Profiteur21 schreef op 18 april 2013 10:39:
Men presenteert dit artikel dat het gaat om "fouten"(klinkt minder erg) als dit echt fouten zijn dan moeten die zelfde fouten de schade opheffen, immers ook fouten met te lage declaraties moeten voorkomen.
Artsen na de banken de nieuwe graaiers?
Fouten in declaraties dokters
door Patricia Boon
Het barst van de fouten in de declaraties van dokters. Een op de drie verzekerden die
hun rekeningen nauwkeurig controleren, ontdekt zaken die niet kloppen.
Dat blijkt uit de meldactie Kostenbewustzijn van de patiëntenfederatie NPCF.
"Zorgverzekeraars moeten hun verzekerden vaker een duidelijk overzicht sturen van
declaraties die dokters indienen", stelt Wilna Wind, directeur van de NPCF.
"Verzekerden zijn dan beter in staat om foute rekeningen en fraude in de zorg te
signaleren. Sterker nog, patiënten vormen de belangrijkste schakel om fraude in de
zorg en met declaraties terug te dringen."
Zorgverzekeraars zeggen vorig jaar 167 miljoen euro te hebben bespaard door een
betere controle op declaraties. Zeker 800 miljoen euro zou zijn bespaard op
declaraties die direct zijn afgewezen omdat ze dubbel werden ingediend of vanwege
het bereiken van een vergoedingslimiet. In 2011 zou voor een bedrag van 7,7 miljoen
euro aantoonbare zorgfraude gepleegd zijn. Hoe meer fraude wordt opgespoord, hoe
beter het is. Dit omdat zorgfraude de zorgkosten onnodig hoog maakt wat weer wordt
doorgerekend in de zorgpremies. Die worden daardoor ook hoger.
Het is nog niet altijd even makkelijk voor patiënten om te zien wat er nou precies wordt
gedeclareerd. Voor vier op de vijf mensen die een declaratieoverzicht krijgen
toegestuurd, is het niet altijd duidelijk wat er staat. Vaak mist er informatie en ruim een
derde kan de rekening niet koppelen aan de zorg die is gekregen.
"En als mensen een fout ontdekken, weten ze vaak niet wat ze moeten doen. Wanneer
ze actie ondernemen, worden ze van het kastje naar de muur gestuurd", aldus Wind
over de bevindingen van de deelnemers aan de meldactie. Zo melden diverse
patiënten dat ze te horen kregen van hun zorgverzekeraar dat ze zelf maar contact
moesten opnemen met de behandelaar, zelf deden zij niets aan verkeerde
declaraties. Verder zijn er ervaringen met behandelingen die niet zijn gekregen maar
toch van de rekening werden afgeschreven en verhalen over verkeerde codes die zijn
ingevuld door zorgverleners, waardoor een hoger bedrag moest worden betaald.
Wind: "Zo krijgen we nooit grip op de verspilling van zorgkosten, terwijl dat juist zo
belangrijk is in een tijd waarin we er alles aan moeten doen om de zorg betaalbaar te
houden." Hoe minder foute rekeningen en fraude, hoe meer de premie omlaag kan.
De NPCF pleit er dan ook voor dat patiënten altijd en eenvoudig online toegang
hebben tot een actueel overzicht van de gemaakte kosten. Ook zou er een centraal
loket moeten komen waar verzekerden vragen kunnen stellen over hun
kostenoverzicht. Ook wil de patiëntenfederatie dat zorgverzekeraars actie ondernemen
als een declaratie niet blijkt te kloppen.
Niettemin vindt de koepel van zorgverzekeraars, ZN, het een prima ambitie dat
rekeningen begrijpelijker worden. "Het is nog wel een hele klus om het te regelen. Zo
moet het bijvoorbeeld heldere informatie worden gegeven over de kosten en kwaliteit
voorafgaand aan een behandeling."
Wat die informatie over de kosten betreft, daarvoor heeft de NPCF ook een oplossing:
Wind: "Wij willen eveneens dat er een website komt met gangbare tarieven
www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/21489...