Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

De olifant bij Binck

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Nico Inberg

Auteur:

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL
  2. BAM: Pas op de plaats
  3. HAL: Deal or no deal?

Reacties

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 25 april 2016 13:48
    Binck loopt simpelweg achter de feiten aan. Inmiddels al vele jaren klant en ze daarom anderhalf jaar geleden persoonlijk in een email aangegeven dat ik nieuwe posities niet meer bij Binck maar bij DeGiro zou gaan aanhouden als de tarieven zo hoog bleven t.o.v. hun voornaamste concurrent, waar ik ook een rekening had geopend.

    Vervolgens krijg je een standaard mailtje terug over Binck's zogenaamde superieure aanbod en over continue investeringen in hun diensten, terwijl ze op dit moment zelf ook weten dat ze enkel nog beter zijn in hun aanbod van bepaalde buitenlandse optieseries en hun dividend drip-mogelijkheden op NL fondsen.

    Buiten die twee punten is de site van DeGiro inmiddels net zo goed (incl hun nieuwsfeed), hebben ze veel meer aanbod in buitenlandse beurzen, en zijn de kosten 20%-30% van wat je elke keer bij Binck neerlegt op aandelentransacties van enkele duizenden Euro's (minimaal €10 euro NL, €15-20 Europa, $15-$20 US markets). Als Binck de tarieven zou halveren betaal je nog steeds meer dan bij DeGiro, maar je zou tenminste nog overwegen meer te gaan handelen met de posities die je daar nog wel aanhoudt.
  2. [verwijderd] 25 april 2016 14:02
    Onbegrijpelijk dat er nog mensen zijn die handelen via Binck. Ik heb een portefeuille van rond de ton, waarbij ik wel veel handel (ca. 8 aandelentransacties per dag).Ik ben vorig jaar overgestapt op DeGiro. Dat heeft mij een besparing opgeleverd van ca. 10.000 euro. Wel is de kwaliteit van het platform van DeGiro een stuk minder, maar dan kun je natuurlijk het Binck-platform ernaast blijven gebruiken.
  3. Picton 25 april 2016 14:48
    Binck moet als ze meer handel willen simpelweg de tarieven op derivaten verlagen of gelijk trekken met de Giro. Want het verschil in aankoopbedrag van een optiecontract of een simpele turbo/speeder is veel te groot.Zeker als kleine belegger moet je op die manier posities langer dan je wil vasthouden om wat winst te maken.Dus de centen zitten in de order kwantiteit en niet in de site kwaliteit.

    Persoonlijk houdt ik mijn dividend aandelen voor langere termijn aan bij Binck en speel ik met derivaten bij de Giro!
  4. sebpb 25 april 2016 15:15
    quote:

    wila schreef op 25 april 2016 14:02:

    Onbegrijpelijk dat er nog mensen zijn die handelen via Binck. Ik heb een portefeuille van rond de ton, waarbij ik wel veel handel (ca. 8 aandelentransacties per dag).Ik ben vorig jaar overgestapt op DeGiro. Dat heeft mij een besparing opgeleverd van ca. 10.000 euro. Wel is de kwaliteit van het platform van DeGiro een stuk minder, maar dan kun je natuurlijk het Binck-platform ernaast blijven gebruiken.
    met een portefeuille van een ton 8 transacties per dag?!?!?!?!?!
  5. [verwijderd] 25 april 2016 16:02
    Wat een drama bij Binck vandaag, vondt wel een interessante opmerking op het FD, zouden we allemaal zitten slapen en gebeurd er ineens iets?? Of is het een wassen neus!

    De Giro valt inderdaad niet onder het Depositogarantiestelsel. Belangrijker is dat Binck dankzij de bankvergunning bv. een spaarrekening kan aanbieden of een doodnormale rekening courant rekening waarop het (tijdelijk) niet-belegde vermogen van de klanten staat geparkeerd.

    De Giro stalt het niet-belegde geld van hun klanten, de cash tegoeden, in obligaties met bedenkelijke kredietwaardigheid (niet dat AAA zoveel zegt vandaag de dag) en overige verplichtingen waarvoor hun eigen Hedge Fund HiQ de tegenpartij is. En vervolgens vertelt De Giro haar klanten dat dit 'super veilig' is, ja zowaar beter dan bij een bank en dat u rustig kunt gaan slapen. Het is een zwaktebod dat dient te verhullen dat De Giro geen doodnormale bankrekening MAG aanbieden bij gebreke aan een bankvergunning. Moet je eens kijken hoe de kosten de pan uit rijzen bij De Giro als zij wel een bankvergunning zouden verkrijgen. Want ja, daar hoort het nodige toezicht bij.

    De klanten van De Giro hebben naar verluidt 2 miljard gestald staan bij De Giro. Laten we zeggen dat ze 10% contant aanhouden. Dat maakt 200 miljoen die De Giro moet parkeren in kortlopende bedrijfsobligaties met een B-rating of minder (want de rentevergoeding daarop moet positief zijn ...) en/of uitlenen aan het HiQ fonds, dat zelf amper 10 miljoen beheert. En het eigen vermogen van De Giro is weer een fractie daarvan. De geinteresseerde lezer kan via de website van HiQ nalezen in wat voor soort papier het Cash Fund het geld belegt. Lees en huiver.

    De 'veiligheid' van deze constructie zit erin dat als de bank waar De Giro die bedrijfsobligatie aanhoudt failliet zou gaan, dit geen invloed heeft op het bewaarbedrijf van die bank die de bedrijfsobligaties administreerde. Helemaal juist! Maar wat nu als een bedrijf waarvan De Giro voor haar klanten obligaties had gekocht failliet gaat? Dan ben je je centen alsnog kwijt. Voor mij is de keuze tussen een gewone cash rekening bij Binck met depositogarantie tot 100.000 euro of een belegging in een waaier van belabberd schuldpapier bij De Giro een eenvoudige. Maar kennelijk zijn er 100.000 klanten van De Giro die daar anders over denken. Of misschien helemaal niet bij stil staan. Wie zal het zeggen.

    Er hoeft maar dit te gebeuren of er vallen klappen. En dan gaan de klanten van De Giro en masse huilen. "Ik dacht dat het zo veilig was? Waarom heeft de Toezichthouder me niet gewaarschuwd?" Nou, omdat dat het niet de taak is van de Toezichthouder om te waarschuwen voor domme maar verder legale diensten! Zie de woekerpolissen en Icesave.
  6. [verwijderd] 25 april 2016 16:11
    Oké, als we dan toch met z'n allen Binckbank gaan baschen vandaag, dan heb ik er hier ook nog even eentje. In Jip en Janneke taal, zodat iedereen het gevoel meteen begrijpt. Komt ie: Stel je loopt in de supermarkt. Wil bijvoorbeeld een brood kopen. Op het schap staat bijvoorbeeld 1,19. Na het afrekenen kijk je de kassabon na en zie je dat ze je 1,29 hebben laten betalen voor je brood van 1,19. Dat pik je natuurlijk niet en waarom zou je ook. Nou is de ene supermarkt de andere natuurlijk niet, maar bij de Albert Hein kan je zoiets gewoon melden bij de balie van de klantenservice en dan geven ze je keurig het teveel betaalde geld terug en bieden ze excuses aan.
    Oké iedereen begrijpt het gevoel wel he, dan maak ik het nu iets ingewikkelder: Stel je hebt een putoptie geschreven bij Binckbank en wilt die terugkopen dmv een doorlopende terugkoop order gelimiteerd op 10 cent. De onderliggende waarde, in dit voorbeeld Binckbank, komt met dramatisch slechte cijfers en op opening begint de koers gelijk in elkaar te storten. De laatprijs is 7 cent. Jij was 10 cent bieden, dus hebt recht op die 7 cent. Een aantal minuten na opening heb je echter nog steeds geen uitvoering gekregen. Jij belt de klantenservice om te vragen wat er mis is. De klantenservice kijkt met jou mee en bevestigt in eerste instantie dat jij gelijk hebt. Zij zien zelf ook die 7 cent laten op hun scherm staan. Terwijl jij met die klantenservice aan de lijn zit krijg jij eindelijk uitvoering van jouw order. Echter niet op 7 cent, maar op 8 cent. Jij vraagt wederom om uitleg en dan wordt het ineens nog veel ingewikkelder. Er wordt jou verteld dat het uitgezocht moet worden. Ze beloven je erover terug te bellen. Doen ze uiteindelijk ook. Maar niet met de mededeling dat ze jou het teveel betaalde gaan terug betalen, nee om een derde partij de schuld te geven. In dit specifieke voorbeeld Euronext. Er zou op opening een freeze geweest zijn en jij hebt daarna uitvoering gekregen op de eerst gedane prijs en dat is die 8 cent geweest, wordt jou verteld. Dat zou Euronext aan Binckbank gecorrespondeerd hebben per e-mail. Dus vraag jij om kopieën van die correspondentie. Want jij gelooft het niet. De koers van de onderliggende waarde bleef namelijk verder weg zakken en de betreffende optie serie is inmiddels helemaal leeg. Er wordt niets meer voor geboden, maar nog steeds 7 cent gelaten. Jij had dus theoretisch uitvoering kunnen krijgen op 1 cent, op 2 cent, op 3 cent, op 4 cent, op 5 cent, op 6 cent, ja zelfs op 7 cent. Echter niet op 8 cent, want 8 cent heeft namelijk niet op het schap gestaan, dus dat hadden ze jou niet in rekening mogen brengen. Vervolgens wacht jij vergeefs op de kopieën van de correspondentie met Euronext en het teveel betaalde krijg je niet terug. Tja, Binckbank is geen Albert Hein. Laten we het daar maar op houden. Ik weet niet welke afslagen ze bij Binckbank de laatste jaren allemaal gemist hebben, maar ze hechten er in ieder geval niet aan goede klantrelaties.
  7. [verwijderd] 25 april 2016 18:40
    quote:

    dakdraak schreef op 25 april 2016 18:25:

    @totaalplaatjezien ik begrijp je niet: een putoptie die in waarde daalt terwijl de onderliggende waarde instort?? bedoel je geen geschreven call optie?
    Lijkt me dan dat Binck je nog gematst heeft door je 8 cent te rekenen terwijl je 10 cent aan het bieden was...
    Hee dakdraak,
    Tenminste iemand die het leest en nog begrijpt ook. Natuurlijk bedoelde ik geschreven Call optie.
    Het ging in dit geval om een geschreven call Binckbank December 2016 uitoefenprijs 8 waarvan ik een doorlopende terugkoop order had in liggen bij Binckbank voor 10 cent.
    Hahaha, ik was zo woest toen ik mijn stukje tikte dat ik zelf niet goed opgelet heb. Ik had zelf echt niet door dat ik put in plaats van call had geschreven. Goed dat jij er op wijst. Ik schaam mij diep hahaha.
  8. [verwijderd] 26 april 2016 11:48
    quote:

    Totaalplaatjezien schreef op 25 april 2016 16:11:

    Oké, als we dan toch met z'n allen Binckbank gaan baschen vandaag, dan heb ik er hier ook nog even eentje. In Jip en Janneke taal, zodat iedereen het gevoel meteen begrijpt. Komt ie: Stel je loopt in de supermarkt. Wil bijvoorbeeld een brood kopen. Op het schap staat bijvoorbeeld 1,19. Na het afrekenen kijk je de kassabon na en zie je dat ze je 1,29 hebben laten betalen voor je brood van 1,19. Dat pik je natuurlijk niet en waarom zou je ook. Nou is de ene supermarkt de andere natuurlijk niet, maar bij de Albert Hein kan je zoiets gewoon melden bij de balie van de klantenservice en dan geven ze je keurig het teveel betaalde geld terug en bieden ze excuses aan.
    Oké iedereen begrijpt het gevoel wel he, dan maak ik het nu iets ingewikkelder: Stel je hebt een putoptie geschreven bij Binckbank en wilt die terugkopen dmv een doorlopende terugkoop order gelimiteerd op 10 cent. De onderliggende waarde, in dit voorbeeld Binckbank, komt met dramatisch slechte cijfers en op opening begint de koers gelijk in elkaar te storten. De laatprijs is 7 cent. Jij was 10 cent bieden, dus hebt recht op die 7 cent. Een aantal minuten na opening heb je echter nog steeds geen uitvoering gekregen. Jij belt de klantenservice om te vragen wat er mis is. De klantenservice kijkt met jou mee en bevestigt in eerste instantie dat jij gelijk hebt. Zij zien zelf ook die 7 cent laten op hun scherm staan. Terwijl jij met die klantenservice aan de lijn zit krijg jij eindelijk uitvoering van jouw order. Echter niet op 7 cent, maar op 8 cent. Jij vraagt wederom om uitleg en dan wordt het ineens nog veel ingewikkelder. Er wordt jou verteld dat het uitgezocht moet worden. Ze beloven je erover terug te bellen. Doen ze uiteindelijk ook. Maar niet met de mededeling dat ze jou het teveel betaalde gaan terug betalen, nee om een derde partij de schuld te geven. In dit specifieke voorbeeld Euronext. Er zou op opening een freeze geweest zijn en jij hebt daarna uitvoering gekregen op de eerst gedane prijs en dat is die 8 cent geweest, wordt jou verteld. Dat zou Euronext aan Binckbank gecorrespondeerd hebben per e-mail. Dus vraag jij om kopieën van die correspondentie. Want jij gelooft het niet. De koers van de onderliggende waarde bleef namelijk verder weg zakken en de betreffende optie serie is inmiddels helemaal leeg. Er wordt niets meer voor geboden, maar nog steeds 7 cent gelaten. Jij had dus theoretisch uitvoering kunnen krijgen op 1 cent, op 2 cent, op 3 cent, op 4 cent, op 5 cent, op 6 cent, ja zelfs op 7 cent. Echter niet op 8 cent, want 8 cent heeft namelijk niet op het schap gestaan, dus dat hadden ze jou niet in rekening mogen brengen. Vervolgens wacht jij vergeefs op de kopieën van de correspondentie met Euronext en het teveel betaalde krijg je niet terug. Tja, Binckbank is geen Albert Hein. Laten we het daar maar op houden. Ik weet niet welke afslagen ze bij Binckbank de laatste jaren allemaal gemist hebben, maar ze hechten er in ieder geval niet aan goede klantrelaties.

    Een aandelen broker vergelijken met een supermarkt? Volgens mij gaat die vergelijking mank omdat bij de supermarkt deze zelf de tegenpartij is en dat u via een aandelen broker tegen de markt handelt. Ik zou uw voorbeeld meer willen vergelijken met het willen kopen van een huis en vervolgens boos worden op uw aankoopmakelaar als de verkopende partij niet op uw bod in wil gaan/reageert.
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.