Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Honderden KLM'ers voorlopig boventallig verklaard

Lees over dit aandeel ook

  1. 13 mei Air France-KLM lost laatste deel Oceane-obligaties af
  2. 08 mei Air France-KLM heeft een serieus kostenprobleem, en dat is niet voor het eerst

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

18 Posts
| Omlaag ↓
  1. geobeo 19 januari 2021 14:09
    Dus AFKLM verbandt nu (volgens het internet) 400 miljoen per maand. Sinds ongeveer juni 2020 (mogelijk eerder al).

    Er komt zo goed als 0 binnen (denk ik?). Laten we dat aannemen voor het sommetje.

    Snel rekensommetje, over de afgelopen 7 maanden is er ongeveer 2,8 miljard verbrand.

    Totale steun 3,4 miljard KLM + 7 miljard AF = 10,4 miljard.

    Nog over van de staatssteun = 10,4 - 2,8 = 7,6 miljard.

    Dus AF-KLM kan nog makkelijk 19 maanden doorgaan met geld verbranden zonder ook maar 1 betalende klant. In het ergste geval gaan ze na die 19 maanden failliet en betalen u en ik daarvoor.

    Waarom ook niet?

    Als je je even indenkt dat die staatsleningen eigenlijk giften zijn is het helemaal zo'n slecht aandeel nog niet. Die crisis overleven ze wel en in 2022 is alles vergeten en vergeven en gaat alles door als gebruikelijk.

    Waarom wordt er steeds uitgegaan van aandelenuitgiftes en verwatering? Serieuze vraag. Ik zie de reden ertoe zo niet? Maak ik een rekenfout?
  2. Nuchtertransparant 19 januari 2021 14:12
    Sluit die tent nou gewoon. Via een faillissement. En dan een doorstart met ongeveer de helft van het personeel. Andere helft, hoe zuur ook, de WW in. We houden een enorme winkeldochter in leven. Groot deel van het personeel kan vanuit de WW bij opengaan van de economie de horeca, zorg, onderwijs etc in. Vliegen zal voorlopig niet meer op het niveau van weleer komen.
  3. Nutty professor 19 januari 2021 14:21
    Helaas kost KLM de belastingbetaler enorme klauwen met geld. Wopke Hoekstra had voor corona nog met belastinggeld enorm veel KLM aandelen tegen €10 gekocht met als argumentatie dat Nederland hiervan flink van zal profiteren.

    Als de Nederlandse economie ten onder gaat, is het een groot deel te wijten aan slecht politiek.

  4. Roels 19 januari 2021 14:27
    quote:

    geobeo schreef op 19 januari 2021 14:09:

    Dus AFKLM verbandt nu (volgens het internet) 400 miljoen per maand. Sinds ongeveer juni 2020 (mogelijk eerder al).

    Er komt zo goed als 0 binnen (denk ik?). Laten we dat aannemen voor het sommetje.

    Snel rekensommetje, over de afgelopen 7 maanden is er ongeveer 2,8 miljard verbrand.

    Totale steun 3,4 miljard KLM + 7 miljard AF = 10,4 miljard.

    Nog over van de staatssteun = 10,4 - 2,8 = 7,6 miljard.

    Dus AF-KLM kan nog makkelijk 19 maanden doorgaan met geld verbranden zonder ook maar 1 betalende klant. In het ergste geval gaan ze na die 19 maanden failliet en betalen u en ik daarvoor.

    Waarom ook niet?

    Als je je even indenkt dat die staatsleningen eigenlijk giften zijn is het helemaal zo'n slecht aandeel nog niet. Die crisis overleven ze wel en in 2022 is alles vergeten en vergeven en gaat alles door als gebruikelijk.

    Waarom wordt er steeds uitgegaan van aandelenuitgiftes en verwatering? Serieuze vraag. Ik zie de reden ertoe zo niet? Maak ik een rekenfout?
    Draai het eens om, market cap is nu iets meer dan 2 miljard. Een bedrag dat ze ongeveer per kwartaal verbranden, zonder dat er echt zicht is op een flink herstel in 2021. Het eigen vermogen was q3 al 4 miljard negatief. Voor dat er weer gevlogen wordt komen daar nog wel wat miljarden bij.

    Naar mijn idee is het bedrijf technisch gewoon failliet en wordt het door de overheden in leven gehouden. Leningen zullen denk ik dan ook omgezet worden in EV wat een gigantische verwatering veroorzaakt.
  5. Cloverleaf 19 januari 2021 14:30
    quote:

    Nuchtertransparant schreef op 19 januari 2021 14:12:

    Sluit die tent nou gewoon. Via een faillissement. En dan een doorstart met ongeveer de helft van het personeel. Andere helft, hoe zuur ook, de WW in. We houden een enorme winkeldochter in leven. Groot deel van het personeel kan vanuit de WW bij opengaan van de economie de horeca, zorg, onderwijs etc in. Vliegen zal voorlopig niet meer op het niveau van weleer komen.
    Doorstarten gaat nooit lukken. Air France neemt de winstgevende delen over. Alle slots weg. Netwerk weg.
  6. [verwijderd] 19 januari 2021 14:37
    Misschien zijn er al "stille curatoren" aangesteld om de job te klaren.

    Je kunt dan fijn afscheid nemen van die langdurende lease contracten, want dat is de loden last waar het vliegbedrijf mee kampt.

    Een nieuwe entiteit, een fris begin, over ongeveer 2-3 maanden zou dat in kunnen gaan, de crisis zit dan op de en top en daarna langzaam toewerken in nieuwe vliegmarkt(schoon, zuiniger en duurder)

    Sterk afgeslankt, minder kosten, back to normal en inspelen op de nieuw ontstane markt.
  7. geobeo 19 januari 2021 14:44
    quote:

    Roels schreef op 19 januari 2021 14:27:

    [...]

    Draai het eens om, market cap is nu iets meer dan 2 miljard. Een bedrag dat ze ongeveer per kwartaal verbranden, zonder dat er echt zicht is op een flink herstel in 2021. Het eigen vermogen was q3 al 4 miljard negatief. Voor dat er weer gevlogen wordt komen daar nog wel wat miljarden bij.

    Naar mijn idee is het bedrijf technisch gewoon failliet en wordt het door de overheden in leven gehouden. Leningen zullen denk ik dan ook omgezet worden in EV wat een gigantische verwatering veroorzaakt.
    Ik speel even advocaat van de AFKLM duivel, want het is natuurlijk een flut bedrijf:

    Als we ervan uit gaan dat de staatsleningen straks een gift worden, dan ziet de balans er volgens mij zo uit op dit moment:

    7,6 miljard (zie eerdere berekening) - 4 miljard = 3,6 miljard netto kapitaal in het groen. Correctie op mijn eerdere berekening: dan is er nog 9 maanden burn-rate over (400 miljoen per maand). En tegen die tijd (oktober 2021) komt er echt wel weer wat geld binnen.

    Ik neem dan dus aan dat de staatsleningen een gift zijn/worden. Een andere mogelijkheid voor overleven zie ik namelijk niet. Mijn voorspelling: de overheden gaan de leningen kwijtschelden en omzetten in een gift aan AFKLM.

    Dus ik herhaal mijn vraag: waarom is een aandelen uitgifte dan nodig?

    Of draait het bedrijf zelfs in goede tijden verlies? Heb me daar niet in verdiept. Dan is het een ander verhaal natuurlijk.
  8. ramp 2017 19 januari 2021 14:51
    quote:

    geobeo schreef op 19 januari 2021 14:44:

    [...]

    Ik speel even advocaat van de AFKLM duivel, want het is natuurlijk een flut bedrijf:

    Als we ervan uit gaan dat de staatsleningen straks een gift worden, dan ziet de balans er volgens mij zo uit op dit moment:

    7,6 miljard (zie eerdere berekening) - 4 miljard = 3,6 miljard netto kapitaal in het groen. Correctie op mijn eerdere berekening: dan is er nog 9 maanden burn-rate over (400 miljoen per maand). En tegen die tijd (oktober 2021) komt er echt wel weer wat geld binnen.

    Ik neem dan dus aan dat de staatsleningen een gift zijn/worden. Een andere mogelijkheid voor overleven zie ik namelijk niet. Mijn voorspelling: de overheden gaan de leningen kwijtschelden en omzetten in een gift aan AFKLM.

    Dus ik herhaal mijn vraag: waarom is een aandelen uitgifte dan nodig?

    Of draait het bedrijf zelfs in goede tijden verlies? Heb me daar niet in verdiept. Dan is het een ander verhaal natuurlijk.
    Als ik de cijfers goed interpreteerde draaide air france in goede tijden al geen winst en klm net wel net niet , dus ben bang dat het een ander verhaal is , maar zo wel Nederlandse staat als Fransen vinden het van belang een eigen vlieg hobby te hebben.
  9. geobeo 19 januari 2021 14:55
    quote:

    ramp 2017 schreef op 19 januari 2021 14:51:

    [...]

    Als ik de cijfers goed interpreteerde draaide air france in goede tijden al geen winst en klm net wel net niet , dus ben bang dat het een ander verhaal is , maar zo wel Nederlandse staat als Fransen vinden het van belang een eigen vlieg hobby te hebben.
    Wow. In dat geval kan ik er zelfs als advocaat van de duivel geen mooi verhaal meer van maken.

    Een half staatsbedrijf in een soort communistische stijl, zonder echte winst-drang.

    Desondanks zie ik het nog wel gebeuren dat een aandelenuitgifte uitblijft en de overheid gewoon nog wat miljarden over de balk smijt. Want: sunk cost fallacy.
  10. Roels 19 januari 2021 14:58
    quote:

    geobeo schreef op 19 januari 2021 14:44:

    [...]

    Ik speel even advocaat van de AFKLM duivel, want het is natuurlijk een flut bedrijf:

    Als we ervan uit gaan dat de staatsleningen straks een gift worden, dan ziet de balans er volgens mij zo uit op dit moment:

    7,6 miljard (zie eerdere berekening) - 4 miljard = 3,6 miljard netto kapitaal in het groen. Correctie op mijn eerdere berekening: dan is er nog 9 maanden burn-rate over (400 miljoen per maand). En tegen die tijd (oktober 2021) komt er echt wel weer wat geld binnen.

    Ik neem dan dus aan dat de staatsleningen een gift zijn/worden. Een andere mogelijkheid voor overleven zie ik namelijk niet. Mijn voorspelling: de overheden gaan de leningen kwijtschelden en omzetten in een gift aan AFKLM.

    Dus ik herhaal mijn vraag: waarom is een aandelen uitgifte dan nodig?

    Of draait het bedrijf zelfs in goede tijden verlies? Heb me daar niet in verdiept. Dan is het een ander verhaal natuurlijk.
    Zo beredeneerd kan het, maar lijkt mij dan waarschijnlijker dat ze de schuld omzetten naar aandelen. Een gift lijkt me politiek lastig verkoopbaar en dan kom je ook nog op het punt dat staatssteun weer bekeken zal worden door de EU.

    De groep maakte over 2017,2018 en 2019 opgeteld ongeveer 800 miljoen winst. Dit is alleen in q3-20 al verbrand terwijl er nog gevlogen werd dus ik vermoed dat de cash burn nu nog stukken hoger ligt.
  11. geobeo 19 januari 2021 15:03
    quote:

    Roels schreef op 19 januari 2021 14:58:

    [...]

    Zo beredeneerd kan het, maar lijkt mij dan waarschijnlijker dat ze de schuld omzetten naar aandelen. Een gift lijkt me politiek lastig verkoopbaar en dan kom je ook nog op het punt dat staatssteun weer bekeken zal worden door de EU.

    De groep maakte over 2017,2018 en 2019 opgeteld ongeveer 800 miljoen winst. Dit is alleen in q3-20 al verbrand terwijl er nog gevlogen werd dus ik vermoed dat de cash burn nu nog stukken hoger ligt.
    Hmmm. Dan blijven er 3 mogelijkheden over:

    1. Voor oktober dit jaar een gigantische aandelen uitgifte.
    2. Nieuwe leningen om nog een tijdje door te modderen.
    3. Een combinatie van bovenstaande.

    Al met al zie ik er geen enkele rationele uitleg voor waarom het aandeel nu nog boven de 1 staat. Maar dat is wel vaker op de beurs.
  12. [verwijderd] 19 januari 2021 16:22
    Ik begrijp het ook nog, het luchtruim is leeg! zeker op dat tijdstip.

    Je moet het gewoon proberen, once in a lifetime experience.

    "I make a shortcut to the left and then you see the red light district also at the left side"

    "Please dont forget the crew when you leave the plain"

    www.parool.nl/amsterdam/piloot-verzoe...
  13. [verwijderd] 19 januari 2021 16:34
    Het is nu pas het 4de of 5de (technische) faillissement van KLM in haar loopbaan. Op dag 1 van corona roepen dat je KLM niet laat vallen, prima onderhandelingstactiek.

    Lufthansa had heel wat sneller de reorganisatie afgerond, dat is dan ook een winnaar.

    Nog geen Zuidas-kantoor bewindvoerder gesignaleerd?
  14. taurus86 19 januari 2021 17:25
    De staat is de grootste schuldeiser. Dus nationaliseren tegen 1 euro, is een mogelijk scenario.
    Stel het maar voor en je zult zien hoeveel private equity het waard vindt. 't Zal ons nog meevallen.
    Mensen nu nodeloos de WW injagen kost ook een bonk geld.
    En in 2023 zullen we vliegen als nooit tevoren. "KLM moet even op krachten komen" zal een argument zijn tegen vliegverboden. Die gaan we in 2027 invoeren o.i.d.
18 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

10,425 17:35
-0,225 -2,11%
Premium

Air France-KLM heeft een serieus kostenprobleem, en dat is niet voor het eerst

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links