Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Artsen bestelen de zorg!

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 18 april 2013 10:39
    Men presenteert dit artikel dat het gaat om "fouten"(klinkt minder erg) als dit echt fouten zijn dan moeten die zelfde fouten de schade opheffen, immers ook fouten met te lage declaraties moeten voorkomen.
    Artsen na de banken de nieuwe graaiers?

    Fouten in declaraties dokters
    door Patricia Boon
    Het barst van de fouten in de declaraties van dokters. Een op de drie verzekerden die
    hun rekeningen nauwkeurig controleren, ontdekt zaken die niet kloppen.
    Dat blijkt uit de meldactie Kostenbewustzijn van de patiëntenfederatie NPCF.
    "Zorgverzekeraars moeten hun verzekerden vaker een duidelijk overzicht sturen van
    declaraties die dokters indienen", stelt Wilna Wind, directeur van de NPCF.
    "Verzekerden zijn dan beter in staat om foute rekeningen en fraude in de zorg te
    signaleren. Sterker nog, patiënten vormen de belangrijkste schakel om fraude in de
    zorg en met declaraties terug te dringen."
    Zorgverzekeraars zeggen vorig jaar 167 miljoen euro te hebben bespaard door een
    betere controle op declaraties. Zeker 800 miljoen euro zou zijn bespaard op
    declaraties die direct zijn afgewezen omdat ze dubbel werden ingediend of vanwege
    het bereiken van een vergoedingslimiet. In 2011 zou voor een bedrag van 7,7 miljoen
    euro aantoonbare zorgfraude gepleegd zijn. Hoe meer fraude wordt opgespoord, hoe
    beter het is. Dit omdat zorgfraude de zorgkosten onnodig hoog maakt wat weer wordt
    doorgerekend in de zorgpremies. Die worden daardoor ook hoger.
    Het is nog niet altijd even makkelijk voor patiënten om te zien wat er nou precies wordt
    gedeclareerd. Voor vier op de vijf mensen die een declaratieoverzicht krijgen
    toegestuurd, is het niet altijd duidelijk wat er staat. Vaak mist er informatie en ruim een
    derde kan de rekening niet koppelen aan de zorg die is gekregen.
    "En als mensen een fout ontdekken, weten ze vaak niet wat ze moeten doen. Wanneer
    ze actie ondernemen, worden ze van het kastje naar de muur gestuurd", aldus Wind
    over de bevindingen van de deelnemers aan de meldactie. Zo melden diverse
    patiënten dat ze te horen kregen van hun zorgverzekeraar dat ze zelf maar contact
    moesten opnemen met de behandelaar, zelf deden zij niets aan verkeerde
    declaraties. Verder zijn er ervaringen met behandelingen die niet zijn gekregen maar
    toch van de rekening werden afgeschreven en verhalen over verkeerde codes die zijn
    ingevuld door zorgverleners, waardoor een hoger bedrag moest worden betaald.
    Wind: "Zo krijgen we nooit grip op de verspilling van zorgkosten, terwijl dat juist zo
    belangrijk is in een tijd waarin we er alles aan moeten doen om de zorg betaalbaar te
    houden." Hoe minder foute rekeningen en fraude, hoe meer de premie omlaag kan.
    De NPCF pleit er dan ook voor dat patiënten altijd en eenvoudig online toegang
    hebben tot een actueel overzicht van de gemaakte kosten. Ook zou er een centraal
    loket moeten komen waar verzekerden vragen kunnen stellen over hun
    kostenoverzicht. Ook wil de patiëntenfederatie dat zorgverzekeraars actie ondernemen
    als een declaratie niet blijkt te kloppen.
    Niettemin vindt de koepel van zorgverzekeraars, ZN, het een prima ambitie dat
    rekeningen begrijpelijker worden. "Het is nog wel een hele klus om het te regelen. Zo
    moet het bijvoorbeeld heldere informatie worden gegeven over de kosten en kwaliteit
    voorafgaand aan een behandeling."
    Wat die informatie over de kosten betreft, daarvoor heeft de NPCF ook een oplossing:
    Wind: "Wij willen eveneens dat er een website komt met gangbare tarieven

    www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/21489...
  2. eigenwijs 18 april 2013 10:43
    quote:

    Profiteur21 schreef op 18 april 2013 10:39:

    Men presenteert dit artikel dat het gaat om "fouten"(klinkt minder erg) als dit echt fouten zijn dan moeten die zelfde fouten de schade opheffen, immers ook fouten met te lage declaraties moeten voorkomen.
    Artsen na de banken de nieuwe graaiers?

    Fouten in declaraties dokters
    door Patricia Boon
    Het barst van de fouten in de declaraties van dokters. Een op de drie verzekerden die
    hun rekeningen nauwkeurig controleren, ontdekt zaken die niet kloppen.
    Dat blijkt uit de meldactie Kostenbewustzijn van de patiëntenfederatie NPCF.
    "Zorgverzekeraars moeten hun verzekerden vaker een duidelijk overzicht sturen van
    declaraties die dokters indienen", stelt Wilna Wind, directeur van de NPCF.
    "Verzekerden zijn dan beter in staat om foute rekeningen en fraude in de zorg te
    signaleren. Sterker nog, patiënten vormen de belangrijkste schakel om fraude in de
    zorg en met declaraties terug te dringen."
    Zorgverzekeraars zeggen vorig jaar 167 miljoen euro te hebben bespaard door een
    betere controle op declaraties. Zeker 800 miljoen euro zou zijn bespaard op
    declaraties die direct zijn afgewezen omdat ze dubbel werden ingediend of vanwege
    het bereiken van een vergoedingslimiet. In 2011 zou voor een bedrag van 7,7 miljoen
    euro aantoonbare zorgfraude gepleegd zijn. Hoe meer fraude wordt opgespoord, hoe
    beter het is. Dit omdat zorgfraude de zorgkosten onnodig hoog maakt wat weer wordt
    doorgerekend in de zorgpremies. Die worden daardoor ook hoger.
    Het is nog niet altijd even makkelijk voor patiënten om te zien wat er nou precies wordt
    gedeclareerd. Voor vier op de vijf mensen die een declaratieoverzicht krijgen
    toegestuurd, is het niet altijd duidelijk wat er staat. Vaak mist er informatie en ruim een
    derde kan de rekening niet koppelen aan de zorg die is gekregen.
    "En als mensen een fout ontdekken, weten ze vaak niet wat ze moeten doen. Wanneer
    ze actie ondernemen, worden ze van het kastje naar de muur gestuurd", aldus Wind
    over de bevindingen van de deelnemers aan de meldactie. Zo melden diverse
    patiënten dat ze te horen kregen van hun zorgverzekeraar dat ze zelf maar contact
    moesten opnemen met de behandelaar, zelf deden zij niets aan verkeerde
    declaraties. Verder zijn er ervaringen met behandelingen die niet zijn gekregen maar
    toch van de rekening werden afgeschreven en verhalen over verkeerde codes die zijn
    ingevuld door zorgverleners, waardoor een hoger bedrag moest worden betaald.
    Wind: "Zo krijgen we nooit grip op de verspilling van zorgkosten, terwijl dat juist zo
    belangrijk is in een tijd waarin we er alles aan moeten doen om de zorg betaalbaar te
    houden." Hoe minder foute rekeningen en fraude, hoe meer de premie omlaag kan.
    De NPCF pleit er dan ook voor dat patiënten altijd en eenvoudig online toegang
    hebben tot een actueel overzicht van de gemaakte kosten. Ook zou er een centraal
    loket moeten komen waar verzekerden vragen kunnen stellen over hun
    kostenoverzicht. Ook wil de patiëntenfederatie dat zorgverzekeraars actie ondernemen
    als een declaratie niet blijkt te kloppen.
    Niettemin vindt de koepel van zorgverzekeraars, ZN, het een prima ambitie dat
    rekeningen begrijpelijker worden. "Het is nog wel een hele klus om het te regelen. Zo
    moet het bijvoorbeeld heldere informatie worden gegeven over de kosten en kwaliteit
    voorafgaand aan een behandeling."
    Wat die informatie over de kosten betreft, daarvoor heeft de NPCF ook een oplossing:
    Wind: "Wij willen eveneens dat er een website komt met gangbare tarieven

    www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/21489...
    Hier was ik allang bang voor. Veel te weinig controle.
  3. forum rang 9 josti5 18 april 2013 11:05
    De gezondheidszorg wijkt geen procent af van welke bedrijfstak dan ook: er is harde fraude, en er is zachte fraude.
    Niet alleen keiharde, foute declaraties, maar ook veel onnodige en onnodig dure behandelingen - wél vaak, omdat de patiënt dat 'eist'.
    Voeg daaraan toe de vele veelal veel goedkopere stappen die worden overgeslagen (leefwijze, voeding, kruiden, homeopathie), dan wel 'wetenschappelijk ontkend', dan wel niet vergoed worden, en je hebt een 'gezondheidszorg' met een financieel waterhoofd van heb-ik-me-jou-daar.
    Nogmaals: het gaat niet aan, alleen met de vinger naar de beroepsgroep te wijzen; de burger zélf kan met een verantwoorde levenswijze 85% van z'n (mogelijke) kwalen voorkómen, dan wel op goedkope wijze zelf behandelen, alvorens naar een dokter te stappen.
    Internet is in dit opzicht een zegen: het kennis-monopolie van de 'medische stand' is doorbroken - iedereen met een béétje verstand kan de kennis opdoen, die hij/zij nodig heeft.
    Mijn hoopvolle verwachting is dan ook, dat zéker de 60- generaties veel minder een beroep op de dokter zullen doen, dan de voorgaande generaties.
    Het steeds meer bovendrijven van zowel harde als zachte fraude zal dit proces alleen maar versnellen.
  4. forum rang 5 DurianCS 18 april 2013 11:37
    quote:

    Marty.mcFly schreef op 18 april 2013 11:15:

    Het ligt veelal aan de burger zelf. Die hoeft heel weinig eigen verantwoordelijkheid te dragen, want buurman de belastingbetaler draait wel op voor de zorgkosten mocht het misgaan. Er zit, net zoals bij banken, veel moral hazard in de zorg.
    Een van de problemen is dat de kosten volledig uit het zicht blijven. Je krijgt nooit een rekening te zien; alles gaat direct naar de verzekering. Vroeger betaalde je eerst zelf en daarna kreeg je het terug van de verzekering. Dus je lette veel beter op de kosten die gemaakt werden.
  5. [verwijderd] 18 april 2013 13:51
    quote:

    Marty.mcFly schreef op 18 april 2013 11:15:

    Het ligt veelal aan de burger zelf. Die hoeft heel weinig eigen verantwoordelijkheid te dragen, want buurman de belastingbetaler draait wel op voor de zorgkosten mocht het misgaan. Er zit, net zoals bij banken, veel moral hazard in de zorg.
    die verantwoordelijkheid wordt de burger onthouden en dat ligt niet aan de burger zelf. Burgers wordt enerzijds veel opgelegd (premie die het vaak nauwelijks kan betalen) en anderzijds willen verzekeringsmaatschappijen zoveel mogelijk besparen op administratieve rompslomp.

    Het is een complexe mix van belangen: verzekeraars, farmaceuten, artsen, patiënten en politiek...dus patiënten hebben een zeer beperkte invloed op het geheel, laat staan het overzicht!

    Burgers hebben en kunnen best verantwoordelijkheden aan, maar waar het hen aan kennis ontbreekt zijn ze speelbal van partijen die die kennis wel (moeten) hebben. Zo kon het gebeuren dat op advies te hoge hypotheken werden genomen, woekerpolissen, (Legio)leaseplannen, ondoorzichtige leven- en pensioenprodukten etc. En als het eenmaal fout loopt moeten burgers ineens eigen verantwoordelijkheid kennen?

    Zo behoort de burger ook de wet te kennen...waarom dienen juristen dan tenminste 4 jaar id studieboeken te duiken om vervolgens de rest van hun beroepsleven te discussiëren over de uitleg van die wetten? Niet alles is zo klaar als een klontje.
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 918,72 -0,64%
EUR/USD 1,0706 -0,31%
FTSE 100 8.146,86 -0,21%
Germany40^ 18.004,30 -1,43%
Gold spot 2.332,68 0,00%
NY-Nasdaq Composite 17.688,88 +0,12%

Stijgers

UNILEV...
+0,76%
KPN
+0,75%
DSM FI...
+0,73%
NSI
+0,72%
Vastned
+0,65%

Dalers

EBUSCO...
-6,53%
Avantium
-4,28%
SIGNIF...
-3,78%
ALLFUN...
-3,55%
BESI
-3,52%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links