Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Connect / branded content

Wat is dit?
Connect is het branded contentplatform van IEX Media, waar we beleggingsprofessionals en beleggers met elkaar in contact brengen. Connect-content wordt u aangeboden door onze partners. Sluit
Connect label
Online shopping onstuitbaar in opkomst

Online shopping onstuitbaar in opkomst

Online shopping

Afgelopen feestmaand werden er weer nieuwe records geboekt in de online verkopen. Het is een onstuitbare trend: overal ter wereld kopen mensen steeds vaker via internet. In 2014 sneuvelden er wederom allerlei records op dit gebied.

Niet alleen in de VS, maar ook in China en Europa. De ontwikkelingen in China gaan helemaal razendsnel als het om online shopping gaat. Steeds meer Chinezen hebben toegang tot internet en dat leidt tot een explosieve toename van online bestedingen.

Volgens het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Forrester zal China snel de Verenigde Staten van de troon stoten als grootste online retailmarkt. De Chinezen geven in 2014 omgerekend zo’n 216 miljard euro online uit.

Alibaba

De Amerikanen zijn al verder, maar ook daar groeit de markt nog volop. Forrester verwacht dat de Amerikaanse online verkopen in 2014 zullen uitkomen op 237,1 miljard euro en door zullen groeien naar 331,7 miljard euro in 2018.

Ook de online verkopen in West- Europa laten in 2015 volgens Ecommere Europe records zien. De verwachting is dat ze gaan uitkomen rond de 205 miljard euro, tegen 178 miljard in 2013.

Er zijn verschillende manieren voor beleggers om in te haken op de groei van online shopping. Een eerste mogelijkheid is om te speuren naar beursgenoteerde online retailers die direct profiteren van de groei van e-commerce. Zoals de Chinese online retailer Alibaba.

Postbedrijven

Het aandeel steeg sinds de spectaculaire beursgang op 18 september 2014 al meer dan 50%. Een ander voorbeeld is de Chinese online discount retailer Vipshop Holdings (een plus van 135% in 2014) en de Amerikaanse online hotel- en vliegticketboeker Expedia, die ook een dubbelcijferige koerswinst boekte.

Maar het is ook interessant om eens een heel andere sector onder de loep te nemen. Postbedrijven, die de online geplaatste bestellingen bezorgen, spinnen garen bij de groei van online shopping. Een paar mooie voorbeelden zijn Oesterreichische Post en het Amerikaanse Fedex.

Naast postbedrijven die de fysieke distributie verzorgen, zijn er ook bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het verfijnen van de online shopping experience. Onder consumenten bestaat een grote behoefte om wegwijs te raken in het enorme aanbod van online winkels en online aanbiedingen.

Netflix en Tripadvisor

Daaruit zijn online ondernemingen ontstaan die zich hier helemaal op toeleggen, en daar goed geld mee verdienen. Het Amerikaanse TripAdvisor is zo’n bedrijf. Hotelgasten kunnen bij TripAdvisor online-beoordelingen plaatsen en lezen. Het platform is daardoor een bijna onmisbaar voorportaal geworden voor mensen die vakanties en reizen boeken.

Online films kijken via betaaldiensten als Netflix is een andere loot aan de stam van online shopping, die sterk in opkomst is. In dit geval is niet alleen het proces van kopen verhuisd van fysieke winkels naar internet, maar het product is zélf ook volledig digitaal geworden.

Ongetwijfeld gaan er nog vele innovaties volgen. Al met al lijkt het erop dat de groei (en het gemak) van online shopping alleen maar zullen toenemen. 

Meer Beleggingsideeën van Trend Invest


Alle informatie van Trend Invest over rendementen, kosten en risico’s vindt u op de website. Trend Invest is als beleggingsonderneming geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten in Amsterdam.