Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Connect / branded content

Wat is dit?
Connect is het branded contentplatform van IEX Media, waar we beleggingsprofessionals en beleggers met elkaar in contact brengen. Connect-content wordt u aangeboden door onze partners. Sluit
Connect label
Veel voordelen voor een bedrijf met een sterk merk

Sterke merken, sterke prestaties

Sterke Merken

Een sterk merk bouwen van je bedrijf, product of dienst is het doel van veel ondernemingen. De voordelen ervan zijn uiteraard legio. Hoe herkenbaarder en sterker je merk is, hoe meer geneigd consumenten zullen zijn producten of diensten af te nemen.

Ondernemingen hebben daarom flink wat mensen in dienst die het merk bewaken en proberen te versterken. Met als ultieme doel om op de jaarlijkse lijst van het Britse Interbrand van de 100 sterkste merken te komen. Maar dat is alleen weggelegd voor mondiaal herkenbare merken.

Focus en herkenbaarheid zijn onderscheidende kenmerken van sterke merken. Ondernemingen die tevens sterke merken zijn, kunnen bijvoorbeeld marketingsinspanningen krachtig focussen. Ook op mondiale podia. Zoals sportevenementen als de Olympische Spelen en het WK voetbal.

Vaak zie je ook dat ze hogere marges voor hun producten kunnen vragen dan hun concurrenten. Juist door hun herkenbaarheid en aantrekkelijkheid willen consumenten graag de producten van de bekendste, sterkste merken kopen. En hebben daar veelal meer geld voor over dan voor producten van concurrenten.

Goede beursprestaties

Op die manier snijdt het mes aan twee kanten; want door de kracht van het merk stijgt de winstgevendheid. En daardoor hebben de ondernemingen weer meer geld voor steengoede marketing, waarmee de kracht van het merk nog verder versterkt wordt. Dat zie je dan vervolgens ook weer terug in de beursprestaties.

Gemiddeld presteerden sterke merken-bedrijven de afgelopen jaren duidelijk beter dan de brede wereldindex MSCI World.

Apple en Coca-Cola

Een goed voorbeeld van een ijzersterk merk is natuurlijk Apple. Niet voor niets is dit merk in 2014 op de eerste plaats van Interbrand-lijst van ’s werelds sterkste merken te vinden. Onderdeel van het merk is de mythe en de erfenis van wijlen Steven Jobs. Zijn imago van perfectionist is zo sterk, dat tot op de dag van vandaag dit bij de talloze Apple-fans enorm positieve gevoelens over het merk oproept. Apple boekte de afgelopen vijf jaar fantastische rendementen.

Een andere hoogvlieger jaar na jaar op de lijst van Interbrand is Coca-Cola. De beste belegger ter wereld, Warren Buffett, heeft al decennia lang een belang ter waarde van meerdere miljarden dollars in de Amerikaanse frisdrankenmaker.

Disney en Intel

Wie kent niet de schitterende films van Disney. Een merk dat verbonden is met onze eigen kindertijd en de tijd dat onze kinderen en kleinkinderen genoten van de betoverende films van deze filmstudio. Het merk Walt Disney stond in 2014 op nummer 13 van de Interbrand. Eigenlijk mogen sterke merken in geen enkele beleggingsportefeuille ontbreken!

Meer Beleggingsideeën van Trend Invest


Alle informatie van Trend Invest over rendementen, kosten en risico’s vindt u op de website. Trend Invest is als beleggingsonderneming geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten in Amsterdam.