Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Getronics« Terug naar discussie overzicht

Getronics stelt de mens centraal

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 14 april 2007 19:12
    Getronics stelt de mens centraal
    13 apr 2007 | 14:39 uur | computerpartner.nl/articles/9973

    Geruchten over een overname zoemen, maar Getronics Pinkroccade vaart voorlopig nog een zelfstandige koers. In het Global Service Centre in Budapest presenteerde het bedrijf de strategie voor de komende jaar. "De mens staat centraal", is de boodschap.

    "Het werd weer eens tijd om over inhoudelijke zaken te spreken", verzuchtte Coen Olde Olthof, vice president marketing en portfolio. En dus werd er een strategisch veranderingsproces uitgestippeld dat in 2009 moet worden voltooid.

    In de eerste plaats wil Getronics aan de groeiende vraag naar remote services kunnen voldoen. Mede daarom is het Global Service Centre in Budapest in het leven geroepen. Volgens vice president remote en field services EMEA Gerard Schiebroek wonen in dit "land met goed ontwikkelde infrastructuur hoog opgeleide, Europees georiënteerde en gemotiveerde jonge mensen." En ze kosten een stuk minder dan vergelijkbare werknemers in Nederland. Schiebroek denkt dat ze mede door hun hoge opleidingsgraad en hun uitgebreide talenkennis heel Europa op een goed niveau kunnen faciliteren.

    Maar deze verschuiving van onsite service richting remote is niet de enige strategische stap. "In zijn dienstverlening wil Getronics de medewerker meer centraal stellen in plaats van het proces of de technologie", zegt Michel de Meijer, CEO Getronics in Nederland. Oftewel, de nadruk richting de eindgebruiker verschuift van kostenbeheersing en vergroting van effectiviteit naar de toegevoegde waarde die ICT in dienst van de medewerker kan leveren, legt hij uit.

    Interne kostenbeheersing en schaalvergroting wil Getronics bereiken met standaardisatie en centralisatie. Olde Olthof: "De basis dienstverlening zoals e-mail, office en print gaan wij in standaard pakketten aanbieden. Daarop kunnen maatwerkmodules worden geklikt, afhankelijk van wat de medewerker wil."
  2. [verwijderd] 18 april 2007 13:42
    Hongarije scoort met talenkennis
    17-04-2007 | Peter van Lonkhuyzen | managementteam.nl/article.jsp?rubriek=144582&id=762463

    Steeds meer bedrijven blijven met hun outsourcingcontracten binnen Europa, zelfs binnen de EU. Hongarije profiteert van een in de jaren negentig ingesteld talenprogramma.

    “In Boedapest hebben we vrijwel geen werkloosheid,” zegt Ábel Garamhegyi, staatssectretaris van Economische Zaken, tijdens een door de Nederlandse ambassadeur georganiseerd diner voor journalisten. De economische situatie in Hongarije, en met name Boedapest, profiteert van het toenemende aantal westerse bedrijven dat werk uitbesteedt naar het land. Hongarije is lagelonenland én lid van de EU tegelijkertijd.

    Een slim talenprogramma ligt aan het succes ten grondslag. In de jaren negentig werd ingesteld dat alle studenten een graad moeten halen in twee buitenlandse talen. De meeste studenten kiezen Engels, daarna Duits, maar naast Frans en Spaans is ook Nederlands redelijk in trek. Garamhegyi: “De taalvaardigheid van de bevolking is een van de concurrentievoordelen van de Hongaarse economie.”

    Een van die westerse bedrijven die werk naar Hongarije hebben verplaatst is Getronics. In een kantoor in de binnenstad nemen mensen van het Nederlandse automatiseringsbedrijf de telefoon op als werknemers bij een van de klanten, ergens in Europa, naar hun helpdesk bellen. Gerard Schiebroek, manager van het remote services center: “In 2004 hebben we onszelf afgevraagd naar welk land we onze diensten wilden overbrengen. In de meeste Europese landen, waar onze klanten zitten, wordt slecht Engels gesproken. Daarom viel India af. In Hongarije zijn veel universiteiten en er zijn goed gekwalificeerde mensen aanwezig die meerdere talen beheersen.” De loonkosten zitten ongeveer op de helft van het Nederlands niveau.

    In het services center van Getronics werken ongeveer dertig Nederlands sprekende Hongaren. Na binnenkomst worden ze in twee maanden opgeleid tot helpdeskmedewerker. Ook bij ProfiPower, een door Nederlanders in Hongarije opgericht hr- en headhuntersbedrijf, eveneens aanwezig bij het diner, worden lokale mensen getraind. “Ze kunnen bij ons Nederlandse les krijgen, als ze eerst tekenen dat ze gaan solliciteren op een door ons aangeboden baan,” zegt Frido Diepeveen van ProfiPower. “De arbeidsmarkt is buitengewoon interessant hier voor een bedrijf als het onze.”
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.