Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Peugeot-deal TomTom 75 miljoen waard'

Reacties

14 Posts
| Omlaag ↓
  1. Erik9400 1 maart 2016 10:42
    Als tt nu op 12 hadden gestaan wat koers nog verder gestegen

    Deze "grootste deal ooit" zat er al aan te komen (lees voorkennis) dus de koers in bewust helemaal naar de kl .... geholpen

    Wat de reden in blijft gissen maar dat de koers keihard zakte terwijl dit bij de grootaandeelhouders al duidelijk in blijft bijzonder...

    Kleine aandeelhouders pissen zo altijd naast de pot
  2. [verwijderd] 1 maart 2016 10:57
    - 75 mio content en services omzet.
    - Gross margin op C&S = 80%.
    - Tax op 20% gesteld (=hoog)
    - Gedeeld door 230 miljoen aandelen

    - Bijdrage aan winst per aandeel: 21 cent

    Komt nog bovenop andere deals (orderboek vorig jaar boven 300 mln.)

    TomTom gaat haar winst per aandeel (dit jaar 23 cent voorspeld) met een factor 3-4 vermenigvuldigen.

    Het platform voor Peugeot-Citroen vraagt voorinvesteringen (drukt winst 2016) en bestaat uit diverse diensten die de PSA groep daarna zelf kan gebruiken. Vandaar dat na de aanloopkosten de gross margin zo hoog is. Vanaf dat moment is TT gewoon onderdeel van het platform dat PSA jarenlang gaat gebruiken. Er komt dus ook een hefboom aan, meer omzet zonder verdere kosten toename.

    ---
    ---

    Geneva Motor Show, Geneva - Switzerland, 01 March 2016 – TomTom (TOM2) today announces the launch of PSA Peugeot Citroen’s new global infotainment platform, which is built on the full suite of TomTom products. This platform includes automotive-grade digital maps, TomTom’s award winning navigation software “NavKit” and its market leading live Traffic service.

    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
  3. Erik9400 1 maart 2016 11:17
    quote:

    orap schreef op 1 maart 2016 10:57:

    allemaal loosers ! beleggen doe je op de (middel)- lange termijn.
    idd... verliezer... heb laatste maanden veel verloren

    Zit juist in TT voor de langere termijn maar baal toch wel als je dan ziet dat de koers (zonder duidelijke oorzaak) in elkaar stort terwijl de grootaandeelhouders precies weten wat er gaat komen

    Iets met gelijke kansen?
  4. [verwijderd] 1 maart 2016 11:22
    quote:

    *Justin* schreef op 1 maart 2016 10:57:

    - 75 mio content en services omzet.
    - Gross margin op C&S = 80%.
    - Tax op 20% gesteld (=hoog)
    - Gedeeld door 230 miljoen aandelen

    - Bijdrage aan winst per aandeel: 21 cent

    Komt nog bovenop andere deals (orderboek vorig jaar boven 300 mln.)

    TomTom gaat haar winst per aandeel (dit jaar 23 cent voorspeld) met een factor 3-4 vermenigvuldigen.

    Het platform voor Peugeot-Citroen vraagt voorinvesteringen (drukt winst 2016) en bestaat uit diverse diensten die de PSA groep daarna zelf kan gebruiken. Vandaar dat na de aanloopkosten de gross margin zo hoog is. Vanaf dat moment is TT gewoon onderdeel van het platform dat PSA jarenlang gaat gebruiken. Er komt dus ook een hefboom aan, meer omzet zonder verdere kosten toename.

    ---
    ---

    Geneva Motor Show, Geneva - Switzerland, 01 March 2016 – TomTom (TOM2) today announces the launch of PSA Peugeot Citroen’s new global infotainment platform, which is built on the full suite of TomTom products. This platform includes automotive-grade digital maps, TomTom’s award winning navigation software “NavKit” and its market leading live Traffic service.

    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
    Als de take rates dan ook nog eens stijgen van de huidige 25% naar 50%, dan kun je dit verdubbelen!
  5. groeibriljant 1 maart 2016 12:03
    quote:

    Strijkijzer schreef op 1 maart 2016 11:22:

    [...]
    Als de take rates dan ook nog eens stijgen van de huidige 25% naar 50%, dan kun je dit verdubbelen!
    Volgens marktexperts als Gartner en de CEO van Harman gaat dit de komende jaren zeker gebeuren. Er komt een forse groeiversnelling in take-rates.(het orderboek van 300 miljoen is gecalculeerd op slechts 27%; cc q3-2015 goddijn)
    Op langere termijn (7-10 jr.)gaat dit zelfs naar 100%.

    Op basis van het huidige orderboek Automotive kom je dan op minimaal een winstverdubbeling in 2017 en 2018; mogelijk zelfs in 2019.
    2017 50 cent
    2018 1 euro
    2019 1,50-2,00 euro

    Als TomTom dan de komende periode ook nog een klant als Toyota, Ford of GM binnenhaalt, dan kun je die lijn ook in 2020 doortrekken. Gaat de koers met een marktaandeel van 30%-40% (nu 20%) in een groeiende massamarkt van 'the connected car' snel richting de 100 euro.
    En dan hebben we het nog niet over groei vanuit de overige 3 divisies (Telematics, Licensing en Consumer).

    En voor het tijdperk na 2020, dat van de zelfrijdende auto, heeft TomTom het unieke en gepatenteerde RoadDNA. Grote kans dat dat samen met partner Bosch een groot marktaandeel gaat pakken.
  6. Maarten_75 1 maart 2016 12:15
    Jij zit vast long op TomTom, al vanaf het begin met grote verliezen.
    De WPA is zo beperkt dat het op de huidige koers al belachelijk duur is.

    Verkopen dus, als fabrikanten zoals Audi al hun eigen zaakjes gaan regelen, komt daar dus geen deal meer.

    Wie heeft er nog iets over voor navigatie, bijna niemand, want het zit al op iedere smartphone.

  7. groeibriljant 1 maart 2016 12:24
    @Maarten_75

    Ik zit idd long TomTom, maar niet met grote verliezen. De WPA is de afgelopen jaren fors gedrukt door ontwikkelingskosten voor het nieuwe real-time platform en nu in 2015/2016 concreet voor nieuwe klanten (kost gaat voor de baat, maar de inkomsten van die klanten komen er aan; zie snelgroeiende orderboek van nu al boven de 300 miljoen).
    Al die investeringen gaan (naar schatting enkele honderden miljoenen; veelal direct als kosten geboekt) zich de komende jaren uitbetalen! Er komt een forse groei in WPA en niet voor niets zitten ING en ABNAMRO al op koersdoelen van 15,50 en 16 euro voor de korte termijn.

    Kaarten worden met de komst van ADAS en SDC meer en meer ingebouwd in de auto. Daarnaast worden die kaarten nauwkeuriger en real-time (TomTom heeft als enige dit real-time platform gereed). Take-rate gaat de komende jaren van nu 27% naar richting de 50-60%. Daarna zelfs naar de 100%.
    In de auto wil je verder ook niet afhankelijk zijn van de smartphone en fragiele mobiele dataverbinding.

    Overigens profiteert TomTom ook van de smartphone-markt (zie divisie Licensing). Apple Maps= TomTom Maps + wat eigen datalayers van Apple. En Uber heeft recent de Google-kaarten en technologie vervangen door die van TomTom (real-time services veel hoger niveau voor gebruik in de auto). Dat terwijl Google ook nog eens 1 van de grootste investeerders is in Uber.
  8. [verwijderd] 1 maart 2016 12:29
    quote:

    Vuurgoudhaantjes schreef op 1 maart 2016 10:51:

    Er wordt zo ontzettend hard gemanipuleerd. Zo hard dat ik niet meer in Tomtom zit door die banken.
    Misschien moet je even de grafiek updaten waarin je ons waarschuwde voor een downtrend tot eur5.

    Je bent gewaarschuwd dat deze beurs er aan kwam. De persberichten volgen qua timing het moment dat de autofabrikant het doek er af haalt. Als het goed is moet Hyundai nog volgen.. Vanmiddag of morgen.
14 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Gerelateerde instrumenten

  1. 11,708
    -0,63% -0,074
  2. TomTom 17:35
    7,060
    0,00% 0,000

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links