Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Lijkt me handig om een apart draadje te hebben voor Fortiform. Dit nieuwe Staal-produkt noemt AM zelf het staal van de toekomst. Dit staat op de site van AM Gent zelf: Fortiform® ArcelorMittal Gent is uitgekozen als pilootsite voor de ontwikkeling van Fortiform®. Fortiform® is de naam van een nieuwe generatie geavanceerde hogesterktestalen voor koudvervorming. Geavanceerde staalsoorten zijn veel sterker, waardoor automobielconstructeurs dunnere, en dus lichtere auto-onderdelen kunnen produceren. fortiform De auto van de toekomst: veiliger en zuiniger met staal van ArcelorMittal Gent! De automobielsector staat voor de uitdaging om tegen 2020 de uitstoot van personenwagens te beperken tot 95 gram CO2 per kilometer. Om deze normen te halen, wordt enerzijds gewerkt aan de motoren en anderzijds worden de auto’s lichter gemaakt. Het gewicht van het koetswerk moet gemiddeld met 20% naar beneden en tegelijk moeten auto’s een steeds betere bescherming bieden in geval van een aanrijding. Staal, het materiaal van de toekomst Staalproducent ArcelorMittal is een vaste partner van de autoproducenten en staat hen wereldwijd bij om hun doelstellingen op het vlak van veiligheid, gewichtsbesparingen en CO2-uitstoot te behalen. In 2014 heeft ArcelorMittal daarom een nieuw gamma uitzonderlijk sterke en goed vervormbare staalsoorten gelanceerd onder de merknaam Fortiform®. Auto-onderdelen die met Fortiform® worden gemaakt zijn tot 20% lichter, zuiniger en dus beter voor het milieu. Bovendien kan Fortiform® meer energie absorberen bij een aanrijding wat de veiligheid van de autobestuurders en passagiers beduidend verhoogt. De R&D voor het Fortiform®-gamma gebeurde in Maizières-lès-Metz (Frankrijk) en East-Chicago (USA), maar de productie werd vorig jaar opgestart in de fabrieken van Gent en Luik. De Gentse fabriek zal de volledige productie, van vloeibaar staal tot en met afwerking van de koudgewalste producten voor zich kunnen nemen. Ook in Luik wordt een deel van de volumes afgewerkt. Om het staal van de toekomst te kunnen produceren, loopt er bij ArcelorMittal Gent een bijzonder ambitieus investeringsprogramma van 140 miljoen euro verspreid over verschillende jaren. We kunnen gerust spreken over ‘de investering van de eeuw’ voor ArcelorMittal Gent. Investeringen in onze afdelingen 1. Staalfabriek ArcelorMittal Gent heeft een volledig nieuwe, hoogwaardige installatie in bedrijf genomen voor het raffineren van staal, met name een pannenoven. Geavanceerde hogesterktestalen mogen slechts enkele duizenden van een percent fosfor en zwavel bevatten. Daarnaast moeten ook superieure vervormbaarheidseigenschappen én een hoge weerstand tegen inscheuren aan snijranden (de zogenaamde “hole expansion” ratio) worden gegarandeerd. Ook in de continugieterij, waar vloeibaar staal tot plakken wordt omgevormd, vond een complete vernieuwing van het hart van de gietinstallatie plaats door de gietsegmenten uit te rusten met een dynamische softreductie. Door deze vernieuwing zal de interne homogeniteit van de staalstructuur superieur zijn. UHSS-staal wordt onder meer toegepast in de kooiconstructie van auto’s. Daarom moet het aan de allerhoogste kwaliteitseisen voldoen. Onregelmatigheden in het materiaal worden door autofabrikanten niet geaccepteerd. Meer over de staalfabriek-> 2. Warmwalserij Ultrahogesterktestalen vragen de meest krachtige installaties om de plakken te walsen tot rollen in de warmwalserij. De voorbije 3 jaar werd de motorisatie van de eindwalstrein compleet vernieuwd door de installatie van de meest moderne AC-aandrijftechniek. Hierdoor werd het geïnstalleerd vermogen van 60 MW tot 93MW verhoogd. De bouw van een nieuwe opwarmingsoven zal tegen december 2015 gefinaliseerd zijn; hierdoor zal voor het complete automobielorderboek een superieure oppervlakkwaliteit worden gegarandeerd. Het sluitstuk is echter de bouw van twee nieuwe eindwalstuigen F1 en F2, om de walskrachten te verhogen van 3.100 ton tot 5.000 ton. Tezelfdertijd worden ook de walstuigen F3 en F4 versterkt. Tevens worden de regelsystemen voor dikte, breedte, profiel en vlakheid vernieuwd met de snelste digitale “state of the art” processorsystemen. Meer over de warmwalserij-> 3. Koudwalserij In de koudwalserij werd de lasinstallatie van de beitslijn gemoderniseerd en is de continugloei- en afwerkingslijn (CAPL) vernieuwd om de hogere sterkte van de Fortiform®-staalsoorten te kunnen verwerken. ArcelorMittal Gent is fier dat het de Fortiform®-staalsoorten produceert voor de ArcelorMittal-groep. Het bewijst dat de Gentse site heel wat troeven heeft om innovatie om te zetten in productie. Productinnovatie vereist immers ervaring, kennis, moderne installaties en een doorgedreven procescontrole. Meer over de koudwalserij-> Fortiform® is een hoogtechnologisch product, werkelijk de ‘haute cuisine’ van het staal. Bovendien draagt ArcelorMittal Gent zo zijn steentje bij tot een milieuvriendelijker wagenpark, waardoor het zijn marktwaarde verhoogt en een duurzame toekomst garandeert.gent.arcelormittal.com/innovatie/prod...
De technologie zou het mogelijk maken om het gewicht van auto’s te beperken, waardoor de emissies kunnen worden teruggeschroefd. Fortiform zou onderdelen voor auto’s tot 20 procent lichter kunnen maken. Omdat het nieuwe staal bij een crash meer energie kan absorberen, zou het product ook de veiligheid bevorderen. De productie van het fortiform-staal in de fabrieken in Luik en Gent zou volgend jaar van start gaan. Twee jaar nadien zouden de eerste wagens met het nieuwe staal op de markt moeten worden gebracht. Omdat er nog geen inzicht is over de omvang van de productie, is de impact op de Belgische vestigingen volgens ArcelorMittal nog niet duidelijk.
Tip : Ik volg nu ook op twitter Arcelor Mittal Gent, zo blijf je ook op de hoogte.
Nog het bericht van hier:'Arcelor investeert 140 miljoen in Gent' Gepubliceerd op 11 sep 2015 om 08:45` AMSTERDAM (AFN) - Staalconcern ArcelorMittal gaat in Gent staal produceren dat auto's lichter maakt, met de uitstoot van minder schadelijke stoffen tot gevolg. Dat meldde de Belgische zakenkrant De Tijd vrijdag. Voor de productie investeert het bedrijf de volgende drie tot vier jaar zo'n 140 miljoen euro. De grootste staalproducent ter wereld spreekt van Fortiform-gamma, ultrasterk staal voor de autosector. Door de sterkte en vormbaarheid is daardoor minder staal nodig in een auto. Er komen twee categorieën: een die de auto-onderdelen 10 procent lichter maakt en een die ze 20 procent lichter maakt.www.iex.nl/Nieuws/ANP_ANP-110915-055/...
relic schreef op 17 september 2015 16:34 :
Lijkt me handig om een apart draadje te hebben voor Fortiform.
Dit nieuwe Staal-produkt noemt AM zelf het staal van de toekomst.
...
Fortiform® is een hoogtechnologisch product, werkelijk de ‘haute cuisine’ van het staal. Bovendien draagt ArcelorMittal Gent zo zijn steentje bij tot een milieuvriendelijker wagenpark, waardoor het zijn marktwaarde verhoogt en een duurzame toekomst garandeert.
gent.arcelormittal.com/innovatie/prod... Leuk idee. AB hiervoor.
Kan dit een bedreiging zij voor de aluminium markt? Ipv aluminium Fortifirm toepassen in de auto's. Goedkoper, net zo licht. Misschien wel beter qua veiligheid? Ha, dat zou toch een bak zijn!
zoishet schreef op 18 september 2015 12:09 :
Kan dit een bedreiging zij voor de aluminium markt? Ipv aluminium. Fortifirm in de auto's toepassen. Goedkoper. Net zo licht. Misschien wel beter qua veiligheid. ??
Tuurlijk is dat beter 1 week geleden heb ik er alles over laten weten.Alternatieven zoals carbon en aluminium zijn veel duurder dan de nieuwe generatie staalproducten. ;-). Denk groter zoals vrachtwagens, etc.
@Patience is er een linkje naar dat artikel? Indien niet in welk draadje en wanneer is het gepost dan lees ik het daar wel.
Zondag VlaamseHavenDag in Gent, wie arcelormittal Gent eens wil bezoeken nu is het de moment.
Hebben ze ook de patenten hierop?
automotive.arcelormittal.com/News/new... ArcelorMittal unveils Fortiform®, a range of new high strength steels for safer and lighter cars ArcelorMittal, the world’s leading steel and mining company, has unveiled a new family of cold stamping steels for the automotive industry which offer significant weight savings while improving safety. The new Fortiform® range of advanced high strength steels (AHSS) can lead to weight savings of between 10 and 20 per cent in vehicle parts compared to conventional AHSS. This is a crucial advantage as carmakers come under pressure to further reduce the weight, and therefore the emissions, of their vehicles. Because of its superior properties, the Fortiform® range can absorb more energy in a crash even though less steel is used. This makes it suitable for use in many structural parts of the vehicle that may be affected during an impact including the front and rear members, B-pillars and windscreen pillars. The Fortiform® range includes three steel grades: Fortiform® 980, Fortiform® 1050 and Fortiform® 1180. The grade number indicates the tensile strength of each steel (in MPa) in the range. All are available with an electro-galvanised (ZE) or bare surface. Fortiform® 1050 is the first product of this new range to be available on the market and has already undergone formability and weldability tests with global carmakers who have all approved its use. The first serially produced vehicles to use the new steel will roll off production lines in 2017. Two other grades, Fortiform® 980 and Fortiform® 1180, will be released between 2014 and 2017. Samples will be available to manufacturers for testing later this year, with industrial production set to start in 2015. Other products will follow in various regions, in line with available technology and customer demand. Meeting the regulations The challenge for automotive manufacturers is that they must reduce the weight of their vehicles in order to meet future regulations on tailpipe emissions. Regulations in force in the EU are being steadily strengthened, with ambitious targets for 2015 and 2021, and even tougher standards are being considered for 2025 in both the EU and the USA. In the EU, the target is to reduce the average emissions for manufacturers’ fleets of vehicles to 130g of CO2 per kilometre by 2015, and to 95g of CO2 per kilometre by 2021. Reducing the weight of the vehicle by around 12kg saves one gram of CO2 equivalent emissions per kilometre (1.6g/mile), meaning Fortiform® will help car makers meet these strict quotas. Speaking about the launch of Fortiform®, Brian Aranha, vice president Automotive Worldwide, said: “ArcelorMittal is supporting automotive manufacturers as they respond to the challenge of meeting new regulations on emissions and fuel economy. Fortiform® steel grades combine excellent strength and formability and could lead to weight savings of between 10 and 20 per cent in vehicle parts, compared with conventional solutions.” Fortiform® was developed by ArcelorMittal’s research and development teams in Maizières-lès-Metz (France) and East Chicago (USA). Initially it will be produced at two mills in Belgium: ArcelorMittal Gent and ArcelorMittal Kessales (Liège). Global deliveries of Fortiform® will be supplied by these mills. The most affordable way to save a car's weight “We work together with carmakers from the early stages of a vehicle’s life to integrate the most innovative steels in their designs. This enables them to hit targets for fuel efficiency without compromising on safety, style or affordability” explained Greg Ludkovsky, vice president global R&D at ArcelorMittal. Fortiform®is the latest innovative steel solution to come from ArcelorMittal’s global R&D teams. It offers further proof that steel is by far the most sustainable, the most versatile and the most affordable material carmakers can use to produce safer, lighter vehicles. Fortiform® was specifically developed to complement ArcelorMittal’s existing AHSS steels for hot stamping which includes both the Usibor® and Ductibor® ranges. Steel remains the most cost-effective material for vehicle applications, as well as the most commonly used metal in vehicles. While carbon fibre and aluminium are often proposed as alternatives to steel, these materials cost significantly more than the latest advanced steels and have a much greater impact on the environment over their entire lifetime.
zoishet schreef op 18 september 2015 17:12 :
Hebben ze ook de patenten hierop?
® in de naam dat geeft aan dat het is geregistreerd.en.wikipedia.org/wiki/Registered_trad... En hier het bewijs:www.automotivemanufacturingsolutions.... Laatste zinnen: The market for Usibor® Alusi®, ArcelorMittal’s patented aluminiumsilicon coated, hot-stamping steel grade is booming: from 850kT in 2013 to 3mT in 2020 – we invest to follow demand
relic schreef op 17 september 2015 16:34 :
Lijkt me handig om een apart draadje te hebben voor Fortiform.
Dit nieuwe Staal-produkt noemt AM zelf het staal van de toekomst.
Goed idee om een apart draadje hierover te openen; AB nr.5. Fortiform kan in de toekomst wel eens heel belangrijk gaan worden; laten we het hopen ;-)
www.nwitimes.com/business/local/east-... EAST CHICAGO | Work done in the region is having a global impact. Engineers at the ArcelorMittal Global R&D East Chicago helped develop a new range of stronger steels that will allow automakers to cut weight out of cars. They collaborated with another ArcelorMittal research and development team in Maizières-lès-Metz, France, to produce Fortiform, which initially will be manufactured only in Europe. "We work together with carmakers from the early stages of a vehicle's life to integrate the most innovative steels in their designs," said Greg Ludkovsky, vice president of global R&D at ArcelorMittal. "This enables them to hit targets for fuel efficiency without compromising on safety, style or affordability." Steelmakers such as ArcelorMittal are engaged in a competition that's been dubbed "car wars" after governments across the globe – most notably the United States and the European Union – imposed tough new tailpipe emissions standards that necessitate shedding weight from vehicles. Aluminum smelters and makers of other alternative metals have since worked to make inroads in the automotive market that's long been dominated by steel. Ford decided to make its new F-150 with an aluminum body, and other automakers are expected to experiment more with lighter and more expensive alternatives than steel, which traditionally has accounted for about 60 percent of a vehicle's weight. The steel industry – still the heavyweight in the automotive market – has counter-punched with advanced high-strength steels, as well as redesigns of car parts that incorporate tougher, lighter grades. Two AcrelorMittal mills in Belgium will make ArcelorMittal's new Fortiform metal, which can reduce weight by 10 to 20 percent. Fortiform steel is stronger, meaning less of it can be used in cars, which helps automakers meet stringent new EU emissions standards. The EU aims to reduce average emissions 18 percent by 2015, and then 40 percent by 2021. ArcelorMittal's new metal can be used to reduce the amount of carbon dioxide emitted. Using less steel, Fortiform can absorb more energy in crashes, making it ideal for structural parts such as front and rear chassis members. Samples of the new metals will be offered to automakers for testing this year, before widescale production kicks off next year, spokewoman Mary Beth Holdford said. More advanced high strength steels are still under development. ArcelorMittal employs more than 1,300 scientists around the globe at facilities such as the R&D center in East Chicago, where they work on improving processes and making new products. The Luxembourg-based steelmaker devoted 30 percent of its $270 million annual research and development budget to the automotive sector, a key customer. Its new Fortiform 1040 has already undergone formability and weldability tests and should start rolling off automaker's assembly lines in 2017. Fortiform 980 and 1180 grades will be released over the next three years. "ArcelorMittal is supporting automotive manufacturers as they respond to the challenge of meeting new regulations on emissions and fuel economy," Vice President Brian Aranha said. "Fortiform steel grades combine excellent strength and formability and could lead to weight savings of between 10 and 20 percent in vehicle parts, compared with conventional solutions."
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
AIRBUS
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
Nextensa
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia Oyj
Nokia OYJ
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)