Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

'Prijsstijging PostNL aan de hoge kant'

AMSTERDAM (AFN) - De prijsverhogingen die PostNL maandag aankondigde zijn aan de bovenkant van waar rekening mee werd gehouden. Dat schrijven analisten van ING in een rapport over de onderneming. Volgens de kenners is het moeilijk om te oordelen over de gevolgen van de prijsstijgingen voor de grote zakelijke markt.

De prijsverhogingen zijn volgens PostNL nodig omdat jaarlijks minder post wordt verstuurd. Het postbedrijf is wettelijk verplicht om een functionerend postnetwerk in stand te houden en zou zonder de duurdere postzegels niet uit de kosten komen.

ING handhaafde zijn koopadvies met een koersdoel van 5,30 euro. Het aandeel PostNL stond maandag omstreeks 10.00 uur 0,8 procent lager op 4,08 euro.

Lees over dit aandeel ook

  1. PostNL gaat minder vaak bezorgen
  2. PostNL zet kaarten op tweede jaarhelft

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
PostNL kopen verkopen

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 7 rene l 10 oktober 2016 12:58
    Het is gewoon een feit dat er door de digitalisering steeds minder fysieke post verstuurd wordt en PostNl zal toch wat moeten om kostendekkend te werken.
    Je kunt wanneer je minder post te versturen krijgt in deze sector niet evenredig in het personeel snijden omdat dan de verplichte levertijden verder in het gedrang zullen komen.

    Stuur maar eens een verjaardagkaart vanuit Amsterdam naar je oudtante in Groningen, de kaart moet uit de brievenbus gehaald worden, naar een sorteercentrum gebracht worden, afgestempeld en geselecteerd op postcode worden, en vervolgens doorgereden naar het punt waarop deze uiteindelijk door de postbode bezorgd zal worden.
    Eigenlijk zou een prijs van 1 Euro in dit geval zelfs nog te rechtvaardigen zijn.

    Waarom hanteren ze voor zakelijke post die naar een Postbusnummer gestuurd wordt eigenlijk geen lager tarief, er zijn gewoon minder handelingen nodig, en een lagere prijs zou zeker te verantwoorden zijn.

    Bij de pakketbezorging zie ik juist het omgekeerde.
    Tot een paar jaar terug zag je eigenlijk hooguit 1x per dag een auto van PostNL die bij ons in de straat een pakketje bezorgde.
    Tegenwoordig zie ik dat de bezorger eigenlijk elke dag in 1 handeling rondom waar hij de auto stilzet zo'n 4 pakketjes bezorgt.
    Dit lijkt mij best wel lucratief gezien omdat er in minder tijd gewoon meer bezorgd wordt.
    De rayons van de bezorger worden ook kleiner en de winstmarge zal oplopen.

    Maak je toch niet druk over die paar centen, je hoort toch ook niemand zeuren over de explosieve prijsstijgingen van koopwoningen in de Randstad waarbij het om serieuze bedragen gaat.
    Dit vinden we wel normaal.
  2. Mr Greenspan 10 oktober 2016 13:42
    quote:

    rene l schreef op 10 oktober 2016 12:58:

    Het is gewoon een feit dat er door de digitalisering steeds minder fysieke post verstuurd wordt en PostNl zal toch wat moeten om kostendekkend te werken.
    Je kunt wanneer je minder post te versturen krijgt in deze sector niet evenredig in het personeel snijden omdat dan de verplichte levertijden verder in het gedrang zullen komen.

    Stuur maar eens een verjaardagkaart vanuit Amsterdam naar je oudtante in Groningen, de kaart moet uit de brievenbus gehaald worden, naar een sorteercentrum gebracht worden, afgestempeld en geselecteerd op postcode worden, en vervolgens doorgereden naar het punt waarop deze uiteindelijk door de postbode bezorgd zal worden.
    Eigenlijk zou een prijs van 1 Euro in dit geval zelfs nog te rechtvaardigen zijn.

    Waarom hanteren ze voor zakelijke post die naar een Postbusnummer gestuurd wordt eigenlijk geen lager tarief, er zijn gewoon minder handelingen nodig, en een lagere prijs zou zeker te verantwoorden zijn.

    Bij de pakketbezorging zie ik juist het omgekeerde.
    Tot een paar jaar terug zag je eigenlijk hooguit 1x per dag een auto van PostNL die bij ons in de straat een pakketje bezorgde.
    Tegenwoordig zie ik dat de bezorger eigenlijk elke dag in 1 handeling rondom waar hij de auto stilzet zo'n 4 pakketjes bezorgt.
    Dit lijkt mij best wel lucratief gezien omdat er in minder tijd gewoon meer bezorgd wordt.
    De rayons van de bezorger worden ook kleiner en de winstmarge zal oplopen.

    Maak je toch niet druk over die paar centen, je hoort toch ook niemand zeuren over de explosieve prijsstijgingen van koopwoningen in de Randstad waarbij het om serieuze bedragen gaat.
    Dit vinden we wel normaal.

    Maar ondertussen lopen er bezorgers van meerdere bedrijven dezelfde route...
    De privatisering en concurrentie zou prijsverlagend werken toch?
    De zakelijke markt betaalt trouwens al een fractie van die huidige 73 cent, hoe kom je er bij dat die geen korting krijgen?
    NB in veel landen zijn de prijzen voor post nog hoger dus wat dat betreft valt het wel mee, maar ja we leven wel in een zeer dicht bevolkt land dus wellicht is dat geen vergelijking.

    De prijs van de pakketten zijn trouwens nog nooit gedaald ondanks dat daar de tegenovergestelde trend is te zien.

  3. jospol 11 oktober 2016 08:10
    Om moedeloos van te worden!
    Als hobbyist verkoop doe ik (eh deed ik) nogal veel ruilhandel met Duisters en Belgen of nog verder weg. Na de listige weglating van het 250-500 gram tarief en het EU tarief en toen ook nog eens het werkelijk krankzinnige bedrag dat je voor een ebaykaveltje van 250 garm dat ongeveer 1 a 2 euro opbrengt moet betalen: € 13,25. U begrijpt het al, geen handel meer! Echt helemaal niets.
    We hebben nu een particuliere (familie) lijn opgezet om de post net over de grens te brengen maar dat is dus niet echt ideaal natuurlijk.
    Voorspeld was dit wel, vanaf de eerste dag dat de PTT verloren ging bleken de prijzen te exploderen(evenals de uitkeringen aan managers trouwens).
    Privatisering van nutsbedrijven is een ramp voor de samenleving maar postnl spant de kroon.
  4. forum rang 8 josti5 11 oktober 2016 09:56
    Zo is dat, jospol!
    Ik heb mijn boeken op Boekwinkeltjes maar op 1 euro gezet, want de verzendkosten zijn 6,95...

    Overigens pak ik post NL wel terug: De 1-zegels die ik ooit voor 44 cent kocht, gaan nu met 50% winst de deur uit via Marktplaats -:)

    Wel oppassen, dat die tent niet overgenomen wordt, want dan krijg je hoogstwaarschijnlijk hetzelfde, als met de gulden-zegels is gebeurd: niets meer waard...
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.