Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

KM-heffing en economie

97 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 15 augustus 2010 07:32
    We horen er weinig meer van, van de kilometerheffing, oftewel het rekeningrijden. Logisch, de PVV is tegen, de VVD (Aptroot) is tegen, de Telegraaf is tegen, en het CDA was vaag maar (Koopmans) doet ook graag populistisch en lijkt tegen. Het lijkt geen issue meer bij de formatie.

    Maar het is niet alleen een politieke kwestie. Het gaat ook over elkaar in de weg zitten.
    Er gingen al meerdere KK-draadjes over. Ooit suggereerde iemand om allemaal maar harder te rijden (bv. 200 km/h), dan schiet het meer op. Anderen geloven niet in het effect van een km-heffing. Soms spreekt men in Telegraaf-termen over 'de tirannie van de overheid'.

    Mijn mening is dat de overheid hier meer een slappe bemiddelaar dan een tiran is, en dat we veel meer elkaars tiran zijn.
    REKEN MAAR EVEN MEE, stel ik voor.

    Op sommige snelwegen wordt nu heel soms, en heel even, op de meest linkse strook (als daar geen vrachtwagens rijden, we hebben het dus over snelwegen met minstens 3 stroken) een intensiteit van 3000 voertuigpassages per uur gehaald. Dat is hoog, héél hoog. Ga maar na:

    Bij een snelheid van 120 km/h betekent dat een 'dichtheid' van 3000/120 = 25 auto's per km, oftewel 1 auto per 40 meter. Trek daar de gemiddelde voertuiglengte van ca 4,4 m van af (nogmaals, het gaat hier alleen om personenauto's, incl. een evt. trekhaak), en je hebt een afstand van 35,6 m tot je voorligger. En dat is veel te weinig!

    Men (ook RWS) zegt dat je omwille van de veiligheid tenminste de afstand die je in 2 seconden aflegt, tov. je voorligger moet aanhouden.
    Sommigen vinden die marge te ruim? Goed, voor de gehaaste en heel goede en alerte rijders onder ons verlaag ik die reactietijd tot 1,5 sec. (Don't try this at home, veiligheid-experts zullen mij vervloeken.)
    In die 1,5 sec leg je bij 120 km/h precies 50 meter af. Bij de bovengenoemde 35,6 m heb je dus nog steeds te weinig reactietijd en breng je jezelf en je achterliggers in gevaar. Zo ontstaan dus die complexe kop-staartbotsingen waarbij vele voertuigen betrokken zijn.

    Maar als we nu eens allemaal harder rijden, dat schiet toch op?
    OK, die idiote 200 km/h dan. Bij mijn al optimistische reactietijd van 1,5 sec (zie boven) hoort dan een tussenafstand van 83,3 m. Incl. een voertuiglengte van 4,4 m geeft dat 1 auto per 87,7 m.
    Hoeveel auto's passeren er dan op een bepaald punt? Antwoord: bij de veronderstelde snelheid van 200 km/h is dat : 200 (x1000 m/h) / 87,7 m = 2281 voertuigen per uur.

    HELAAS minder dan de 3000 waar dit verhaal mee begon. Dat valt tegen!!
    Daarom is gelijkmatig rijden met een niet al te hoge snelheden niet zozeer een ideologisch ideaal van die vermaledijde overheid, maar veel meer een gezamenlijk belang.

    Nee, heel langzaam rijden in een file is ook niet goed. Bij gemiddeld 15 km/h levert een analoge rekensom een intensiteit op van ca 1400 voertuigen per uur, weinig dus. Al het meerdere belandt in de file achter ons, jammer voor hen. Tenzij je zelf daartoe behoort natuurlijk.
    Zou die max. 120 resp. 100 km/u, en 80 km/u op sommige ringwegen, althans in de spits, toch niet zo gek gekozen kunnen zijn??

    Zie hier ook het belang van FILE-REDUCTIE in de spitsuren door de km-heffing, mits die VARIABEL, dus tijds- en traject-afhankelijk is! Zonder file kan er 2x zoveel verkeer over!

    Een km-heffing is alleen zinvol als die variabel is! Een slap (CDA-Koopmans-achtig) compromis met een km-vlaktaks is onzin. Dan kan je net zo goed de benzine-accijns verhogen.
    Geloof me, jongens en meisjes. De Telegraaf, de ANWB en vele politieke woordvoerders zijn vooral bezig met sentimenten. Maar rekenen kunnen ze niet, behalve als het om klanten-, leden-, of kiezersgunst gaat...

    WAT KOST jullie tijdverlies in de file? Privé reken ik zeg ca een halve euro per minuut, voor de baas verlies ik dan wellicht 3 € bruto per min, of meer. Ik denk er maar liever niet aan. En dan zwijg ik nog maar van het vrachtverkeer.

    Men becijfert de economische FILEVERLIEZEN in NL op bijna 2 MILJARD? Ga fietsen, het is een veelvoud. Hier doe ik het effe voor de vuist weg:

    Het blijkt in de praktijk dat een forens een verliestijd van maximaal ca 20 min per enkele reis accepteert. Let maar op de (VID, ANWB- en TomTom Live-) verkeersinfo: afgezien van calamiteiten is die 20 min zo'n beetje het maximum van de vertragingstijd bij reguliere files.

    Hoeveel mensen er dagelijks in die files staan? Ik gok effe 2 mln (een deel van het werkzame deel van ons). Niet allen hebben die 20 min vertraging, maar zeg het gemiddelde reistijdverlies is iets als 10 min, oftewel 20 min per dag. Met mijn 'privé-tarief' van 0,50 ct pm, kost dat dus
    2 x 20 x 0,50 € = 30 mln per werkdag.

    Daar komt het vrachtvervoer bij. Die staan ook in de file. Hun aandeel in het verkeer is ca 20% (dat is een slordige definitie, ik zou het moeten hebben over percentages van equivalente-voertuig-kilometers en zo, maar vergeef me effe).
    OK dus, 20% aandeel, maar een minimaal 5 x zo hoog tarief als wat ik 'privé' rekende.
    Ook het vrachtvervoer verliest dus minstens 30 mln per dag door files (ik denk dat het meer is, maar goed).

    Nu de schrikbarende OPTELSOM:
    30 mln € maal ca 200 privé-werkdagen, plus tenminste 30 mln x 250 vrachtweekdagen =
    13,5 MILJARD EURO PER JAAR!! Dat kosten de files ons dus, en dat is eerder een onderschatting dan een overschatting!

    ALS JE NU SCHRIKT: NET GOED!! Ook als ik er de helft naast zit, denk er maar 's over na.
    Hoeveel wilden ze ook al weer bezuinigen? 18 MLD per jaar toch? Waarom horen we dan zo weinig over het verkeer en de km-heffing?

    Goed, de MORAAL:
    Ik blijf erbij: niet de 'overheid' is de boosdoener, maar wij zelf zitten elkaar in de weg. Laat de overheid dan maar een goede bemiddelaar zijn. Bij deze dus een oproep aan VVD+PVV+CDA.

    Kan de km-heffing een financiële melkkoe worden voor de overheid? Natuurlijk. Net als de IB, de VB, de OZB, de BPM, de benzine-accijns, de BTW, de OVB, de VPB en ga zo maar door.
    Dat zegt op zich niks over de rechtvaardigheid of de efficiëntie van een belasting. Wel over de evt. hoogte ervan. Daar hebben we verkiezingen voor. Als ze het te bont maken met de tarieven wordt dat vanzelf afgestraft.

    Maar een doelgerichte en efficiënte km-heffing zou al een deel van de gewenste bezuinigingen van 18 mld kunnen opbrengen. Bovendien, en belangrijker: het zou zichzelf door de gunstige economische gevolgen al gauw terug verdienen. Laat het niet liggen, rechtse jongens!
  2. forum rang 6 marique 15 augustus 2010 10:54
    quote:

    HandeR schreef:

    Maar een doelgerichte en efficiënte km-heffing zou al een deel van de gewenste bezuinigingen van 18 mld kunnen opbrengen. Bovendien, en belangrijker: het zou zichzelf door de gunstige economische gevolgen al gauw terug verdienen. Laat het niet liggen, rechtse jongens!
    Indrukwekkende berekeningen, HandeR.
    Maar in alle beschouwingen over KH blijft één vraag steeds onbeantwoord: welke garantie is er dat de files verdwijnen door KH?
    Iedereen die de pest heeft aan files en die kán vermijden, doet dat al lang. Zonder KH. Dus wat voegt die KH nog toe aan de oplossing van het probleem?

    Een algemene opmerking over belastingen:
    KH is niks anders dan een nieuw rondje belastingheffing. De geldhonger van overheden is namelijk niet te bevredigen. Is al zo oud als de wereld. En wat doen overheden met de opgehaalde penningen? Blader maar even terug in de geschiedenisboekjes en je krijgt niet bepaald een zondags gevoel.
    Tegenwoordig wordt gelukkig niet meer het grootste deel van de belastingopbrengsten besteed aan landjepik, het historische gezelschapsspel van de 'edelen'. Maar nog steeds is er sprake van een monopolyspel voor politici waarbij de belastingbetaler een dubbele rol krijgt toebedeeld: voor bank spelen en verder monddood in de gevangenis blijven.

    Wat belastinggeld betreft is het rondpompen zelf is tot doel verheven. En voor zover er sprake is van doelgericht besteden, betreft het doelen die de overheid - gedreven door machtsbeluste politici - zélf voor ogen heeft. En die doelen gaan vaak voorbij aan wat de doorsnee burger belangrijk vindt. Allerlei zalvende en belerende praatjes van politici ten spijt.

    Wat een overheid vooral moet doen is faciliteren, d.w.z. burgers en bedrijven de ruimte geven om zich te ontwikkelen en hun eigen problemen te laten oplossen.
    Wat het wegverkeer betreft, bij wijze van voorbeeld, moet de overheid o.a. zorgen voor voldoende wegen, vloeiende op- en afritten, duidelijke bewegwijzering en efficiënte regulering van snelheid. Dat laatste is wat anders dan domweg 80/100/120 km op plaatsen en tijden waar dat compleet zinloos is.

    Wat mij betreft, a.u.b. géén landelijke KH. Lost niks op. Geeft alleen maar nieuwe problemen, waar dan opnieuw weer belasting voor moet worden geheven om ze op te lossen.
  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 15 augustus 2010 15:37
    quote:

    marique schreef:

    [quote=HandeR]
    Maar een doelgerichte en efficiënte km-heffing zou al een deel van de gewenste bezuinigingen van 18 mld kunnen opbrengen. Bovendien, en belangrijker: het zou zichzelf door de gunstige economische gevolgen al gauw terug verdienen. Laat het niet liggen, rechtse jongens!
    [/quote]
    Indrukwekkende berekeningen, HandeR.

    [1] Maar in alle beschouwingen over KH blijft één vraag steeds onbeantwoord: welke garantie is er dat de files verdwijnen door KH?
    Iedereen die de pest heeft aan files en die kán vermijden, doet dat al lang. Zonder KH. Dus wat voegt die KH nog toe aan de oplossing van het probleem?
    ...

    [2] Wat belastinggeld betreft is het rondpompen zelf is tot doel verheven. En voor zover er sprake is van doelgericht besteden, betreft het doelen die de overheid - gedreven door machtsbeluste politici - zélf voor ogen heeft. En die doelen gaan vaak voorbij aan wat de doorsnee burger belangrijk vindt. Allerlei zalvende en belerende praatjes van politici ten spijt.

    [3] Wat een overheid vooral moet doen is faciliteren, d.w.z. burgers en bedrijven de ruimte geven om zich te ontwikkelen en hun eigen problemen te laten oplossen.

    [4] Wat het wegverkeer betreft, bij wijze van voorbeeld, moet de overheid o.a. zorgen voor voldoende wegen, vloeiende op- en afritten, duidelijke bewegwijzering en efficiënte regulering van snelheid. Dat laatste is wat anders dan domweg 80/100/120 km op plaatsen en tijden waar dat compleet zinloos is.
    ...
    marique, puntsgewijs wat commentaar:

    ad [1]: Ik zei al dat forensen een tijdverlies van max. 20 min per trip accepteren. En dat zal zo blijven. Files zullen er dus ook blijven. Ook door de latente vraag.
    Patrick Potgraven van de VID zei hier onlangs op tv wat zinnigs over:
    "Ondanks alle wegverbredingen en -uitbreidingen zijn de files niet afgenomen. Maar het aantal afgelegde voertuig-kilometers is de laatste 20 jaar meer dan verdubbeld. De files zullen pas afnemen als onze bevolking afneemt, over 20 jaar of zo."
    Ja, files zullen er nog even blijven. Maar als de 'vervoersprestatie' van onze wegen toeneemt, is dat economisch zéér gunstig.

    ad [2]. Sorry hoor, maar dat vind ik kortzichtige rechtse praat. Ooit van onderwijs of economische stimuleringssubsidies gehoord? En wat verwachten jouw 'doorsnee-burgers' wel niet van bescherming door de overheid tegen allerlei kwaad?

    ad [3]. Mee eens.

    ad [4]. Inhoudelijk ook wel mee eens. Maar meer wegen en op- en afritten, vloeiend nog wel? Ga jij dan maar overleggen met gemeenten en plaatselijke actiegroepen of grondbezitters.
    Meer op- en afritten betekent overigens meer files. In vergelijking met Frankrijk zijn onze snelwegen heel 'democratisch' teveel open gesteld voor het lokale en regionale verkeer. Ik pleit voor betere N- en B-wegen, met meer doorstroming, en juist minder aansluitingen op snelwegen.

    Bewegwijzering? Vroeger was dat een ANWB-zaak, en kon je daar met je klachten terecht. Nu is er de Europese regelgeving...
    Snelheidsregulering? Soms zijn er juridische, technische of ergonomische kaders. Wil je hier een limiet van 80 km/h, en even verderop 90 km/h?
    Die matrixborden ('50' en zo) kunnen niet zomaar al je fantasieën vervullen. Elk pixel heeft een eigen draadje, letterlijk. Zodat jij en ik het ook in mist nog kunnen zien.

    Ik hoop dat ook de politiek door de mist heen kan blijven zien.
  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 15 augustus 2010 15:53
    quote:

    TA-Phoenix schreef:

    HandeR,
    Hoe denk jij hybride of volledig electrische auto's te belasten zonder KM heffing .
    Electrisiteit is verschrikkelijk makkelijk (i)legaal af te tappen.
    Mvg Peerke
    Het is bij de km-heffing simpel om via de 'on-board-chipcard' allerlei speciale groepen te definiëren. Van ambulances tot de lokale SRV-man (als die nog bestaat). Dus ook een lager tarief voor elektrische auto's, als je dat wilt.
    Voor de file-problematiek zijn electro-auto's overigens even erg als mijn (vroegere) LPG-, Diesel- of gewone benzineslurpers.

    Het illegaal stroom aftappen laat ik aan jou. Dat lijkt me een totaal andere kwestie.
  5. [verwijderd] 15 augustus 2010 16:14
    quote:

    HandeR schreef:

    [quote=TA-Phoenix]
    HandeR,
    Hoe denk jij hybride of volledig electrische auto's te belasten zonder KM heffing .
    Electrisiteit is verschrikkelijk makkelijk (i)legaal af te tappen.
    Mvg Peerke
    [/quote]

    Het is bij de km-heffing simpel om via de 'on-board-chipcard' allerlei speciale groepen te definiëren. Van ambulances tot de lokale SRV-man (als die nog bestaat). Dus ook een lager tarief voor elektrische auto's, als je dat wilt.
    Voor de file-problematiek zijn electro-auto's overigens even erg als mijn (vroegere) LPG-, Diesel- of gewone benzineslurpers.

    Het illegaal stroom aftappen laat ik aan jou. Dat lijkt me een totaal andere kwestie.

    Ik bedoelde dat m.i. km-heffing er gewoon gaat aankomen .
    Juis door die komst van elektrische/hybride auto's . (en het gemak om elders (kan ook thuis zijn) je electrische auto op te laden .)

    Heeft dus niets met files te maken .
    Mvg Peerke
  6. [verwijderd] 15 augustus 2010 16:24
    quote:

    HandeR schreef:

    Voor de moraal van het verhaal maakt het niet uit.
    Kanttekening bij de berekening is dat particulieren niks verdienen in de filetijd. Kosten kan je alleen aannemelijk maken als ze in die tijd wat zouden (kunnen) verdienen. Ze kijken gewoon minder GTST, of kost 20 min. per dag verrekijken ook zo'n bedrag.
    Afschaffen publieke zenders dan dat is pas verdienen en censuurtax. Vakantie is zo ook een dure aangelegenheid.

    de bos

    PS ik ben er overigens wel van overtuigd dat Km-heffing helpt, zie parkeren. In centrum amsterdam heb je zo een plekkie. Kost alleen wat.

  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 15 augustus 2010 16:41
    quote:

    TA-Phoenix schreef:

    ...
    Ik bedoelde dat m.i. km-heffing er gewoon gaat aankomen .
    Juis door die komst van elektrische/hybride auto's . (en het gemak om elders (kan ook thuis zijn) je electrische auto op te laden .)
    Heeft dus niets met files te maken .
    Mvg Peerke
    Ik snap je niet.
    Ik had het overigens wel over files.
  8. [verwijderd] 15 augustus 2010 16:52
    quote:

    HandeR schreef:

    [quote=TA-Phoenix]
    ...
    Ik bedoelde dat m.i. km-heffing er gewoon gaat aankomen .
    Juis door die komst van elektrische/hybride auto's . (en het gemak om elders (kan ook thuis zijn) je electrische auto op te laden .)
    Heeft dus niets met files te maken .
    Mvg Peerke
    [/quote]

    Ik snap je niet.
    Ik had het overigens wel over files.

    Ik heb het over KM-heffing en economie in het algemeen .

    Mvg Peerke
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 15 augustus 2010 16:53
    quote:

    de bos schreef:

    [quote=HandeR]
    Voor de moraal van het verhaal maakt het niet uit.
    [/quote]
    Kanttekening bij de berekening is dat particulieren niks verdienen in de filetijd. Kosten kan je alleen aannemelijk maken als ze in die tijd wat zouden (kunnen) verdienen. Ze kijken gewoon minder GTST, of kost 20 min. per dag verrekijken ook zo'n bedrag.
    Afschaffen publieke zenders dan dat is pas verdienen en censuurtax.
    ...
    PS ik ben er overigens wel van overtuigd dat Km-heffing helpt, zie parkeren. In centrum amsterdam heb je zo een plekkie. Kost alleen wat.
    Hallo? Privé-tijd is niks waard? Kom nou.
    Zelfs puur economisch gezien is privétijd nog geld waard. Van een langer betaalde kinder-oppas (vroeger) tot tijd die ik als nog wat bijklussende Vutter beter kan besteden. En ook hardwerkende mensen met een fulltime-baan kunnen beter thuis relaxen of uitslapen dan in de file staan.
  10. [verwijderd] 15 augustus 2010 16:55
    quote:

    de bos schreef:

    [...]

    PS ik ben er overigens wel van overtuigd dat Km-heffing helpt, zie parkeren. In centrum amsterdam heb je zo een plekkie. Kost alleen wat.

    Natuurlijk helpt de kilometerheffing tegen de files.
    Als je autorijden immers onbetaalbaar maakt dan worden de wegen vanzelf leeg. Zie hier het beleid van de linkse overheid. Knijp de autorijder helemaal leeg en de files verdwijnen als sneeuw voor de zon.
    Een dergelijke overheid gedraagt zich als een vijand van het volk. Ook als de meerderheid voor een dergelijke heffing is, dan nog heeft deze meerderheid het recht niet om de privacy en bewegingsvrijheid van de minderheid te schenden. Doen ze dat toch dan is het de vraag of de minderheid ( momenteel trouwens de meerderheid ) nog wel de plicht heeft zich naar de wens van de overheid te voegen. De overheid misdraagt zich immers, en moet niet raar staan te kijken als bepaalde bevolkingsgroepen zich vijanding op gaan stellen richting de linkse graaiers uit Den Haag.

    Dutch

  11. forum rang 6 marique 15 augustus 2010 17:07
    quote:

    HandeR schreef:

    ad [1]: Ik zei al dat forensen een tijdverlies van max. 20 min per trip accepteren. En dat zal zo blijven. Files zullen er dus ook blijven. Ook door de latente vraag.
    [/quote]
    Meen me toch echt te herinneren dat Eurlings de KH als filebestrijding aan de man wilde brengen.
    Als dat niet het geval blijkt te zijn, wat is dan het nut ervan?

    [quote=HandeR]
    ad [2]. Sorry hoor, maar dat vind ik kortzichtige rechtse praat.
    [/quote]
    Tja, ik weet het. Kritiek op politiekgestuurde belastingheffing en overheidsbesteding is altijd rechtse praat. Rechts is per definitie foute boel, links is altijd nobel van aard.

    [quote=HandeR]
    ad [4]. Meer op- en afritten betekent overigens meer files.
    Ik ken de vergelijking met Frankrijk. Maar die gaat voor NL niet zo goed op. We zijn een klein en dichtbevolkt landje.
    Niet de op- en afritten veroorzaken de files maar de samenvoeging van wegen. Dat is een andere denkwijze. Als twee 2-baanswegen samenkomen en verder gaan als een 3-baansweg, krijg je files. Dat kan niet anders. Verder worden files ook veroorzaakt door het harmonica-effect. Er hoeft maar één auto in druk spitverkeer te remmen en je hebt onmiddellijk tot ver daar achter filevorming. Gelijke, vloeiende snelheid is de beste waarborg tegen filevorming. Dát bedoelde ik met die regulering van snelheid.
  12. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 15 augustus 2010 17:49
    quote:

    flying__dutchman schreef:

    ...

    Een dergelijke overheid gedraagt zich als een vijand van het volk. Ook als de meerderheid voor een dergelijke heffing is, dan nog heeft deze meerderheid het recht niet om de privacy en bewegingsvrijheid van de minderheid te schenden. Doen ze dat toch dan is het de vraag of de minderheid ( momenteel trouwens de meerderheid ) nog wel de plicht heeft zich naar de wens van de overheid te voegen. De overheid misdraagt zich immers, en moet niet raar staan te kijken als bepaalde bevolkingsgroepen zich vijanding op gaan stellen richting de linkse graaiers uit Den Haag.
    Toe maar, leef je lekker uit.
    Je beroept je op je bewegingsvrijheid. OK, maar over welke wegen doe je dat dan? Weet dat die wegen ook door mij en vele anderen betaald zijn.
    En dat geeft mij en anderen enig recht van meepraten over het gebruik ervan. Het is niet jouw privé-bezit!!

    En als je tegen bepaalde belastingen bent, zijn er legitieme wegen omdat tegen te gaan. Zeker nu, met een ultrarechts kabinet in aantocht. Dus rustig maar.

    Persoonlijk word ik banger van mensen als jou, dan van 'graaiers' in Den Haag.
  13. forum rang 5 Bart Meerdink 15 augustus 2010 18:24
    Er zijn een aantal oplossingen denkbaar om de files te verminderen.

    1) Zorgen dat het makkelijker wordt om dichtbij het werk/school/etc te wonen. Dus huizenmarkt uit de diepvries halen, geen overdrachtsbelasting e.d. Thuiswerken / leren / shoppen valt ook onder dit punt.

    2) Beter openbaar vervoer, speciaal ook de eerste en laatste kilometers en hogere betrouwbaarheid.

    3) Autogebruik duurder maken, speciaal in de spits op drukke punten. Camera's die nummerborden registreren is wellicht het simpelst, als de privacy goed geregeld is. Is vergelijkbaar met tolwegen, en kan ook onderzoek m.b.t. files faciliteren.

    4) Voorzieningen voor carpooling en samen rijden stimuleren. Op dit moment is het niet mogelijk om te betalen voor een ritje want daar zijn regels tegen.

    5) Toeritdosering en electronische voorzieningen die het mogelijk maken om veilig de maximale capaciteit van de snelwegen te benutten. Dus de aanbevolen 2 sec afstand is 3600/2 = 1800 voertuigen per uur per rijbaan maximaal (onafhankelijk van snelheid), daar kun je onderzoek aan doen hoe je de capaciteit maximaal benut.

    6) Knelpunten wegnemen, en weg-onderhoud slimmer plannen en uitvoeren. Maar, hoe beter het wegennet, hoe meer men gaat rijden, dat is nu eenmaal zo.
  14. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 15 augustus 2010 18:25
    @ marique:

    1. Wat Eurlings zei is aan hem. Ik verwijs nogmaals naar Potgraven (VID). Ook als er files blijven, is filebestrijding zinvol! Je wilt toch ook de brandweer niet afschaffen? (Hoewel, met dit rechtse kabinet in aantocht verbaas ik me nergens meer over.)

    2. Je blijft lekker rechts praten, nobel of niet. Met kritiek op 'politiekgestuurde belastingheffing'...
    Ja, nou nog mooier! Wil je dan geen politieke invloed op de belasting? Wil je liever een dictatoriale belasting?? Verhuis dan naar Kazachstan!
    Ik nam en neem je altijd serieus hier. Doe dat met mij dan ook. Geen Telegraaf-taal en bijpassende goedkope demagogie in mijn richting, svp!

    4. Mee eens. Maar ook op/afritten veroorzaken die harmonica-effecten. Reguleren van snelheden: OK.
    Niet omdat dat vreselijke 'links' dat wil, maar omdat het in ons aller belang is.

    TOT SLOT. Ik voel aan hoe vreselijk die laatste zin hierboven in liberale en vooral eigenzinnige oren moet klinken. Dat is het eeuwige dilemma tussen links en rechts. Links ziet het op LT meestal beter, ziet het onvermijdelijke, maar rechts wil niet dat het hen verteld wordt.
  15. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 15 augustus 2010 18:42
    quote:

    Svartalfa schreef:

    Hander,
    Jou oplossing is ouderwets.
    Schade en gewonden bij botsingen ontstaan door snelheidsverschillen.
    Als we nu met 200 kmh op 10 meter afstand van elkaar gaan rijden, moet jij kijken wat de doorstroming is.

    We hebben dan wel wat regeltechniek nodig om het veilig te houden
    Haha! Je hebt gelijk, die oplossing is er technisch gezien al.
    Het heet 'trein'.
  16. forum rang 6 marique 15 augustus 2010 19:04
    quote:

    HandeR schreef:

    1. Ook als er files blijven, is filebestrijding zinvol!
    [/quote]
    Ja, en ik betwijfel dat dat lukt met KM.

    [quote=HandeR]
    2. Je blijft lekker rechts praten,
    Er raakt iets uit zijn verband, HandeR. Mijn kritiek op overheid, belastingheffing en -besteding is politiek neutraal. Foutief of goed overheidsbeleid is namelijk niet afhankelijk van links of rechts. Heeft wel erg veel te maken met machtspositie. In principe is elke macht geneigd tot manipulatie, malversatie en corruptie.
    Geldt dus voor élke macht, hè. Ook dicht bij huis in de vorm van ouders tov kinderen, leraren tov leerlingen, predikers tov gelovigen, genezers tov van zieken, zorgverleners tov van zorgbehoeftigen enz.
    Waar het om draait is dat de machthebber in principe vindt dat hij altijd gelijk heeft en de machtsafhankelijke zonder klagen moet gehoorzamen.

    Uitwassen veroorzaakt door macht worden alleen voorkomen als er voldoende tegenstem en tegenkracht is. De 'Tegenpartij' van Koot&Bie destijds paste prima in deze gedachtengang.
    Ik ben daarom blij dat we in een land leven waar het zgn links/rechts denken en doen redelijk in evenwicht is.
    Ik stem soms links en soms rechts, afhankelijk van de politieke links/rechts balans op dat moment. Zodoende kan ik een heel klein steentje bijdragen aan dat noodzakelijke evenwicht.
97 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 914,95 +0,19%
EUR/USD 1,0859 -0,10%
FTSE 100 8.424,20 +0,05%
Germany40^ 18.746,00 -0,12%
Gold spot 2.425,55 -0,03%
NY-Nasdaq Composite 16.794,87 +0,65%

Stijgers

BESI
+2,96%
VIVORY...
+2,76%
Alfen ...
+2,73%
ALLFUN...
+2,55%
Sif Ho...
+1,69%

Dalers

JUST E...
-3,76%
Brunel
-3,15%
Galapagos
-1,89%
Philip...
-1,82%
PROSUS
-1,36%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links