Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Laatste beursnieuws

Redactioneel

  1. Premium

    Ahold of toch Abuy?

    Ahold Delhaize heeft een bescheiden omzetgroei behaald in Q1. De marge lag iets lager, maar niet veel.

    Het eerstekwartaalrapport van Ahold Delhaize was verre van spannend, en dat was misschien juist goed. CEO Frans Muller spreekt zelf van een ‘stabiel kwartaal’. In de markt werd rekening gehouden met margedruk, wat nu mee lijkt te vallen. En 'minder slecht dan verwacht' kan goed nieuws zijn voor beleggers.

  2. Premium

    Air France-KLM heeft een serieus kostenprobleem, en dat is niet voor het eerst

    Air France-KLM wordt, niet voor het eerst, geplaagd door hogere kosten. Dat maakten de wat magere kwartaalcijfers onlangs nog maar eens duidelijk.

    Air France en KLM weten het inmiddels al twintig jaar vol te houden samen, een prestatie an sich. Hoewel de spanningen tussen beide airliners geregeld hoog oplopen, heeft dat nooit geleid tot een ontvlechting. En dat is allicht maar goed ook: beide zijn tot elkaar veroordeeld.

    De prestaties van AF-KLM schommelen sterk, zelfs als de coronaperiode buiten beschouwing wordt gelaten. Beleggers hebben sinds de krachtenbundeling nooit serieus zicht gehad op enig dividend.

    Desondanks is het aandeel relatief populair onder retailbeleggers. Dit komt mogelijk door het volatiele koersverloop of de momenteel bijzonder lage waardering.

  3. Premium

    AB InBev: Noord-Amerika ligt nog steeds dwars, ondanks de steun van Trump

    Er was nog steeds sprake van volumekrimp bij de grootste bierbrouwer van de wereld. De marge steeg daarentegen harder dan verwacht.

    Volumedaling en prijsverhogingen zijn zaken die de biersector vorig jaar typeerden. Door de hoge inflatie werden prijzen verhoogd, waardoor de vraag weer afnam

    Dat zien we ook terug in de cijfers over het eerste kwartaal van AB InBev. Hoewel de volumes met 0,6% daalden, zag de Belgische bierbrouwer de omzet stijgen met 2,6% tot $7,9 miljard, wat in lijn was met de verwachting. Prijsverhogingen compenseerden hier dus voor.

    Maar in tegenstelling tot vorig jaar verbeterde de genormaliseerde EBITDA-marge nu juist met 0,9 procentpunt tot 34,3%. Dat was beter dan waar analisten rekening mee hielden.

    In de VS heeft het bedrijf nog steeds last van de nasleep van de marketingblunder met een transgendervrouw die verkeerd viel bij veel mensen. Ondanks de steun van Trump wordt AB InBev dus nog steeds geboycot, maar wel in mindere mate dan kort na het voorval.

  4. Premium

    AMG: na moeizaam Q1 zijn alle ogen gericht op herstel lithium

    AMG Critical Materials dook in het eerste kwartaal in de rode cijfers, opnieuw door lagere prijzen voor lithium en ferrovanadium. De outlook voor FY24 bleef echter gehandhaafd en de eerste tekenen van herstel lijken zichtbaar.

    Het eerste kwartaal van 2024 is er voor AMG Critical Materials een om snel te vergeten. De daling van de omzet viel met 21% op jaarbasis nog wel mee, vergeleken met het 74% lagere aangepaste Ebitda-resultaat. Onderaan de streep leed AMG zelfs een verlies van ruim $16 miljoen.

    Opnieuw zijn de negatieve ontwikkelingen te wijten aan de lagere prijzen voor lithium en in mindere mate ferrovanadium.

  5. Premium

    Markt lijkt groeipotentieel Pharming te onderschatten

    Geen grote verrassingen in de eerstekwartaalcijfers van Pharming, maar beleggers doen er wel verstandig aan iets verder te kijken dan hun neus lang is.

    Biofarmaceut Pharming zag de omzet over het eerste kwartaal fors oplopen tot $56 miljoen. Een combinatie van aanhoudende groei bij Ruconest en een kleine $10 miljoen omzet uit Joenja (leniolisib).

  6. Premium

    Optietip 26: inspelen op de crypto-boom

    Met de optietip van deze week kan worden ingespeeld op een verdere sterke stijging van cryptovaluta zoals Bitcoin. Verder nadert de verkoop van de callspread op NN Group.

    Met opties kunnen grote risico’s genomen worden, waardoor ze niet bij iedereen een goed imago hebben. Maar met opties kan ook heel gedoseerd en gericht een risico/rendementsprofiel gekozen worden. Met een goede strategie, die structureel ingezet wordt, zijn de kansen op succes met opties groter.

Columns

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links