Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Het wankelende EU-imperium
Categorie: Column
Door
op donderdag 9 januari 2014
Views: 8.837
Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate
Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!
Was de politiek beter op landelijk niveau voor de Euro? Nee Gaat het veranderen via een VSoE? Nee Het enige verschil is dat de EU abstracter is met via de Euro openlijk ellende van een systeem waar we democratisch niet voor gestemd hebben. Maar ja Nederland (en vul elk ander Europees land maar in) is de afgelopen 100+ jaar op dezelfde achterlijke manier geleid, alleen dan democratisch binnen de grenzen (met uiteindelijk financieël dezelfde ellende). Dus ja eens: structurele hervormingen zijn nodig (en in ALLE Europese landen zeker ook Nederland)om Europa hogerop te helpen. Maar nee niet eens: de Euro is in die zin niet de fundamentele boeman hooguit het medium dat openlijk laat zien waar de problemen zitten. In die zin mooi dat de Euro er is en komt eindelijk de discussie opgang (die al decennia geleden had moeten plaatsvinden) hoe structureel dit ingekakt continent beter kan presenteren.
@Bas veel licht aan hoe onze democratie (niet) functioneert. Op DFT heb ik daar aardig wat columns aan geweid (Zwitsers model etc). De euro laat zien waar de verschillen zijn en dat die niet met centralistisch one size fits all beleid weggepoetst kunnen worden. Decentraal, echt democratisch is the way to go. Never perfect, but a hell of a lot better than thisa C### we have now...
Alexander dat is waar en kan ik ook in meegaan, enige waar ik bang voor ben (ik weet ook niet hoe je dit voor mekaar krijgt) is hoe dan structerele problemen aangepakt worden en iedereen weer niet terugvalt in protectionisme (revival of the 30s zeg maar). Er komen nog genoeg nieuwe structurele problemen op ons af ( sommige nog in de kinderschoenen, andere pas vaag kenbaar aan de horizon) en we hebben de problemen van de afgelopen 20-30 jaar niet eens enigsinds verbeterd....
@Bas klopt helemaal. Ik heb er ook een zwaar hoofd in. zonder kleurscheuren is al lang geen optie meer. Schade beperking, saneren en deels opnieuw beginnen. Er zijn vele samenwerkingsvormen mogelijk binnen Europa, de EU is er maar 1 van. Hoe langer men toch doorgaat met foutief systeem, hoe extremer de weerstand gaat worden. De EUfielen moeten terug naar tekentafel, zo niet, dan gaan zij jouw en mijn (en hun?) horrorbeeld tot leven wekken.
Als de rijkere landen de armere willen subsidieren is er toch niets aan de hand? Limburg en groningen worden in nl oom gesubsidieerd door rijkere provincies. In vs werkt dit toch ook zo? Dan moet het belang van samenwerken natuurlijk wel worden gezien want anders gaat niemand willen subsidieren.
TheSky schreef op 9 januari 2014 20:02 :
Als de rijkere landen de armere willen subsidieren is er toch niets aan de hand? Limburg en groningen worden in nl oom gesubsidieerd door rijkere provincies. In vs werkt dit toch ook zo? Dan moet het belang van samenwerken natuurlijk wel worden gezien want anders gaat niemand willen subsidieren.
In vs werkt dit toch ook zo?VS is geen voorbeeld van hoe het in europa kan werken niet goedschiks dan wel kwaadschiks . Rusland is een beter voorbeeld hoe het zou kunnen : Abazijns Karatsjaj-Tsjerkessië 7,7% 94,6% Adyghe Adygea 24,2% 97,1% Basjkiers Basjkirostan 25,8% 74,7% Boerjatisch Boerjatië 23,6% 81,4% Chanti Chanto-Mansië 0,4% 34,5% Chakas Chakassië 8,8% 71,1% Dolgan Tajmyr 11,4% 78,8% Evenks Evenkië 11,9% 53,4% Ingoesjetisch Ingoesjetië 76,7% 97% Jakoets Jakoetië 47,1% 94,3% Jiddisch Joodse autonome oblast 0,3% 11,4% Kabardisch (Tsjerkessisch) Kabardië-Balkarië 56,1% 98,9% Karatsjaj-Tsjerkessië 13,4% 96,6% Kalmuks Kalmukkië 48,9% 90,8% Karatsjai-Balkarisch Kabardië-Balkarië 12,3% 98,8% Karatsjaj-Tsjerkessië 39% 98% Korjaaks Kraj Kamtsjatka 8,3% 29,5% Mari (Tsjeremissisch)3 Mari El 37,4% 84,2% Mordwiens4 Mordovië 28% 84,6% Nenets Jamalië 4,6% 85,5% Nenetsië 6,2% 32,4% Tajmyr 5,8% 71,6% Noordelijk Altajs Altaj 30,9% 89,2% Oedmoerts (Wotjaaks) Oedmoertië 22,6% 71,8% Ossetisch Noord-Ossetië 62,7% 96,8% Tataars Tatarije 53,3% 94,2% Tsjetsjeens Tsjetsjenië 91,8% 97,5% Tsjoektsjisch Tsjoekotka 11% 44% Tsjoevasjisch Tsjoevasjië 60,7% 85,8% Tuviens Tuva 77,1% 98,5% Wogoels (Mansi) Chanto-Mansië 0,2% 20,3% Zurjeens (Komi) Komi laten we hopen dat ze snel een EUtsar"putin" vinden want met de afbraak van de natiestaten ,kom ik reeds vingers tekort om de mogelijke steeds heter worden brandhaarden te tellen .
Hoe serieus moet je iemand nemen die het volgende schrijft: "Dan is te zien dat geografie (waar bevindt een land zich en waarom)" Ik zou dit graag beantwoord willen zien met betrekking tot ons land. Waarom liggen wij waar we liggen. Nog erger wordt het in zijn reactie op anderen: Op DFT heb ik daar aardig wat columns aan geweid. Er mag wel iets zorgvuldiger worden geschreven. Zeker door een columnist. Maar los even van deze fouten. We zouden toch echt niet terug willen naar afzonderlijke valuta? De euro heeft toch ook aardig wat gebracht. Nog erger
Portugal: honderden kilometers aan tolwegen, die door de verarmde bevolking niet meer gebruikt kunnen worden vanwege de tol. Spookwegen, met slechts zo nu en dan een auto. De staat betaald de exploitant voor de onderbenutting. De oude "snel"wegen worden ondertussen tot moes gereden. Kuilen; vervallen wegbewijzering; geen streep meer op de weg en veel dodelijke ongevallen. Als men een "Portugal van Boven" zou maken en naast "Nederland van Boven" zou leggen zou iedere Nederlander meteen snappen wat Alexander ons probeert uit te leggen. De EU maatregelen hebben Portugal tot een compleet "uitgewoond"land gemaakt. En toch droomt het land om vanaf mei dit jaar, financieel weer alleen verder te kunnen???
Beste Geert, geografie> waarom ligt een land waar het ligt: waarom liggen de grenzen daar en niet ergens anders. Wellicht had ik ipv "land" de term "natiestaat" moeten gebruiken. Verder maak ook ik schrijffouten. Natuurlijk vreselijk en doet alles teniet wat ik schrijf. Verder is de vraag niet of we terug willen naar de nationale valuta, maar of de euro houdbaar is. Lees de column nog maar eens want dan krijg je het antwoord. Je opmerking geeft aan dat je de column niet of slecht gelezen hebt. Ten slotte, hoe kun je in godsnaam beweren dat de euro veel heeft gebracht? De open markt heeft veel gebracht, de euro is nu, met de kosten van het in standhouden, negatief geworden. Zelfs CU rapport van Graafland bevestigt deze visie. Kortom, je valt over spelfout en draagt geen enkel (steekhoudend) argument aan. Als je de kieswijzer invult dan geeft deze vast D66 aan...
zelden sprak iemand mij zo uit het hart, maar nu de oplossing. Is er één die geen mega-vermogen kost?
@DutchMountain (Nits?) nee, maar doorgaan met deze waanzin gaat niet alleen duurder zijn, maar ook gevaarlijk voor de vrede. Ironisch toch, want dit zijn precies de 2 doelen die de EU zegt na te streven. Komt erop neer dat we met billen bloot moeten en verlies moeten nemen, financiële sector op andere leest moeten zetten (incl boekhouding en regulering) zo ook onze centrale bank en het systeem van geldcreatie. Huge paradigm shift; vraag me dus af of zo'n verandering alleen maar kan plaatsvinden als het voorafgegaan wordt door grote chaos/crisis.
Wat mij opvalt is dat Europa zich overal mee bemoeit, zeker met de hoeveelheid geld die er binnengeharkt moet worden door alle lidstaten. Behalve met de onderwerpen waarvan ik VERWACHT dat er 1 Europa voor je klaar moet staan. Een mooi voorbeeld vond ik de diplomatieke rel met Rusland. Rusland dreigt weer eens met boycotten van Nederlandse exportproducten en waar is dan Europa? Een Italiaanse issue is bijvoorbeeld de honderden vluchtelingen die jaarlijks op Lampedusa stranden. Italie moet dit maar oplossen, maar ondertussen stroomt heel Europa maar vol met illegale vluchtelingen met weinig kansen. Moet Europa hier niet iets doen? Ditzelfde geldt ook voor Griekenland. Hier arriveren ook honderden vluchtelingen die via Turkije Europa binnen treden. Of wat te denken van de Greenpeace activisten die opgesloten zaten in Rusland. Het meerendeel was Europeaan, maar elk land moest vrijlating maar op zijn eigen manier oplossen.
"Als je de kieswijzer invult dan geeft deze vast D66 aan..." ......onze columnist is wel een gevoelig typje.....en deze opmerking getuigt natuurlijk ook niet echt van klasse. Onbegrijpelijk dat deze columns maar blijven komen zonder iets nieuws te zeggen.
Beste Alexander. Bedankt voor je reactie. Ik heb je column wel degelijk gelezen maar voelde mij niet zo genoodzaakt daar op te reageren. Misschien een afwijking van mij, stoor mij aan taalfouten. En nogmaals ik vind dat je als columnist goed moet letten op dat soort dingen. Ben het in zoverre wel met je eens dat er nooit een euro had moeten komen voor het hele gebied. Maar om nou te zeggen dat de euro niets gebracht heeft? Ben ondernemer en heb wel degelijk geprofiteerd van de ene munt:-). Verder begrijp ik niet wat mijn eventuele politieke voorkeur er mee te maken heeft. Ook daar diskwalificeer je jezelf mee. Hou het zakelijk zou ik adviseren.
Hoera, weer zo'n PVV verhaal vol boegeroep. Laten we de EU gewoon beter maken in plaats van te mopperen te zeuren en te kreunen. Werken aan integratie. Niemand heeft het over de economische verschillen tussen California en Alabama, wel over Duitsland en Griekenland.
spelfouten irriteren mij ook hoor. gebeurt helaas te vaak. Ben zo iemand die echt een editor nodig heeft, want ik lees er blind overheen. En de D66 quip, tsja, daar doel ik mee dat je over spelfout valt, maar geen argumenten tegen wat ik schrijf brengt. Mijn ervaring met D66 (de top politici althans) is dat ze liever framen dan inhoudelijk gaan. Verder, 1 munt heeft voordelen (niet wisselen, vergelijkbare prijzen in heel de EMU, etc) maar wegen deze op tegen de (alsmaar oplopende)kosten? Ik vond Graafland rapport wel eloquent (maar zonder harde conclusies; bijt/hand/voed): zie hier www.christenunie.nl/l/library/downloa... Meer over OCA kun je hier vinden: www.columbia.edu/~ram15/ie/ie-12.html
@biopro Ook zo mooi, het verhaal bevalt niet en het is gelijk PVV boegeroep. ook zwak. Werken aan integratie? Hoe dan? Hoe krijg je de verschillen (die we moeten koesteren) eruit zodat de EMU positief uitvalt? Dat is nu net het hele punt. Politiek de wens hebben voor een grote Europese familie is leuk, maar niet realistisch. Samenwerken wel, en daar zijn vele vormen mogelijk. Al deze alternatieven negeren en stug door blijven gaan met ingeslagen weg is nu niet echt toonbeeld van rationeel beleid.
taurus86 schreef op 10 januari 2014 09:35 :
Portugal: honderden kilometers aan tolwegen, die door de verarmde bevolking niet meer gebruikt kunnen worden vanwege de tol. Spookwegen, met slechts zo nu en dan een auto. De staat betaald de exploitant voor de onderbenutting. De oude "snel"wegen worden ondertussen tot moes gereden. Kuilen; vervallen wegbewijzering; geen streep meer op de weg en veel dodelijke ongevallen. Als men een "Portugal van Boven" zou maken en naast "Nederland van Boven" zou leggen zou iedere Nederlander meteen snappen wat Alexander ons probeert uit te leggen.
Interessant hoor al die misstanden, net als in het verhaal van Sassen-Elsloo maar de link met de gemeenschappelijke munt ontbreekt. Je kan de munt wel overal de schuld van geven zo. Voor handel en bedrijfsleven is minder valuta een zegen, minder hedgen, omwisselen, derivaten etc. Wel zou ik voorstellen landen die niet aan de criteria voldoen een mogelijkheid van een exit open te houden. De sterke landen moeten er niet uit, juist eventueel de zwakke. Verkeerde beslissingen in Europa of individuele landen kun je verder maken met of zonder euro. De situatie in UK of Denemarken zonder Euro is niet beter dan die In Nederland of Duitsland met Euro bijvoorbeeld.
@Alexander: Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, maar verwacht niet dat er iets ten goede zal veranderen. En dan rijst de vraag: hoe onttrek je je zo eenvoudig en effectief mogelijk aan de val van Europa. 'Waar kan ik heen?', om met Het Goede Doel/Henk Westbroek te spreken. Dat hangt natuurlijk van een hoop zaken af, o.a.: - de snelheid en diepte van de val van Europa t.o.v. andere gebieden - de (ontwikkeling van de) situatie in andere landen/gebieden - je persoonlijke situatie: -- wat kan je -- hoeveel geld heb je -- hoe oud ben je -- hoe afhankelijk ben je (nu/straks) van faciliteiten in Europa, voor zover die zullen blijven bestaan dan... -- ...
Beste Alexander, Je schrijft: De open markt heeft veel gebracht, de euro is nu, met de kosten van het in standhouden, negatief geworden. Zelfs CU rapport van Graafland bevestigt deze visie. Ik heb dat rapport bekeken. Heb met name de samenvatting gelezen en daar komt een genuanceerd beeld uit naar voren. Voor de anderen de samenvatting hier neergezet. Is leeswaardig. Een van de conclusies is onder andere dat het verlaten van de euro een slechte zaak is (vrije vertaling zie punt 5) Zoals gezegd genuanceerd beeld en naar mijn idee anders dan de inhoud van jouw stuk. Samenvatting 1. In dit rapport worden vijf beleidsopties onderzo cht: verdergaande integratie van de huidige Eurozone, Grexit, uittreding van enkele eurolanden uit de euro, opsplitsing van de euro in een neuro en zeuro, en het volledig verlaten van de eur o door herinvoering van nationale munten. De vraagstelling is welke beleidsoptie(s) de meeste garantie biedt op een duurzame economische ontwikkeling van de landen in de EMU. 2. De huidige eurozone beantwoordt tot nu toe slech t tot matig aan de criteria die in de economische theorie gesteld worden aan het bestaan van een wisselkoersgebied. Dit wordt bevestigd door het feit dat de structurele voordele n van de eurozone tot nu toe beperkt zijn. Rekening houdend met de hoge kosten van de bestrijd ing van de huidige crisis is de bijdrage van de euro aan de economische groei in de eurozone sinds haar ontstaan verwaarloosbaar. 3. Een belangrijk voordeel van het verlaten van de eurozone is de mogelijkheid van devaluatie van de nationale munt. De ervaring leert dat extern e devaluatie effectiever is om de concurrentiepositie van een land te versterken dan interne devaluatie (dat wil zeggen herstel van concurrentiekracht door loon- en prijsmatiging) . 4. Ongeacht of landen uittreden of niet zal er subs tantieel afgeschreven moeten worden op de leningen aan Zuid-Europese landen om deze landen pe rspectief te geven. Of de afschrijving groter of lager uitvalt bij uittreding van een of m eerdere landen is op voorhand moeilijk te bepalen en hangt sterk af van de condities waaronde r de uittreding verloopt. 5. Het volledig verlaten van de euro is op grond va n economische afwegingen inferieur ten opzichte van de beleidsopties waarbij de eurozone i n kleinere vorm blijft bestaan. Omdat een aantal landen binnen de huidige eurozone wel voldoe t aan de criteria van een optimale muntunie, is het volledig opbreken van de euro in n ationale munten onnodig kostbaar. 6. Het opsplitsen van de huidige euro in een neuro en zeuro is op grond van economische afwegingen inferieur ten opzichte van uittreding va n een of enkele landen uit de eurozone, omdat de landen die in aanmerking komen voor de zeu ro-zone slecht tot matig voldoen aan de criteria van een optimale muntunie. 7. De afweging van de drie resterende beleidsopties is niet eenduidig en sterk afhankelijk van de inschatting van risico’s. Indien de huidige euro zone in staat blijkt een betrouwbaar institutioneel kader te scheppen waardoor het beter gaat beantwoorden aan de criteria van de optimale muntunie, is deze beleidsoptie de meest gu nstige. Maar er bestaan aanzienlijke risico’s die de kans daarop verkleinen. Zo vertoont de productiestructuur van de eurolanden grote diversiteit en is het aandeel van de export v an Zuid-Europa naar Noord-Europa sinds de euro gedaald in plaats van gestegen. Ook de kans op meer onderlinge transfers, homogene beleidspreferenties en meer solidariteit is gering. Dit maakt deze optie minder aantrekkelijk. 8. Uittreding van Griekenland is zowel voor Grieken land als de resterende eurozone aantrekkelijker dan voortgaande integratie met Grie kenland. De stabiliteit van de resterende eurozone neemt op lange termijn toe, omdat beter wo rdt voldaan aan de criteria van de optimale muntunie. De uittreding biedt Griekenland meer perspectief op economisch herstel mits aan vijf voorwaarden wordt voldaan: 1 dat de u ittreding goed gemanaged wordt; 2 dat 8 substantieel wordt afgeschreven op de leningen aan Griekenland; 3 dat financiële ondersteuning van Griekenland wordt geboden tijdens de transitie; 4. dat Griekenland zelf de voordelen van uittreding inziet en voor de uittredi ng kiest; 5. dat na de uittreding Griekenland volwaardig lid blijft van de EU met recht op aanspr aak op structuurfondsen. Onder deze voorwaarden is te voorzien dat de economische groei in Griekenland en de eurozone hoger is en de afschrijving op schulden lager. Eventueel kan tijdelijk gebruik worden gemaakt van een parallelle munt gedurende de overgangsfase. De uitt reding van Griekenland dient gepaard te gaan met een ontwerp van exit-condities voor deelna me aan de eurozone. Dit disciplineert de overige eurolanden en verhoogt de kans op een succe svolle verdere integratie van de eurozone. 9. Als meerdere Zuid-Europese landen (Griekenland, Spanje, Portugal en Cyprus) uit de euro treden en overgaan tot nationale munten, treden ver gelijkbare effecten op als bij de Grexit, maar op grotere schaal. In vergelijking met de Grex it heeft deze beleidsoptie als voordeel dat de resterende eurozone beter aan de criteria van ee n optimale muntunie voldoet, waardoor de kans op succesvolle integratie toeneemt. Een belang rijk nadeel is dat de concurrentiepositie van de landen binnen de resterende eurozone die het minst voldoen aan de criteria van een optimale muntunie (vooral Frankrijk en Italië) extr a onder druk komt en daarmee de stabiliteit van de kleinere eurozone.
Aantal posts per pagina:
20
50
100