Mijn Frans is niet best, maar deze begrijp zelfs ik nog:
De topmensen van Air France-KLM zijn van het terrein gejaagd. Gejaagd ja, want een ander woord is er niet te bedenken, als je over het hek moet klimmen onder politiebegeleiding, dankzij je eigen personeel.
U hoort het wellicht aan mijn toon, ik ben niet van plan om mijn geld in Air France-KLM te stoppen. De schulden zijn hoog, het concern draait verlies en personeelsleden die zich zo barbaars gedragen. Ik blijf er vanaf en als ik überhaupt iets in het fonds zou doen, dan short.
Maar goed daarom is er een markt. Waar de één bearish is, is een ander bullisch. Handelaar, Diede van den Ouden, durft wel long te gaan:
Er is nog wel een efficiencyslag te maken zo te zien. Slechts 2900? Wij denken dat er eerder 29.000 banen moeten verdwijnen wil het concern concurrerend worden. Dat is natuurlijk overdreven, maar u begrijpt wel waar we op doelen, toch?
Ongetwijfeld zal Diede zijn risico-redementsberekeningen hebben gemaakt en we zullen ook niet ontkennnen dat het fonds mogelijk een kanshebber is voor een ritje omhoog. De vraag is echter of u ook in het fonds voor lange termijn wilt beleggen?
Zelf doe ik dat niet en ben ik het ook niet van plan. Ik baseer mijn beslissing om dat niet te doen onder andere op de data van Van Slingerlandt.com en data uit Reuters. Het concern verdient structueel geen geld.
Dan de mentaliteit, want snapt het personeel zelf niet dat als ze op deze manier doorgaan er over een paar jaar helemaal niets meer is om voor te staken en te demonstreren? Hoe moet het bedrijf, zonder ontslagen, dan met lowcostcarriers of de maatschappijen uit het Midden-Oosten concurreren?
Maar goed ik ben erg bearisch en er is ook upside. Mochten de Fransen toch doorkrijgen dat markt nu eenmaal eist dat het concern goedkoper gaat werken en ze luisteren ook. Dan bestaat er de kans dat het bedrijf weer winstgevend en gezond wordt. Maar dit lijkt mij een moeilijk begaanbare weg, gezien de koppigheid tot nu toe van het personeel van Air France-KLM.