Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

KLM moet mogelijk dieper snijden in personeelsbestand

KLM moet mogelijk dieper snijden in personeelsbestand

AMSTERDAM (AFN) - Luchtvaartmaatschappij KLM waarschuwt andermaal voor verdere ingrepen in het personeelsbestand. De onderneming, onderdeel van Air France-KLM, wijst naar de recente ontwikkelingen rond het coronavirus, de tweede golf en sombere vooruitzichten, en sluit om die reden extra ingrepen niet uit.

Eind dit jaar heeft KLM afscheid genomen van 5000 werknemers, wat neerkomt op een reductie van 15 procent. Maar dat is mogelijk dus niet genoeg. KLM stelt dat rekening gehouden moet worden met verdere "neerwaartse aanpassingen in de organisatie". Aantallen werden niet genoemd.

Even leek het er volgens KLM op dat er sprake was van een voorzichtig herstel, omdat er in juli en augustus een toename was van het aantal boekingen op KLM’s Europese netwerk. Vanwege de recent aangepaste van de reisadviezen in veel landen in september zag KLM noodgedwongen af van het verder opschalen van het Europese netwerk voor het winterseizoen. Daardoor loopt KLM nog meer omzet mis.

Derde kwartaal

KLM verloor dit jaar tot en met het derde kwartaal al 1,7 miljard euro in vergelijking met een jaar eerder. "Deze cijfers maken wederom duidelijk hoe slecht het nog steeds gaat in de luchtvaart", aldus KLM-baas Pieter Elbers.

Het kwartaalverlies van KLM in het belangrijke derde kwartaal kwam uit op 234 miljoen euro. Dat is een verslechtering van 745 miljoen euro ten opzichte van vorig jaar. Zonder de NOW-steunmaatregel van de Nederlandse staat zou het verlies in de zomermaanden ruim boven de 500 miljoen euro zijn uitgekomen.

Elbers benadrukt dat voor het de toekomst van het bedrijf en het behoud van zoveel mogelijk werkgelegenheid, leningen en garanties vanuit de Nederlandse staat van "cruciaal belang" zijn.

Lees over dit aandeel ook

  1. 30 apr Air France-KLM blijft iets achter bij verwachtingen
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

15 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 30 oktober 2020 08:26
    Wat een onzin. Elbers is een prima CEO en heeft hart voor KLM en het personeel. Het is een verdraaid lastige situatie momenteel. Ik denk echt dat opsplitsen en nationaliseren onder de extreme situatie waarin we ons bevinden het beste is.
    AFen KLM kunnen dan door als alliantie. Het is de enige manier om het voortbestaan te garanderen.
  2. [verwijderd] 30 oktober 2020 08:28
    Laat dat "mogelijk" in de titel tekst maar weg.

    jemig wat een drama. Ik zag deze week wat voorbeelden langs komen van personeel KLM en luchthaven, mensen die wat anders gingen oppakken; veel respect daarvoor en ook veel succes en sterkte gewenst.
    Ik ben er van overtuigd dat alles op "reset" moet, gaat heel pijnlijk worden voor heel veel mensen en partijen, maar een aantal heeft veel te lang de ogen gesloten en verder gedroomd.
  3. @iPlof 30 oktober 2020 08:34
    SCHIPHOL - Het geduld van het kabinet met KLM raakt op. De politiek in Den Haag wil dat de loonkosten bij KLM structureel omlaag gaan, in ruil voor de steun en garanties van 3,4 miljard die de maatschappij nodig heeft. De steun zou op losse schroeven staan.
    luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/...
  4. [verwijderd] 30 oktober 2020 08:37
    Nationaliseren is niet 1,2,3 gedaan ivm delta en China eastern airlines. Zal mogelijk eerst failliet moeten, maar goed, dat is een papieren kwestie.
    Ik ben nieuwsgierig of eastern deze dagen of komende weken iets met haar positie gaat doen (zou nog enige steun kunnen bieden), Delta verwacht ik niet.
  5. @iPlof 30 oktober 2020 08:37
    quote:

    Verstraler schreef op 30 oktober 2020 08:26:

    Ik denk echt dat opsplitsen en nationaliseren onder de extreme situatie waarin we ons bevinden het beste is.
    AFen KLM kunnen dan door als alliantie. Het is de enige manier om het voortbestaan te garanderen.
    30.000 man waarvan 4.000 grootverdieners in een miljardenverslindende verliesgevend Klm bij de overheid op de payroll.
    Wie moet dat betalen en waarom?
  6. BrakkeStakker 30 oktober 2020 08:45
    quote:

    @iPlof schreef op 30 oktober 2020 08:37:

    [...]
    30.000 man waarvan 4.000 grootverdieners in een miljardenverslindende verliesgevend Klm bij de overheid op de payroll.
    Wie moet dat betalen en waarom?
    Als je nationaliseert, dan laten ze KLM eerst failliet gaan om vervolgens met een nieuwe voorwaarden de zaak over te nemen maw nieuwe arbeidscontracten.
    Is de enige manier om de kosten omlaag te brengen.
    Als morgen het kabinet een streep trekt door het pakket, dan ga je snel die richting op.
  7. [verwijderd] 30 oktober 2020 09:00
    quote:

    BrakkeStakker schreef op 30 oktober 2020 08:45:

    [...]

    Als je nationaliseert, dan laten ze KLM eerst failliet gaan om vervolgens met een nieuwe voorwaarden de zaak over te nemen maw nieuwe arbeidscontracten.
    Is de enige manier om de kosten omlaag te brengen.
    Als morgen het kabinet een streep trekt door het pakket, dan ga je snel die richting op.

    Er is nog wel een dingetje (met mijn bescheiden kennis): bij faillissement is er een curator en die zal verkopen aan de hoogste bieder.
    Dan kan AF de toko KLM schuldenvrij terug kopen, maar ook bijv China Eastern airlines.
  8. I need a dollar 30 oktober 2020 09:31
    quote:

    Knife Catcher schreef op 30 oktober 2020 09:00:

    [...]
    Er is nog wel een dingetje (met mijn bescheiden kennis): bij faillissement is er een curator en die zal verkopen aan de hoogste bieder.
    Dan kan AF de toko KLM schuldenvrij terug kopen, maar ook bijv China Eastern airlines.

    Ik ben geen complotdenker, maar het volgende scenario is wel om te gillen.

    * een Chinees virus zorgt ervoor dat met name westerse landen met bevolking die slecht tegen het virus kunnen (relatief oude en overgewicht) dat vitale business vastlopen (handel en vliegtransport)
    * Chinezen kopen met uitgeklede contracten voor een prikkie al die strategische bedrijven op.

    Tja het is maar een hersenspinsel.
  9. oilexpert 30 oktober 2020 10:04
    Er zal een tweede ronde komen met ontslag ook in Frankrijk. Strategisch is Klm/schiphol belangrijk. Staat blijft 4-kant achter KLM staan. KLM gaat circa 25% kleiner worden, maar da regel je niet in een paar maanden. Topje van de ijsberg zien we nu.

    De overheid roeptoetert. Had ze bij ABN moeten toen destijds. Toen heeft personeel niets ingeleverd en bonussen gingen gewoon door. Heeft de overheid wel eens ingeleverd? Nee laat KLM/Airfrance kapot gaan komt er een nieuw sterk bedrijf voor terug......Fijn vooruitzicht. Gesubsidieerde Midden Oosten maatschappij met eigen personeel en eigen regels. Dag werkgelegenheid Nederland.

    Alsof er geen honderdenduizenden banen van toeleveranciers aan KLMAirfrance zitten. UWV zet je schrap, 150.00 man komt eraan. Misschien je digitale coach weer inzetten,, zucht.
  10. oilexpert 30 oktober 2020 10:08
    Staat moet steunen. KLMAirfrance heeft veel toeleveranciers. Als dit bedrijf kapot gaat kan UWV eerder 150,000 werklozen met hun digitale coach gaan "begeleiden" naar ander werk:(

    Of denk je echt dat een vervangende Midden Oosten vliegmaatschappij niet hun gesubsidieerde vliegtuigen gaat inzetten. Hun personeel gaat allemaal naar hun thuishaven Amsterdam, dagkan me hun contracten gemakkelijk. En alle KLM toeleveranciers in Nederland een nette brief dat ze het allemaal zelf gaan regelen, en dat kunnen ze ook.

    Kortom. of je betaalt mee aan steun of je betaalt een leger werklozen. Denk niet dat het laatste minder is.
  11. @iPlof 30 oktober 2020 11:08
    quote:

    oilexpert schreef op 30 oktober 2020 10:08:

    Staat moet steunen. KLMAirfrance heeft veel toeleveranciers. Als dit bedrijf kapot gaat kan UWV eerder 150,000 werklozen met hun digitale coach gaan "begeleiden" naar ander werk:(

    De staat STEUNT klm ruimschoots.
    Het is eens aan het management om in te grijpen en te saneren, zoals andere airlines ook DOEN.
15 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,638 30 apr
-0,432 -4,29%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links