Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

Laatste koers (eur) Verschil Volume
8,828   -0,064   (-0,72%) Dagrange 8,828 - 8,978 2.324.377   Gem. (3M) 1,3M

Sectornieuws

2.472 Posts
Pagina: «« 1 ... 55 56 57 58 59 ... 124 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 5 mei 2015 13:16
    Groei luchtvrachtvervoer zwakt af

    DINSDAG 5 MEI 2015, 11:42 uur | 63 keer gelezen

    GENÈVE (AFN) - De groei van het wereldwijde vrachtvervoer door de lucht is in maart flink afgezwakt. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van brancheorganisatie IATA.

    De vraag lag in maart 1,6 procent hoger dan een jaar eerder. In februari werd op jaarbasis een groei gemeten van 12,2 procent, vooral door eenmalige of tijdelijke effecten. Zo viel Chinees Nieuwjaar dit jaar in februari en vorig jaar al in januari. In de weken voorafgaand aan dat feest wordt altijd veel extra vracht vervoerd.

    In het eerste kwartaal van het jaar werd 5,3 procent meer luchtvracht vervoerd dan een jaar eerder. De groei viel daarmee hoger uit dan eerder voorzien. In december ging de IATA voor het eerste kwart van het jaar uit van 4,5 procent groei op jaarbasis.

    Azië

    Met name in het Midden-Oosten deden luchtvaartmaatschappijen in maart goede zaken. Zij vervoerden 10,6 procent meer vracht dan een jaar eerder. Ook luchtvaartmaatschappijen in Latijns-Amerika profiteerden in die maand van een groei aan vrachtvervoer door de lucht, van 6,4 procent op jaarbasis.

    In Azië, dat goed is voor 40 procent van al het luchtvrachtvervoer, groeide de luchtvracht in maart met 2 procent. Een maand eerder werd hier nog een toename met ruim 20 procent gerealiseerd.

    In Noord-Amerika werd 0,8 procent meer vracht in de vliegtuigen geladen, terwijl de markt in Europa met 2,4 procent kromp. Wel nam de capaciteit in Europa met 2,3 procent toe.
  2. relpinda 8 mei 2015 14:16
    www.z24.nl/ondernemen/klm-en-air-fran...

    KLM en Air France sterker vervlochten, Franse overheid wil groter belang
    Gepubliceerd: 08 mei 2015 07:17 | Laatste update: 08 mei 2015 09:51
    President-Commissaris Hans Smits van KLM. Foto ANP
    President-Commissaris Hans Smits van KLM. Foto ANP
    Air France en KLM zijn achter de schermen bezig de beide luchtvaartmaatschappijen verder samen te voegen. Bestuurders van KLM zullen bij Air France worden benoemd en vice versa, schrijft de Volkskrant vrijdag op basis van hooggeplaatste bronnen bij Air France KLM.

    Hans Smits, de huidige president-commissaris van KLM wordt president-commissaris van de houdstermaatschappij Air France-KLM. Daardoor zal hij meer grip krijgen op de Franse topman Alexandre de Juniac.

    Los van het schuiven met topposities wil de Franse overheid zijn economische belang in Air France-KLM uitbreiden van de huidige 15,9 procent tot circa 17,6 procent, zo maakte het Franse ministerie van Economische Zaken en Financiën vrijdag bekend.

    Met de aankoop van ruim 5 miljoen aandelen, voor een bedrag dat kan oplopen tot een slordige 46 miljoen euro, wil Parijs zijn invloed vergroten in de aanloop naar de aandeelhoudersvergadering van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep. Die wordt gehouden op 21 mei.

    Een van de agendapunten bij die vergadering is een verdubbeling van het stemrecht van aandeelhouders die hun stukken langer dan twee jaar vasthouden. De Franse overheid wil graag dat dit voorstel wordt aangenomen, omdat zij als trouwe aandeelhouder haar greep op het luchtvaartbedrijf daarmee verder kan versterken.

    Air France-KLM onder druk

    Air France-KLM zucht onder de moordende concurrentie in de Europese luchtvaartbranche. De kosten moeten verder omlaag, weet ook Parijs, maar dan het liefst zonder dat Franse banen verloren gaan. Momenteel wordt overlegd met de Nederlandse en Franse vakbonden over bezuinigingsmaatregelen.

    Ook binnen het bestuur van de groep rommelde het de afgelopen maanden. De directie en raad van commissarissen van KLM wisten maar net te verhinderen dat de holding in Parijs veel meer zeggenschap, onder meer over de kas in Amstelveen, naar zich toe zou trekken.

    Bestuursvoorzitter Alexandre de Juniac kan zich ondanks alle tumult en de slechte financiële prestaties opmaken voor een tweede termijn. Ook daarover zal tijdens de komende aandeelhoudersvergadering worden beslist. De topman heeft wel opdracht gekregen de samenwerking binnen zijn bestuur te verbeteren.

    Kosten Air France-KLM moeten omlaag

    Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM verkeert al een tijdje in zwaar weer door forse concurrentie van prijsvechters als Ryanair en easyJet in Europa. Daarnaast voelt het bedrijf op de lange afstanden de druk van concurrenten uit het Midden-Oosten. Afgelopen jaar werd Air France-KLM bovendien geplaagd door een verlammende staking van piloten van Air France.

    Air France wil tot en met 2017 ruim 1,1 miljard euro bezuinigen, zo maakte het zusterbedrijf van KLM op 30 april bekend.

    Air France wil de kosten jaarlijks met 1,5 procent terugdringen. Om dat doel te bereiken snijdt het bedrijf onder meer in onrendabele langeafstandsvluchten. Daarnaast wordt bezuinigd door de korte vluchten van Air France en die van de regionale dochter HOP onder één dak te brengen. Die ingreep moet ertoe leiden dat HOP op zijn minst quitte gaat spelen.

    Verder moet dochter Transavia vanaf 2018 winstgevend zijn. Daarnaast sprak Air France de ambitie uit om binnen een paar jaar tot de mondiale top 5 te behoren qua luchtvrachtvervoer.

    De besparingen en aanpassingen zijn onderdeel van het plan Perform 2020, dat de luchtvaartonderneming in de komende jaren zal uitvoeren.

    Bron: ANP/Z24

    LZA
  3. relpinda 12 mei 2015 12:24
    Brussel akkoord met concessies Air France-KLM
    Gepubliceerd op 12 mei 2015 om 12:01 | Views: 118 | Onderwerpen: luchtvaart
    ArtikelReacties Gerelateerde instrumenten12:01 - Brussel akkoord met concessies Air France-KLM
    Air France-KLM 12:02
    8,17 0,00 (-1,80%)

    BRUSSEL (AFN) - Brussel is tevreden over de concessies van luchtvaartmaatschappijen Air France-KLM, Delta en Alitalia om zorgen over gebrek aan concurrentie op trans-Altantische routes weg te nemen. De Europese Commissie besliste dinsdag om de toezeggingen van de drie voor de komende tien jaar (juridisch) bindend te maken.
    Brussel vreesde dat de samenwerking tussen de drie maatschappijen nadelig was voor de prijs van tickets naar bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Daarom startte de commissie een onderzoek.
    De drie luchtvaartmaatschappijen kwamen tegemoet aan de bezwaren. Zo staan zij onder meer start- en landingsrechten af op de routes New York-Amsterdam en New York- Rome op zowel de Amerikaanse als Europese luchthavens. Brussel legde die concessies vervolgens voor aan derden en concludeert nu dat de ,,toezeggingen voldoende tegemoetkomen aan de bezwaren''.
    De commissie wil met het besluit verzekeren dat reizigers die vanuit Parijs, Amsterdam of Rome naar New York vliegen, kunnen blijven profiteren van lage prijzen en een ruime keuze.

    lza
  4. forum rang 10 voda 12 mei 2015 16:07
    Easyjet draait verlies om in winst

    Door Ellen Proper

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST


    AMSTERDAM (Dow Jones)--Easyjet (EXJ.LN) heeft in de zes maanden tot 31 maart het verlies in diezelfde periode vorig jaar omgezet in een winst en de beste prestatie sinds de opkomst van het concern in 1995 gerealiseerd, blijkt uit de interimresultaten van Europa's op e e n na grootste low-cost luchtvaartmaatschappij.

    De winst voor belasting kwam uit op GBP7 miljoen, versus een verlies van GBP53 miljoen een jaar eerder. De omzet steeg met 3,8% naar GBP1,77 miljard, van GBP1,70 miljard. De winst werd opgestuwd door lagere brandstofprijzen en gunstige valuta-effecten.

    "Easyjet heeft in dit halfjaar de beste prestatie ooit neergezet door voort te bouwen op haar strategie om reizen eenvoudig en betaalbaar te maken voor passagiers", zegt Easyjet bestuursvoorzitter Carolyn McCall.

    Het in Luton, Engeland, gevestigde Easyjet meldt dat de omzet per stoel op basis van constante valuta in de periode met 2,6% toenam tot GBP54,91. De capaciteit groeide met 3,6% naar 32,2 miljoen stoelen. De bezettingsgraad bedroeg 89,7%.

    Medio vorig jaar kondigde de Britse luchtvaarder aan in het voorjaar van 2015 een basis op Schiphol te openen en permanent eigen vliegtuigen op de Nederlandse luchthaven te stationeren, waarmee de concurrentie met Air France-KLM verder wordt aangegaan.

    De low-cost dochter van Air France-KLM in Frankrijk voert momenteel intensieve inspanningen om de capaciteit versneld uit te breiden, nadat goedkeuring werd gekregen voor uitbreiding van het aantal vliegtuigen in de vloot van Transavia, om daarmee de concurrentie van low-cost luchtvaartmaatschappijen enigszins te weren.


    Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com

  5. forum rang 10 voda 13 mei 2015 16:10
    Easyjet: Lage olieprijs houdt concurrentie in de lucht

    Door Ellen Proper

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST


    AMSTERDAM (Dow Jones)--Easyjet (EXJ.LN) CEO Carolyn McCall ziet de concurrentie van gevestigde luchtvaartmaatschappijen toenemen door de lage olieprijs, maar de op e e n na grootste low-cost carrier van Europa wist desondanks het verlies over de tweede helft van het gebroken boekjaar om te buigen in winst en het beste resultaat neer te zetten sinds de opkomst van het concern in 1995.

    "Dankzij de lage brandstofprijzen is het minder pijnlijk voor legacy carriers om capaciteit in de markt te houden", zegt de CEO van de budget-luchtvaartmaatschappij dinsdag bij de cijfers over de zes maanden tot 31 maart. Brandstofkosten zijn de hoogste kostenpost voor gevestigde luchtvaartmaatschappijen, die onder druk staan door de sterke concurrentie en een zwakke financiele positie.

    Het resultaat van Easyjet werd gedrukt door een staking van luchtverkeersleiders in Frankrijk, waardoor meer dan 600 vluchten geannuleerd moesten worden in april. Dit had een negatief effect van meer dan EUR25 miljoen.

    Ook voelde de luchtvaartmaatschappij de impact van de crash van een Germanwings-vliegtuig in de Franse Alpen op 24 maart. "We zien dat er momenteel aardig wat niet-winstgevende vluchten worden uitgevoerd op plekken als Frankrijk", zegt McCall.

    Volgens Easyjet hebben de problemen in Frankrijk niet te maken met groeiende concurrentie van Transavia. De low-cost dochter van Air France-KLM (AF.FR) breidt momenteel snel zijn capaciteit uit in Frankrijk, waarmee het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern de concurrentie van low-cost luchtvaartmaatschappijen wil tegengaan.

    Francois Bacchetta, EasyJet country manager voor Frankrijk en Benelux, ziet inderdaad meer capaciteit bij Air France-KLM verschuiven naar Transavia op luchthaven Parijs-Orly, een van de hubs van Air France. "We gaan liever de concurrentie aan met Transavia dan met vele anderen", vult de CEO van Easyjet echter aan.

    Voor Easyjet ligt de prioriteit bij groei van het aantal zakelijke reizigers, waarmee de budgetmaatschappij beter presteert op KLM's hub Schiphol dan bij andere luchthavens in Europa. Het aandeel zakelijke reizigers van Easyjet is op Schiphol 30%, tegen een Europees gemiddelde 20% tot 22%. Op Schiphol concurreert Easyjet echter voornamelijk met Transavia's moederbedrijf Air France-KLM.

    Eind maart zette Easyjet, dat na KLM de tweede positie bezet op Schiphol, een tandje bij in deze concurrentiestrijd met de lancering van een 26ste basis op de Amsterdamse luchthaven en de permanente stationering van een aantal vliegtuigen.

    Bij deze hub van KLM zijn nog niet alle vluchten winstgevend voor Easyjet. "De routes die wij vliegen bereiden we zorgvuldig voor, maar zijn niet vanaf dag e e n winstgevend", zegt Easyjet country manager voor Nederland, William Vet, donderdag in een interview met Dow Jones.

    Wanneer de vluchten winstgevend worden, is onder meer afhankelijk van de olieprijs. "Door de lage olieprijs is er veel meer capaciteit in de markt. Meer aanbod, maar de vraag blijft gelijk, wat betekent dat de prijzen onder druk komen", zegt Vet. Hij wijst erop dat Easyjet in reactie daarop de prijzen heeft verlaagd.

    Wel benadrukt de landenmanager dat het luchtvaartconcern er goed voor staat, dankzij het low-cost principe. "Wij doen 138 luchthavens aan, met meer dan 700 routes, en het grootste deel is winstgevend." Dat komt voornamelijk doordat het concern slechts e e n vliegtuigtype gebruikt, wat ook minder kosten voor trainingen voor piloten oplevert.

    Easyjet publiceerde dinsdag een nettowinst over de tweede helft van het gebroken boekjaar van GBP5 miljoen, versus een verlies van GBP41 miljoen in diezelfde periode een jaar eerder.

    De omzet steeg met 3,8% naar GBP1,77 miljard, van GBP1,70 miljard. De winst werd opgestuwd door lagere brandstofprijzen en gunstige valuta-effecten.

    Ondanks de recordwinst daalde het aandeel Easyjet dinsdag met bijna 10%, de sterkste koersdaling in meer dan vier jaar tijd, wat de CEO overigens niet verbaasde. "April was geen goede maand", zei ze. Dat was reden voor beleggers om de verwachtingen voor de rest van het jaar neerwaarts te herzien.


    Robert Wall droeg bij aan dit artikel.


    Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com

  6. relpinda 18 mei 2015 13:49
    www.iex.nl/nieuws/ANP_ANP-180515-038/...
    Air France sluit bases in Zuid-Frankrijk'
    Gepubliceerd op 18 mei 2015 om 13:24 | Views: 2.652 | Onderwerpen: Frankrijk
    ArtikelReacties (1)Gerelateerde instrumenten
    Air France-KLM 13:26
    8,09 0,00 (-0,99%)

    PARIJS (AFN) - Air France sluit zijn drie regionale bases in Zuid-Frankrijk. Dat meldde de Franse krant Le Figaro maandag. Het gaat daarbij om Toulouse, Nice en Marseille.
    Volgens de krant zullen de bases uiterlijk in oktober worden gesloten omdat de economische impact op de onderneming te klein is. Le Figaro wijst er daarbij op Air France de locaties eerder nog wilde gebruiken om ,,terug te vechten tegen prijsvechters''.
    KLM maakte maandag bekend dat het per direct begint met dagelijkse vluchten naar de nieuwe bestemmingen Belfast, Montpellier en Krakau. Vanaf dinsdag komt daar ook d een lijndienst naar het Canadese Edmonton bij. Deze vlucht wordt drie keer per week uitgevoerd.

    lza
  7. forum rang 10 voda 26 mei 2015 15:59
    Qatar Airways CEO: blokkade NL regering kan gevolgen hebben voor vergeven contracten Qatar

    Door Ellen Proper

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST


    AMSTERDAM (Dow Jones)--"Als je ons niet klein tegemoet komt door landingsrechten te verlenen, dan hoef je ook geen grootschalige commerciele contracten van onze regering te verwachten", zegt topman Akbar Al Baker van Qatar Airways maandag in het Amstel Hotel, terwijl de snelgroeiende luchtvaartmaatschappij uit het Midden-Oosten momenteel wordt beperkt door de Nederlandse regering om de gewenste groei naar Schiphol in te zetten.

    Topman Akbar Al Baker van Qatar Airways wil meer vluchten uitvoeren naar de Amsterdamse luchthaven Schiphol dan de Nederlandse regering de snelgroeiende luchtvaartmaatschappij momenteel toestaat.

    "We zullen niet met vergeldingen komen [voor Air France-KLM]", zegt Al Baker dinsdag in het Amstel Hotel tegen Dow Jones, in het geval de Nederlandse overheid de Golfcarrier geen verdere uitbreiding toestaat, maar de CEO wijst erop dat de luchtvaartindustrie onderdeel is van het bredere economische belang in Qatar.

    Het blokkeren van de gewenste luchtvaartactiviteit van de Golfcarrier tussen Qatar's hoofdstad Doha en Amsterdam kan gevolgen hebben voor het vergeven van infrastructuur projecten in Qatar, waar de komende jaren zo'n EUR150 miljard mee gemoeid is, zegt de topman.

    Al Baker, die als de autoriteit in Qatar's luchtvaartsector geldt, doet zijn uitspraak in reactie op het recente besluit van de Nederlandse regering om geen nieuwe landingsrechten meer te verlenen aan de luchtvaartmaatschappijen uit Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten, nadat drie grote Amerikaanse carriers en enkele Europese luchtvaartconcerns hun overtuiging uitten van een ongelijk speelveld en een beroep deden op hun regeringen.

    Het besluit van de Nederlandse regering de groei van golfcarriers momenteel te blokkeren wordt volgens de Qatar CEO ingegeven door Air France-KLM en Lufthansa.

    Staatssecretaris van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en milieu, Wilma Mansveld, verklaarde afgelopen week geen nieuwe landingsrechten te verlenen aan Golfcarriers zolang een verdrag tussen Europa en de Golfstaten wordt onderhandeld. Mansveld liet weten naar eerder verleende landingsrechten aan Golfcarriers kijken, als onderdeel van een breder onderzoek naar de positie van Schiphol, waarbij de staatssecretaris zich zorgen maakt dat het aanbod de vraag overstijgt op Schiphol. "We houden de deur nu dus dicht", schreef de staatssecretaris.

    "We moeten nu geen deuren sluiten", zegt de Qatar CEO terwijl hij begrijpt dat er een recessie gaande is in Europa, maar erop wijst dat de economie zeer cyclisch is. "Op het moment dat je deuren sluit voor mensen, zit de deur dicht op het moment dat je wilt dat er deuren voor je geopend worden", aldus Al Bakar, die dinsdag fel benadrukt dat zakelijke deals in het voordeel van twee partijen moet zijn en er op overheidsniveau gesproken wordt over besluit van de Nederlandse overheid.

    Qatar Airlines start vanaf 16 juni met zes vluchten per week tussen Amsterdam en Doha, maar de luchtvaartmaatschappij streeft ernaar een vlucht per dag uit te voeren en zou het liefst twee vluchten per dag uitvoeren. Het verdrag tussen Nederland en Qatar staat echter maximaal zes vluchten per week toe.

    Momenteel voert het in Dubai gevestigde Emirates twee keer per dag een vlucht naar Amsterdam uit en vliegt Etihad, uit Abu Dhabi, eenmaal per dag naar Schiphol, terwijl de onderneming ook een eenmaal daagse vlucht aanbiedt onder een codeshare agreement met KLM.

    De drie luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten behoren tot de snelstgroeiende luchtvaartgroepen wereldwijd, terwijl ze honderden vliegtuigen bestellen bij Boeing Co. and Airbus Group NV. De CEO van Qatar verwacht op zijn minst tot 2020 een jaarlijkse dubbelcijferige groei door te maken.

    Het in Doha gevestigde luchtvaartconcern werd opgericht in 1994 en geherlanceerd als publiek-privaat concern omdat de private eigenaren niet in staat waren het bedrijf toereikend te financieren voor een agressieve expansie. In reactie hierop raakte de overheid betrokken.

    Andere Europese regeringen hebben momenteel geen openlijke voornemens geuit reeds het verlenen van landingsrechten op te schorten. Zo staat de Britse regering niet onder druk van zijn nationale luchtvaartmaatschappij British Airways om de capaciteitsgroei van Golfcarriers te beperken. British Airways streeft naar liberalisering van de luchtvaartsector en moedermaatschappij International Consolidated Airlines Group SA (IAG.LN) maakte circa een maand geleden bekend uit een belangrijke Europese luchtvaartassociatie te stappen, waarbinnen een hevige strijd woedt over het juiste antwoord op de concurrentie van snelgroeiende luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten.

    Air Berlin PLC (AB1.XE), de tweede grootste luchtvaartmaatschappij van Duitsland, waarin Etihad een 29%-belang heeft, stapte een week later uit de Europese luchtvaartorganisatie met het argument "geen toekomst te zien in een protectionistisch luchtvaartbeleid in Europa", aldus Air Berlin Chief Executive Stefan Pichler destijds.

    In Duitsland worden momenteel wel door de Duitse regering heronderhandelingen gevoerd over het bilaterale akkoord met de regering van de Verenigde Arabische Emiraten om Etihad's codeshare vluchten die door Air Berlin worden uitgevoerd te beperken. Het betreft hier vluchten die door Air Berlin worden uitgevoerd, maar door Etihad te koop worden aangeboden onder eigen vluchtnummer, en bijvoorbeeld van Berlijn naar Abu Dhabi gaan, of van een land elders in Europa via Duitsland en de Verenigde Arabische Emiraten naar Azie.

    De Europese concurrenten Air France-KLM (AF.FR) en Deutsche Lufthansa AG (LHA.XE) leverden vorig jaar samen een verzoek in bij de Europese Commissie om onderzoek te doen naar en actie te ondernemen tegen oneerlijke concurrentie van luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten.

    Air France-KLM en Lufthansa Group, waartoe ook Austrian Airlines, Swiss International Air Lines en Brussels Airlines behoren, schreven in de brief aan de EU-commissarissen, die destijds ingezien is door Dow Jones, dat de zwaar door de economische crisis getroffen Europese luchtvaartmaatschappijen "serieuze bedreiging" ondervinden van de "excessieve groei" van maatschappijen uit andere landen "gesteund door hun regeringen, als strategische industrie om toekomstige groei van hun economieen veilig te stellen".

    In een rapport dat in opdracht werd uitgevoerd door de drie grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen wordt Qatar ervan beschuldigd sinds 2004 voor $17,5 miljard aan staatssteun te hebben ontvangen.

    De Amerikaanse carriers hebben aangedrongen op het opschorten van het verlenen van nieuwe landingsrechten, maar in de tussentijd hebben de golfcarriers nieuwe vluchten naar Noord-Amerika aangekondigd.

    Golfcarrier Etihad gaf als verweer een rapport uit waarin betoogt werd dat de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen voor EUR7O miljard aan staatssteun en door de rechtbank bekrachtigde voordelen ontvingen.

    De nationale luchtvaartmaatschappij van Qatar werd 18 jaar geleden opgericht en heeft 158 vliegtuigen in de vloot. De airline sloot zich in 2013 aan bij de luchtvaartalliantie oneworld, tegenhanger van het door Air France opgerichte Skyteam, en zag het aantal bestemmingen daardoor flink opgeschroefd worden.


    Archibald Preuschat in Frankfurt en Rory Jones in Dubai droegen bij aan dit artikel.


    Door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com

  8. forum rang 10 voda 26 mei 2015 16:05
    Ryanair boekt 66% hogere nettowinst in boekjaar '14/'15

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Ryanair Holdings plc (RYA.LN) heeft in zijn gebroken boekjaar een 66% hogere nettowinst geboekt en voorziet voor het huidige boekjaar een verdere winststijging.

    De vliegmaatschappij zal naar verwachting dit jaar voor het eerst in zijn geschiedenis meer dan 100 miljoen passagiers vervoeren.

    Het bedrijf voorziet voor het huidige boekjaar een nettowinst van EUR940-970 miljoen. Vooraf door FactSet Research geraadpleegde analisten rekenen op een nettowinst EUR977 miljoen.

    Het concern boekte over het gebroken boekjaar 2014/15, dat op 31 maart eindigde, een nettowinst van EUR867 miljoen, versus EUR523 miljoen een jaar eerder. De omzet steeg met 12% tot EUR5,7 miljard.

    Daarmee presteert het concern beter dan verwacht. De in Dublin gevestigde luchtvaartmaatschappij voorzag zelf een nettowinst van EUR840-859 miljoen.

    De kosten per eenheid daalden het afgelopen boekjaar met 5%, maar exclusief brandstofeffecten waren de kosten gelijk.

    Ryanair heeft de afgelopen twee jaar veel tijd en aandacht besteed aan de verbetering van zijn imago, waarbij de low-cost vliegtuigmaatschappij zijn pijlers heeft gericht op de meer betalende passagiers door middel van een focus op 'zakelijk vriendelijke' routes en de introductie van extra diensten tegen betaling. Deze wijzigingen hebben geleid tot een verbetering van de resultaten van het concern.

    Het concern moet in het huidige boekjaar ongeveer 90% van zijn zitplaatsen verkopen om de mijlpaal van 100 miljoen passagiers te kunnen realiseren, aldus Neil Sorahan, chief financial officer van de luchtvaartmaatschappij. De reserveringen voor het lopende jaar zijn circa 4% hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder, aldus het concern.


    - Door Robert Wall; Vertaald en bewerkt door Patrick Buis; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 52 00; patrick.buis@wsj.com

  9. relpinda 27 mei 2015 09:12
    www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/categor...

    En NU worden we allemaal heel erg bang natuurlijk! En gaan we gelijk allemaal in het gelid staan, met Jos Nijhuis voorop.

    26 mei 2015 - 14:19
    Topman Qatar Airways: liefst double daily naar Amsterdam

    Steven van den Berg
    AMSTERDAM - Het is dat er bilaterale beperkingen zijn, anders zou Qatar Airways twee passagiersvluchten per dag van en naar Schiphol gaan uitvoeren. Dat zei topman Akbar Al Baker dinsdag tijdens een persconferentie in Amsterdam. Qatar Airways heeft nu vervoersrechten voor zes wekelijkse retourvluchten ontvangen. Een samenwerking met KLM is wat Al Baker betreft een mogelijkheid.
    "Qatar Airways en KLM zouden kunnen samenwerken, bijvoorbeeld op basis van een codeshare-overeenkomst. Als er een samenwerkingsvorm is die goed is voor ons allebei, ben ik daar voorstander van."
    Al Baker was in de hoofdstad om de start van de lijndienst van zijn maatschappij kracht bij te zetten. Qatar Airways begint 16 juni een lijndienst tussen thuisbasis Doha en Schiphol. Volgens Al Baker was Qatar Airways in 2009 al dichtbij een komst naar Nederland, maar werd toen op het laatste moment afgezien van de route omdat concurrent Emirates net eerder was. "Als we hadden doorgezet, zou dat teveel capaciteit in de markt hebben gezet."
    Dreamliner
    Anno 2015 zegt Al Baker klaar te zijn om passagiers te verleiden met Qatar Airways te vliegen. Volgens de Qatar Airways-topman heeft zijn maatschappij een kostenvoordeel ten opzichte van de twee grote concurrenten uit de regio: Etihad uit Abu Dhabi en Emirates uit Dubai. "Wij vliegen met de 787 Dreamliner en hebben de laagste gemiddelde kosten per passagier." De boekingscijfers voor de vluchten van en naar Doha zijn veelbelovend, zei Al Baker. "Gemiddeld zitten wel al op zeventig tot tachtig procent bezetting. Er is dus vraag naar een kwaliteitsmaatschappij."
    Aan een advies over welke van de drie grote maatschappijen uit het Midden-Oosten Nederlandse passagiers moeten kiezen, waagde Al Baker zich niet. "Die keuze moeten reizigers zelf maken. Maar bij ons ontvangen ze wel het beste product", voegde hij er snel aan toe.
    Al Baker ging in Amsterdam uitvoerig in op de beschuldigingen uit Europa, en met name de VS, dat de drie grote Golfmaatschappijen staatssteun zouden ontvangen en daardoor oneerlijke concurrentie bieden. Al Baker pareerde die kritiek door te herhalen dat alle Amerikaanse vliegbedrijven nog bestaan dankzij overheidssteun. "Zij waren zo goed als failliet, wij zijn nooit bijna failliet geweest. We bestaan pas zeventien jaar, we zijn een overheidsbedrijf, dan is het logisch dat de overheid als eigenaar ook kapitaal in ons gestoken heeft. Bij Europese maatschappijen is dat niet anders geweest."
    Volgens Al Baker is Qatar Airways inmiddels volledig zelfstandig en geniet het bedrijf op de luchthaven van Doha geen voordelen ten opzichte van de concurrentie. "Buitenlandse maatschappijen betalen op Hamad International Airport dezelfde premies en profiteren van dezelfde belastingvoordelen als wij."
    Cargo
    Qatar Airways hoopt voor het einde van het jaar de vliegfrequentie te kunnen verhogen van zes tot zeven vluchten per week, zei Al Baker. "Het liefst willen we twee keer per dag, als die ruimte zou worden geboden. Voor de vracht willen we wel twee of drie keer per dag naar Amsterdam vliegen, nu KLM en Martinair ruimte hebben gemaakt." Qatar Airways Cargo vliegt sinds 2003 naar Schiphol.
    Al Baker verwacht niet dat de overheid van Qatar snel met een tegenreactie komt voor de strikte opstelling van de Nederlandse overheid. Nederland wil vooralsnog geen extra landingsrechten verstrekken aan maatschappijen uit de Golfregio. Al Baker gaf aan te verwachten dat er uiteindelijk water bij de wijn wordt gedaan. Als dat niet gebeurt, kunnen de onderlinge betrekkingen op de langere termijn wel schade oplopen, zei hij. "Nederlandse bedrijven zullen dan commerciële contracten mislopen."
    Videobeelden: Doron Sajet

    Evert van Zwol · Works at KLM
    Dreigende taal van dat kereltje. Kleine mannetjes syndroom?
    Reply · · 13 hours ago

    lza
  10. [verwijderd] 27 mei 2015 10:01
    quote:

    relpinda schreef op 27 mei 2015 09:12:

    www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/categor...

    En NU worden we allemaal heel erg bang natuurlijk! En gaan we gelijk allemaal in het gelid staan, met Jos Nijhuis voorop.

    26 mei 2015 - 14:19
    Topman Qatar Airways: liefst double daily naar Amsterdam

    Steven van den Berg
    AMSTERDAM - Het is dat er bilaterale beperkingen zijn, anders zou Qatar Airways twee passagiersvluchten per dag van en naar Schiphol gaan uitvoeren. Dat zei topman Akbar Al Baker dinsdag tijdens een persconferentie in Amsterdam. Qatar Airways heeft nu vervoersrechten voor zes wekelijkse retourvluchten ontvangen. Een samenwerking met KLM is wat Al Baker betreft een mogelijkheid.
    "Qatar Airways en KLM zouden kunnen samenwerken, bijvoorbeeld op basis van een codeshare-overeenkomst. Als er een samenwerkingsvorm is die goed is voor ons allebei, ben ik daar voorstander van."
    Al Baker was in de hoofdstad om de start van de lijndienst van zijn maatschappij kracht bij te zetten. Qatar Airways begint 16 juni een lijndienst tussen thuisbasis Doha en Schiphol. Volgens Al Baker was Qatar Airways in 2009 al dichtbij een komst naar Nederland, maar werd toen op het laatste moment afgezien van de route omdat concurrent Emirates net eerder was. "Als we hadden doorgezet, zou dat teveel capaciteit in de markt hebben gezet."
    Dreamliner
    Anno 2015 zegt Al Baker klaar te zijn om passagiers te verleiden met Qatar Airways te vliegen. Volgens de Qatar Airways-topman heeft zijn maatschappij een kostenvoordeel ten opzichte van de twee grote concurrenten uit de regio: Etihad uit Abu Dhabi en Emirates uit Dubai. "Wij vliegen met de 787 Dreamliner en hebben de laagste gemiddelde kosten per passagier." De boekingscijfers voor de vluchten van en naar Doha zijn veelbelovend, zei Al Baker. "Gemiddeld zitten wel al op zeventig tot tachtig procent bezetting. Er is dus vraag naar een kwaliteitsmaatschappij."
    Aan een advies over welke van de drie grote maatschappijen uit het Midden-Oosten Nederlandse passagiers moeten kiezen, waagde Al Baker zich niet. "Die keuze moeten reizigers zelf maken. Maar bij ons ontvangen ze wel het beste product", voegde hij er snel aan toe.
    Al Baker ging in Amsterdam uitvoerig in op de beschuldigingen uit Europa, en met name de VS, dat de drie grote Golfmaatschappijen staatssteun zouden ontvangen en daardoor oneerlijke concurrentie bieden. Al Baker pareerde die kritiek door te herhalen dat alle Amerikaanse vliegbedrijven nog bestaan dankzij overheidssteun. "Zij waren zo goed als failliet, wij zijn nooit bijna failliet geweest. We bestaan pas zeventien jaar, we zijn een overheidsbedrijf, dan is het logisch dat de overheid als eigenaar ook kapitaal in ons gestoken heeft. Bij Europese maatschappijen is dat niet anders geweest."
    Volgens Al Baker is Qatar Airways inmiddels volledig zelfstandig en geniet het bedrijf op de luchthaven van Doha geen voordelen ten opzichte van de concurrentie. "Buitenlandse maatschappijen betalen op Hamad International Airport dezelfde premies en profiteren van dezelfde belastingvoordelen als wij."
    Cargo
    Qatar Airways hoopt voor het einde van het jaar de vliegfrequentie te kunnen verhogen van zes tot zeven vluchten per week, zei Al Baker. "Het liefst willen we twee keer per dag, als die ruimte zou worden geboden. Voor de vracht willen we wel twee of drie keer per dag naar Amsterdam vliegen, nu KLM en Martinair ruimte hebben gemaakt." Qatar Airways Cargo vliegt sinds 2003 naar Schiphol.
    Al Baker verwacht niet dat de overheid van Qatar snel met een tegenreactie komt voor de strikte opstelling van de Nederlandse overheid. Nederland wil vooralsnog geen extra landingsrechten verstrekken aan maatschappijen uit de Golfregio. Al Baker gaf aan te verwachten dat er uiteindelijk water bij de wijn wordt gedaan. Als dat niet gebeurt, kunnen de onderlinge betrekkingen op de langere termijn wel schade oplopen, zei hij. "Nederlandse bedrijven zullen dan commerciële contracten mislopen."
    Videobeelden: Doron Sajet

    Evert van Zwol · Works at KLM
    Dreigende taal van dat kereltje. Kleine mannetjes syndroom?
    Reply · · 13 hours ago

    lza
    Op een gegeven ogenblik zal je toch samen moeten werken want dat geeft je toch de nodige verbeteringen en slagkracht.
    Er valt vandaag de dag niet meer aan te ontkomen wil men nog kunnen groeien.
    Als de KLM het water aan de lippen staat zal het moeten dan zal de overheid ook water bij de wijn moeten doen om Qatar de landingsrechten moeten geven ook in het belang van de verdere Nederlandse economie.

    de kat.
  11. jrxs4all 27 mei 2015 13:09
    quote:

    Willem 007 schreef op 27 mei 2015 10:01:

    Er valt vandaag de dag niet meer aan te ontkomen wil men nog kunnen groeien.
    Als de KLM het water aan de lippen staat zal het moeten dan zal de overheid ook water bij de wijn moeten doen om Qatar de landingsrechten moeten geven ook in het belang van de verdere Nederlandse economie.

    KLM vliegt al jaren op Qatar. En ze hebben ook heel lang 2 keer per dag op Dubai gevlogen. Vrije toegang tot andere markten heeft KLM ook absoluut nodig, omdat ze immers maar een hele kleine thuismarkt hebben.

    Andersom willen ze dus protectionisme, wat een domme kortzichtige jankerds.

    Laten ze hun kosten eerst maar eens drastisch reduceren en hun service verbeteren, want daar zit het probleem.

    PS. KLM ex staatsbedrijf, nog deels in handen van de Nederlandse overheid en voor een groot deel in handen van de Franse staat. Met als thuisbasis Schiphol, ook een staatsbedrijf. Allemaal jarenlang volgestopt met kapitaal en subsidies en nu klagen over anderen, lachwekkend!
  12. relpinda 27 mei 2015 13:59
    quote:

    jrxs4all schreef op 27 mei 2015 13:09:

    [...]

    KLM vliegt al jaren op Qatar. En ze hebben ook heel lang 2 keer per dag op Dubai gevlogen. Vrije toegang tot andere markten heeft KLM ook absoluut nodig, omdat ze immers maar een hele kleine thuismarkt hebben.

    Andersom willen ze dus protectionisme, wat een domme kortzichtige jankerds.

    Laten ze hun kosten eerst maar eens drastisch reduceren en hun service verbeteren, want daar zit het probleem.

    PS. KLM ex staatsbedrijf, nog deels in handen van de Nederlandse overheid en voor een groot deel in handen van de Franse staat. Met als thuisbasis Schiphol, ook een staatsbedrijf. Allemaal jarenlang volgestopt met kapitaal en subsidies en nu klagen over anderen, lachwekkend!
    en @ de Kat,

    JA en NEEN!

    KLM is vwb de Ned. Staat GEEN Staatsbedrijf en zo gedraagt de Ned.St zich ook t.a.v. KLM, anders hadden ze al lang ingegrepen. Niemand in dienst van KLM voelt zich een ambtenaar en daar zijn ook de salarissen voor het gros-medewerkers ook niet naar. Geen Goede vrijdag vrij, etc etc.

    Service: is iets van smaak. de een van niet de ander van wel! In de meest algemene zin is die service gewoon heel goed en er is altijd op iedereen wel van tijd tot tijd wel wat op aan te merken. Op social media heeft KLM 150 medewerkers zitten die 7x7x24u antwoord geven en een verdien model daarop hebben. doet geen andere maatschappij hun na!

    KOSTEN: JA daar heb je een heel belangrijk punt. m.n. die van Vliegers en overige boardbemanning, te veel managers en een giga-leasewagen park. Op al deze zaken is nog heel veel, eigenlijk alles nog te besparen.
    Het lijkt soms wel op Griekenland dat ook maar NIET WIL HERVORMEN!!

    KLM is geen gesubsidieerd bedrijf, de Ned. staat bepaalt niet wie daar in dienst komt! Dat is wel anders bij de NV.Luchthaven Schiphol en Air France!

    lza
  13. forum rang 8 Wilbar 27 mei 2015 14:15
    quote:

    relpinda schreef op 27 mei 2015 13:59:

    [...]
    en @ de Kat,

    JA en NEEN!

    KLM is vwb de Ned. Staat GEEN Staatsbedrijf en zo gedraagt de Ned.St zich ook t.a.v. KLM, anders hadden ze al lang ingegrepen. Niemand in dienst van KLM voelt zich een ambtenaar en daar zijn ook de salarissen voor het gros-medewerkers ook niet naar. Geen Goede vrijdag vrij, etc etc.

    Service: is iets van smaak. de een van niet de ander van wel! In de meest algemene zin is die service gewoon heel goed en er is altijd op iedereen wel van tijd tot tijd wel wat op aan te merken. Op social media heeft KLM 150 medewerkers zitten die 7x7x24u antwoord geven en een verdien model daarop hebben. doet geen andere maatschappij hun na!

    KOSTEN: JA daar heb je een heel belangrijk punt. m.n. die van Vliegers en overige boardbemanning, te veel managers en een giga-leasewagen park. Op al deze zaken is nog heel veel, eigenlijk alles nog te besparen.
    Het lijkt soms wel op Griekenland dat ook maar NIET WIL HERVORMEN!!

    KLM is geen gesubsidieerd bedrijf, de Ned. staat bepaalt niet wie daar in dienst komt! Dat is wel anders bij de NV.Luchthaven Schiphol en Air France!

    lza

    Kan me grotendeels goed vonden in je betoog maar toch een kleine correctie. Ik heb in een nog niet zo lang verleden een paar jaar bij de KLM gewerkt en toen was de Goede Vrijdag wel degelijk een vrije dag. Dat wil zeggen: in ieder geval voor het kantoorpersoneel. Die "traditie" stamde nog uit de tijd van de oude Plesman; die was namelijk een devoot katholiek.
  14. jrxs4all 27 mei 2015 15:50
    quote:

    relpinda schreef op 27 mei 2015 13:59:

    .. Niemand in dienst van KLM voelt zich een ambtenaar en daar zijn ook de salarissen voor het gros-medewerkers ook niet naar.

    Nee, die zijn hoger, veel te hoog. Maar qua arbeidsproductiviteit denk ik dat de meeste ambtenaren het een stuk beter doen dan het KLM personeel.

    En als je het gedrag naar de passagiers toe vergelijkt met, laten we zeggen, Aziatisch cabinepersoneel zit de staatsbedrijf mentaliteit erg nog heel erg in.

    Zie je bij bijvoorbeeld KPN ook nog heel erg terug, dat gaat nooit weg.
  15. [verwijderd] 27 mei 2015 20:23
    www.nltimes.nl/2015/05/27/qatar-airwa...

    In spite of the tensions, Al Baker positively commented on its competitor. “KLM is our example. Just like KLM, we now abolish first class to upgrade or business class.” The CEO added that Qatar Airlines would like to cooperate with the Dutch counterpart in Schiphol by operating joint flights.
  16. relpinda 27 mei 2015 22:07
    quote:

    Wilbar schreef op 27 mei 2015 14:15:

    [...]

    Kan me grotendeels goed vonden in je betoog maar toch een kleine correctie. Ik heb in een nog niet zo lang verleden een paar jaar bij de KLM gewerkt en toen was de Goede Vrijdag wel degelijk een vrije dag. Dat wil zeggen: in ieder geval voor het kantoorpersoneel. Die "traditie" stamde nog uit de tijd van de oude Plesman; die was namelijk een devoot katholiek.

    Beste, die Goede Vrijdag is inmiddels al een aantal jaren geleden uit de CAO geschrapt, en zo zijn er nog meer versoberingen in de grond CAO's aangepast. mss effe googlen om die cao's in te zien, vaak bij vakbonden op hun site.

    En vwb het SERVICE aspect, dat is ook een BELEVING van persoon tot persoon.
    De Aziatisch uitstraling prima, houden zo. Maar een gesprekje voeren is er niet bij, puur de dienstbaarheid voor het product maar geen cm verder!
2.472 Posts
Pagina: «« 1 ... 55 56 57 58 59 ... 124 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.