorn.

    Dat ‘shortsellers’ geen buitengewone resultaten boeken, gaat tegen het gevoel van veel beleggers in.

    Zij hebben vaak het idee te worden uitgekleed door shortsellers. Dat komt doordat het ‘shorten’ alleen is weggelegd voor professionele beleggers.

    De privébelegger staat bij het gokken op koersdalingen buiten spel.

    Wie een aandeel ‘short’, leent het effect om dat vervolgens te verkopen.

    Wanneer de koers daalt, kan de shortseller het aandeel tegen een lagere prijs terugkopen en aan de originele eigenaar teruggeven.

    Volgens Gerritsen doen shortsellers van Nederlandse beursfondsen het als groep wel iets beter dan de markt. Hij stelde een portefeuille samen op basis van de shortposities zoals die dagelijks door de AFM openbaar worden gemaakt.

    ‘Die portefeuille blijft achter bij de markt, zoals je als shortseller wil.

    Maar het verschil is niet statistisch significant.’

    Een andere conclusie is dat vooral bedrijven met grote shortposities achterblijven bij de markt. ‘Deze presteren dagelijks ongeveer 0,15% slechter dan de markt, terwijl het rendement van minder geshorte aandelen niet significant afwijkt van het marktrendement’, aldus Gerritsen. ‘Dit impliceert dat beleggers aandelen waarin een groot shortbelang is opgebouwd beter kunnen mijden.’

    De uitkomsten van het onderzoek naar het shorten van Nederlandse aandelen wijken niet wezenlijk af van soortgelijke onderzoeken naar de Amerikaanse markt. Ook daar blijven aandelen met een grote shortpositie achter bij de markt.

    Gerritsen benadrukt wel dat de Nederlandse dataset slechts 22 maanden beslaat. ‘We moeten dus voorzichtig zijn met het generaliseren van de conclusies.’
  2. forum rang 5 nr36 24 oktober 2014 12:43
    2e gedeelte artikel FD

    Shortsellers verslaan de markt maar net
    Geschreven door: Jeroen Bos
    DAMRAK

    Amsterdam

    Shortsellers, in de ogen van veel particuliere beleggers zijn het aasgieren die de markt verpesten. Ook beursbedrijven mogen hen niet, omdat het shorten van hun aandeel slecht is voor de reputatie van de onderneming. In beide gevallen is de onderliggende gedachte dat shortsellers, veelal hedgefondsen, rijk worden ten koste van anderen.

    Maar dat laatste blijkt mee te vallen, althans ze doen het niet veel beter dan de markt. Dat stellen onderzoekers Dirk Gerritsen en Ruben Verdoorn van de Utrecht University School of Economics. Hun onderzoek naar het speculeren op koersdalingen van Nederlandse aandelen verschijnt vrijdag in Economisch Statistische Berichten.

    Het is het eerste onderzoek naar de rendementen die worden behaald door shortsellers op de Nederlandse markt. Beleggers die een aandeel shorten, gokken op koersdalingen of het achterblijven van het fonds ten opzichte van de rest van de markt. Sinds november 2012 moeten partijen die een shortpositie van meer dan 0,5% van het aandelenkapitaal van een beursfonds hebben opgebouwd dat melden bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Die publiceert de data in een openbaar register.

    ‘Wij hebben op basis van de meldingen in dat register een portefeuille gebouwd die we bij elke melding aanpassen’, vertelt Gerritsen.

    Om antwoord te kunnen geven op de vraag of shortsellers als groep buitengewone rendementen verdienen, heeft hij het rendement op twee manieren berekend. De eerste is het waardegewogen rendement.

    Daarvoor deelt hij dagelijks het rendement per shortpositie per beursfonds door de totale marktwaarde van alle shortposities.

    ‘Het nadeel van deze berekening is dat een positie in Fugro zwaarder telt dan een gelijke positie in het veel kleinere Imtech’, aldus Gerritsen.

    ‘Wel wordt in een keer duidelijk hoeveel geld ze hebben verdiend.’

    De andere methode is om naar gewogen shortposities te kijken.

    Daarbij weegt het rendement van een bedrijf waarin een shortbelang van 10% is opgebouwd tien keer zo zwaar als het rendement van een bedrijf waarin het shortbelang maar 1% bedraagt.

    ‘In deze portefeuille tellen bedrijven met een grote shortpositie dus meer mee dan bedrijven waarin een klein shortbelang is genomen’, legt Gerritsen uit. ‘Dit kan antwoord geven op de vraag of aandelen met grotere shortbelangen door beleggers gemeden moeten worden.’ Het antwoord op die vraag is ja. ‘Aandelen met een shortbelang van 2,5% of meer, blijven significant achter bij de markt. Over aandelen met een kleiner shortbelang kunnen we dat niet zeggen.’

    Over de periode november 2012 tot en met augustus 2014, heeft de AEX All Share Index, met 130 fondsen, ongeveer 32% rendement opgeleverd.

    De waardegewogen portefeuille bleef daar 34% bij achter en de percentagegewogen portefeuille 49%. ‘Hierbij moet worden opgemerkt dat de gemeten rendementen van de waardegewogen portefeuille niet significant zijn’, zegt Gerritsen. ‘Ze kunnen dus door toeval gedreven zijn.’

    Een belegger die enkel heeft gespeculeerd op een waardedaling van de aandelen in de portefeuille heeft volgens de percentagegewogen meting grofweg 17% rendement gemaakt. Bij de waardegewogen portefeuille is dat ongeveer 2%. In beide gevallen had een belegger die de AEX All Share Index had gekocht het dus veel beter gedaan.

    Maar enkel gokken op een koersdaling is niet de meest gebruikte shortstrategie. Partijen die short gaan, proberen vaak te profiteren van het achterblijven van een aandeel ten opzichte van de markt of een specifiek ander aandeel. Ze verkopen het geshorte fonds en kopen de fondsen waarvan zij verwachten dat die het beter doen. Hun rendement is de mate waarin beide koersen uit elkaar groeien.

    Wanneer zij de index hebben gekocht en de shortportefeuille verkocht, ligt hun behaalde rendement nabij of iets boven het marktrendement. Dat is het verschil tussen de 32% die de index is gestegen en het -2% en -17% rendement van de twee shortportefeuilles.

    Dat komt neer op 34% en 49%.

    De meeste beleggers kunnen echter niet short gaan. Particulieren al helemaal niet, omdat je voor shortselling aandelen moet lenen, wat alleen is weggelegd voor professionele beleggers. Maar kan de particulier iets met informatie over shorts? Ja, meent Gerritsen.

    ‘Zij kunnen kijken in welke aandelen grote shortbelangen zijn opgebouwd en die mijden omdat ze gemiddeld genomen achterblijven bij de markt.’

    ‘Het is dus positief dat het register er is gekomen’, vindt Gerritsen.

    ‘Ik zou beleggers aanbevelen het register van de AFM in de gaten te houden.’

    Uniek Het is het eerste onderzoek naar de rendementen van shortsellers op de Nederlandse markt

    Meer mogelijk Alleen gokken op koersdalingen is niet de meest gebruikte shortstrategie

    De kleine belegger Ook particulieren kunnen iets met shorts-informatie

    Wat is het?

    Een belegger die short gaat, speculeert op een waardedaling van een aandeel. Het begint met het lenen van een aandeel, wat doorgaans alleen is weggelegd voor professionele beleggers. Deze verkoopt dat geleende aandeel vervolgens, in de hoop het later tegen een lagere prijs terug te kunnen kopen.

    Daarna geeft hij het stuk terug aan de originele eigenaar.

    Het rendement is het verschil tussen de verkoopen de terugkoopprijs, minus de kosten die de uitlenende partij in rekening brengt.

    Een voorwaarde is dus dat er überhaupt aandelen te lenen zijn. Dat is lang niet altijd in voldoende mate mogelijk. Vooral bij kleine beursfondsen kan het aanbod gering zijn, terwijl daar vaak de grootste koersdalingen plaatsvinden.
  3. [verwijderd] 24 oktober 2014 15:16
    Lekker druk vandaag?!
    Is begrijpelijk nu de shortende plofjes wederom hun wanhoopspogingen om de koers nog even te drukken tot nu toe geslaagd zien.
    Maar ik verwacht vanaf volgende week een gestaag groeiende beurskoers voor USG en het einde van de misselijkmakende shorters, de slimme shortende plofjes gaan nu eieren voor een geld kiezen voordat ze failliet gaan door de sterk stijgende USG koers.

    Het kan niet blijven dalen als je de stijgende ABU cijfers bekijkt en volgende week goede cijfers en outlook van USG gepresenteerd ziet.
  4. [verwijderd] 24 oktober 2014 16:11
    quote:

    Opus135 schreef op 24 oktober 2014 15:58:

    Ja Rick, het koersdrukken maakt wel een steeds meer uitblussende indruk. Misschien a.s. maandag nog een laatste snok als het beurssentiment het toelaat? En dan de drietrapsraket die dit gezelschapsspel beëindigt?
    1. dinsdag ABU
    2. donderdag cijfers Randstad
    3. vrijdag cijfers USG
    Precies Opus, de dagen zijn geteld voor de drukkende horde.
    Volgende week zal en moet USG op de door jou genoemde cijfers flink gaan knallen, het kan niet zo zijn dat de daling (na de presentatie van de goede Q2 cijfers en de vele aanbevelingen van de analisten) na wederom goede cijfers a.s. vrijdag, nog verder gaat!

    Genoeg is genoeg, een koerspotentieel van ca. 90% (t.o.v. de huidige aanbevelingen en koersdoelen) moet volgende week de vliegwielen doen aanzwengelen en de twijfelaars over de streep trekken om massaal in te stappen!!
  5. [verwijderd] 24 oktober 2014 16:15
    Met 160 stukken orders wordt momenteel de boel gecontroleerd.
    Sommigen noemen het Market-makers, ik noem het controleurs!

    Fonds: aand. USG People
    Beurs: Euronext Amsterdam





    Laatste

    Volume

    Tijd

    Laatste 8,348 1.032 16:13:13
    Verschil -0,21 -2,4538 %
    Bied 8,341 160 16:13:33
    Laat 8,355 1.096 16:13:25
    Hoogste 8,57 09:00:01
    Laagste 8,32 16:06:16
    Cum. volume --- 286.883
    Indicatieve opening ---
    Open 8,57 09:00:01
    Vorig slot 8,558 23-10-2014
    Gemiddelde dagomzet --- 568.115

    Bied Laat



    Orders

    Vol.

    Bied

    Laat

    Vol.

    Orders

    Verkoop 1 160 8,341 8,355 1.096 2 Koop
    Verkoop 1 160 8,34 8,357 160 1 Koop
    Verkoop 1 160 8,339 8,358 160 1 Koop
    Verkoop 1 160 8,338 8,359 160 1 Koop
    Verkoop 3 807 8,337 8,36 422 1 Koop
  6. forum rang 6 tatje 24 oktober 2014 17:29
    Grappig, dat niemand reageert op de belgische uitzendcijfers van september, door Nel geplaatst.

    Ik heb ze allemaal op een lijst, de nederlandse en de belgische, van het hele jaar, de belgische zijn maandelijks en de nederlandse zijn per 4 weken 1

    Ik zou dan inderdaad schatten, komende dinsdag, 2 maal 6% of een 6 en een 7%.
    Maar geen achten !

    Maar misschien blijven de cijfers in Nederland iets beter liggen, ik weet het niet.

    Maar met 2 maal 6% ben ik tevreden, meer mag :-)
  7. [verwijderd] 24 oktober 2014 17:52
    quote:

    tatje schreef op 24 oktober 2014 17:29:

    Grappig, dat niemand reageert op de belgische uitzendcijfers van september, door Nel geplaatst.

    Ik heb ze allemaal op een lijst, de nederlandse en de belgische, van het hele jaar, de belgische zijn maandelijks en de nederlandse zijn per 4 weken 1

    Ik zou dan inderdaad schatten, komende dinsdag, 2 maal 6% of een 6 en een 7%.
    Maar geen achten !

    Maar misschien blijven de cijfers in Nederland iets beter liggen, ik weet het niet.

    Maar met 2 maal 6% ben ik tevreden, meer mag :-)
    Wat afvlakkende groei maand-op-maand? Ik verwacht weer aantrekken in oktober t/m december, maar daarvoor zit ik ook long. Als jij die lijst hebt, zou je trouwens kunnen zien of er een duidelijke relatie is tussen NL en België in 2014.
  8. forum rang 4 moneypocket 24 oktober 2014 20:18
    quote:

    tatje schreef op 24 oktober 2014 17:29:

    Grappig, dat niemand reageert op de belgische uitzendcijfers van september, door Nel geplaatst.

    Ik heb ze allemaal op een lijst, de nederlandse en de belgische, van het hele jaar, de belgische zijn maandelijks en de nederlandse zijn per 4 weken 1

    Ik zou dan inderdaad schatten, komende dinsdag, 2 maal 6% of een 6 en een 7%.
    Maar geen achten !

    Maar misschien blijven de cijfers in Nederland iets beter liggen, ik weet het niet.

    Maar met 2 maal 6% ben ik tevreden, meer mag :-)
    Ha Tatje;

    Tja...Tatje....zou mij niet verbazen dat er toch een 8 uit de hoge hoed wordt getoverd! Ga zelf uit van een 7.

    Mijn schatting: In periode 10 (week 37 – 40) steeg het aantal uitzenduren met 7% en de uitzendomzet nam toe met 6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze periode telde een gelijk aantal werkbare dagen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, er is dus geen correctie toegepast.
    De administratieve sector is gegroeid met 6% in uren, ook de omzet nam toe met 6%.
    De uren in de industriële sector vertonen een stijging van 7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en de omzet nam toe met 7%.
    Het aantal uren in de technische sector steeg met 13% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en de omzet nam toe met 12%.

    Ofwel...ik verwacht (bijna) een kopie van periode 9.

    We zullen volgende week zien....

    Groeten vanuit het Noorden des Lands,

    Moneypocket.
  9. [verwijderd] 24 oktober 2014 22:14
    [quote alias=Alles kwijt id=7985854 date=201410242122]

    Zijn er draadjesleden die de afgelopen maanden de hele rit van 14,00 euro tot 8,32 euro zijn blijven zitten?

    Helaas wel, maar gelukkig ook eerst van 5,20 naar 14 met turbo 4,80 dus nog steeds dikke winst. Achteraf moeten verkopen om weer goedkoop terug te kopen maar achteraf is alles makkelijk en zoals Rick steeds zegt zonder USG het weekend in, echt niet en zo denk ik er ook over. Al duurt het nog een jaar het gaat goed komen met USG daar ben ik nog steeds van overtuigd, alleen of met overname (al hoop ik dat op deze koers natuurlijk niet).
  10. gerrit 69 24 oktober 2014 22:15
    quote:

    Alles kwijt schreef op 24 oktober 2014 21:22:

    Zijn er draadjesleden die de afgelopen maanden de hele rit van 14,00 euro tot 8,32 euro zijn blijven zitten?

    Genoeg, denk ik
    Zelf zit ik er al 5 jaar in met een gemiddelde aankoopkoers rond de € 12,40
    Daar moet ik wel bij aantekenen, dat er af en toe nog een klein dividend is uitgekeerd.
    Het buy and hold principe is overigens een drama bij de meeste Nederlandse aandelen, vooral als je als belegger rond de jaren 2006 en 2007 bent ingestapt.
    Het lijkt mij sterk dat we die koersen binnen 2 jaar weer terug zien.

    Gerrit
  11. [verwijderd] 25 oktober 2014 00:19
    quote:

    gerrit 69 schreef op 24 oktober 2014 22:15:

    [...]

    Genoeg, denk ik
    Zelf zit ik er al 5 jaar in met een gemiddelde aankoopkoers rond de € 12,40
    Daar moet ik wel bij aantekenen, dat er af en toe nog een klein dividend is uitgekeerd.
    Het buy and hold principe is overigens een drama bij de meeste Nederlandse aandelen, vooral als je als belegger rond de jaren 2006 en 2007 bent ingestapt.
    Het lijkt mij sterk dat we die koersen binnen 2 jaar weer terug zien.

    Ja Gerrit Blacky zei wegwezen omdat franse zaak nog speeld. JIJ was de enigste die een theoritische sommetje had gemaakt 75 eurocentjes winst over 2014 waarvan misschien waarschijnlijk 25 eurocentjes vanaf gaan voor franse vorderingen .
    En de eerste 2 kwartalen waren al gene vette .
    En als de banken zeggen kopen dan moet je wegwezen want als USG moet dokken over 2010 hebben ze al vijf/zes jaar op rij verlies gedraaid .
    De uitzenders wordt het leven moeilijk gemaakt en terecht ...................
    Vroeger schreven ze de werknemers ziek mag niet meer vroeger veel lager loon voor hetzelfde werk mag bijna niet meer enz.
    De lands beslissers zien het ook wel dat de zetbazen 10* meer verdienen/toekennen dan dat ze zelf verdienen .En ze eigenlijk overbodig zijn de staat weet online ook wat er gebeurt de bedrijven kunnen zelf online mensen werven en zelf dagcontracten online maken met goed keuring van de staat.
    USG is waarschijnlijk goed bezig zijn nu het online NET aan het spinnen ,maar willen het zelf doen ik had gezecht praat met google en doe een pilot .Want google wil dit zeker zelf in de toekomst doen wereldwijd.Wat is de beste kweekvijver Nederland klein optimaale internet verbindingen .
    Taxi's bestaan straks niet meer je hebt je eigen wielen bij je met GPS en spraak herkeningen en we rijden als de JETSONS over de hele wereld .
    www.youtube.com/watch?v=w0SG3wrVdYs



199 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 10 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 913,39 +0,30%
EUR/USD 1,0894 +0,70%
FTSE 100 8.445,80 +0,21%
Germany40^ 18.875,90 +0,03%
Gold spot 2.395,53 +0,38%
NY-Nasdaq Composite 16.742,39 +1,40%

Stijgers

INPOST
+6,22%
NX FIL...
+6,15%
JDE PE...
+4,86%
WDP
+4,26%
ASMI
+2,87%

Dalers

ABN AM...
-6,11%
AMG Cr...
-3,25%
Air Fr...
-3,06%
Fugro
-2,30%
Pharming
-2,07%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links