Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Turbo 2.0

 Is het mogelijk om hetzelfde financiële product voor de tweede keer als nieuw te introduceren? Ja, dat kan. In 2004 ABN Amro de Turbo naar de markt. Het betrof een voor Nederland nieuw financieel instrument dat nog het meest weg had van een optie, maar dan zonder volatiliteitpremie en ook zonder vaste looptijd. Mijn recensie van destijds was positief en de bank won er zelfs de Gouden Tak 2005 mee.

De Turbo is in de afgelopen jaren gegroeid tot een populair beleggingsvehikel. ABN Amro kreeg concurrentie van Commerzbank en Citibank, die dezelfde constructie onder de naam Speeder naar de markt brachten. In 2008 volgde ING met zijn Sprinter, zodat vier banken deze hefboomproducten in hun assortiment voerden.

De overname van ABN Amro door onder andere Royal Bank of Scotland leidde ertoe dat de Turbo een product van de Britse bank werd. ABN Amro stond met lege handen, maar daar is sinds vandaag verandering in gekomen. De bank is anno 2010 terug met de Turbo. Ik juich dat van harte toe. Hoe meer concurrentie er met deze producten is, hoe beter.

Onderscheid in de details

Met vijf uitgevende instellingen zullen informatie, service, verhandelbaarheid en kosten alleen maar gunstiger voor de belegger kunnen uitpakken. Het actuele assortiment aan ABN Amro Turbo’s is nog niet zo groot als dat van de andere aanbieders, maar daar zal ongetwijfeld verandering in komen. De informatie van ABN Amro in zijn nieuwe brochure en tutorial over de Turbo is uitgebreid en zeer goed.

 Ik heb één kritisch puntje. De bank meldt dat bij de Turbo de belegger een klein deel van onderliggende waarde koopt, en de rest voor rekening van ABN Amro komt. Dat is een beetje ongelukkig geformuleerd.  ABN Amro verzorgt de positie in het grootste gedeelte van de onderliggende waarde, maar natuurlijk niet voor eigen rekening. De belegger betaalt de financieringskosten. Dat staat overigens in de brochure op andere plaatsen duidelijk en helder uiteengezet.

 Op gebied van service proberen de verschillende aanbieders zich te onderscheiden. Op de diverse sites wordt, bij de één wat meer dan bij de ander, uitgebreid informatie gegeven over de marktontwikkelingen. De belegger kan deze informatie gebruiken bij het bepalen van zijn positie.

 Snellere afwikkeling uitgestopte turbo's

ABN Amro geeft aan dat de bank zich wil onderscheiden door de (markt)informatie sterk te richten op de beschikbare Turbo’s. Een ander speerpunt is het streven naar een snelle financiële afwikkeling van beëindigde Turbo’s (binnen 48 uur na bekendmaking restwaarde). Dat klinkt heel goed. Hopelijk slaagt de bank in die doelstelling en stimuleert dat andere uitgevers ook een scherpe afwikkeltermijn te hanteren.

 ABN Amro gaat niet zelf in Turbo’s handelen, maar laat dat over aan Goldman Sachs. Van belang is daarbij de gehanteerde spreads. Daarover wordt niets vermeld in de brochure. Die spreads zullen ongetwijfeld mede afhangen van de liquiditeit van de onderliggende waarde. De Turbo kan onder speciale omstandigheden door ABN Amro beëindigd worden. Opvallend is dat dit recht ook aan de houder van de Turbo is voorbehouden (voor 11 uur aangemeld, afwikkeling op slotprijs van dezelfde dag).

 Tot slot, maar beslist niet onbelangrijk, zijn de kosten van belang. ABN Amro meldt dat in principe bij long Turbo’s Libor +2% financieringskosten en bij Short Turbo’s Libor -2% financieringsopbrengsten worden berekend. De uiteindelijke financieringsrente hangt af van de specifieke onderliggende waarde. De door ABN Amro gehanteerde rentekosten lijken niet wezenlijk af te wijken van die van andere banken.

 Meer aanbieders, meer keus, meer spreiding

Mijn conclusie: De introductie van Turbo’s door 'nieuwkomer' ABN Amro betekent een voor de belegger positieve ontwikkeling. Ik denk niet zozeer vanwege de komst van nieuwe afwijkende Turboconstructies, maar omdat meer aanbieders een grotere concurrentie betekent. Daarnaast is een betere spreiding van het debiteurenrisico mogelijk met de komst van nieuwe aanbieders. Zoals geldt voor elk gestructureerd product is er een debiteurenrisico op de uitgevende instelling.

 Voor individuele beleggers is het lastig om de hefboomproducten van de verschillende aanbieders te beoordelen. Ik ga proberen daar iets aan te doen. Daartoe heb ik uw hulp nodig. Ik vraag u uw ervaringen met Turbo’s, Speeders en Sprinters van de verschillende aanbieders aan mij te melden.

Positieve en negatieve ervaringen op het gebied van afwikkeling, services, kosten, bied-laat spreads, verhandelbaarheid en informatie. Ondertussen zal ik zelf met name de werkelijk berekende kosten proberen te inventariseren. Voor het eind van dit jaar hoop ik met conclusies te komen van dit onderzoek. Ik reken op uw medewerking!


Marcel Tak is zelfstandig beleggingsadviseur en oprichter/beheerder van het Bufferfund. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Marcel Tak

Auteur:

Marcel Tak is dé special product-specialist van IEX en IEXProfs, maar schrijft ook graag over rente, obligatiemarkt en toezicht als hij zich daartoe geroepen voelt. "De financiële sector is in belangrijke mate bezig met het verplaatsen van lucht. De werkelijke toegevoegd waarde is beperkt. In mijn columns wil ik r...

Recente artikelen van Marcel Tak

  1. Van pindakaas tot bitcoin
  2. AFM: Meer verbiedend dan bindend
  3. Turbo: hoge hefboom in de ban?

Reacties

14 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 18 oktober 2010 11:46
    Ik vind bij alle turboproducten de informatie nogal tekortschieten. Welke spreads worden gehanteerd? Omdat de handel altijd erg dun is is het lastig te bepalen voor welke prijs een turbo gekocht/verkocht kan worden. Het orderboek geeft ook al geen informatie. Bij buitenlandse turbos wordt het alleen maar ingewikkelder omdat niet duidelijk is welke wisselkoers gehanteerd wordt en welke spread hier op zit. Bovendien is er vaak onduidelijkheid over welke onderliggende waarde gesproken wordt, bv indien er aandelen maar ook certificaten onderliggend mogelijk zouden kunnen zijn.

    Overigens baseer ik deze informatie op wat binck en alex mij laten zien, dit zou dus ook een tekortkoming van binck en alex kunnen zijn.

  2. [verwijderd] 18 oktober 2010 14:08
    Eerlijk gezegd zijn de turbos van ABN en vele varianten daarop een nogal doorzichtige vorm van oplichting met ondoorzichtige stofwolken.
    Als je turbo de goede kant op gaat, worden "je banden lekgestoken", dwz de hefboom loopt als los zand door je vingers weg. Als het tegen zit weet de enige marketmaker exact waar jouw stop ligt... En dan is een extra zetje gauw gegeven, zeker met lagere volumes. Als het zulke mooie producten zijn, waarom staan de volumes dan in geen verhouding tot bijv opties?
    Beetje ordinaire promo prietpraat eerlijk gezegd....
  3. [verwijderd] 18 oktober 2010 14:26
    Handel veel in Sprinters vanwege het simpele feit dat evt. restwaarde dichter bij laatst gedane koers ligt als bij Turbo's. Daarnaast betaald ING zeer snel restwaarde uit in vergelijking met RBS.
    Kosten via brokers ad € 10 zijn natuurlijk wel aan de zeer forse kant daar kan wel wat meer concurrentie in komen wat mij betreft.
  4. ro1946 18 oktober 2010 15:31
    Ik vind turbo's, in alle vormen zoals ook speeders en sprinters, een goed produkt. Veel beter dan opties. Je betaalt geen premie, behalve dan de spread, en de winstmogelijkheeden zijn beduidend beter dan bij opties. Juist dus voor de optiegebruiker, in feite een kortetermijn belegger ook wel genaamd gokker, die wil profiteren van de juiste koersbeweging is de turbo cs. een goed alternatief. Bij geen beweging gedurende een aantal dagen loopt er geen waarde uit het produkt. Het enige nadeel, zoals hierboven al beschreven, is dat de uitgevende instelling, maar ook andere marktpartijen, de koersvorming van de onderliggende waarde een handje zou kunnen helpen om de stoploss koers te bereiken. En aan deze aktie zouden kunnen verdienen. Verder zie ik, zeker in vergelijking met opties, eigenlijk alleen maar voordelen.
    Met vriendelijke groet,

    Robert D.
  5. [verwijderd] 18 oktober 2010 16:00
    Maar Simpelbekeken, dat klopt ook wel wat je zegt.
    Een turbo doet gewoon 0,1 euro per punt, die hefboom bestaat eigenlijk niet.
    Maar even over die stoploss op je turbo.
    Ik zet de stoploss nooit op de waarde van de turbo zelf.
    Het is beter om je turbo te beeindigen als de onderliggende waarde zoals bv de aex jouw stoploss bereikt.
    Want de aex heeft veel meer handelsvolume., en laat zich niet zo makkelijk sturen.

  6. [verwijderd] 18 oktober 2010 16:14
    quote:

    ro1946 schreef:

    Het enige nadeel, zoals hierboven al beschreven, is dat de uitgevende instelling, maar ook andere marktpartijen, de koersvorming van de onderliggende waarde een handje zou kunnen helpen om de stoploss koers te bereiken. En aan deze aktie zouden kunnen verdienen.
    Gezien de soms ogenschijnlijk onverklaarbare koersbewegingen vraag ik me ook wel eens af in hoeverre de betreffende marketmakers in hun dealingrooms de koersen in een bepaalde richting duwen om onder bepaalde omstandigheden stoploss niveau's te bereiken. Van Binck heb ik begrepen dat de uitgevers van deze producten door de AFM worden gecontroleerd op dit soort gedrag (ik vraag me af hoe), en dit gedrag ook niet in hun belang is. Ze verdienen al genoeg aan de spread zou je denken, in het bijzonder als er veel koersbeweging is op de beurs, in de tientallen procenten soms! In dat soort paniekmomenten moet je dus ook niet handelen, maar het zijn wel schandalig grote spreads.
  7. k2es 18 oktober 2010 16:56
    Mijn ervaring met de turbo's van ABNAmro in het verleden was dat op het moment van crashes de spread schandalig werd zodat je er enorm veel geld op moest toeleggen, daarom doe ik weinig meer met turbo's en werk nu meer met sprinters, maar ook die met kleinere bedragen want bij een crash kan de stoploss snel worden bereikt.
  8. [verwijderd] 18 oktober 2010 19:52
    Als roverhoofdman Goldman Sachs de turbohandel doet nou dan maak je borst maar nat. Het verdienmodel op dit soort produkten is niet ingericht op de klant maar op onze "vrienden" in het land van de onbegrensde hebzucht. Daar is onze eigen "Dik S." een kleine jongen bij.
    Ondoorzichtige handel, manipuleerbaar en minimale controle. Gewoon niet doen.
  9. [verwijderd] 19 oktober 2010 00:40
    quote:

    hypertje schreef:

    Maar Simpelbekeken, dat klopt ook wel wat je zegt.
    Een turbo doet gewoon 0,1 euro per punt, die hefboom bestaat eigenlijk niet.
    Maar even over die stoploss op je turbo.
    Ik zet de stoploss nooit op de waarde van de turbo zelf.
    Het is beter om je turbo te beeindigen als de onderliggende waarde zoals bv de aex jouw stoploss bereikt.
    Want de aex heeft veel meer handelsvolume., en laat zich niet zo makkelijk sturen.

    Zo doe ik dat ook. Dan hoef ik niet te wachten op de afwikkeling en uitbetaling van de restwaarde. Maar dat kan ik pas sinds ik bij Binck handel. Bij de ING kon ik niet mijn eigen stoploss kiezen. Buitengewoon rustgevend, mijn eigen stoploss.
  10. [verwijderd] 19 oktober 2010 23:38
    @ Lanatus:
    Probleem daarmee is dat je een turbo moet nemen met een nog ruimere (verder weg liggende) stoploss. Daardoor heb je helemaal een verwaarloosbare hefboom, die bovendien nog effectiever tegen je in werkt...

    Ik heb eigenlijk alleen goede ervaringen met sprinters van commerz bank, en die gebruik ik alleen als ik geen opties kan kopen/schrijven.
14 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.