marique schreef:
[quote=HandeR]
Maar een doelgerichte en efficiënte km-heffing zou al een deel van de gewenste bezuinigingen van 18 mld kunnen opbrengen. Bovendien, en belangrijker: het zou zichzelf door de gunstige economische gevolgen al gauw terug verdienen. Laat het niet liggen, rechtse jongens!
[/quote]
Indrukwekkende berekeningen, HandeR.
[1] Maar in alle beschouwingen over KH blijft één vraag steeds onbeantwoord: welke garantie is er dat de files verdwijnen door KH?
Iedereen die de pest heeft aan files en die kán vermijden, doet dat al lang. Zonder KH. Dus wat voegt die KH nog toe aan de oplossing van het probleem?
...
[2] Wat belastinggeld betreft is het rondpompen zelf is tot doel verheven. En voor zover er sprake is van doelgericht besteden, betreft het doelen die de overheid - gedreven door machtsbeluste politici - zélf voor ogen heeft. En die doelen gaan vaak voorbij aan wat de doorsnee burger belangrijk vindt. Allerlei zalvende en belerende praatjes van politici ten spijt.
[3] Wat een overheid vooral moet doen is faciliteren, d.w.z. burgers en bedrijven de ruimte geven om zich te ontwikkelen en hun eigen problemen te laten oplossen.
[4] Wat het wegverkeer betreft, bij wijze van voorbeeld, moet de overheid o.a. zorgen voor voldoende wegen, vloeiende op- en afritten, duidelijke bewegwijzering en efficiënte regulering van snelheid. Dat laatste is wat anders dan domweg 80/100/120 km op plaatsen en tijden waar dat compleet zinloos is.
...