Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

TomTom werkt samen met Bosch SoftTec

Lees over dit aandeel ook

  1. DNB Asset Management vergroot belang in TomTom
  2. Financiële doelen TomTom niet meer haalbaar

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 29 september 2014 09:10
    Bosch is koploper in highly automated driving. Deze wereldspeler kiest nu voor de innovatieve en baanbrekende technologie van TomTom; real-time Maps en real-time Traffic.
    (kan concurrent Here niet leveren; Google heeft geen positie in Automotive en heeft allen online-kaarten en die zijn voor internet/smartphone prima maar qua betrouwbaarheid/veiligheid totaal ongeschikt voor gebruik in de auto)

    De auto van de toekomst kan niet zonder deze betrouwbaarheid en TomTom lijkt het nieuwe ASML aan het worden. Het ASML voor de automarkt. En net asl destijds bij ASML snijdt ook hier het mes aan 2 kanten; enorme marktgroei van the connected car in de komende 10-jaar en een potentiële stijging van het marktaandeel van nu 20% naar straks 80% en meer.

    telematicsnews.info/2014/03/19/bosch-...
  2. [verwijderd] 29 september 2014 10:24
    TomTom is bekend geworden met haar PND-kastjes, maar de nieuwe real time Maps en real time Traffic technologie is baanbrekend. Bosch heeft TomTom nodig voor de auto van de toekomst (connected car + highly automated driving).

    De 5 belangrijkste nieuwe groeimarkten van TomTom zijn:

    1-Automotive
    De take-rate groeit de komende jaren fors (nu 25%-30% naar 80%-90%) en dit betekent dat bestaande megaklanten op jaarbasis meer en meer gaan bijdragen (Fiat, Renault, Audi-China, Jeep, Mercedes, Toyota etc.etc.).
    Volgend jaar gaat de megadeal met Peugeot-Citroen ook voor het eerst geld in het laatje brengen. Het wachten is op een nieuwe mega-mega-megadeal met een partij als Volkswagen Audi Group.

    2-Telematics (deze divisie is nu al 1 miljard waard bij afsplitsing)
    De penetratiegraad is hier slechts 11% en TomTom heeft nu al ruim boven de 400.000 abonnementen voor Webfleet. De komende 5 jaar wordt een jaarlijkse marktgroei van 25-30% verwacht. TomTom gaat hier als wereldspeler en Europees marktleider mogelijk zelfs nog harder groeien.

    3-Sportswatches
    Deze nichemarkt met hoge marges groeit de komende jaren fors verder. TomTom heeft unieke producten in de markt gezet en die slaan meer dan goed aan (1-butto bedieining tijdens sporten en vooral hartslagmeter in horloge).
    Ook verstandig dat TomTom niet concurreert met de smartwatches maar ondertussen wel in de iWatch zit (Apple-Maps = 98% TomTom Maps + wat onnauwkeurige data van Apple)

    4-Apple
    Apple Maps wordt meer en meer gebruikt nu de gebruikers er aan wennen. Ook de andere apps op het Apple-platform gaan de Maps nu toepassen. De TomTom kaarten zullen door de honderden miljoenen gebruikers dus explosief meer gebruikt gaan worden in de komende 5 jaar. Kassa voor TomTom!!!!
    Een andere belangrijke ontwikkeling is Apple CarPlay. Dit is 99,98% TomTom inside; TomTom is de leverancier voor real time Maps en real time Traffic. In tegenstelling tot smartphones waar advertenties voor de inkomsten zorgen, levert gebruik in de auto direct harde knikkers op aan licenties (real-time connected klant is nu rond de 50 euro per jaar; dat zal de komende jaren wat dalen maar de marktgroei zal spectaculair zijn en die prijserosie meer dan compenseren)

    5-Go Mobile
    Deze innovatieve App voor Android is veel beter dan Google en kan een wereldwijde aardverschuiving teweeg brengen op de smartphone. TomTom moet hierbij wel de samenwerking zoeken met een partij als Facebook of Alibaba.

    En ondertussen kan TomTom de komende 5-10 jaar de markt van de PND-kastjes nog zeer goed uitmelken. Deze markt krimpt gestaag verder, maar door de nieuwe connected-modellen met real time Traffic stijgt de gemiddelde verkoopprijs. Ook de marges stijgen.

    Groot gevaar is de huidige enorme onderwaardering (maakt smerige delisting door exit-boeven en hun dirty bank tegen een prikkie van 8-10 euro mogelijk; in fase 2 dan doorverkoop assets aan Apple etc.):

    -Alleen al de kaartendatabase is 6 miljard waard (volgens CEO Nokis + USA analisten);
    -Traffic 1 miljard (zie waardering Waze en Inrix);
    -Telematics 1 miljard (zie peers zoals Fleetmatics)
    -Consumer 1 miljard (pnd-kastjes + sportswatches)

    Totale huidige verborgen waarde van de assets is rond de 40 euro per aandeel.
    Daar hoor je geen analist over want die kijken alleen maar naar hun spreadsheetjes met huidige WPA.
  3. san marco 29 september 2014 10:52
    Ik had laatst met een oud-philips medewerker een discussie over alle technologieen die philips ontwikkelde maar daar nooit een business in zag (stirling cryogenics, ASML, NXP). Ook het Carin kwam hierin ter sprake. Geen GPS maar op verkeerslichten technologie gebasseerd. Het idee was er toen al, maar gps heeft tomtom groot gemaakt. Heeft Harold wellicht een philips (Carin) verleden?
  4. [verwijderd] 29 september 2014 16:06
    De samenwerking met Bosch is een mega-deal. Bosch levert technologie aan zo'n beetje alle grote Duitse autofabrikanten.

    www.bosch-presse.de/presseforum/detai...

    Het is een zeer groot eerste succes voor de nieuwe en baanbrekende real time Maps en real time Traffic technologie van TomTom.
    Ik vergelijk het een beetje met het destijds binnenhalen van de eerste deal met Intel door ASML. Ook TomTom kan met haar unieke technologie groeien van nu 20% naar straks 80% marktaandeel (de concurrentie is op jarenlange en mogelijk zelfs definitieve achterstand gezet). En dat in een markt (connected car/highly automated driving) die ook nog eens explosief groeit in de komende 10 jaar.
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.