Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?
Macintosh aan vernieuwing toe?

Macintosh aan vernieuwing toe?

 

Het aandeel Macintosh staat alweer fors in de min. Nu gaat er -7,3% af en ondertussen noteert het fonds bijna tegen de lows van voor de crisis aan:

 

 

 

Het aandeel Macintosh staat sybool voor de steeds leger wordende winkelstraten. Tuurlijk kopen we meer op het internet, maar sommige merken krijgen het voor elkaar toch klanten naar binnen te lokken. Dit soort merken hebben iets unieks. Kijken we naar de merken van deze retail groep, dan zien we niet meteen de merken waarvoor we de winkelstraten weer in hollen. 

 

 

 

Niet persoonlijk bedoeld, maar Macintosh verkoopt gewoonweg niet de merken en producten waarvoor de consument speciaal naar de winkel komt, zoals bijvoorbeeld een brillenzaak dat wel heeft. Ook hebben de merken niet dat unieke waardoor een klant bij een merk blijft, iets wat bijvoorbeeld Nike wel heeft. 

Neem nou een Kwantum. Wat heeft deze winkel wat ik niet bij Ikea, Gamma, Praxis, Hornbach of een andere woonzaak kan krijgen? Wil je als retailer overleven, dan moet de klant iets uieks ervaren of er moet een product verkocht worden dat de consument liever niet op internet besteld.

Ik hoor de reactie al: schoenen wilt u toch eerst even passen? Dan bestel je maat een maat te groot en een maat te klein extra en stuurt u van de 3 paar schoenen 2 paar kosteloos terug.

Macintosh zou zichzelf opnieuw moeten uitvinden. Misschien kan het al haar schoenenzaken op een hoop gooien, zoals HAL met de opticiens heeft gedaan. Als u daar in gelooft, zullen we u aanraden geen vallende messen proberen op te vangen. U kunt het aandeel wel op de watchlist zetten. Als u er geen vertrouwen in heeft, dan kunt u er beter voor eeuwig van af blijven.

 


Nick Bakker is marketwatcher bij IEX.nl. Nick Bakker kan posities innemen op de financiële markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX redactie.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Nick Bakker

Auteur:

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. Liveblog: Trump en BAM
  2. Liveblog: Microsoft
  3. Slotcall: Shell en Unies

Reacties

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 5 januari 2015 17:28
    Nick, als je je even verdiept had in het fonds had je ook kunnen weten dat ze online juist flink groeien, onderstaande quote kan ik dan ook niet plaatsen ?

    Quote: Ik hoor de reactie al: schoenen wilt u toch eerst even passen? Dan bestel je maat een maat te groot en een maat te klein extra en stuurt u van de 3 paar schoenen 2 paar kosteloos terug.

    www.macintosh.nl en dan info ;)

    Retailen, daar waar de klant is

    Onze strategie is kort gezegd het op een rendabele mogelijke manier verkopen van schoenen en woningdecoratie via alle verkoopkanalen en hierdoor het aandeel van Macintosh Retail Group te vergroten in de “customer wallet” van tevreden klanten. Daartoe hebben we begin 2011 onze cross channel strategie gedefinieerd (zie kader), waarmee Macintosh Retail Group de klant de beste winkelervaring wil bieden binnen de nieuwe winkelrealiteit. Macintosh Retail Group heeft gekozen voor een combinatie van optimale online oplossingen met herkenbare, vertrouwde en inspirerende winkels en een prima fulfilment. Retailen daar waar de klant is dus, ongeacht of dit via eigen verkooppunten of die van derden gebeurt.



    Daar horen de volgende uitgangspunten bij:



    Cross channel klantbenadering waarbij alle eigen off- en online verkoop­kanalen en die van derden worden gebruikt.
    Diverse krachtige retailmerken per land om zoveel mogelijk klanten te bedienen.
    Nationale winkelpresentie in Benelux en UK met aansprekende en rendabele winkelportfolio.
    Winkels zijn de plek voor directe aankopen, klantenservice en het faciliteren van online aankopen, met enthousiaste en kundige medewerkers.
    Webwinkels bieden het gemak van een uitgebreide online keuze en de zekerheid op de achtergrond van bekende winkelformules in de winkelstraat.
    Excellente back office faciliteiten en systemen, resulterend in kennis van de klant en een prima fulfilment, inspelend op persoonlijke voorkeuren en behoeftes.
    Beheersing toeleveringsketen waardoor economies of group worden gerealiseerd en duurzaam ondernemen eenvoudiger wordt.
    Kostleider.
  2. forum rang 4 Louis Pasciuto 6 januari 2015 09:06
    Online flink groeien is relatief makkelijk als je vanaf 0 begint, en omzet is nog geen winst. Nee, online gaat Macintosh de retailslag niet winnen van de Wehkamps en Zalando's. Denk zelfs dat Macintosh ook gewoon te laat de slag probeert te maken, als ze nou trendsetter waren geweest maar waarschijnlijk wilden de bobo's er destijds niet aan omdat het concurrerend zou zijn met hun fysieke winkels. Tja, en nu heeft de concurrentie een fikse voorsprong.
  3. forum rang 5 theo1 6 januari 2015 09:52
    Macintosh is niet zo heel veel anders dan Schoenenreus, Hans Textiel en al dat soort failliete ketens: goedkoop, maar niet de goedkoopste. Niks bijzonders. Geen profiel.

    Als je goedkoop wil zijn, is dat geen probleem, maar dan moet je de goedkoopste zijn. Dan moet je Zeeman en Wibra met eigen middelen verslaan.

    Als je niet de goedkoopste wil of kan zijn, dan moet je iets speciaals bieden. Maar daarin zijn al zoveel ketens die daar echt goed in zijn. Voorbeelden: Ikea, H&M, Zara.

    Voor middle of the road winkels met een middle of the road product voor een middle of the road prijs, is niet zoveel plaats meer. Daarin kan je niet winnen van Zalando.
5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.