Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Kleerscheuren Air France-KLM

Kleerscheuren Air France-KLM

Mijn Frans is niet best, maar deze begrijp zelfs ik nog:

 

 

De topmensen van Air France-KLM zijn van het terrein gejaagd. Gejaagd ja, want een ander woord is er niet te bedenken, als je over het hek moet klimmen onder politiebegeleiding, dankzij je eigen personeel.

 

 

U hoort het wellicht aan mijn toon, ik ben niet van plan om mijn geld in Air France-KLM te stoppen. De schulden zijn hoog, het concern draait verlies en personeelsleden die zich zo barbaars gedragen. Ik blijf er vanaf en als ik überhaupt iets in het fonds zou doen, dan short.

Maar goed daarom is er een markt. Waar de één bearish is, is een ander bullisch. Handelaar, Diede van den Ouden, durft wel long te gaan:

 

 

Er is nog wel een efficiencyslag te maken zo te zien. Slechts 2900? Wij denken dat er eerder 29.000 banen moeten verdwijnen wil het concern concurrerend worden. Dat is natuurlijk overdreven, maar u begrijpt wel waar we op doelen, toch?

 

 

Ongetwijfeld zal Diede zijn risico-redementsberekeningen hebben gemaakt en we zullen ook niet ontkennnen dat het fonds mogelijk een kanshebber is voor een ritje omhoog. De vraag is echter of u ook in het fonds voor lange termijn wilt beleggen?

Zelf doe ik dat niet en ben ik het ook niet van plan. Ik baseer mijn beslissing om dat niet te doen onder andere op de data van Van Slingerlandt.com en data uit Reuters. Het concern verdient structueel geen geld.

Dan de mentaliteit, want snapt het personeel zelf niet dat als ze op deze manier doorgaan er over een paar jaar helemaal niets meer is om voor te staken en te demonstreren? Hoe moet het bedrijf, zonder ontslagen, dan met lowcostcarriers of de maatschappijen uit het Midden-Oosten concurreren?

Maar goed ik ben erg bearisch en er is ook upside. Mochten de Fransen toch doorkrijgen dat markt nu eenmaal eist dat het concern goedkoper gaat werken en ze luisteren ook. Dan bestaat er de kans dat het bedrijf weer winstgevend en gezond wordt. Maar dit lijkt mij een moeilijk begaanbare weg, gezien de koppigheid tot nu toe van het personeel van Air France-KLM.

 


Nick Bakker is marketwatcher bij IEX.nl. Nick Bakker kan posities innemen op de financiële markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX redactie.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nick Bakker

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Meer over Nick Bakker

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. jul '18 Liveblog: Trump en BAM 3
  2. jul '18 Liveblog: Microsoft 7
  3. jul '18 Slotcall: Shell en Unies 3

Gerelateerd

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. Broer Konijn 5 oktober 2015 18:17
    KLM piloten + overig personeel leveren inderdaad in. Dat zijn geen Fransen.

    Plan B met ontslagen is de stok achter de deur die Franse bonden nodig hebben om (mede onder druk Franse politiek) alsnog tot akkoord te komen.

    Beleggen in AF/KLM? Lijkt me niet slim. Speculeren kan wel. Zelf zie ik op korte termijn meer potentieel voor verrassing aan de upside.

    Je kan uiteraard mee huilen met de massa en lekker short gaan.

    Disclaimer: long met derivaten
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links