Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Recordaantal Tesla's afgeleverd

Reacties

18 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Jason Voorhees 2 januari 2022 18:16
    Off course, iedereen heeft last van het chip te kort behalve Tesla, dahah. Voor het eerst eens met Cees Smit, dit is de absolute short kandidaat voor 2022. En dat niet door die chips maar de concurrentie zit niet stil, dat wordt gewoon een zwaar concurrentie verhaal, dat gaat ten koste van de marges, kan niet anders.
  2. Jopie resultaat 2 januari 2022 19:15
    Kan iemand mij uitleggen waarom Tesla bijna10x zoveel waard is dan de VW group terwijl de VW group 9.300.000 auto’s heeft afgeleverd in 2021? Die voorsprong in technologie moet wel extreem goed zijn om dat verschil in beurswaarde te duiden.

    Hoor het graag van de Tesla fans hoe die rekensom er uit ziet.
  3. TheProfitFactory 2 januari 2022 20:38
    Heel simpel. Tesla heeft een jarenlange voorsprong op de techniek, de hoogste EV produktie, de hoogste marges, kan nieuwe fabrieken neerzetten zonder ploffabrieken om te hoeven bouwen, zit volledig in een exploderende markt en loopt ver voorop qua software en zelfrijdende tech.
  4. IQ44 2 januari 2022 21:15
    quote:

    Jason Voorhees schreef op 2 januari 2022 21:03:

    @TheProfitFactory, keep on dreaming, jij denkt dat ze in Duitsland, Japan en de rest van de wereld doorslapen. Die voorsprong daar geloof ik helemáál nix van. Das war einmahl!!!!
    Ik rijd Tesla, wel fan van de auto, niet van het aandeel. De koers is inderdaad krankzinnig. Maar dessalniettemin is volkswagen niet het beste vergelijkingsmateriaal. Na een heel lange tijd ontkennen dat EV's toekomst hebben, heeft VW eindelijk een dedicated elektrisch platform neergezet (e-golf etc waren slechts omgebouwde auto's), na al die tijd kan het echter qua techniek nog steeds niet tippen aan Tesla of de Zuid Koreanen (Hyundai & Kia). Daarnaast rekent VW enorme bedragen voor haar EV's.

    De Japanners kun je al helemaal niet vertrouwen op EV gebied. Toyota heeft jarenlang heel veel onderzoeksbudget in waterstof auto's gepompt en ontkent dat EV's bestaansrecht hadden. De waarheid haalt ze aan alle kanten in en ze komen nu voor het eerst eens met een elektrische auto. Idem voor veel andere Japanners (Nissan heeft na de leaf ook niks nieuws meer ontwikkeld). Voor een long/short strategie zou ik long Hyundai, short Tesla pakken persoonlijk.
  5. abscholten 2 januari 2022 23:28
    Ik verbaas me hoeveel verstandige mensen op dit forum Tesla nog steeds met andere autobouwers vergelijken. Tesla's technologie-voorsprong is niet een-twee-drie door de concurrentie ingelopen, zeker niet door automobielfabrikanten. Neem Powerhub! Veel energie-bedrijven en -distributeurs zitten met hun handen in het haar over hoe ze deze technologie het hoofd moeten bieden. Dus vergelijk Tesla met energie-bedrijven..., of met chip-ontwikkelaars (NVIDIA-waarderingsmaatstaven) voor AI, autonoom rijden, VR, noem maar op. Of toch liever met ander autobouwers?
    Hey, ik weet ook niet precies wat een juiste beoordeling is van al dit potentieel in een firma, maar vergelijken met andere autobouwers op basis van geproduceerde aantallen vierwielers en de marges daarop gaat definitief mank.
  6. Hetkannog 2 januari 2022 23:57
    Als je er niet uit komt na al deze posts: spreiden. Koop Tesla én VW. Ik denk dat je van beiden geen spijt gaat krijgen. VW is nr 1 in aantallen Autoverkoop. Tesla heeft een enorme technologische voorsprong. Eens dat andere autofabrikanten niet zitten te slapen. Maar het kost ze de grootste moeite om het spoor van Tesla te volgen of te evenaren.
  7. Pirlo 3 januari 2022 00:07
    Free cash flow van Tesla is hoger dan VW en VW heeft 378 miljard schuld, Tesla 30 miljard...VW wel een hele dikke cashstapel. Ik heb via Prosus (tencent heeft 5% van Tesla) met hele dikke korting een positie in Tesla. Heb tevens met korting via Porche een kleine positie in VW. VW is in europa en Ford in Amerika wel echt bij afstand het beste in Lobbyen. Duitse fabriek van Tesla heeft niet voor niks zoveel vertraging en autonoom rijden komt echt niet van de grond tenzij VW zover is.

    Qua technologie kan VW wel samenwerken met mobile-eye en eventueel een Chinese partner zoeken. VW heeft in het verleden vaker merken overgenomen zoals de meesten hier weten. Genoeg cash om Nio over te nemen, ik zeg maar iets. Of Apollo van Baidu.
  8. robert_a 3 januari 2022 00:19
    quote:

    Jopie resultaat schreef op 2 januari 2022 19:15:

    Kan iemand mij uitleggen waarom Tesla bijna10x zoveel waard is dan de VW group terwijl de VW group 9.300.000 auto’s heeft afgeleverd in 2021? Die voorsprong in technologie moet wel extreem goed zijn om dat verschil in beurswaarde te duiden.

    Hoor het graag van de Tesla fans hoe die rekensom er uit ziet.
    Waar de bruto marge in Tesla over de 30% is komt het bij de conventionele fabrikanten op hooguit 10%. Tesla produceert een auto in 10 uur waar VW daar 30 uur over doet (en dit zijn nog oude metingen). We vergeten voor het gemak software/AI/Batterij techniek en productie (4680 cellen)/verzekeringen/FSD/Zonnepanelen/Super Charger (langzaam beschikbaar voor derden)/Zelfontwikkelde AI chips. Giga Berlijn en Giga Texas gaan binnenkort open en hebben een capaciteit van miljoenen auto's
    Fabriek Freemont en Giga Shanghai breiden hun capaciteit nog verder uit. Waarschijnlijk eind 2022 of 2023 locatie bekend gemaakt voor nieuwe fabrieken.
    Modellen als de Semi Truck en Cyber truck staan in 2022 op de planning. De cybertruck heeft al een backlog order van 1 mln. De echte massa auto (zogenaamde 25k model) moet in 2023 dan nog komen.
    Hun eigen target is elk jaar het geproduceerde aantal autos met 50% te groeien tot 20 mln stuks.
  9. Nicolas vv 3 januari 2022 07:55
    In 2008 gingen nieuwsgierige Nederlandse journalisten van VPRO Tegenlicht langs bij Elon Musk. In 4 minuten legt Musk uit op deze video waarom een klein, getalenteerd en toegewijd team risico’s durft te nemen om iets innovatiefs te creëren.
    embed.vpro.nl/player/?id=WO_VPRO_1673...
  10. Pirlo 3 januari 2022 08:47
    quote:

    robert_a schreef op 3 januari 2022 00:19:

    [...]

    Waar de bruto marge in Tesla over de 30% is komt het bij de conventionele fabrikanten op hooguit 10%. Tesla produceert een auto in 10 uur waar VW daar 30 uur over doet (en dit zijn nog oude metingen). We vergeten voor het gemak software/AI/Batterij techniek en productie (4680 cellen)/verzekeringen/FSD/Zonnepanelen/Super Charger (langzaam beschikbaar voor derden)/Zelfontwikkelde AI chips. Giga Berlijn en Giga Texas gaan binnenkort open en hebben een capaciteit van miljoenen auto's
    Fabriek Freemont en Giga Shanghai breiden hun capaciteit nog verder uit. Waarschijnlijk eind 2022 of 2023 locatie bekend gemaakt voor nieuwe fabrieken.
    Modellen als de Semi Truck en Cyber truck staan in 2022 op de planning. De cybertruck heeft al een backlog order van 1 mln. De echte massa auto (zogenaamde 25k model) moet in 2023 dan nog komen.
    Hun eigen target is elk jaar het geproduceerde aantal autos met 50% te groeien tot 20 mln stuks.
    Brutomarge afgelopen jaar gemiddeld 22,5% , afgelopen vijf jaar nog geen 20%. De Giga fabrieken hebben geen capaciteit van miljoenen auto´s, maar 650.000.

    Maar laten we even uit gaan van jouw cijfers. 30% brutomarge, is netto 3.000 per auto? Verkopen over tien jaar 10 miljoen auto's jaarlijks? Dat is 30 miljard netto winst. Komt daar een keer 10 miljard bij op uit verzekeringen en zonnepanelen. 40 miljard nettowinst. Verkoopt nu dus voor ongeveer een KW van 28 over tien jaar. Ongeveer gelijk aan Apple en Microsoft. Tegen die tijd is Tesla zo groot dat groei aardig vertraagd. Dus KW van 28 lijkt dan prima.

    Dit betekent dus wel dat de koers over tien jaar gelijk is aan de koers vandaag en je dus geen rendement hebt. Zou mij niet verbazen als de market cap over tien jaar ongeveer gelijk is.
  11. TheProfitFactory 3 januari 2022 13:15
    Hoe meer auto's er geproduceerd worden hoe hoger de bruto marge. Ook zal het accent steeds meer naar services gaan, wat een nog hogere marge heeft. VW moet enorme reorganisatie kosten betalen en bestaande fabrieken versneld afschrijven, want niemand koopt op langere termijn nog een plof auto.
  12. Pirlo 3 januari 2022 14:08
    quote:

    TheProfitFactory schreef op 3 januari 2022 13:15:

    Hoe meer auto's er geproduceerd worden hoe hoger de bruto marge. Ook zal het accent steeds meer naar services gaan, wat een nog hogere marge heeft. VW moet enorme reorganisatie kosten betalen en bestaande fabrieken versneld afschrijven, want niemand koopt op langere termijn nog een plof auto.
    Laatste 12 kwartalen een constante stijging van aantal geproduceerde auto's, brutomarge schiet daarentegen alle kanten op. De inflatie kan een negatieve invloed hebben op de marge en Tesla heeft de ambitie betaalbare auto's te maken voor 'iedereen'.

    Als je denkt dat ze netto meer dan 3k gaan verdienen per auto kun je opnieuw het sommetje maken. Met 3k is huidige beurswaarde ook een mooie beurswaarde over tien jaar. Maak er 5k van en je hebt een opwaarts potentieel van 66% in tien jaar als je het wel eens bent met de rest van de (optimistische) berekening. Ook geen vetpot. Er is enorm veel hype in dit aandeel, voordelig voor traders en mensen die vooral af en toe winst nemen (en niet bijkopen op idiote prijzen).

    Tot dusver gaat het aandeel alleen maar omhoog dus ja voorlopig is de markt je goedgezind.
18 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Tesla

737,120 24 jun
+31,910 +4,52%
Premium

Recessie zou gunstig zijn voor Tesla

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links